• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

Het grote K100 topic

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
6.846
42
33
Neerkant
Ik heb nog steeds een motor die koud niet goed loopt. Ongeveer 20.000 km nu denk ik, het is geen groot probleem.
Hij start altijd goed. Als ik meteen weg rijd is er tot de 2500 rpm geen probleem, voorbij de 3000 rpm kan ik bijna niet komen, pas na ongeveer 2 kilometer.(zomer of winter maakt vrijwel geen verschil)
Als ik gas blijf houden of verder open draai dan gaat hij bokken. Totdat hij er na een paar seconden "doorheen" is dan loopt hij goed. 1 keer zo'n 4500 rpm maken is voldoende, dan is het daarna goed.
Warm loopt hij ook altijd goed.

Ik heb 1000 km geleden de temperatuursensor in het blok vernieuwd, mijn probleem is niet veranderd. Wel is het choke toerental veranderd, in de buurt van de 2500 rpm. Eerst was dat 1500 oid. (denk ik, eigenlijk nooit echt op gelet)

Er is best goed mee te leven maar het hoort gewoon niet. Is er iemand die dit probleem herkend? Ik ben nog van plan de motor uit te lezen, maar voorheen had ik geen foutmeldingen.
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
6.846
42
33
Neerkant
Kan en wil ik wel doen. Hoeveel druk moet het zijn?
Tegenlijk met de sensor heb ik 2000 km geleden de benzineslangen en filter vervangen. Maar mocht het filter niet goed zijn dan moet dat met warme motor toch ook te merken zijn?
De benzinepomp is trouwens van een astra. Die zit er 3 jaar in, daarvoor deed hij precies hetzelfde
 

M10000

Die hard MF'er
13 mrt 2009
429
1
26
brielle
Hallo iedereen, ik oriënteer mij een beetje op caféracers en kom regelmatig k100 caféracers tegen, zo ook deze:

≥ Bmw K100RS caferacer - Onderdelen | BMW - Marktplaats.nl

Volgens de eigenaar is die met 90k op de blok verbouwd, zit de blok olie er al 5 jaar in en heeft hij in die jaren zo'n 500km gelopen maar was van de zomer rijdend weggezet.

Ik weet dat advies van een foto lastig is, maar denken jullie dat dit de moeite waard kan zijn om persoonlijk te gaan bekijken?

Bedankt alvast!
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
10.286
695
46
Standdaarbuiten
Wat wil je nu eigenlijk weten?
Het gaat om een niet originele fiets die er op het eerste gezicht best aardig verbouwd uit ziet. Het gaat bij verbouwen alleen niet om het eerste gezicht maar juist om details, dat bepaald of het een degelijke, goede ombouw is.
Niemand kan vanaf dit soort foto's bepalen of dit een degelijke fiets is.
We kunnen alleen wat algemeenheden noemen:
De K100 is een zeer degelijk gebouwde fiets, dit is een 16V, erg fijn blok.
5 jaar dezelfde olie zegt dat er op onderhoud bezuinigd is. 5 jaar is altijd te lang.
Als er in die zelfde tijd 500 km mee gereden is, is de benzine dus ook oud, de benzinepomp kan daardoor vast gaan zitten, de remvloeistof zal ook wel oud zijn waardoor de pompen en klauwen ook vast kunnen gaan zitten/lekken. Over koelvleoistof heb ik het niet eens. De gecombineerde water/oliepomp kan door lange stilstand gaan lekken, oude olie en koelvloeistof helpen dan ook niet.

Het wil niet zeggen dat dit een slechte fiets is, het zijn allemaal aannames. Zelf kijken en controleren verteld je al meer. 1000km rijden leert je of je werkelijk een goede fiets in handen hebt. Het is bij een tweedehands motor altijd afwachten, zeker als het een 30 jaar oud, verbouwd ding is.
 

M10000

Die hard MF'er
13 mrt 2009
429
1
26
brielle
Wat wil je nu eigenlijk weten?
Het gaat om een niet originele fiets die er op het eerste gezicht best aardig verbouwd uit ziet. Het gaat bij verbouwen alleen niet om het eerste gezicht maar juist om details, dat bepaald of het een degelijke, goede ombouw is.
Niemand kan vanaf dit soort foto's bepalen of dit een degelijke fiets is.
We kunnen alleen wat algemeenheden noemen:
De K100 is een zeer degelijk gebouwde fiets, dit is een 16V, erg fijn blok.
5 jaar dezelfde olie zegt dat er op onderhoud bezuinigd is. 5 jaar is altijd te lang.
Als er in die zelfde tijd 500 km mee gereden is, is de benzine dus ook oud, de benzinepomp kan daardoor vast gaan zitten, de remvloeistof zal ook wel oud zijn waardoor de pompen en klauwen ook vast kunnen gaan zitten/lekken. Over koelvleoistof heb ik het niet eens. De gecombineerde water/oliepomp kan door lange stilstand gaan lekken, oude olie en koelvloeistof helpen dan ook niet.

Het wil niet zeggen dat dit een slechte fiets is, het zijn allemaal aannames. Zelf kijken en controleren verteld je al meer. 1000km rijden leert je of je werkelijk een goede fiets in handen hebt. Het is bij een tweedehands motor altijd afwachten, zeker als het een 30 jaar oud, verbouwd ding is.
,

Helemaal mee eens, ik heb in het verleden vaker oudere motoren gehad die (al dan niet voor een paar jaar) stil hadden gestaan. Hij geeft aan dat de remmen super zijn omdat er mede afgelopen zomer nieuwe remleidingen op zijn gegaan.

Ik vond de 500km ook erg weinig, maar het ligt er natuurlijk aan per blok / motor of dit echt een issue is en daarom stel ik ook mijn vragen in dit k100 topic ;)

Mocht nou echt van alles vast zitten / vervangen moeten worden wat jij nu zo wel op noemt (buiten de remmerij), zijn die onderdelen dan nog goed beschikbaar voor dit model?
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
10.286
695
46
Standdaarbuiten
Alles is zeer goed verkrijgbaar en hoeft echt niet duur te zijn. Als je een beetje zoekt kun je komplete rijdende fietsen kopen voor minder 500 euro.
De blokken zijn zeer, zeer degelijk. De injectie is eigenlijk probleemloos, de elektronica is van zeer goede kwaliteit waardoor ook na 30 jaar storingen zeldzaam zijn. Dat geld eigenlijk voor de gehele fiets.
Het nadeel is een beetje dat daardoor een K nogal gemakkelijk verwaarloosd wordt. Je koopt hem voor woon-werk en gebruikt hem iedere dag zonder iets aan onderhoud te doen en dat gaat zomaar 5 jaar goed. Maar onderhuids is er dan wel degelijk het 1 en ander aan onderhoud brood nodig.
 
Likes: M10000