Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.410
11.044
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Naast waterpassen zijn bikhamers het artikel dat ik het hardst verslijt. De eerste vallen of laat ik ergens aan een spant hangen en de tweede is me af en toe een raadsel waar ik die dingen laat. Vorige week zat ik weer zonder en onderweg moet je iets. Van een SDS beitel en wat staf wat moois kunnen maken. Deze is ook wat sterker bij gebruik als koevoet
IMG_9330.jpeg
 
De domste zijn die met een rond handvat. Die draaien in je hand(schoen) en dan sta je als een appel af te bikken. De laatste was er zo één. Je weet het van te voren, gaat er toch mee werken, dikke ergernis en dan een schuurschijf verbruiken om het handvat vierkant te krijgen. Alsnog vond ik het niet erg dat ik hem kwijt was
IMG_9331.jpeg
 
De domste zijn die met een rond handvat. Die draaien in je hand(schoen) en dan sta je als een appel af te bikken. De laatste was er zo één. Je weet het van te voren, gaat er toch mee werken, dikke ergernis en dan een schuurschijf verbruiken om het handvat vierkant te krijgen. Alsnog vond ik het niet erg dat ik hem kwijt wasBekijk bijlage 1979520
Stukkie cv pijp en een steigerspie.
Pijp wat ovaal timmeren.




Maar ik denk dat jij niet meer aan steigerspieën komen kan.....
 
Ik ben blij met mijn invalzaag!
(en nu de 2 140 geleiderails)

Vandaag lekker met het plafond bezig geweest, hopelijk morgen het grote deel gereed. Dan kan ik het kleine deel leeg trekken en daar aan de slag. Moet eind maart weer rijden en heb nog geen vinger uit gestoken naar de motor.

Oh en ik heb opdekdeuren en mijn muren zijn gestuct waardoor mijn wc deur niet zo ver meer open kon. Met mijn mooie 2x 140cm rails het opdekrandje aan de muurzijde eraf gezaagd en dat scheelt al een mooi stukje in de openingshoek van de deur. Wel nieuwe zaag nodig want deze heeft de rand niet heel mooi gemaakt maar er moeten toch nog nieuwe deuren komen dus dat boeide niet.

Lijkt misschien niet veel, is het wel qua inloop.
Voor:
IMG_5343.jpeg


Na:
IMG_5344.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij met mijn invalzaag!
(en nu de 2 140 geleiderails)

Vandaag lekker met het plafond bezig geweest, hopelijk morgen het grote deel gereed. Dan kan ik het kleine deel leeg trekken en daar aan de slag. Moet eind maart weer rijden en heb nog geen vinger uit gestoken naar de motor.

Oh en ik heb opdekdeuren en mijn muren zijn gestuct waardoor mijn wc deur niet zo ver meer open kon. Met mijn mooie 2x 140cm rails het opdekrandje aan de muurzijde eraf gezaagd en dat scheelt al een mooi stukje in de openingshoek van de deur. Wel nieuwe zaag nodig want deze heeft de rand niet heel mooi gemaakt maar er moeten toch nog nieuwe deuren komen dus dat boeide niet.

Lijkt misschien niet veel, is het wel qua inloop.
Voor:
Bekijk bijlage 1979788

Na:Bekijk bijlage 1979789
Lineaal op de mooie kant leggen met zagen, dat scheelt ook met stukjes afbreken (die worden als het ware tegen de lineaal geduwd)
 
Ik zou in jouw geval iets aan de scharnieren doen zodat de deur iets anders uit het kozijn draait.
Die scharnieren hebben een naam waar ik even niet op kom.
Ik heb zelf er een stuk tussen gelast omdat ik de deur 180 graden open wilde hebben wat met normale scharnieren ook niet ging door de plint.
Echt? Bestaan die? Ik ga even zoeken als ik de nieuwe deuren heb. (ooit)
Lineaal op de mooie kant leggen met zagen, dat scheelt ook met stukjes afbreken (die worden als het ware tegen de lineaal geduwd)
"Probleem" is dat deze rails niet op maat zijn door deze zaag. Dus ik moet eigenlijk even nieuwe splinterstrips monteren en dan met een nieuw zaagblad even weer op maat maken.
 
Ik zou in jouw geval iets aan de scharnieren doen zodat de deur iets anders uit het kozijn draait.
Die scharnieren hebben een naam waar ik even niet op kom.
Ik heb zelf er een stuk tussen gelast omdat ik de deur 180 graden open wilde hebben wat met normale scharnieren ook niet ging door de plint.
Gaat niet op voor opdekdeuren, enkel voor de gewone stompe.
Opdekscharnier.
Screenshot_20240302_220349_Samsung Internet.jpg

Het scharnier waar jij op doel.
Screenshot_20240302_222004_Samsung Internet.jpg

De laatste verplaatst het draaipunt. Waardoor de deur in open stand verder van de muur blijft en dus beter open kan.
 
Als alternatief voor je ontbrekende splinterstrip kun je schildertape of beton tape over de zaagsnede plakken @Roy "R"acing , als je zonder splinters wilt zagen.. ;)
Strip is er wel, maar met een andere zaag op maat gezaagd dus klopt hij niet met mijn zaag. En heb ik dus wrs wat meer ruimte.
Maar idd, tape kan ook nog. Beter/nieuwer blad zal ook helpen.

Gaat niet op voor opdekdeuren, enkel voor de gewone stompe.
Opdekscharnier.
Bekijk bijlage 1979863
Het scharnier waar jij op doel.
Bekijk bijlage 1979866
De laatste verplaatst het draaipunt. Waardoor de deur in open stand verder van de muur blijft en dus beter open kan.
Helaas voor mij dan.
Dus zelf maken?
Het lijkt mij dat het voor een opdekdeur ook moet lukken
Alles kan. Mij heeft het niet genoeg gestoord om er zoveel moeite voor te doen.
 
Begin met een nieuwe strip. Die strips zijn echt de clou van wat er leuk is aan een goeie invalzaag met goed lineaal... Je hebt opeens zulke mooie zaagsnedes...
I know
Dat niet alleen, maar daardoor klopt je maatvoering ook meteen een heel stuk beter :Y
I know
I know
:^

Die van festool is iets van 2 euro duurder ofzo.
I know


Allemaal gelijk, maar was een gevalletje ik moet het nu even doen met wat ik heb. En wil dat ding dan ook afzagen met een nieuw zaagblad dus even shoppen bij ecotools.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Terug
Bovenaan Onderaan