Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

De vraag is niet duidelijk zie ik al.
De tas is leeg op mijn rug tijdens reisdagen. Maar ik wil ook diverse dagen gaan lopen. Vandaar dat ik de tas wel mee wil nemen op vakanties. Ik ben mij van het risico bewust, vandaar dus leeg ;)
Maar het ging mij vooral over ervaringen met een drinkzak (camelbak) in wandelrugzakken. Want er zijn diverse opties, en ze kosten bijna allemaal hetzelfde en schijnen allemaal fantastisch te wezen.
 
Ik heb de KRIEGA HYDRAPAK in mijn R20 rugzak (die is daar op voorbereid), ben er erg tevreden over, de zak schijnt van militaire kwaliteit te zijn, je kan hem binnenstebuiten trekken om hem goed schoon te maken en hem te laten drogen.
 
De vraag is niet duidelijk zie ik al.
De tas is leeg op mijn rug tijdens reisdagen. Maar ik wil ook diverse dagen gaan lopen. Vandaar dat ik de tas wel mee wil nemen op vakanties. Ik ben mij van het risico bewust, vandaar dus leeg ;)
Maar het ging mij vooral over ervaringen met een drinkzak (camelbak) in wandelrugzakken. Want er zijn diverse opties, en ze kosten bijna allemaal hetzelfde en schijnen allemaal fantastisch te wezen.
Ik heb een vreselijke hekel aan een rugzak met motorrijden. Met lopen is dat wat anders!
Aha, je spreekt dus over een wandelrugzak met daarin een waterzak. Die ervaring is Super!
Fijn is dat je elk moment, ook als je met andere dingen druk bent toch kan drinken.
Het is met lopen natuurlijk heel wat anders. Met berglopen kan je niet zonder.

Ik heb veel in de bergen gelopen en dan is een flinke water-voorraad een MUST!
Voorheen had ik een Platypus waterzak (2Liter) in een aparte sleuf van de rugzak waar de waterzak in past. Als je een goede rugzak hebt is er een speciale opening waar de waterslang naar buiten komt. Je bevestigt de slang met mondstuk zodanig dat die net voor je mond zit, zodat je met kleine hoofdbeweging kan lurken.
Het mondstuk zorgt dat het water er niet zo maar uit zal lopen. Op moment dat je iets op het mondstuk bijt kan je zuigen krijg je het water wat je nodig wenst.

Mijn Platypus-zak ging onlangs stuk. Dit is een merk-product met bbh prijs.
Ik wilde de zak (€30) vervangen maar hoorde van een kennis dat tegenwoordig ook zakken incl mondstuk worden verkocht bij Declathlon voor heel veel minder.
Ik meen dat ik daar €7 voor een compleet nieuwe set heb betaald. Dat klinkt effe beter!!
O ja, ik heb wel mondstuk van Platypus overgezet. Ben ik gewend en veel prettiger in gebruik.
(ook deze is evt los te koop)
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Nog geen ervaring met drinkzakken op de motor, maar wel op de MTB en met lopen/wandelen.
Ik heb een geisoleerde zak van Cemelback, een decathlonzak en een Osprey zak.

De favoriet is toch wel de geisoleerde camelback. Water blijft echt veel langer fris van temperatuur. Zeker met eventueel wat ijs of koelelement erin. Dat kan natuurlijk ook met een gewone zak.

Jammer dat de geisoleerde drinkslangen zo prijzig zijn. Voor het geld vind ik dat nu zonde om nog aan te schaffen.

Voor een lange trip op de motor lijkt het me best fijn om onderweg te kunnen drinken.
Je kunt zo'n drinkzak ook in een tanktas doen. Als je de rugzak ergens anders kunt onderbrengen.
 
Voor een lange trip op de motor lijkt het me best fijn om onderweg te kunnen drinken.
Je kunt zo'n drinkzak ook in een tanktas doen.
Ik zie het nut niet zo van een drinkzak (en zeker niet op je rug) op de motor.
Met de brommerd rijd je geen wedstrijd en heel vermoeiend/ inspannend is het ook niet.
(heel groot verschil met hike in de bergen!)
Dus met een (tank)stop kan je dan altijd even een blikje naar wens uit je tanktas pakken.
Rijd je over binnenwegen, zijn er ook vaak zat mooie plekken waar je sowieso wel effe stopt. Dan is het gelijk het goede moment om een leuk terras te gaan bezoeken of met iets meer haast snel een blikkie uit eigen voorraad ..............

Zelfs op Sicilië waar het abnormaal warm was heb ik een drinkzak geen moment gemist!
 
Als het warm is verdamp je veel vocht en ik moet veel drinken om nierstenen te voorkomen (2,5-3 l/dag). Ik wil niet elke keer stoppen, zoals mijn Amerikaanse motorvriendin zei: If you’re gonna stop every hour, you’re never going to get anywhere! En nee het is geen wedstrijd maar ik ga wel weer naar de Pyreneeen en rij dan 6500 km in 18 dagen. Dat wordt dus niets als je elk uur op een terras gaat zitten.
Dus de Camelbak gaat altijd mee.
En een drinkzak op je rug is ongevaarlijk, je kan hooguit nat worden.
 
En nee het is geen wedstrijd maar ik ga wel weer naar de Pyreneeen en rij dan 6500 km in 18 dagen.

Dat soort afstanden rij ik ook en ik heb gewoon altijd minimaal 2 liter water/frisdrank in mijn topkoffer zitten (net als mueslirepen en ontbijtkoek). Ik stop als ik moet plassen en drink dan meteen weer even flink wat water. Dat kost hooguit 10 minuten, meestal minder.

Bovendien wordt water in een camelbag warm als de zon op je rug schijnt en in mijn aluminium topkoffer blijft het redelijk koel. Voor mij heeft dat echt de voorkeur en is de camelbag voor lange wandelingen.
 
Ik gebruik bij langere trips ook vaak een Camelbak. Ik heb er een van 3 liter en verder zit er ook niks in die rugzak (kan ook niet). Tijdens het rijden heb ik eigenlijk niet eens door dat ik hem om heb. Ik vind het prettig om tijdens het rijden te kunnen drinken, en de praktijk heeft voor mij ook uitgewezen dat ik op die manier ook veel meer drink op een dag dan dat ik met flesjes deed. Op hete dagen gaat die 3 liter ook gewoon op. Ik vind het ook makkelijker dan losse flesjes. Ik drink sowieso nooit frisdrank, dus blikjes heb ik nooit bij me. Bovendien heb ik ook geen plek in mijn koffers om 3 liter aan flesjes of blikjes mee te nemen, dus wat dat betreft is het voor mij ook praktischer. Stoppen op terrasjes doe ik ook nooit, dat vind ik zonde van mijn tijd.
 
Dat soort afstanden rij ik ook en ik heb gewoon altijd minimaal 2 liter water/frisdrank in mijn topkoffer zitten (net als mueslirepen en ontbijtkoek). Ik stop als ik moet plassen en drink dan meteen weer even flink wat water. Dat kost hooguit 10 minuten, meestal minder.

Bovendien wordt water in een camelbag warm als de zon op je rug schijnt en in mijn aluminium topkoffer blijft het redelijk koel. Voor mij heeft dat echt de voorkeur en is de camelbag voor lange wandelingen.
Helemaal met de spreker eens.
2 jaar terug ben ik ook van de Pyreneeën terug gekomen.

Uiteindelijk is dan toch de tank leeg. ;( Dan sta je toch ook stil!
Wat water getapt en lekker een bakkie koffie gezet.
Ook bij de pomp een stokbroodje gescoord. Unox leverpastei-blikje was nog in de tanktas.
Prima picnic langs de Autoroute!

En ondanks mijn stops kom ik toch wel anywhere............ :P
Verschillende keren op deze manier 1000+ km's gedraaid op 1 dag! :t
 
Laatst bewerkt:
Heren, Zoals jullie wellicht al gelange tijd weten is Ortlieb gestopt met de Motor Afdeling.
De welbekende Ortlieb MOTO Zadeltassen zijn hierdoor verdwenen.

Echter heeft Touratech de productlijn opgekocht en maak ze nog.
Echter is de prijs gestegen en de kwaliteit achteruit gegaan.... Typisch..


Nu krijg ik veel aanvragen van geïnteresseerden.
Op de Monsoon 3 van enduristan na ken ik weinig soorgelijke alternatieven (zelfde volume grofweg).


Ik lees graag als jullie nog wat ideeën hebben!
 
Heren, Zoals jullie wellicht al gelange tijd weten is Ortlieb gestopt met de Motor Afdeling.
De welbekende Ortlieb MOTO Zadeltassen zijn hierdoor verdwenen.

Echter heeft Touratech de productlijn opgekocht en maak ze nog.
Echter is de prijs gestegen en de kwaliteit achteruit gegaan.... Typisch..


Nu krijg ik veel aanvragen van geïnteresseerden.
Op de Monsoon 3 van enduristan na ken ik weinig soorgelijke alternatieven (zelfde volume grofweg).


Ik lees graag als jullie nog wat ideeën hebben!

Je zou kunnen denken aan Lomo zadeltassen. Zijn relatief goedkoop.
Motorcycle-Twin-Pannier-Dry-Bags-1.jpg

Ikzelf heb de Enduristan Monsoon 3 zijtassen en ben er aardig tevreden over. Maar er zijn legio andere merken die soft panniers/drybags maken zoals Wolfman, Giantloop, Mosko, Kriega, SW-motech, adventure-spec, Lone-rider motobags. Genoeg keus voor wat men uit wil geven.
 
Zijn die touratech tassen echt zo slecht? Ik zie dat de Monsoon 3 bijne €300 terwijl de touratech rond de €200 kosten. Is het die €100 extra waard?
 
Wij hebben pas geleden voor een Honda Hornet het Moto-Detail setje gekocht.

10026555_730_FR010_13.JPG


Goede prijs, makkelijk vast te maken, degelijke kwaliteit. Niet waterdicht, maar er zitten waterdichte binnentassen in, wat ik persoonlijk fijner vindt.

Is natuurlijk niet te vergelijken met de grote merken.


Ps.: Overigens moest er voor de Hornet ook nog een bagage-beschermer bij i.v.m. hoge uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een tip over creatieve bagagemogelijkheden. Toegeven, ik zag dit bij een andere Africa Twin rijder. PVC125mm toepassing. Kosten max 10euro. (lijkt nu wel dubbele uitlaat, gaaf...)
full

full
 
Klopt helemaal, die ken ik ook !. Maar deze pvc-pijp is groter in diameter (denk ik) en i.i.g. in lengte. Er past een camping-gaz 1 pits ding in. En een fles drank (handig indien mijn 4-daagse Swiss-passentrip over 2 weken doorgaat).
 
Laatst bewerkt:
Tooltube inderdaad, hier ook al jaren de spullen liggen om er een van pvc te maken, maar het is er nooit van gekomen. Heb hem eigenlijk niet echt nodig. Voordeel van pvc is dat je verschillende diameters hebt en je hem zo lang kunt maken als je op motor kwijt kan.
 
Laatst bewerkt:
Heren, Zoals jullie wellicht al gelange tijd weten is Ortlieb gestopt met de Motor Afdeling.
De welbekende Ortlieb MOTO Zadeltassen zijn hierdoor verdwenen.

Echter heeft Touratech de productlijn opgekocht en maak ze nog.
Echter is de prijs gestegen en de kwaliteit achteruit gegaan.... Typisch..


Nu krijg ik veel aanvragen van geïnteresseerden.
Op de Monsoon 3 van enduristan na ken ik weinig soorgelijke alternatieven (zelfde volume grofweg).


Ik lees graag als jullie nog wat ideeën hebben!
Ortlieb Zadeltassen deze bedoel je :+ niet van mij btw
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan