Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Tijdens het laatste kampeerweekend heeft @Frazer mij ook bekeerd tot de percolator. Was een heerlijk bakkie :t

Alleen voelt een percolator zonder goede/verse koffie als half werk, dus wil ik er ook meteen een koffiemolentje bij om ter plaatse de bonen te malen. Er is alleen zó veel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie. 🧐 Wat zijn de aanraders en waar kun je beter met een bocht omheen lopen? Zijn er nog specifieke aandachtspunten zoals het materiaal van de maler of de mate van instelbaarheid? Ik zoek sowieso iets handmatigs, zonder accu of motortje.
Ik heb eerst een mobiel handmalertje gekocht. Maar bij de eerste test kwam ik al tot de conclusie dat ik daar niet gelukkig van ging worden (te lang malen voor 1 kopje koffie). Vervolgens heb ik er 1 op een accu besteld. Dit bevalt veel beter.

Accu is een beetje tegen mijn principes ivb met opladen, niet te repareren onderweg etc. Maar ik heb het het aan mijzelf uitgelegd: Mocht de maler stuk/ leeg zijn, kan ik altijd nog wel koffie in een koffietent/benzinestation halen.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de malers nog niet op motorvakanties gebruikt heb.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een blik Illy mee in de bagage is voor mij meer dan goed zat!

illy_espresso_rood_gemalen_koffie_blik_250_gram.jpg
 
Ik heb vorige week het maximale volume wat mee kan wat uitgebreid. Wel nog wat liefde nodig, en een koppeling aan de motor(en), maar dan kunnen we wel samen kamperen met de motor.
2 personen + bagage + tent + rest vd kampeerspul dat wordt ben ik bang anders toch net te gek. En toen ik deze voor weinig tegen kwam op marktplaats kon ik dit project toch niet laten staan :-)
Heb nog tot augustus om hem op te knappen, dus moet wel lukken denk ik.
Bekijk bijlage 1872787
Begint ergens op te lijken, ik kan bijna op vakantie 8-)
 
Stoer als je uit een butagastank je wegwerp blikje durft te vullen.
Is prima te doen, gewoon wegen wat ze vol zijn en dat niet overschrijden. Doe dit al jaren met goedkope action flesjes, of halflege blikjes stuk goedkoper dan de standaard ventiel blikjes.

Overigens gooi ik de blikjes wel weg na 5x bijvullen. Volgens mij zijn de ventielen dan niet meer heel erg betrouwbaar.
 
Ik weet niet wat de druk is die zo een blikje kan hebben. Dat is volgens mij een stuk minder als de dikke caravan tank. En ik denk dat als het tankje barst dat dit ook zonder externe bron je wenkbrauwen kan schroeien. Ik zou me er niet aan wagen.
 
De verzadigde dampdruk blijft gelijk. Het is dus niet zo dat hoe voller je het blikje doet, hoe hoger de druk wordt. Kun je goed zien bij doorzichtige wegwerp aanstekers. Zolang er vloeistof in zit (gas in vloeibare vorm) blijft de druk gelijk.
 
Dat klopt maar als je het aan een andere gastank koppelt waar een veel hogere druk in zit gaat de druk weldegelijk omhoog.
 
Als het hetzelfde gas is, hoe kan er dan een (veel) hogere druk in zitten? Ze hebben dezelfde verzadigde dampdruk, bij dezelfde temperatuur. Geloof niet dat het echt zo gevaarlijk is. Om maar een gevleugelde uitspraak te gebruiken: "vaak ben je te bang"
 
Dat ben ik met je eens. Ik denk eerlijk gezegd dat de druk in de twee ook gelijk is. De caravan fles is zoveel zwaarder en dikker omdat hij langer mee moet gaan en de oppervlakte groter is en je dus een sterker materiaal nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Het is soms ook een gedoe.
Alles regelen, inpakken, zorgen over t weer of een lekke band.

Maar als ik eenmaal in beweging ben, dan is dat weg :)

Tanken via total geeft me drie weken gratis pechhulp, dus 1x tanken daar voor vertrek. Is enkel voor be en lux. Zorg minder.

Inpakken blijkt ook gewoon mee te vallen. Motor vooraf checkup.

En gaan.

Vroeger had ik pas na een uurtje rijden een vakantiegevoel. Dat zal nu niet anders zijn :)
Hoe doe je dat, tanken via Total ? Heb je dan gratis pechhulp en hoe werkt dat dan ?
 
Dank voor alle input @lo bmw r80 , @Kanariepiet en @David_ZZR . Voldoende stof om over na te denken! :t

In m'n online zoektocht naar de mogelijkheden om onderweg koffie te maken kwam ik nog iets interessants tegen; een adaptertje om de inhoud van gasflesjes "over te hevelen".

ik gebruik gewoon prikgasbusjes in een edelrid adapter.
20230507_124115.jpg
20230507_124122.jpg
20230507_125421.jpg

veel goedkoper dan gasbusjes met schroefdraad.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
De verzadigde dampdruk blijft gelijk. Het is dus niet zo dat hoe voller je het blikje doet, hoe hoger de druk wordt. Kun je goed zien bij doorzichtige wegwerp aanstekers. Zolang er vloeistof in zit (gas in vloeibare vorm) blijft de druk gelijk.
Het probleem is dat je met zelf vullen er teveel gas in kunt doen.
Als je hem dan in de zon legt en het gas zet uit is er te weinig vrije ruimte in de gasfles en kan hij ploffen.
Daarom dus wegen.
 
Hoe doe je dat, tanken via Total ? Heb je dan gratis pechhulp en hoe werkt dat dan ?
Pasje ophalen bij kassa total tankstation.
Thuis inloggen met pasnummer, total club.
Oa kenteken enzo.

Dan een x liter tanken, de dag er na gaat de termijn in. Gewoon via reguliere vab of anwb.

Dus ja; 3 weken anwb of vab gratis.

Voor je gaat tanken eerst je total club kaart er in. Of tonen bij afrekenen binnen bij kassa.

8 liter minimaal bij motor, 20 minimaal voor dn otto...
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
een kassadame wist me vorig jaar te vertellen, dat als je je pasje thuis aan een ander geeft die voldoende premium benzine tankt, de teller voor jou doorloopt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Dat vullen van tankjes gaat van schroeffitting tank naar schroeffitting tank. Dan kan je een klein tankje vullen vanuit een groter formaat. Zijn dus beide hetzelfde type tankjes en gas. Als de druk in beide gelijk is, stop het vullen vanzelf. @HansDortland heeft daar ervaring mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan