BMW R850R 1996 vs 1999

Robina

Rookie
2 apr 2023
1
0
Is er iemand een kenner? Ik zit eraan te deken om een BMW R850R te kopen als eerste motor. Nu zie ik verschil in bijvoorbeeld de vormgeving van de snelheidsmeter in een 1996 vs een 1999 model.

Zijn er alleen cosmetische veranderingen of ook technische?

En als bonus vraag, wat is jou mening over onderhoud? Ik hoor 2 versies.
1)BMW is duur in onderhoud!
2) BMW is zo betrouwbaar, dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Soms wat duurder, maar je bent minder vaak in de garage te vinden.

Ik verzamel jullie ervaringen en tips graag! Alvast bedankt :)

Groet! Robina
 

Bijlagen

  • 20230331_212025.jpg
    20230331_212025.jpg
    353,5 KB · Weergaven: 33
BMW is wel iets duurder in onderhoud dan de Hondas of Yamahas die ik gehad heb. Vooral het oplossen van modelspecifieke problemen (fabrieksfouten) was erg duur. Bij BMW is het net als met andere merken sommige modellen hebben weinig problemen en sommige model(reeksen) hebben meer een duurder problemen. Voor de 850R weet ik het niet.
 
Bij een R850R is alles vrij gemakkelijk bereikbaar voor onderhoud dus dat valt op zich best mee. Als je naar een BMW dealer gaat voor onderhoud zal het vast wat duurder zijn maar er zijn genoeg BMW specialisten (geen dealers) en ook algemene motorzaken kunnen prima met een vierkleps boxer uit de voeten. Ik heb zelf de pre-facelift R850R gehad en de R1150R van na de facelift. De verschillen zijn niet groot. De afmetingen, bandenmaat en gewicht verschillen marginaal en ook het remsysteem is aangepast. Volgens mij een ander type ABS. Dat wil echter niet zeggen dat de ABS van het latere type beter is. Dacht dat het nieuwere type een wat storingsgevoeliger ABS heeft (ABS-i). Een R850R is in mijn beleving wel een fijnere motor dan de R1150R. Die heeft veel meer last van KFR (even googlen). Schakelen gaat wel wat agrarisch (lees => lomp) maar dat is normaal bij BMW boxers. Sturen doen ze best goed.
 
Hi Robina, ik heb beide modellen gehad 97 en 2004, de oude hebben een 5 bak, de latere modellen gelijk aan de 1150 generatie een 6 bak. Let op dat het model met de 6 bak een terugroep actie gehad heeft. De eerste modellen 850/1150 met de 6 bakken hadden problemen met de prise as. Ook die van mij dus:(
Let ook op dat cardan- en versn. bak olie regelmatig gewisseld zijn, onderhoudshistorie is belangrijk.
Inmiddels weer terug bij de Japanse 4 cil. Normaal onderhoud (doe alles zelf) en rijden, 100.000 km zonder reparaties is geen punt. Dat zou BMW ook moeten kunnen....
 
Die 6-bak was ik inderdaad alweer vergeten. Weer een reden om voor het oude model te gaan. De oude 5-bak past prima bij het koppel van de motor en heeft minder problemen dan de 6-bak.
 
Is er iemand een kenner? Ik zit eraan te deken om een BMW R850R te kopen als eerste motor. Nu zie ik verschil in bijvoorbeeld de vormgeving van de snelheidsmeter in een 1996 vs een 1999 model.

Zijn er alleen cosmetische veranderingen of ook technische?

En als bonus vraag, wat is jou mening over onderhoud? Ik hoor 2 versies.
1)BMW is duur in onderhoud!
2) BMW is zo betrouwbaar, dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Soms wat duurder, maar je bent minder vaak in de garage te vinden.

Ik verzamel jullie ervaringen en tips graag! Alvast bedankt :)

Groet! Robina
Die motor mankeert een deel denk ik...
 
Ik heb destijds een 1996 laten staan omdat ik iets gehoord had van versnellingsbak en koppelingsproblemen en ben voor een 2005 gegaan. Met die laatste had ik een kapotte brandstofpomp en het 'konstant fahrruckeln' was niet prettig, maar verder was ie vrijwel probleemloos.
Weblog R850R
 
Terug
Bovenaan Onderaan