Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.838
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Die kleine is vast een twinhammer systeem. Die rammen met dezelfde hoeveelheid lucht veel meer los. Ik heb ook zo'n kleine compacte gekocht, die ramt zelfs met een 6 liter luchttankje mijn wielmoeren van de transit (210 nm) los

Voor thuismisbruik kan je rustig zo'n budget twinhammer kopen. Voor professioneel gebruik, zou ik iets meer geld uitgeven.

Ik heb deze: Slagmoersleutel 1/2
 
Sleutelaars, ik ben me aan het oriënteren op een momentsleutel met een bereik hoger dan 200 Nm.
Nu wil ik een momentsleutel aanschaffen die niet alleen de motor momenten kan afdekken, zoals het achterwiel van een Panigale (230 Nm) maar eventueel ook klussen die aan auto's voorkomen.

Nu is mijn vraag, welk bereik zou voor mij, op de toekomst gericht een voordeel kunnen opleveren?
En weet iemand welke grote momenten er bij auto's voorkomen? En zoja, hoeveel?
Ik zit namelijk te twijfelen tussen de volgende bereiken;

80-360 Nm Gedore CD
110-550 Nm Gedore DS
155-760 Nm Gedore D
 
de Cd zal voor de meeste klussen voldoen. het grootste moment dat ik tegen ben gekomen in de autowereld is de voorste krukaspoelie van een landrover. die gaat er met 80 Nm +90 graden tegenaan,heb ik weleens bijna 300 Nm op gemeten voor er beweging in kwam. Voor het losmaken heb je dan wel eens wat meer nodig. zou niet weten waar de nog grotere momenten bij nodig hebt als je niet in de vrachtwagen of agrarische sector zit.


benno
 
Laatst bewerkt:
Sleutelaars, ik ben me aan het oriënteren op een momentsleutel met een bereik hoger dan 200 Nm.
Nu wil ik een momentsleutel aanschaffen die niet alleen de motor momenten kan afdekken, zoals het achterwiel van een Panigale (230 Nm) maar eventueel ook klussen die aan auto's voorkomen.

Nu is mijn vraag, welk bereik zou voor mij, op de toekomst gericht een voordeel kunnen opleveren?
En weet iemand welke grote momenten er bij auto's voorkomen? En zoja, hoeveel?
Ik zit namelijk te twijfelen tussen de volgende bereiken;

80-360 Nm Gedore CD
110-550 Nm Gedore DS
155-760 Nm Gedore D
230 Nm is al veel.

De vraag is eigenlijk of er überhaupt iets is dat met meer dan 360 Nm vast gezet moet worden (ik denk van niet), want anders zit je met de eerste sleutel al goed :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de Cd zal voor de meeste klussen voldoen. het grootste moment dat ik tegen ben gekomen in de autowereld is de voorste krukaspoelie van een landrover. die gaat er met 80 Nm +90 graden tegenaan,heb ik weleens bijna 300 Nm op gemeten voor er beweging in kwam. Voor het losmaken heb je dan wel eens wat meer nodig. zou niet weten waar de nog grotere momenten bij nodig hebt als je niet in de vrachtwagen of agrarische sector zit.


benno
Wielbouten op 110..?! :?
 
Kleppen slijp je op een kleppen slijp machine, zetels bewerk je op een klepzetel frees machine,
slijp paste en schuren doe je om het raakvlak tussen klep en zetel te controleren, 3x rond gaan moet genoeg zijn. als die 3x rondgaan niet lukt is je raakvlak al veel te breed.
Kleppen van een CB400F zijn niet echt te slijpen hebben te weinig materiaal en nieuwe kleppen sloop je met veel schuren op een slechte zetel.

[afbeelding]

[afbeelding]
Bedankt voor alle info, maar waarom wordt dit dan überhaupt in het WPHB beschreven? Ik wil dus inderdaad vooral controleren (en het eens een keer geprobeerd hebben). Mijn probleem blijft hoe dan ook aanwezig; de kleppen blijven niet aan mijn stokkie hangen. En nu?
 
Laatst bewerkt:
230 Nm is al veel.

De vraag is eigenlijk of er überhaupt iets is dat met meer dan 360 Nm vast gezet moet worden (ik denk van niet), want anders zit je met de eerste sleutel al goed :t

Wielnaafmoer auto: 450 nm dopgrootte 65mm. Gebruikte momentsleutel gaat tot 750 nm.

Doppenset 1" weegt met die grote maten 31 kg . :P
 
Wat ik me nu afvraag ( ben een beetje het rondkijken )

Waarom zit er zoveel verschil in luchtsleutels ( ge weet wel , om je velgen los te rammen , afdeling, niet zo groot, wel zoveel mogelijk NM )

Heb ooit zo'n budgetbak ding gekocht, ook op een grote compressor met dikke slang krijgt ie m'n
velgen niet los , die zitten vast met 110nm
( dus.. "da's niks" )

Hoe kan het dan, dat een zelfde formaat.. ( of kleinere ) , 800 tot zelf 900 ( HBM heeft nu er ééntje in de aanbieding ) beloofd.

Andere motor/binnenwerk ?? Of moet zo'n ding gewoon -op te voeren zijn-

Het is ook niet zo'n klein beetje verschil, maar factor 10. Dat verbaast me zo.

Algeheel gehanteerde toleranties (vergelijk een Japanse Keihin carburateur met een China nepper als goed voorbeeld).

No clutch > Pin clutch > Twin hammer. En de kwaliteit/balans er van.

Motor: 3 lamellen van plastic in een rotor die op een metalen busje loopt, VS 8 lamellen van Polyurethaan in een gebalanceerde rotor die op SKF preciecielagers loopt.

Zitten echt grote verschillen in. Zelfs mijn huismerk "bijna Ingersoll Rand" model is leverbaar in 3 kwaliteiten.
 
Bedankt voor alle info, maar waarom wordt dit dan überhaupt in het WPHB beschreven? Ik wil dus inderdaad vooral controleren (en het eens een keer geprobeerd hebben). Mijn probleem blijft hoe dan ook aanwezig; de kleppen blijven niet aan mijn stokkie hangen. En nu?

Via de andere kant een stuk slang om de klepsteel heen schuiven, dan doen alsof je vuur maakt in de jungle.
 

Als ik zo naar de uitlaatkleppen kijk, dan verbaasd het mij niet dat de zuignap niet luchtdicht wil afsluiten.....
In dit geval kun je dan misschien ook maar beter de methode van Mechanism hanteren. Dit gaat ook met een accuboormachine. (op joe T. staat vast wel ergens een filmpie)
 
Als ik zo naar de uitlaatkleppen kijk, dan verbaasd het mij niet dat de zuignap niet luchtdicht wil afsluiten.....
In dit geval kun je dan misschien ook maar beter de methode van Mechanism hanteren. Dit gaat ook met een accuboormachine. (op joe T. staat vast wel ergens een filmpie)

Lijkt erger dan het in werkelijkheid is. Maar ook op de inlaatkleppen die gewoon glad zijn blijft 'ie niet goed plakken.
Ik zal toch eens een schuurstok van een gerenommeerd merk kopen voor het vergelijk en ondertussen inderdaad de methode van Mechanism eens proberen (met de hand).
 
Lijkt erger dan het in werkelijkheid is. Maar ook op de inlaatkleppen die gewoon glad zijn blijft 'ie niet goed plakken.
Ik zal toch eens een schuurstok van een gerenommeerd merk kopen voor het vergelijk en ondertussen inderdaad de methode van Mechanism eens proberen (met de hand).

De huisleverancier heeft die info er gewoon bij staan :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan