Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Ik rij met de originele Michelin Scorcher, een 150, ik heb begin van de week een mailtje gestuurd voor een maatje groter erop naar de dealer.
Alleen voor de looks, maar als ik het zo lees kan ik beter bij de 150 blijven, qua rijeigenschappen, krachten op het materiaal 🤔

Klopt dat !? 🤗
 
Ik rij met de originele Michelin Scorcher, een 150, ik heb begin van de week een mailtje gestuurd voor een maatje groter erop naar de dealer.
Alleen voor de looks, maar als ik het zo lees kan ik beter bij de 150 blijven, qua rijeigenschappen, krachten op het materiaal 🤔

Klopt dat !? 🤗
De brommert is standaard met een 150 uitgerust , ....ik zou op "save" gaan , en dit dan maar handhaven.
Een bredere band op dezelfde velg zal er wel op te zetten zijn , maar de wangen staan dan wat dichter bij elkaar dan de bedoeling van de banden-fabrikant is ,...en wat een mate van vervorming oplevert.
Tja , .....wie gaat jou verzekeren dat dát de rij-eigenschappen en zijdelingse stabiliteit niet negatief kan be-ïnvloeden ?
In de praktijk kan het op een bep. moment nèt het verschil opleveren , of je de de brommert rechtop kunt houden ,...of dat je ondersteboven gaat.
Ik zou het er nooit op gokken ,...die originele , aanbevolen maten voor die Michelin Scorchers hebben allang bewezen prima banden te zijn.
 
Laatst bewerkt:
geen idee,....het gaat er gewoon om , om beter maar de standaard breedte-maten te handhaven op de originele velgen
 
Vorig jaar is m'n club-gabbert onderuit gegaan in Engeland .
De vertimmerde Electra Glide TC96 was omgetoverd met bredere achter- én vóór-velgen en dito banden.
Het zag er onwijs stoer uit ,....gewoon helemaal te gek en super-leuk ! *O*
De ombouw bracht nog al wat aan hindernissen te overwinnen , en een ander maatje van me heeft zelfs het originele achterspatbord helemaal voor 'm moeten verbreden/verzagen/verlassen ( een huzaren-stukje aan vakmanschap , waarna alle originele verlichting er weer naadloos in/op paste :} )
De speciaal geleverde brede stalen vóór-en achtervelgen , ...de fat spokes en brede Avon banden gaven de motorfiets een prachtige face-lift .
Maarrrrrrr :
Mijn club-gabbert had met 1 klein aspect helemaal totaal GEEN rekening gehouden ,....en dat was het toegenomen gewicht van de zgn "on-afgeveerde massa" ,...en met name van z'n dikke voorwiel .
De veren en schokkers waren nog origineel ,....en als de schokbrekers de band onvoldoende op de weg kunnen houden , kom je in de problemen.
Dat laatste gebeurde dus ,...tijdens een niet eens zó hevige rem-actie .
Resultaat : Hele brommert naar de godver en total loss ( en een hele berg aan geld van de verbouwing en een zee van tijd en inzet naar de klote ) -O-
 
Laatst bewerkt:
Die Michelin Scorchers zijn bijv. erg goed onder je HD ,.....ik zou zelf voor de originele bandenmaten hebben gekozen.....

Originele bandenmaten zijn veelal veel te smal. Onder mijn SG zat een 130 band. Dat ziet er niet uit en maakt de motor onnodig instabiel. Daarna een softail gehad, zelfde verhaal, ook direct een 150 band onder gelegd. Overigens zonder aanpassingen.

Heb op mijn 48de 150 band vervangen voor een 180, dan heb je tenminste een gevuld spatbord en kijk je niet naar een bandje wat in het niet valt bij de gemiddelde fatbike. Daarvoor wel een andere buitenvelg geplaatst, verder geen aanpassingen nodig.

SLSMH1D.jpg


wxziKom.jpg



Edit, disclaimer, voorband verbreden ben ik minder fan van. Dat heeft veel meer effect op je stuurgedrag. Zeker als je bijvoorbeeld kijkt naar DEVE baggers, dat kan nooit meer fijn sturen.
 
Laatst bewerkt:
Maat van mijn heeft zijn Heritage Softail on verbouwd. Ultima 113 blok er in, dikke wielen en rijdt nog menig racer van het kastje naar de muur. Het kan allemaal...
 
geen idee,....het gaat er gewoon om , om beter maar de standaard breedte-maten te handhaven op de originele velgen
Fabrikanten houden rekening met de rijeigenschappen bij het kiezen van de banden als zij een model op de markt brengen. Ga je dit aanpassen dan veranderen dus ook de rijeigenschappen en dat hoeft niet perse in het voordeel te zijn. Ik zou dit ook gewoon standaard houden.
 
Fabrikanten houden rekening met de rijeigenschappen bij het kiezen van de banden als zij een model op de markt brengen. Ga je dit aanpassen dan veranderen dus ook de rijeigenschappen en dat hoeft niet perse in het voordeel te zijn. Ik zou dit ook gewoon standaard houden.
Mwoah, fabrikanten hebben in eerste plaats het verdienen van geld in gedachten. Vaak valt er wel een hoop te winnen.
 
Het valt me altijd weer op hoe verschrikkelijk lomp zwaar die fat spoke wielen zijn als je zo’n 23 inch ( of veel groter) voorwiel er in timmert moet dat wel als een olietanker sturen
Dat is niet zo heel erg in de VS waar ze op veel plekken allen haakse bochten hebt en vooral kaars rechte wegen , maar hier …
Over banden breedte , zelfs op mijn Vespa ligt een 140 achterband
 
Fabrikanten houden rekening met de rijeigenschappen bij het kiezen van de banden als zij een model op de markt brengen. Ga je dit aanpassen dan veranderen dus ook de rijeigenschappen en dat hoeft niet perse in het voordeel te zijn. Ik zou dit ook gewoon standaard houden.

Aangezien HD zelf niet zoveel geeft om rijeigenschappen maak ik me daar niet zo druk om. De eerste echt goed sturende HD moet nog gemaakt worden. Wil je een goed sturende motor koop je bijvoorbeeld een BMW, geen HD.
 
Aangezien HD zelf niet zoveel geeft om rijeigenschappen maak ik me daar niet zo druk om. De eerste echt goed sturende HD moet nog gemaakt worden. Wil je een goed sturende motor koop je bijvoorbeeld een BMW, geen HD.
Klopt als je iets met hoogstaande rijeigenschappen zoekt moet je niet bij Harley zijn. En bij een Harley zal het ook allemaal niet zo spannend zijn als je een andere maat band neemt. Maar hoe dan ook de afmeting van een band is niet alleen maar gekozen uit financieel of esthetisch oogpunt.
 
Aangezien HD zelf niet zoveel geeft om rijeigenschappen maak ik me daar niet zo druk om. De eerste echt goed sturende HD moet nog gemaakt worden. Wil je een goed sturende motor koop je bijvoorbeeld een BMW, geen HD.
Dat letzte ,....daar ga ik in mee .
Als je in Duitsland een beetje vlot over de autobahnen denkt te rijden met je HD'tje , dan flitsen daar de BMW's je nog altijd moeiteloos voorbij.
De stuureigenschappen van die BMW brommers zijn gewoon heel veel beter.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien HD zelf niet zoveel geeft om rijeigenschappen maak ik me daar niet zo druk om. De eerste echt goed sturende HD moet nog gemaakt worden. Wil je een goed sturende motor koop je bijvoorbeeld een BMW, geen HD.
Die is er al.
20240318_163251.jpg

Vindt hem fijner rijden en sturen als de Buell Cyclone M2
 
Fabrikanten houden rekening met de rijeigenschappen bij het kiezen van de banden als zij een model op de markt brengen. Ga je dit aanpassen dan veranderen dus ook de rijeigenschappen en dat hoeft niet perse in het voordeel te zijn. Ik zou dit ook gewoon standaard houden.
Van 130mm naar 150mm, wil je dat merken op een HD zul je van goede huize moeten komen. Als ik naar de banden van de meeste HD’s kijk dan kunnen ze wel op smallere banden gaan rijden want de middenvlakken zijn plat gereden en verder naar de kanten zie je brede schaamranden.
Ik maak mij werkelijk geen enkele zorgen, tot 200 en met een juiste vorm en samenstelling dus niet platte, harde autoband, ga je prima door een bocht komen. En neem dan ook een passende voorband als je veel breder gaat.
Wel op tijd vervangen.

En een 300 band, good luck in de bochten. You’re on your own.
 
Terug
Bovenaan Onderaan