Het grote K100 topic

Ik heb nog steeds een motor die koud niet goed loopt. Ongeveer 20.000 km nu denk ik, het is geen groot probleem.
Hij start altijd goed. Als ik meteen weg rijd is er tot de 2500 rpm geen probleem, voorbij de 3000 rpm kan ik bijna niet komen, pas na ongeveer 2 kilometer.(zomer of winter maakt vrijwel geen verschil)
Als ik gas blijf houden of verder open draai dan gaat hij bokken. Totdat hij er na een paar seconden "doorheen" is dan loopt hij goed. 1 keer zo'n 4500 rpm maken is voldoende, dan is het daarna goed.
Warm loopt hij ook altijd goed.

Ik heb 1000 km geleden de temperatuursensor in het blok vernieuwd, mijn probleem is niet veranderd. Wel is het choke toerental veranderd, in de buurt van de 2500 rpm. Eerst was dat 1500 oid. (denk ik, eigenlijk nooit echt op gelet)

Er is best goed mee te leven maar het hoort gewoon niet. Is er iemand die dit probleem herkend? Ik ben nog van plan de motor uit te lezen, maar voorheen had ik geen foutmeldingen.
 
Kan en wil ik wel doen. Hoeveel druk moet het zijn?
Tegenlijk met de sensor heb ik 2000 km geleden de benzineslangen en filter vervangen. Maar mocht het filter niet goed zijn dan moet dat met warme motor toch ook te merken zijn?
De benzinepomp is trouwens van een astra. Die zit er 3 jaar in, daarvoor deed hij precies hetzelfde
 
Hallo iedereen, ik oriënteer mij een beetje op caféracers en kom regelmatig k100 caféracers tegen, zo ook deze:

≥ Bmw K100RS caferacer - Onderdelen | BMW - Marktplaats.nl

Volgens de eigenaar is die met 90k op de blok verbouwd, zit de blok olie er al 5 jaar in en heeft hij in die jaren zo'n 500km gelopen maar was van de zomer rijdend weggezet.

Ik weet dat advies van een foto lastig is, maar denken jullie dat dit de moeite waard kan zijn om persoonlijk te gaan bekijken?

Bedankt alvast!
 
Wat wil je nu eigenlijk weten?
Het gaat om een niet originele fiets die er op het eerste gezicht best aardig verbouwd uit ziet. Het gaat bij verbouwen alleen niet om het eerste gezicht maar juist om details, dat bepaald of het een degelijke, goede ombouw is.
Niemand kan vanaf dit soort foto's bepalen of dit een degelijke fiets is.
We kunnen alleen wat algemeenheden noemen:
De K100 is een zeer degelijk gebouwde fiets, dit is een 16V, erg fijn blok.
5 jaar dezelfde olie zegt dat er op onderhoud bezuinigd is. 5 jaar is altijd te lang.
Als er in die zelfde tijd 500 km mee gereden is, is de benzine dus ook oud, de benzinepomp kan daardoor vast gaan zitten, de remvloeistof zal ook wel oud zijn waardoor de pompen en klauwen ook vast kunnen gaan zitten/lekken. Over koelvleoistof heb ik het niet eens. De gecombineerde water/oliepomp kan door lange stilstand gaan lekken, oude olie en koelvloeistof helpen dan ook niet.

Het wil niet zeggen dat dit een slechte fiets is, het zijn allemaal aannames. Zelf kijken en controleren verteld je al meer. 1000km rijden leert je of je werkelijk een goede fiets in handen hebt. Het is bij een tweedehands motor altijd afwachten, zeker als het een 30 jaar oud, verbouwd ding is.
 
Wat wil je nu eigenlijk weten?
Het gaat om een niet originele fiets die er op het eerste gezicht best aardig verbouwd uit ziet. Het gaat bij verbouwen alleen niet om het eerste gezicht maar juist om details, dat bepaald of het een degelijke, goede ombouw is.
Niemand kan vanaf dit soort foto's bepalen of dit een degelijke fiets is.
We kunnen alleen wat algemeenheden noemen:
De K100 is een zeer degelijk gebouwde fiets, dit is een 16V, erg fijn blok.
5 jaar dezelfde olie zegt dat er op onderhoud bezuinigd is. 5 jaar is altijd te lang.
Als er in die zelfde tijd 500 km mee gereden is, is de benzine dus ook oud, de benzinepomp kan daardoor vast gaan zitten, de remvloeistof zal ook wel oud zijn waardoor de pompen en klauwen ook vast kunnen gaan zitten/lekken. Over koelvleoistof heb ik het niet eens. De gecombineerde water/oliepomp kan door lange stilstand gaan lekken, oude olie en koelvloeistof helpen dan ook niet.

Het wil niet zeggen dat dit een slechte fiets is, het zijn allemaal aannames. Zelf kijken en controleren verteld je al meer. 1000km rijden leert je of je werkelijk een goede fiets in handen hebt. Het is bij een tweedehands motor altijd afwachten, zeker als het een 30 jaar oud, verbouwd ding is.
,

Helemaal mee eens, ik heb in het verleden vaker oudere motoren gehad die (al dan niet voor een paar jaar) stil hadden gestaan. Hij geeft aan dat de remmen super zijn omdat er mede afgelopen zomer nieuwe remleidingen op zijn gegaan.

Ik vond de 500km ook erg weinig, maar het ligt er natuurlijk aan per blok / motor of dit echt een issue is en daarom stel ik ook mijn vragen in dit k100 topic ;)

Mocht nou echt van alles vast zitten / vervangen moeten worden wat jij nu zo wel op noemt (buiten de remmerij), zijn die onderdelen dan nog goed beschikbaar voor dit model?
 
Alles is zeer goed verkrijgbaar en hoeft echt niet duur te zijn. Als je een beetje zoekt kun je komplete rijdende fietsen kopen voor minder 500 euro.
De blokken zijn zeer, zeer degelijk. De injectie is eigenlijk probleemloos, de elektronica is van zeer goede kwaliteit waardoor ook na 30 jaar storingen zeldzaam zijn. Dat geld eigenlijk voor de gehele fiets.
Het nadeel is een beetje dat daardoor een K nogal gemakkelijk verwaarloosd wordt. Je koopt hem voor woon-werk en gebruikt hem iedere dag zonder iets aan onderhoud te doen en dat gaat zomaar 5 jaar goed. Maar onderhuids is er dan wel degelijk het 1 en ander aan onderhoud brood nodig.
 
Vandaag na 5 maanden stil staand en open en bloot onderhevig geweest te zijn aan alle nederlandse weersinvloeden mijn K baksteen maar weer aan geslingerd.
Moest wel een nieuwe accu in want de oude was afgelopen seizoen al slecht en na de winter overleden.
Dus bij de lokale grasmaai machine handelaar/reparateur een nieuwe accu gekocht, ook nog een gel accu, en geplaatst.
Vervolgens sleutel er in, druk op de startknop, motor gaat 2x en ........................................................................... lopen zoals vanouds.
En dat op oude E10 benzine rommel.
De rest ff gecontroleerd of alles werkte en vanmiddag de 1e keer weer woon werk gereden.

God i misted that.

Inmiddels nu gestart met seizoen nummer 8 met mijn kaatje terwijl ik na seizoen 1 eigenlijk al weer wat anders wilde.
Zou het dan toch gewoon een goede en betrouwbare motorfiets zijn?
 
Zo 2 rustige tour ritjes achter de rug. 1 met passagier en 1 zonder en in totaal 314km.
Toch maar even tanken want ik kan normaal niet zo veel km's rijden op 1 tank.
Ging er net geen 17ltr benzine in. Dat is 1 op18,5 en dat met een ouwe K van 1986 op ook nog eens E10 benzine.
 
@DAF400 nergens last van valse lucht intrek?
Carter ontluchtslangetje tussen blok en luchtfilter nog heel?
Ergens een slechte verbinding in 1 van de stekkers op de sensoren?
Waardes van de watertemp en luchttemp sensor al eens gemeten?
Tis motronic daar weet ik niet zo veel van af.
Bij mijn oude K zonder motronic is de benzinedruk 2 bar

Hoe oud zijn de bougiekabels. Al eens weerstand daar van gemeten of ze een keer met een plantenspuit nat gesproeid om op doorslag te controleren?
 
sorry voor de wat late reactie
geen valse lucht en dat carter ontluchtingslangetje heb ik 3 jaar terug vervangen en dat was toen inderdaad kapot. Dat leek toen wel beter te zijn, maar veel verschil maakt het niet.
Als het een slechte verbinding in een stekker zou zijn dan vind ik het wel erg toevallig dat het zich beperkt tot de koudloop, hetzelfde geld voor de bougiekabels en de benzinedruk.
Warm loopt hij altijd perfect, zomer en winter, droog en in de regen.
De waardes van de sensoren dat wil ik nog wel eens controleren. Ik ga eens opzoeken wat die moeten zijn.
 
Ik heb de BMW hier van een opa. Dus: Doei Oma.

Uitlaatboutje is los gekomen van de achterste cilinder van de k100. Nummer 6 op deze tekening. Vervangen dus. Het draad is er ook uit gekomen. Heeft iemand enig idee waar ik dat soort spul voor BMW kan bestellen? Voor mijn japanners ga ik altijd naar CMSNL, maar BMW, dus geen japanner, dus geen CMSNL.
1563390755827.png


Ter lering en vermaeck:
De klacht was: hij maakt nogal herrie bij het stationair lopen en in bepaalde toerentallen.

Het zag er zo uit:
1563390870092.png

Hij zweet daar ergens olie, en vermoed dat dat in het draad is gekomen. Daardoor kon ie los trillen. Ik heb het voor nu goed schoongemaakt en zal het spul weer met degelijke montagepasta terug zetten. Olie zweten is niet dusdanig erg dat ik nu van plan ben er iets aan te gaan doen. Als het een kwaaltje is met een quickfix, hoor ik het graag!
 
Ik heb de BMW hier van een opa. Dus: Doei Oma.

Uitlaatboutje is los gekomen van de achterste cilinder van de k100. Nummer 6 op deze tekening. Vervangen dus. Het draad is er ook uit gekomen. Heeft iemand enig idee waar ik dat soort spul voor BMW kan bestellen? Voor mijn japanners ga ik altijd naar CMSNL, maar BMW, dus geen japanner, dus geen CMSNL.
Bekijk bijlage 1410130

Ter lering en vermaeck:
De klacht was: hij maakt nogal herrie bij het stationair lopen en in bepaalde toerentallen.

Het zag er zo uit:
Bekijk bijlage 1410131
Hij zweet daar ergens olie, en vermoed dat dat in het draad is gekomen. Daardoor kon ie los trillen. Ik heb het voor nu goed schoongemaakt en zal het spul weer met degelijke montagepasta terug zetten. Olie zweten is niet dusdanig erg dat ik nu van plan ben er iets aan te gaan doen. Als het een kwaaltje is met een quickfix, hoor ik het graag!

De meeste onderdelen zijn zeer goed te bestellen / te koop bij iedere BMW dealer. niet overdreven duur ook, doorgaans.
Daarnaast:
De Knalpot
De Hobbyist
Tills Vooral gespecialiseerd in injectie (verbeterde injectoren!), vering en slijtageonderdelen. Heeft voor sommige zaken een goedkoper alternatief (losse halsensoren bijvoorbeeld, diverse pakkingen of een brandstofpomp) Verzenden naar NL kost ca. €15,-
Motor-Works Véél onderdelen, zowel nieuw als tweedehands, voor redelijke prijzen. Verzenden naar NL kost ca. €20,-
 
De meeste onderdelen zijn zeer goed te bestellen / te koop bij iedere BMW dealer. niet overdreven duur ook, doorgaans.
Daarnaast:
De Knalpot
De Hobbyist
Tills Vooral gespecialiseerd in injectie (verbeterde injectoren!), vering en slijtageonderdelen. Heeft voor sommige zaken een goedkoper alternatief (losse halsensoren bijvoorbeeld, diverse pakkingen of een brandstofpomp) Verzenden naar NL kost ca. €15,-
Motor-Works Véél onderdelen, zowel nieuw als tweedehands, voor redelijke prijzen. Verzenden naar NL kost ca. €20,-
Super. Die ga ik opschrijven.

Betreffende het tapeind + moertje:
Ik was het weekend in overijssel en toevallig bij een zaakje in Wijhe die me doorstuurde naar de volgende:
https://vandermolenoldskoolracers.com/
Die heeft ook nog van alles liggen voor de K100. Hij heeft zo'n tapeind er voor mij uitgedraaid en het bijpassende moertje kreeg ik ook zo mee.
 
Momenteel heb ik een tijdje de K100 dus ook voor woon-werk bij. Het is me opgevallen dat de uitlaatdemper nogal wat extra rammelned geluid maakt net onder de 3000rpm. Kennen jullie dit en wat kan ik er aan doen?

Hitteschild heb ik al gecontroleerd, en daar kon ik zo snel geen losse boutjes vinden (om bovenstaand voorbeeld al uitgesloten te hebben :+).
 
Terug
Bovenaan Onderaan