Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ja precies, het blijft een compromis. Maar zo te lezen is een comforttemperatuur van zo’n 5 graden een goed uitgangspunt. Met mijn xenos slaapzak van 15 graden ga ik het iig niet redden ;)
 
En als je een binnenhoes oid hebt is dat prima te doen idd én je blijft redelijk beschermd tegen kruipers en prikkers.
 
Ik lees dit topic altijd al mee en ik weet dat er al enorm veel vragen zijn geweest over matjes en slaapzakken. Ik zal de vraag over dat laatste wat algemener stellen: wat voor comforttemperatuur zouden jullie aanraden voor kamperen in de zomer, in de bergen. Met de 500 euro challenge zoeken we vast wat heuveltjes op, en tijdens de voorpret-meeting vertelden sommigen al om rekening te houden met koude nachten wanneer campings wat hoger liggen.
Ik ben 2 keer meegeweest en beiden keren hadden deelnemers zich vergist in de kou.

Veel slaapzakken die met de comfort temperatuur onder het vriespunt gaan zijn vrij duur.
Met een 5 graden slaapzak had ik het een paar momenten fris bij een voorspelde nachttemperatuur van 6 graden, er stond ook voelbare en hoorbare wind. Nee geen idee welk getal, maar dat het invloed heeft 😉 .
Dus winterkleding mee voor om het houtvuur en een expad/ thermorest matje anders ben je al een uur kwijt met luisteren naar iemand die zo een ding wel heeft en enthousiast is.

En neem iets mee om in te piessen zodat je niet 5 keer op een nacht je tent uit hoeft.
 
En neem iets mee om in te piessen zodat je niet 5 keer op een nacht je tent uit hoeft.
ik hoef eigenlijk zelden de tent uit snachts.
Maar dat lijkt me echt serieus balen.
Ouwe mannen kwaal?
Hoop dat ik er van bespaard blijf.
Tot nu toe gaat het al 57jr goed 🤡
 
ik hoef eigenlijk zelden de tent uit snachts.
Maar dat lijkt me echt serieus balen.
Ouwe mannen kwaal?
Hoop dat ik er van bespaard blijf.
Tot nu toe gaat het al 57jr goed 🤡
Geniet er nu nog maar van!
Vroegâh bleef ik doorslapen zelfs met een vat bier in m'n mik.
De volgende ochtend deed ik niet onder voor een paard.
Sinds leeftijd ca 65jr moet ik 's nachts steeds vaker pissen.
 
ik hoef eigenlijk zelden de tent uit snachts.
Maar dat lijkt me echt serieus balen.
Ouwe mannen kwaal?
Hoop dat ik er van bespaard blijf.
Tot nu toe gaat het al 57jr goed 🤡
Meer een zuipprobleem.
En dan elke keer bij wakker worden weer water drinken vanwege droge mond en angst voor kramp ( na fietsen) .
Na een halve fles Baileys ( en de rest) een keer kramp gekregen op weg naar de toiletten, lig je daar midden op het grindpad proberen niet te schreeuwen.
Dan ligt de slaapzak nadien wel weer extra lekker warm.
 
Ah de binnenhoes van de Xenos. Die neem ik mee!

Die heb ik ook, ging in mijn geval niet werken in combinatie met een redelijk " strakke " mummyslaapzak.

Blijkbaar krijg in mijn nodige beweging snachts, als ik wakker wordt lig ik als een worst gedraaid in de binnenhoes en de slaapzak.

Wil daarom terug naar een warme gewone slaapzak.
 
Ik gebruik al jaren inmiddels een dekbedhoes van 1.40m breed als binnenhoes en dat bevalt op div. frondten uitstekend.
 
Dan ben je een rustige slaper.
Ik ben een draaikont.

Heb wat plaatjes van Ali slaapzak.
In compressiezak je kan eigenlijk niet zonder als de ruimte beperkt is.
Maar ik ga echt ruimte over houden dit jaar.
Wat een verschil in afmetingen.
De grote is de Cumulus Mysterious Travellar 700gr dons.
De kleine de Ali van €64.
20240304_151958.jpg
20240304_152029.jpg
20240304_152106.jpg
20240304_152113.jpg
20240304_152120.jpg
20240304_152213.jpg
20240304_152240.jpg
20240304_152307.jpg
20240304_152335.jpg
20240304_152344.jpg
 
Lees op het type plaatje dat het eendendons is vandaar ook goedkoper als cumulus die gans gebruikt.
Gans is superieur aan eend qua isolatie eigenschappen.
De Rits van de Ali is YKK.
Weet niet hoeveel waarde je aan een chinese ykk moet stellen maar dekans bestaat dat het imitatie is.
Maar de rits loopt bijzonder soepel.
Geen donzen flap over de rits.
Wat de cumulus wel heeft.
De daar heb je een koudebrug.
Ik ben nog steeds dik tevreden en ga met 440gram minder gewicht op vakantie.
Dus hopelijk eens onder de 20kg.
 
neuh.. ik draai en woel ook maar omdat deze hoes ruim is maakt dat weinig tot niets uit in de praktijk van alle nacht ;)
 
Je kan ook een keer langs de Decathlon gaan, heb je het product in handen en vaak vinden ze uitpakken ook niet erg, of er hangt al een demo model.
Gewicht, pakformaat etcetera, alles in 1 keer.

Die standaard mini pakketjes die tot 15 graden gaan zijn mijn inziens nutteloos, waar en wanneer is het nou 15 graden s nachts?
 
Ik ben een beetje mn kampeerspul aan het reorganiseren. Ik zit een beetje met m'n Coleman 442.

Is het nodig dat je brandstof daarvoor meeneemt? Hoeveel verbruikt zo'n ding, voor een paar dagen potje koken en een paar keer per dag koffie zetten? Ik heb niet zo'n zin om benzine uit mn tank te hevelen om de Coleman te vullen, en een litersfles brandstog meenemen is ook al zowat.

En kun je zo'n Coleman gewoon tussen je bagage stoppen, desnoods op z'n kant? Is ie 100% lekvrij?
Ik heb de defensie versie met groene plastic container. Als je daar de brander in zet dan sluit het deksel zo strak af, dat de brander reukvrij kan worden ingepakt. Voor alle zekerheid zet ik hem recht op, met de druk er af, maar volgens mij kan hij plat worden ingepakt. Voor extra brandstof heb ik een fleshouder die ik aan de buitenkant van de bagage vastmaak.

1709635069968.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan