Tips voor Harley Davidson streetglide

As woensdag proefrijden op een street glide uit 2011, hij staat bij central harley davidson in Den Bosch te koop . Ben benieuwd , er zit een apehanger stuur op waar ik zo op het eerste gezicht geen fan van ben .
Wordt vervolgd
Ik heb in al die tijd dat ik HD's rijdt van alle smaken sturen op me brommers gehad , dus ik vermeld hier MIJN EIGEN ervaringen .
Ik heb me destijds laten leiden door te vragen aan anderen met dergelijke diverse sturen , door de vraag te stellen : "Rijdt dat nou prettig ? "
Het antwoord dat je daarop krijgt is 9 van de 10 keer : "oh ,...het rijdt heerlijk , ...ik wou dat ik 't eerder had veranderd" , etc......
( .....maar zo'n enthousiast antwoord is niet zelden op basis van "gedeelde smart = halve smart" :/ )

De zithouding op een HD zoals die uit de fabriek komt is echt wel doordacht ( die fabriek wordt niet gerund door mongolen )
Een zgn "halve ape-hanger" kan écht prettig zijn voor mensen met rugklachten , maar dat veel hogere spul gaat vlug tegenstaan als je lange ritten maakt.
Let maar 'ns op hoeveel mensen die de brommer hebben voorzien van hogere ape-hangers ineens met 1 handje aan het stuur rijden of hun handjes beurteling afkloppen om de bloed-toevoer weer te kunnen herstellen.
Voor kortere , rustige ritten kan het best een prettige indruk geven , maar die verdwijnt snel als je lang op de motor moet blijven zitten.
-------------------------------------

De zgn brede , lage "beach bar" of "drag bar" ( maar ook de brede zgn "herte-geweien" ) :
Advies : Beter nooit aan beginnen ,....de stuur-eigenschappen zijn gewoon gevaarlijk te noemen. B|
Door de extra breedte is het kracht-koppel om te sturen afgenomen waardoor de directe controle/gevoel van het voorwiel met de weg onduidelijker wordt.
Het staat natuurlijk wél enorm stoer en leuk ,.....maar of dat de doorslag moet geven t.o.v. de nadelen ?
Na zelf een paar jaartjes "stoer" rond te hebben gereden waardoor het aantal "bijna-ongelukken" me teveel werd , belandden die ondingen hier in de oud-ijzer-ton van de buurman ( runt een garage-bedrijf )

--------------------------------------------------------------------------------

Je kunt natuurlijk altijd vóór een eventuele aankoop een verandering voorleggen aan de verkoop-afdeling voor montage van een lager/standaard stuur.
Een investering voor bijv. een kwalitatief beter zadel waardoor je na een hele dag rijden zonder een beurse reet af kan stappen is i.m.o. een beter idee. ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Heb jaren met een 1.10 breed gereden, maar ik ben dan ook 2 meter, de 70 en 80 cm sturen vond ik te ielig voor me. Nu rijd ik met het standaardstuur, al staat die wel wat rechterop dan normaal, ook weer vanwege mijn lengte. In het begin effe wennen dat het smaller is, maar zou nu niet meer anders willen
 
Keuzes keuzes , het wordt er niet makkelijker op haha😂, er staat ook een model van 2014 te koop met een origineel stuur en minder km’s .. wat ik lees zijn deze ook uitgerust met abs . Zitten er meer verschillen in een 2011 model tegenover een 2014 model ?
 
Een FLHX uit 2011 kan een TC96 ci of een TC103 ci motorblok hebben ( dit was namelijk het introductiejaar van de TC103 ci )
Een FLHX uit 2014 is een TC103.
Beide modellen hebben ander type velgen.
Het standaard TC103 blok heeft een beetje meer porrie/koppel dan een standaard TC96 blok
Beide motoren zijn prima en verschillen verders technisch niet zo veel .

Neem een deskundige mee , en kijk/vergelijk wat er mogelijk allemaal al op/aan/in getimmerd zit ,....qua stage 1 ? of stage 2 ? spulletjes , etc...
Als er veel aan gedaan is , dan vermelden ze dat wel ( én maar wat graag ) op het kaartje .
Als er niks aan gedaan is , dan staan er geen bijzondere vermeldingen bij .
Een HD-motor in een kleur is nieuw ooit met een méérprijs geleverd t.o.v. een egaal zwarte HD.
 
Laatst bewerkt:
Morgen ga ik op de 2014 streetglide proef rijden ,de 2011 is inmiddels verkocht ( helaas) de 2014 is wel een 1hd nummer , maar er komt geen schade verleden naar voren . En de dealer heeft hem al een lange tijd in onderhoud . Ook nog een origineel stuur ipv een apehanger . Ben benieuwd !
 
Een ape-hanger achter de fairing van een SG , EG/UG , RG vind "ik" eigenlijk helemaal niet zo mooi qua "looks"....
De bedoeling en vorm van die fairing is eigenlijk zó gemodelleerd dat je handen en onderarmen er ook achter zitten .
Ik heb er destijds ook zo mee gereden , maar ik heb me eigenlijk altijd wel mateloos aan die stylings-mismatch ge-ërgerd.
( als het dan persé tóch een ape-hanger moet zijn , staat die altijd mooier op een Dyna , Road King of Softail )
 
Laatst bewerkt:
Hier het bewijs!! 😜
 

Bijlagen

  • IMG_6620.jpeg
    IMG_6620.jpeg
    617,2 KB · Weergaven: 0
Mooie motor hoor ,....en heel veel plezier met de Street Glide 103ci ! :t
.......en welkom in de gezellige wereld van de HD-scene :t

Probeer er nog effe een belletje naar de HD-dealer achteraan te plegen , waarbij je het passagier-rugsteuntje/bagage-rekje ter sprake brengt.
Dat is een accessoire wat je er zó op/af kunt klikken ,..... je ook kunt zien , dat het er op gezeten heeft !

Twee dingen zijn hier mogelijk :
- De dealer heeft het er afgehaald , en houdt zich hierover misschien op de vlakte , in de hoop dat je er om vraagt en het erbij gaat kopen.
- De motor is ingeruild zonder 't passagier-rugsteuntje.

--------------------------------------------------------------------------------

Ik adviseer je wel om zo'n druppel-ladertje erbij te kopen .
Als het seizoen straks weer over is , dan is het wijs om gedurende de lange herfst/winter parkeer-periode , de druppellader er af en toe 'ns op aan te sluiten .
Als ná de garantie-periode de accu ooit mocht sterven , ga dan NOOIT de zuinige priester uithangen om lekker een goedkoop accu'tje aan te schaffen ,.....want dat is gewoon weggegooid geld !
Schaf bij de dealer maar een originele accu aan ,....dat voorkomt een hoop ergernis. ( en jaaaa , die zijn helaas wel een beetje duurder )
De zgn cranck-stroom is bij een HD namelijk zó hoog , dat er daarvoor op die benodigde specificaties , speciale accu's voor vervaardigd worden .
( bijv. : Een accu voor een japanner , óók al staat er hetzelfde aantal Amp/H. op aangegeven , geeft al heel gauw problemen )
De originele accu's die door HD geleverd worden gaan zeer lang mee. ;)
 
Laatst bewerkt:
....misschien zien we je hier op MF nog verschijnen op :

Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...​

....gezellig .....
 
Laatst bewerkt:
Mooie motor hoor ,....en heel veel plezier met de Street Glide 103ci ! :t
.......en welkom in de gezellige wereld van de HD-scene :t

Probeer er nog effe een belletje naar de HD-dealer achteraan te plegen , waarbij je het passagier-rugsteuntje/bagage-rekje ter sprake brengt.
Dat is een accessoire wat je er zó op/af kunt klikken ,..... je ook kunt zien , dat het er op gezeten heeft !

Twee dingen zijn hier mogelijk :
- De dealer heeft het er afgehaald , en houdt zich hierover misschien op de vlakte , in de hoop dat je er om vraagt en het erbij gaat kopen.
- De motor is ingeruild zonder 't passagier-rugsteuntje.

--------------------------------------------------------------------------------

Ik adviseer je wel om zo'n druppel-ladertje erbij te kopen .
Als het seizoen straks weer over is , dan is het wijs om gedurende de lange herfst/winter parkeer-periode , de druppellader er af en toe 'ns op aan te sluiten .
Als ná de garantie-periode de accu ooit mocht sterven , ga dan NOOIT de zuinige priester uithangen om lekker een goedkoop accu'tje aan te schaffen ,.....want dat is gewoon weggegooid geld !
Schaf bij de dealer maar een originele accu aan ,....dat voorkomt een hoop ergernis. ( en jaaaa , die zijn helaas wel een beetje duurder )
De zgn cranck-stroom is bij een HD namelijk zó hoog , dat daarvoor op die benodigde specificaties , speciale accu's voor vervaardigd worden .
( bijv. : Een accu voor een japanner , óók al staat er hetzelfde aantal Amp/H. op aangegeven , geeft al heel gauw problemen )
De originele accu's die door HD geleverd worden gaan zeer lang mee. ;)
De rugsteun met bagage rek heb ik er bij kunnen krijgen , handig voor mijn dochter als ze een keer achterop gaat ! En een goede druppellader ga ik ook aanschaffen . Zal ook eens kijken naar de link die je stuurt , misschien wel iets om even te gaan kijken .
 
Terug
Bovenaan Onderaan