Het grote XS1100 Topic

Wij hebben ook n hotelletje gevonden voor vrijdag op zaterdag. Was nog ff n klus
 
Yamaha XS1100 EML zijspan - in onderdelen
Zie omschrijving
Screenshot_20230319-193511_Marktplaats.jpg
 
Nog nette 1100 ,
Hallo,

Me even voorstellen. Ik ben Dries en heb woon in België. Ik heb onlangs deze moto gekocht (na lang zoeken) en ben nog steeds tevreden. Echter, zijn er een aantal werkzaamheden die vrij dringend moeten uitgevoerd worden:

1) olielek ter hoogte van kettingspanner
2) olielek ter hoogte van uitlaatdichting 1e cilinder links. (Iemand een idee waar ik best eerst zoek?) Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat olie ter hoogte van de uitlaatdichting lekt?
3) linker benzinekraan sluit niet goed meer af.

Hopelijk blijft het hierbij en kan ik de motor snel probleemvrij krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG20230506113712.jpg
    IMG20230506113712.jpg
    153,7 KB · Weergaven: 32
  • IMG20230506113730.jpg
    IMG20230506113730.jpg
    209,8 KB · Weergaven: 32
Hallo Dries, welkom op dit forum. Gezien jouw nickname zou ik je eerder op het triple forum verwachten.
Maar de Xs1100 als grote broer ia daar zeer verwant aan.
Olie lekt van boven naar beneden, dus ik zou het in de klepdeksel pakking zoeken. Bekend lekkage punt is ook de toerenteller aandrijving in de kop. Heeft deze een oliekoeler? Kan ook daarvandaan komen en door de rijwind op het blok terechtkomen.
Maak eerst alles goed schoon met ontvetter en laat de motor dan warm draaien. Wellicht zie je dan snel wat er lekt.
 
Welkom Dries, mooie motor die je gekocht hebt.
Ik zou eens naar de kettingspanner kijken en met name de pakking en/of de rubber plug aan de voorkant. Tevens de stalen oliestijg leiding achter de cylinder (van naast de oliedrukschakelaar naar de cylinderkop) nakijken op haarscheuren: ff schoonmaken en starten,kijken of er olie uitlekt.
Je kunt ook even de uitlaat demonteren en kijken of het echt uit de cylinder komt, als dat zo is , is er meer aan de hand. De 1100 heeft trouwens een electronische toerenteller die wordt aangedreven via de dynamo. Bij een vd drie gele kabels wordt een witte afgetakt die de toerenteller aandrijft. En idd de klepdeksel pakking. Lekke koppakking gebeurt niet vaak. Succes met zoeken. gr Math
 
Laatst bewerkt:
Hallo Dries, welkom op dit forum. Gezien jouw nickname zou ik je eerder op het triple forum verwachten.
Maar de Xs1100 als grote broer ia daar zeer verwant aan.
Olie lekt van boven naar beneden, dus ik zou het in de klepdeksel pakking zoeken. Bekend lekkage punt is ook de toerenteller aandrijving in de kop. Heeft deze een oliekoeler? Kan ook daarvandaan komen en door de rijwind op het blok terechtkomen.
Maak eerst alles goed schoon met ontvetter en laat de motor dan warm draaien. Wellicht zie je dan snel wat er lekt.
Bedankt voor je reactie. De naam komt van de eerste moto die ik kocht zo'n 5 jaar terug. een xs850.
Deze ligt momenteel open. Inlaatkleppen geplooid. Voorhanger moet duidelijk iets mis gedaan hebben. Motor liep maar startte soms moeilijk.
ondertussen verbouwd. Bedoeling is om ook deze terug lopend te krijgen.

Nu een Xs1100 tegen gekomen en snel geweest. Hopelijk zijn de oorzaken niet te ernstig en kan deze binnenkort de baan op.

grtn.
 
Welkom Dries, mooie motor die je gekocht hebt.
Ik zou eens naar de kettingspanner kijken en met name de pakking en/of de rubber plug aan de voorkant. Tevens de stalen oliestijg leiding achter de cylinder (van naast de oliedrukschakelaar naar de cylinderkop) nakijken op haarscheuren: ff schoonmaken en starten,kijken of er olie uitlekt.
Je kunt ook even de uitlaat demonteren en kijken of het echt uit de cylinder komt, als dat zo is , is er meer aan de hand. De 1100 heeft trouwens een electronische toerenteller die wordt aangedreven via de dynamo. Bij een vd drie gele kabels wordt een witte afgetakt die de toerenteller aandrijft. En idd de klepdeksel pakking. Lekke koppakking gebeurt niet vaak. Succes met zoeken. gr Math
Mathh, Ook jij bedankt voor de reactie. Ik bekijk morgen alles eens en hou jullie op de hoogte.
 
Hallo,

Me even voorstellen. Ik ben Dries en heb woon in België. Ik heb onlangs deze moto gekocht (na lang zoeken) en ben nog steeds tevreden. Echter, zijn er een aantal werkzaamheden die vrij dringend moeten uitgevoerd worden:

1) olielek ter hoogte van kettingspanner
2) olielek ter hoogte van uitlaatdichting 1e cilinder links. (Iemand een idee waar ik best eerst zoek?) Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat olie ter hoogte van de uitlaatdichting lekt?
3) linker benzinekraan sluit niet goed meer af.

Hopelijk blijft het hierbij en kan ik de motor snel probleemvrij krijgen.
Zo te zien is iemand bezig geweest met kneedbaar aluminium onder die spanner, ik weet niet wat daaronder zit maar zal vast
niet veel goeds zijn. Blijkbaar een lekkage geprobeerd op te lossen.
 
Zo te zien is iemand bezig geweest met kneedbaar aluminium onder die spanner, ik weet niet wat daaronder zit maar zal vast
niet veel goeds zijn. Blijkbaar een lekkage geprobeerd op te lossen.
Gelukkig is het geen kneedbaar aluminium maar een lek moet er wel geweest zijn. De sileconedichting werd er dubbel dik aangebracht. 8-)
Ondertussen het olielek gecontroleerd ter hoogte van de uitlaat. Ik heb de dichting nog wat kunnen bijspannen en voorlopig is er geen lek meer. Wel is zeker dat de olie kwam ter hoogte van de uitlaat en niet van de pakking. De oorzaak moet nog gevonden worden want deze motor zal zeker olieverbruik hebben.
 
Is er trouwens iemand die iets meer kan vertellen over de motor? Hij reed tot voor kort in Nederland rond met kenteken MG-34-FP.
Ik heb hem aangekocht bij Amerongen.
 
Is er trouwens iemand die iets meer kan vertellen over de motor? Hij reed tot voor kort in Nederland rond met kenteken MG-34-FP.
Ik heb hem aangekocht bij Amerongen.
Ik ken de vorige eigenaar, die heeft meerdere XS-en gehad en heeft nog niet zo lang geleden bijna alles verkocht. Best wel secuur hoor. Stuur me maar een pb als je iets meer wilt weten.
 
Valt nog mee. 8 eigenaren in 45jaar, bedenk dat motoren vaker van eigenaar wisselen dan auto's.
Zeker vroeger dacht men na 20000km dat het tijd werd de motor weg te doen, dat ivm slijtage en hogere kosten.
 
Driemaal is scheepsrecht!
Recent mijn inmiddels derde XS 1100 S (5K7) gekocht!
Nadat de eerste in 1984 werd gestolen (nooit meer teruggevonden), de tweede een schuiver in Duitsland nooit meer helemaal te boven is gekomen, nu een vergaand origineel exemplaar in Duitsland gekocht. Er inmiddels de eerste duizend kilometer mee gereden. Het blijft genieten.
 

Bijlagen

  • IMG_20230425_150342.jpg
    IMG_20230425_150342.jpg
    476,8 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20230602_181937.jpg
    IMG_20230602_181937.jpg
    375,9 KB · Weergaven: 30
Wat een mooi exemplaar. Is die niet de XS 1100 S? In de "midnight special" zoals Yamaha dat toen bij de andere fietsen noemde? Maar ziet er wel heel erg goed uit. Veel plezier ermee!
 
De XS1100 LG (Midnight Special) lijkt enigszins op de XS 1100 S (Typenummer 5K7), maar is toch een wezenlijk ander motorfiets, De Midnight Special is een Custom-bike en meer een powercruiser dan de XS 1100 S. De XS 1100 S is wat sportiever (voor zover een cardanfiets van 258 kg droog sportief kan zijn!) en heeft het zo kenmerkende stuurkuipje. Er zijn echter wel de nodige (uiterlijk) onderdelen uitwisselbaar. Bijgevoegd een afbeelding van de standaard 5K7 en de Midnight Special.

Mijn huidige XS is vergaand standaard met zelfs nog de originele (onbeschadigde) uitlaten! Er is wel het nodige herstelwerk verricht de laatste 42 jaar. Zo is het zadel een keer opnieuw overtrokken. Ga nog op zoek naar een origineel zadel.
De achterveren zijn niet meer standaard. Na aanschaf heb ik de originele veerpoten meteen verwijderd en vervangen door Ohlins. Dit zijn luxe exemplaren, waarvan de in- en uitgaande demping, de lengte, en veervoorspanning (hydraulisch) verstelbaar is. Ik heb gekozen voor een zwarte veer in plaats van de gele. Deze dempers zijn opgebouwd door HK Suspension in Tiel.
 

Bijlagen

  • 5K7.png
    5K7.png
    206,8 KB · Weergaven: 17
  • LG.png
    LG.png
    158,2 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan