Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

na 4 jaar zijn ze vaak al te ver uitgehard voor 't mooie :/
Nou ik heb harleys gezien met 20 jaar oude banden , dus niet iedereen denk daar zo over , sommigen denken zo gauw er genoeg profiel op zit zijn ze goed
Terwijl ze inmiddels zo hard zijn geworden dat ze niet meer slijten
levens-gevaarlijk ! :/
 
met een auto ( als je redelijk weinig rijdt ) durf ik ze wel lang te laten zitten als de profieldiepte nog toereikend is ,....maar met een motorfiets sta je maar op twee bandjes die je overeind moeten houden . :/
 
met een auto ( als je redelijk weinig rijdt ) durf ik ze wel lang te laten zitten als de profieldiepte nog toereikend is ,....maar met een motorfiets sta je maar op twee bandjes die je overeind moeten houden . :/
Tsja, zo stond ik laatst mijn zomerwielen te kuisen - er moesten op basis van te weinig profiel nieuwe banden onder, dacht, zal de dealer ff helpen - kom ik dit tegen, 200+ heb ik er nog wel mee gereden, vorig jaar :X

Ergo, controleert (!) uw oude qudt rubber! B|
 

Bijlagen

  • 20240314_164313.jpg
    20240314_164313.jpg
    437,7 KB · Weergaven: 0
Botoo , waar kocht jij deze knippers en hoe worden ze gemonteerd?
Het zijn HeinzBikes knippers en ik heb ze bij Louis vandaan (nog steeeds in de korting
😌
)
HeinzBikes LED-armaturenknipperlicht/positielicht ZWART

Montage is idd onder de onderzijde van je spiegels. Voor de dagrijverlichting moet ik wel een extra draadje trekken. Ik weet nog niet of er een loadbalancer nodig is, volgens HeinzBikes zel niet maar ze houden zich wel een slag om de arm.

Armaturenblinker-montiert-aus.jpg
 
Nou ik heb harleys gezien met 20 jaar oude banden , dus niet iedereen denk daar zo over , sommigen denken zo gauw er genoeg profiel op zit zijn ze goed
Terwijl ze inmiddels zo hard zijn geworden dat ze niet meer slijten
Heb een aantal jaren wat trackdays gedaan waaronder ook een keer met een net door mij aangeschafte youngtimer. De banden zagen er nog prima uit maar ik kon hem nergens op mijn lijn houden in de bochten. Totaal geen grip. Ik snapte er niets van. Bleken er bij nader inzien heel oude banden op te liggen helemaal uitgehard.
 
....dáár heb je gelijk in ,....dat vergeet je i.d.d. NOOIT meer !!! :N
Inmiddels alweer 47 jaar geleden ! ,....in m'n Opel Commodore ,....bij amper 115-120 km/u , had ineens de hele auto geen contact meer met het asfalt , en begon zo'n 30 graden uit 't lood naar rechts te draaien terwijl ik nog rechtdoor ging.
Toen een paar seconden later de wielen plots weer contact met de weg kregen , ging ik al zig-zaggende over de hele breedte van de snelweg .
( ...als een wilde mongool aan me stuur van links naar rechts en alle kanten draaien om te corrigeren ,....jezes !....... )
Als ik van schrik toen op de rem had getrapt , dan was ik echt over de kop gegaan.....
Gelukkig alles kunnen ontwijken , ....je kunt door dit fenomeen behalve jezelf óók anderen zomaar het graf in helpen . -O-
Opels werden destijds vanuit de fabriek en dealerschap altijd uitgerust met Vredestein banden.......
Sinds dat hachelijke avontuur heb altijd "een kijkkie" op dat banden-merk blijven houden.
( Gelukkig is er intussen al wel een heleboel verbeterd w.b.t. banden en hun rij-eigenschappen )

Resumé : ...Ik vond mezelf een klootzak , ...en op die dag een les voor 't leven geleerd , ...om 't bij regen voortaan gewoon "kalm an" te doen...:$
Kun je jezelf een eikel vinden maar soms kun je dingen echt niet voorkomen, kalm an is maar een klein deel, banden, beheersing en niet in paniek raken.
Maar,
Nieuwe bandjes zitten er onder en nu ervaring opdoen. Niet in de regen dus.😂
 
Kun je jezelf een eikel vinden maar soms kun je dingen echt niet voorkomen, kalm an is maar een klein deel, banden, beheersing en niet in paniek raken.
Maar,
Nieuwe bandjes zitten er onder en nu ervaring opdoen. Niet in de regen dus.😂
Zowel bij mijn vorige Dunlops als mijn huidige Conti's ben ik niet zo happig op regen. Bij beide banden slipte de band achter door bij stevig optrekken en ik heb maar een gewone TC 88, ben dus heel benieuwd wat dat met jouw blok geeft.
 
Tsja, zo stond ik laatst mijn zomerwielen te kuisen - er moesten op basis van te weinig profiel nieuwe banden onder, dacht, zal de dealer ff helpen - kom ik dit tegen, 200+ heb ik er nog wel mee gereden, vorig jaar :X

Ergo, controleert (!) uw oude qudt rubber! B|
het lijkt me dat die beschadiging/scheur niet door ouderdom is ontstaan maar door een inrijding of stoeprand o.i.d., voor een juiste diagnose zou ik de hele band moeten zien
 
het lijkt me dat die beschadiging/scheur niet door ouderdom is ontstaan maar door een inrijding of stoeprand o.i.d., voor een juiste diagnose zou ik de hele band moeten zien
Een collega reed een paar weken geleden een band kapot op de mooie Belgische wegen , hij had foto’s gemaakt van het gat in de weg in de hoop zijn schade vergoed te krijgen , ik denk dat dat ijdele hoop is 🤪
 
Hij is niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn. Schadevergoeding kun je wel vergeten.
In en om Antwerpen zijn de wegen om te huilen. Zeker op de routes van en naar de haven. Dat zitten soms gaten in de weg waar een heel wiel in verdwijnt.
 
Laatst bewerkt:
Zowel bij mijn vorige Dunlops als mijn huidige Conti's ben ik niet zo happig op regen. Bij beide banden slipte de band achter door bij stevig optrekken en ik heb maar een gewone TC 88, ben dus heel benieuwd wat dat met jouw blok geeft.
Nou ben ik even een blokje om geweest maar van stevig optrekken was geen sprake. Verder heb ik nog geen 5km gereden met deze banden. Maar met normaal rijden durf ik het wel aan. Gewoon rollen de bochten door gaat prima. Niks glads aan.

 
Ja, soms moet je wat hè? Een van de inbussen was eruit getrild en deze had iemand nog voor me liggen. Is natuurlijk weer zo’n draad wat ik niet op voorraad heb.
 
het lijkt me dat die beschadiging/scheur niet door ouderdom is ontstaan maar door een inrijding of stoeprand o.i.d., voor een juiste diagnose zou ik de hele band moeten zien
Daar zal ik in het vervolg een foto van maken, inmiddels is de set bij een bandenleverancier...

Het betrof hier overigens de binnenkant van het rechter achterwiel O-)

Ik gok op een combinatie van verouderd/verhard/goedkoop rubber (band zat al op de auto toen ik 'm kocht in juni '22, leeftijd is niet terug te vinden in de historie) en iets raken, mja, wie ben ik...
 
Er zou een dot code op moeten staan die aangeeft hoe oud de band is. Maar waarschijnlijk maakt het voor jou niet meer uit. Het kwaad is geschied en hij zal vervangen moeten worden.
 
Mijn zoon deed laatst een slipcursus.
Met de auto van z.n oma.
Mazda 2 echte truttenschudder.
Daar kwamen ze erachter waarom hij telkens zo slecht presteerde tijdens de cursus.
DoT 2003.
En dan werd die mazda trouw 2 x per jaar naar de garage gestuurd voor wisselen zomer en winterbanden.
Zou je denken joh dat is rommel hobbie bob klungel garage.
Nee het is de Mazda dealer in Leusden.
M.n schoonmoeder kwam daar altijd trouw.
Omdat m.n schoonvader als Accountant altijd de boekhouding voor dat bedrijf deed.
Zo zie je maar weer.
Je wordt zelfs door een dealer afgepoeierd.
 
Er zou een dot code op moeten staan die aangeeft hoe oud de band is. Maar waarschijnlijk maakt het voor jou niet meer uit. Het kwaad is geschied en hij zal vervangen moeten worden.
Yupz, de gehele set stond toch al op de nominatie om vervangen te worden, kreeg er vorig jaar met de APK in juni al een waarschuwing voor (wegens slijtage, niet de scheur O-) ), dus op zich geen probleem
 
Mijn zoon deed laatst een slipcursus.
Met de auto van z.n oma.
Mazda 2 echte truttenschudder.
Daar kwamen ze erachter waarom hij telkens zo slecht presteerde tijdens de cursus.
DoT 2003.
En dan werd die mazda trouw 2 x per jaar naar de garage gestuurd voor wisselen zomer en winterbanden.
Zou je denken joh dat is rommel hobbie bob klungel garage.
Nee het is de Mazda dealer in Leusden.
M.n schoonmoeder kwam daar altijd trouw.
Omdat m.n schoonvader als Accountant altijd de boekhouding voor dat bedrijf deed.
Zo zie je maar weer.
Je wordt zelfs door een dealer afgepoeierd.
Die conclusie is me eigenlijk ook wat te voorbarig .
Een inmiddels allang overleden garagehouder , met wie ik destijds op goede voet stond ( ik hielp de man wel 'ns ) , had ook auto'tjes in onderhoud die met recht "boodschappen-wagentjes" genoemd konden worden.
( daar kwam echt geen 200 km in de maand op de teller bij , en kwamen 1 X per week nooit verder dan een ritje naar de lokale supermarkt , de bakker en de slager. )
Die man wist ook dat het karretje de snelweg helemaal nooit te zien kreeg ( sommigen durfden dat niet eens meer ) , en hij wilde die oudjes nooit op kosten jagen.
Die mensen kwamen eens per jaar hooguit voor een heel klein beurtje + apk ,....en als 'ie daar doorheen kwam , was 't mooi zat. :)
De makke kon bijv. hooguit zijn : Een accu'tje , vast-zittende remklauw door de pekel , ruitewissertjes verdroogd , start niet/slaat niet aan ,etc...
Wijlen mijn schoonmoeder reed ook in zo'n oud lor ,...en dat karretje was daar destijds ook in onderhoud , (....en toen ze later het verzorgings-tehuis in ging , kreeg het karretje z'n laatste rit naar de sloop )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan