Harley Davidson - episode 18 - Ride to live, live to ride...

Kwart voor vijf is best vroeg ja. :Y
Voor jou, dan :?
Zeker, ook voor mij.

Had nu wel mooi de gelegenheid om de aggregaat op orde te brengen. Door vervuilde benzine en een gare bougie deed die het niet meer. Er was ook al aan gerommeld. Dus de motor naar buiten zodat ik de heftafel vrij had om op te werken.
Op zondag een nieuwe bougie scoren was lastig, zeker in ons gereformeerd dorpje. Maar ik had nog wel een paar liggen voor de HD, die hebben wel een langere schacht maar dat is op te lossen door een dikkere ring.
Ook het blok was versmeerd, olie ververst, trillingsdempers vergaan dus vervangen voor m10 bouten tot ik nieuwe heb.

En daarna, :]

Vind het S&S blok nog wat te á relaxed voor mijn doen, misschien de acceleratiepomp een kwart slag minder geven. Die stond eerst op 1,5 maar dat was te weinig, nu op 2,75. Een kwart tot een halve slag minder zou prima moeten kunnen. En de achterste pulley mag wel een paar tandjes minder hebben.
Maar wat wel positief was dat het verbruik van 1:4 naar 1:13 is gegaan.

Ff doorzetten nog.
 
Voor de EVO-jongens hier ( ik ben vroeger namelijk ook eens bezig geweest mbt het zgn "verzet" in stage 2 )

De mogelijke , op je motor bestaande overbrengings-verhoudingen :
( de bovenste verhouding , met de 61-tands achter-pulley rijdt het beste ,....en zéker met een beetje extra porrie in het motorblok. )
( de bovenste én onderste configuratie geeft vrijwel hetzelfde verzet )

Heel misschien heb je er wat aan ........

------------------------------------------------------------------------------------------

Ik had een EVO uit '93 ,....en iemand gaf me ooit 'ns een klote advies om daar een 70-tands achter-pulley in te zetten.
Dit reed dus gewoon waardeloos , ...dat maakte veels te veel toeren in z'n 5e versnelling '(



EVO overbreng verhoudingen (Middel).jpg
 
Laatst bewerkt:
godverdee ,...alwéér een dubbele afbeelding ,...ik snap niet wat ik zit te klooien... '(
 
Voor de EVO-jongens hier ( ik ben vroeger namelijk ook eens bezig geweest mbt het zgn "verzet" in stage 2 )

De mogelijke , op je motor bestaande overbrengings-verhoudingen :
( de bovenste verhouding , met de 61-tands achter-pulley rijdt het beste ,....en zéker met een beetje extra porrie in het motorblok. )
( de bovenste én onderste configuratie geeft vrijwel hetzelfde verzet )

Heel misschien heb je er wat aan ........

------------------------------------------------------------------------------------------

Ik had een EVO uit '93 ,....en iemand gaf me ooit 'ns een klote advies om daar een 70-tands achter-pulley in te zetten.
Dit reed dus gewoon waardeloos , ...dat maakte veels te veel toeren in z'n 5e versnelling '(

Bekijk bijlage 1981257

Bekijk bijlage 1981257
Ik heb geen idee hoe het normaal met een FXDWG uit 1997 zit van voren maar de riem liep op 32-70. Nu zit ik na de blokwissel op 34-70 maar dat wil ik naar 34-65 gaan brengen en dan eens kijken of me dat beter bevalt. Dus daar waar in je tekening 25-36 staat denk ik dat dat bij mij ook zo zit.


Ik zoek dus eigenlijk een 65T poelie geschikt voor een 1,5 inch riem om uit te proberen.
 
ik denk ook dat je dan met 65 Tands goed zit :t
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook dat je dan met 65 Tands goed zit
Het hoeft van mij geen dragracer te worden, er zit nu al zat in qua power. Gewoon kalm wegrijden en dan mooi doortrekken. Zondag dus dat eerste ritje gedaan en in verhouding tot het oude blok met 32-70 verzet is het nu een tweetrapsraket met het 34-70 verzet. Als je de vlinderklep helemaal opentrekt en die dondernaald z’n werk gaat doen dan whoei, wat’n feest isme dat zeg. Dat mag wel een beetje minder. Ga de kracht omzetten in snelheid door ‘m naar 34-65 om te zetten.
Ben nieuwsgierig naar het resultaat.
 
Snelheid op een harley?
Vindt je dat leuk?
Laatst de xr een peut gas gegeven maar bij 180 voelt het allemaal wat lichtjes aan de voorkant.
Vindt juist het koppel zo leuk.
En dat heb ik voldoende gekregen al is het maar een mini harley met 1200cc
 
Ja, zo heeft iedereen zijn voorkeur. Ik heb geen idee bij welke snelheid hij lichtjes aan de voorkant gaat aanvoelen. Toen ik m’n maat hoorde doorschakelen naar de tweede versnelling en vervolgens een rollende burnout deed wist ik dat er wel ruim voldoende kracht aanwezig is om er mee te gaan doen wat ik wil. En dat dat wat anders is dan wat anderen willen is niet vreemd. Ik ga er dus ook geen 180 mee rijden al haalt hij dat makkelijk. Maar zo gaan het toerental wel naar beneden en dat is wel heel relaxed.
 
Dat wordt dan bellen naar alle HD workshops , Boonstra , dealers en niet-off, dealers of ze een knap gebruikt exemplaar hebben liggen ,...of Ebay afstruinen ,....want nieuwe achter-pulleys zijn echt verschrikkelijk duur. :/
( let wel goed op dat je geen beschadigde/afgevreten exemplaar toegestuurd krijgt ,...wat mij ooit is overkomen van Marktplaats ,...
....er bestaan namelijk ook mafketels die denken dat ze op marktplaats hun vullesbak wel effe kunnen legen |( )

Probeer ook 'ns bij Twan ,...van South-East Motorcycles ,....of bij Appie van "de Oldtimer" in Paterswolde ,....Lowlands Biker Store ( voorheen Kalsbeek in Zwolle ) ,....of Taco Moto's....
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt dan bellen naar alle HD workshops , Boonstra , dealers en niet-off, dealers of ze een knap gebruikt exemplaar hebben liggen ,...of Ebay afstruinen ,....want nieuwe achter-pulleys zijn echt verschrikkelijk duur. :/
( let wel goed op dat je geen beschadigde/afgevreten exemplaar toegestuurd krijgt ,...wat mij ooit is overkomen van Marktplaats ,...
....er bestaan namelijk ook mafketels die denken dat ze op marktplaats hun vullesbak wel effe kunnen legen |( )

Probeer ook 'ns bij Twan ,...van South-East Motorcycles ,....of bij Appie van "de Oldtimer" in Paterswolde ,....Lowlands Biker Store ( voorheen Kalsbeek in Zwolle ) ,....of Taco Moto's....
En er zijn mafketels die voor duppie eerste rang willen zitten.
En dat hopen te scoren op MP. 🤭
 
let wel goed op dat je geen beschadigde/afgevreten exemplaar toegestuurd krijgt ,...wat mij ooit is overkomen van Marktplaats ,...
....er bestaan namelijk ook mafketels die denken dat ze op marktplaats hun vullesbak wel effe kunnen legen |(
Ik begin zo langzamerhand te begrijpen uit wat voor een voornaam volk de HD wereld bestaat die op marktplaats hun “goud & goederen” aanbied.
Zo kocht ik een vernaggelde thunderheader, ik ben gewoon opgelicht. Het is niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, hij was niet goedkoop.
Het budget is echter wel beperkt maar ik leer snel. Krijg nu zowel hier als van iemand die er heel veel mee bezig is goede adviezen. En marktplaats is gewoon een lichaam waar dit soort carcinogene gezwellen op gedijen.
En dan heb je nog zo’n fijne vent als Duncan die me die gewoon een mooie klauw gunt, gratis. En die klauw remt echt goed, lekt niet en een hele positieve invloed op de beleving die ik heb bij mijn fxd.

Voor wat betreft de 65T poelie, ik zoek er een om te proberen en desnoods weer terug te geven en dan koop ik een nieuwe voor mezelf. De truc is om erachter te komen welke gaat passen, m’n riem is 1,5 inch en dat is de eerste beperking.
 
En er zijn mafketels die voor duppie eerste rang willen zitten.
En dat hopen te scoren op MP. 🤭
Je zal toch een beperkt budget hebben zeg en aangewezen zijn op tweedehands spullen die niet voor meer dan de winkelprijs aangeboden word.
Dat zijn niet persé mafketels?
Of vind jij ze minder omdat ze niet zomaar alles kunnen kopen wat jij wel kunt?

Ik dacht dat motorrijden verbroederde, een illusie zo blijkt..
 
Ik koop m.n hele hebben en houden op mp al 17 jr lang.
En kom nu rond van €1000 schoon per mnd.
Dus ik kan zeker niet kopen wat ik wil.
Maar dacht dat de smiley erachter wel genoeg zou zeggen over mijn berichtje.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan snap je dus heel goed dat mensen maar een beperkt budget hebben. Zoals met die thunderheader dat gun ik niemand om zo genaaid te worden, is gewoon een minne aktie van een vuile grafhond op marktplaats geweest.
 
Ombouwen naar ketting, veel mooier. En makkelijker met de gearing te spelen.
nou,....dat is helemaal niet mooier én niet fijner ,.....het levert minder comfort op ,....en 't gaat veel minder lang mee.
Het omslagpunt bij HD is ( dacht ik ) 140 pk op het achterwiel , en als 't daarboven komt wordt weleens een ketting ge-adviseerd ,....
.... want een ketting is natuurlijk altijd sterker dan een belt .
( maar ja ,....de vraag is dan : Wil je dan ook werkelijk elke dag en elk moment de boel tot het uiterste gaan martelen ? )

Maar: .....Aan die 140 pk-grens komt die motor van Willem nog lang niet ,...dus een ( bijna ) zorgeloze belt met daaraan amper onderhoud gekoppeld dan alleen héél af en toe een zuinig klein toeffie siliconenvet , geniet i.m.o. /afweging dan nog altijd de voorkeur. ;)
 
Laatst bewerkt:
nou,....dat is helemaal niet mooier én niet fijner ,.....het levert minder comfort op ,....en 't gaat veel minder lang mee.
Het omslagpunt bij HD is ( dacht ik ) 140 pk op het achterwiel , en als 't daarboven komt wordt weleens een ketting ge-adviseerd ,....
.... want een ketting is natuurlijk altijd sterker dan een belt .
( maar ja ,....de vraag is dan : Wil je dan ook werkelijk elke dag en elk moment de boel tot het uiterste gaan martelen ? )

Maar: .....Aan die 140 pk-grens komt die motor van Willem nog lang niet ,...dus een ( bijna ) zorgeloze belt met daaraan amper onderhoud gekoppeld dan alleen héél af en toe een zuinig klein toeffie siliconenvet , geniet i.m.o. /afweging dan nog altijd de voorkeur. ;)
Enige valide argument is de levensduur. De rest is subjectief.
 
nou,....dat is helemaal niet mooier én niet fijner ,.....het levert minder comfort op ,....en 't gaat veel minder lang mee.
Het omslagpunt bij HD is ( dacht ik ) 140 pk op het achterwiel , en als 't daarboven komt wordt weleens een ketting ge-adviseerd ,....
.... want een ketting is natuurlijk altijd sterker dan een belt .
( maar ja ,....de vraag is dan : Wil je dan ook werkelijk elke dag en elk moment de boel tot het uiterste gaan martelen ? )

Maar: .....Aan die 140 pk-grens komt die motor van Willem nog lang niet ,...dus een ( bijna ) zorgeloze belt met daaraan amper onderhoud gekoppeld dan alleen héél af en toe een zuinig klein toeffie siliconenvet , geniet i.m.o. /afweging dan nog altijd de voorkeur. ;)
Ik rijd al 20 jaar/40+kkm met een stiekje op de verrot, daar is écht mee geragd, ook in de Alpen omhoog en omlaag, geen idee wat ie op de belt levert, maar blok zou rond de 129pk moeten leveren en die worden állemaal gebruikt, belt doet nog niks aan slijtage (uhmmm, ff afkloppen...), dussu, doe mij maar een stiekje O-)
 
Aan die 140 pk-grens komt die motor van Willem nog lang niet
Ik hoop ergens tussen de 80/90 pk. Maar als je gaat persen en het uitbraken van zwarte rookgordijnen kunt accepteren uit zo’n blok dan kan het ook 12pk worden. Maar dat benzineverbruik word dan bijzonder hoog.
 
Ik rijd al 20 jaar/40+kkm met een stiekje op de verrot, daar is écht mee geragd, ook in de Alpen omhoog en omlaag, geen idee wat ie op de belt levert, maar blok zou rond de 129pk moeten leveren en die worden állemaal gebruikt, belt doet nog niks aan slijtage (uhmmm, ff afkloppen...), dussu, doe mij maar een stiekje O-)
Jarretel aandrijving it is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan