Het grote XS1100 Topic

Mijn tweede XS, die zijn Waterloo vond in de Duitse Eiffel wordt nu weer door de huidige eigenaar te koop aangeboden op Marktplaats.
Zie:
≥ Yamaha xs 1100 s — Motoren | Yamaha — Marktplaats
Ter vergelijk:
Zo werd deze fiets in 2005 door mij ingeruild: (Is er in de tussenliggende tijd niet op voorruit gegaan, vind ik)
 

Bijlagen

  • IMG-20200720-WA0013.jpg
    IMG-20200720-WA0013.jpg
    439,6 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Hele mooie motor zeg! Gefeliciteerd. En er gaat niets boven öhlins schokbrekers...
 

Bijlagen

  • IMG_0092 (4).jpg
    IMG_0092 (4).jpg
    80,6 KB · Weergaven: 21
Mijn tweede XS, die zijn Waterloo vond in de Duitse Eiffel wordt nu weer door de huidige eigenaar te koop aangeboden op Marktplaats.
Zie:
≥ Yamaha xs 1100 s — Motoren | Yamaha — Marktplaats
Ter vergelijk:
Zo werd deze fiets in 2005 door mij ingeruild: (Is er in de tussenliggende tijd niet op voorruit gegaan, vind ik)
Wat een tekst bij de advertentie:

Beschrijving

Hierbij bied ik een Yamaha xs 1100 special, motor komt ui 1982 met 45884 km op de teller en is door mij verbouwt naar een cafe racer/Scrambler.

heb hem zelf al 2 jaar, zelf gerestaureerd en onderhoud gedaan, verder is wel alles ververst zo als olies, filters, vloeistoffen, accu, verlichtingen, banden, remblokken, zadel, en allerbelangrijkste carburateur bij de Yamaha dealer, verder heb ik expres niks met lak en kleur van de motor gedaan,
wou hem zo origineel houden
 
45884 op de teller kan wel kloppen. Die gaat bij 100.000 weer op nul!
In 1999 is de motor bij de toenmalige kilometerstand van 99.000 bij Molenaar in IJsselstein gedeeltelijk gereviseerd; (gehoond, nieuwe zuigers, zuigerveren en klepgeleiders.) Dat in verband met het olieverbruik.


Wat een tekst bij de advertentie:

Beschrijving

Hierbij bied ik een Yamaha xs 1100 special, motor komt ui 1982 met 45884 km op de teller en is door mij verbouwt naar een cafe racer/Scrambler.

heb hem zelf al 2 jaar, zelf gerestaureerd en onderhoud gedaan, verder is wel alles ververst zo als olies, filters, vloeistoffen, accu, verlichtingen, banden, remblokken, zadel, en allerbelangrijkste carburateur bij de Yamaha dealer, verder heb ik expres niks met lak en kleur van de motor gedaan,
wou hem zo origineel houden
 
Jos_S, het is het beste om even een advertentie aan te maken. Natuurlijk is het geen probleem om dan hier even een linkje naar die advertentie neer te zetten.

Modbreak:

Dubbel :P

 
Dit is het bericht dat ik geplaatst had in: brikken en klassiekers:

Ik heb me al even netjes voorgesteld in dit topic: Voorstelbericht Dennis

Nu ik mijn xs bijna helemaal uit elkaar heb gehaald en weer grotendeels in elkaar zit, loop ik tegen wat uitdagingen aan.
Alles zit er weer op (Behalve vacuumvervroeger, want die heeft in mijn bezit nog nooit een slang gehad), en wat startpiloot kwam de oude xs na bijna 2 jaar stilstaan plotseling tot leven. Ik werd hier heel erg gelukkig van, want ik mis dit beest toch wel nu....
Hij loopt, maar..........niet mooi helaas.
De klachten:
Hij ploft in de carburateurs
Hij loopt stationair op een te hoog toerental.
Bij uitschakelen ploft hij binnen 2 seconden in de linker en daarna in de rechter uitlaat (2 naar 1 uitaten)
Soms worden verschillende uitlaatbochten ook niet warm

Ik heb het originele luchtfilter (had er voor de show van die kelkjes op), en de carbs zijn ook de orginele waar ik die 100.000km mee hbe gereden.

Heeft iemand enige suggesties waar ik dit in moet gaan zoeken? wellicht is het simpel hoor, maar ik loop een beetje vast.
Heb alle aansluitingen goed dicht, dus geen valse lucht (of minimaal).

Ik hoor graag waar jullie aan denken.....
 
Ik zou zeggen je mist de vervroeging waardoor je niet op tijd n vonk krijgt. Uitlaatbochten worden niet allemaal warm. Werken de bobines wel goed ? En de carbs zou ik ns 5 in 1 injectiecleaner bij n tank benzine doen. Kan ook veel oplossen.
 
Dit is het bericht dat ik geplaatst had in: brikken en klassiekers:

Ik heb me al even netjes voorgesteld in dit topic: Voorstelbericht Dennis

Nu ik mijn xs bijna helemaal uit elkaar heb gehaald en weer grotendeels in elkaar zit, loop ik tegen wat uitdagingen aan.
Alles zit er weer op (Behalve vacuumvervroeger, want die heeft in mijn bezit nog nooit een slang gehad), en wat startpiloot kwam de oude xs na bijna 2 jaar stilstaan plotseling tot leven. Ik werd hier heel erg gelukkig van, want ik mis dit beest toch wel nu....
Hij loopt, maar..........niet mooi helaas.
De klachten:
Hij ploft in de carburateurs
Hij loopt stationair op een te hoog toerental.
Bij uitschakelen ploft hij binnen 2 seconden in de linker en daarna in de rechter uitlaat (2 naar 1 uitaten)
Soms worden verschillende uitlaatbochten ook niet warm

Ik heb het originele luchtfilter (had er voor de show van die kelkjes op), en de carbs zijn ook de orginele waar ik die 100.000km mee hbe gereden.

Heeft iemand enige suggesties waar ik dit in moet gaan zoeken? wellicht is het simpel hoor, maar ik loop een beetje vast.
Heb alle aansluitingen goed dicht, dus geen valse lucht (of minimaal).

Ik hoor graag waar jullie aan denken.....
Waren de sproeiers niet aangepast aan die losse filters? Als dat zo is zal je die weer naar standaard maat moeten veranderen
met een origineel filter.
Wat de valse lucht betreft, ook minimaal is niet goed, het moet dicht zijn.
Verder voor de zekerheid ook even de bougiedoppen doormeten op weerstand, die moeten 5kohm zijn.
Ietsje daarvan afwijken mag maar niet te veel. Controleer of de bougiekabels niet verdroogd zijn of scheurtjes vertonen.
Heb je nog een vacuüm aansluiting voor de benzinekraan? Zo ja komt daar nog voldoende benzine doorheen?
Kortom nog genoeg om te controleren op werking. ;)
 
Laatst bewerkt:
Verder voor de zekerheid ook even de bougiedoppen doormeten op weerstand, die moeten 5kohm zijn.
Hoeft niet, weerstand kan ook in de bougie zitten. Meestal herkenbaar aan een R in de type omschrijving op de bougie zelf.
Bougie dop kan dus ook ≈ 0 Ohm zijn.
Als zowel de dop als bougie een weerstand hebben, is de vonk uiteraard ook te zwak.
 
Hoeft niet, weerstand kan ook in de bougie zitten. Meestal herkenbaar aan een R in de type omschrijving op de bougie zelf.
Bougie dop kan dus ook ≈ 0 Ohm zijn.
Als zowel de dop als bougie een weerstand hebben, is de vonk uiteraard ook te zwak.
In dit geval wel, zitten NGK kappen op. Zie foto;
1688670526563.png
 
Welk motornummer heb je? Ook de eerste 3 posities graag. En kun je eens een foto maken van de ontsteking met het motordeksel eraf? En welk nummer TCI heb je op de motor zitten? En had je de problemen al toen de luchtfilterkast er nog op zat?
 
Excuses, ik reageer nog even op mijn probleem.
Hierbij de nummers
 

Bijlagen

  • 20230713_062734.jpg
    20230713_062734.jpg
    190 KB · Weergaven: 18
  • 20230713_062745.jpg
    20230713_062745.jpg
    268,5 KB · Weergaven: 21
Excuses, ik reageer nog even op mijn probleem.
Hierbij de nummers
Ok, de 4R0 is een 81er Eleven Special, Amerikaans model. Die heeft, in tegenstelling tot de 78-80 bouwjaren geen mechanische vervroeging maar toch de vacuum vervroeging. Wat me opvalt is dat jouw motor niet de 4R0 TCI heeft maar de 2H7 TCI. Vreemd, maar het kan zijn dat je hele ontsteking 2H7 is (iets met eerst oude onderdelen opmaken).. Dat kun je aan de Timing Plate zien die onder het linker motordeksel de ontsteking afdekt: als daar geen 4R0 staat kun je er, denk ik, van uitgaan dat je het oudere model ontsteking hebt. Tenzij door de vorige eigenaar vaker aan de motor gerommeld is. Nu over de vacuum vervroeging.. als die er opzit zou je hem middels een vacuum slang moeten aansluiten op carb nr2. Niet op de rubberen aanzuigrubber maar op een messing slangtule die linksvoor in de alu body van de carb zit, aan de bovenkant vooraan de carb aan de kant van de rubber aanzuigrubber. Of die erop zit kun je controleren door het ontstekingsdeksel links eraf te halen en eens te kijken of de vacuum advance erop zit gemonteerd, dat is het deel (soort tonnetje) dat de base plaat van de ontsteking met een armpje laat kantelen. Zit die erop dan vonkt je ontsteking dus niet helemaal op tijd zonder slang maar je mist ook behoorlijk wat koppel onderin (tot plm3500 rpm). Ik zou zeggen, maak eens een foto van de ontsteking. Verder.... een motorfiets 2 jaar wegzetten met moderne benzine leidt altijd tot problemen. Schoonmaken (professioneel!) van de carbs moet dus bovenaan je lijstje staan.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een duidelijk verhaal! Helaas komt het niet overeen met mijn xs. Ik heb een foto er bij gedaan van mijn carburateurs. Ik heb jaren gereden zonder problemen met de 2H7 TCI, zonder dat de vacuumvervroeger is aangesloten, maar wel een 4RO vervroeger. Zodra ik hem start loopt hij wel, maar ploft in de uitlaat en dat voel ik ook in carburateurs. Hij loopt ook hoog in toeren, een doek voor de luchtinlaat maakt weinig verschil. Ik ben er erg zeker van dat bijna alles er weer op zit als 2 jaar geleden. Schone benzine en kraantjes is ook gedaan. Carburateurs zijn ook schoon en vrij van vuil. Nogmaals niet ultrasoon gedaan. Nu rest mij de volgende vragen: hoe kan het dat deze motor goed heeft gereden met deze ongewone setup?
Zou het iets mechanisch kunnen zijn? Niet op tijd? Kromme klepsteel?
Ultrasoon reinigen is de volgende stap, ik verwacht daar niet zulke grote wonderen van eerlijk gezegd. Wie heeft nog een suggestie?

Ik heb nog een TCI liggen met 4RO, maar ik heb nog een complete xs1100 in onderdelen op zolder, en deze TCI lag daarbij. Als ik hem er aan hang, schiet hij helemaal hoog in toeren, en ploft nog steeds
 

Bijlagen

  • 20230717_201539.jpg
    20230717_201539.jpg
    158,1 KB · Weergaven: 26
  • 20230717_202306.jpg
    20230717_202306.jpg
    156,6 KB · Weergaven: 25
  • 20230717_202656.jpg
    20230717_202656.jpg
    158,7 KB · Weergaven: 26
Ik heb hetzelfde gehad met hoog stationair lopen. Dit is eigenlijk altijd valse lucht. Bij mijn XS850 zat de oorzaak in de aanzuigrubbers, die tussen de kop en de carburateurs. Ondanks dat er geen verschil optrad bij inspuiten met remmenreiniger was het vervangen van deze rubbers wel de oplossing. Rubbers waren ook erg stug. Door het hoge toerental was de invloed van remmenreiniger blijkbaar te klein om effect te sorteren.
Jouw rubbers zien er op de foto overigens wel goed uit, maar dat was bij die van mij ook het geval.
 
Klopt, er zitten nieuwe op, maar wel via amazon gekocht. Ik heb er zelfs gister nog vloeibare pakking tussen gedaan. Zonder enig verschil...
 
Wie weet overigens waar deze 4 stelschroeven voor zijn? Op elke carb zit er 1, in het torentje op de foto.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230717_222348_Chrome.jpg
    Screenshot_20230717_222348_Chrome.jpg
    93,5 KB · Weergaven: 24
Terug
Bovenaan Onderaan