GS1000 Turbo

Lekker hoor die temperaturen, kan je nog beetje mooi / leuk rijden in Australie? Beetje bochten? Streng qua boetes etc?
 
Fantastisch rijden!
Alleen maar heuvels en bochten, ik ben nog geen kilometer weg tegen gekomen waar geen heuvel en bocht in zit!

Ze zijn hier wel heel erg streng, ook punten rijbewijs hier...
 
Gister en vandaag bezig geweest om een deksel te maken voor het voortandwiel.
De originele paste op de een of andere manier niet op mn andere blok, kan niet ontdekken waar het aan ligt.

Ik ge het cover eerst zwart spuiten, lijkt dat niets, dan laat ik het Aztec Silver poedercoaten, mooie overgang van een zwart frame naar grijs blok..

sprocketcover.jpg
 
26 graden overlap dus bij 0,0mm klepspeling. Als je kleppen gesteld zijn dan zal er vrijwel geen overlap meer over zijn lijkt mij
 
26 graden overlap dus bij 0,0mm klepspeling. Als je kleppen gesteld zijn dan zal er vrijwel geen overlap meer over zijn lijkt mij

Ik ga lekker eigenwijs doen! ;)

Ik zet waarschijnlijk de nokkenassen zo dat de uitlaatkleppen zo'n 20 graden sluiten na TDC, en dat de inlaatkleppen openen zo'n 10 graden na TDC...

Probleem is, ik kan nergens op het www vinden wanneer de kleppen het best kunnen sluiten en openen bij een turbo motor.
Bovenstaande is het enige wat ik kon vinden waar ik wat aan heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga lekker eigenwijs doen! ;)

Ik zet waarschijnlijk de nokkenassen zo dat de uitlaatkleppen zo'n 20 graden sluiten na TDC, en dat de inlaatkleppen openen zo'n 10 graden na TDC...

Probleem is, ik kan nergens op het www vinden wanneer de kleppen het best kunnen sluiten en openen bij een turbo motor.
Bovenstaande is het enige wat ik kon vinden waar ik wat aan heb.

lijkt me niet slim, hoe meer overlap bij een turbo hoe meer vers mengsel rechtstreeks de uitlaat ingeblazen wordt... ik zou het doen zoals aangegeven. Daddyphilipsen heeft gelijk en zo moet het ook. De mensen die turbo nokkenassen verkopen hebben er waarschijnlijk langer over nagedacht dan jij :+
 
lijkt me niet slim, hoe meer overlap bij een turbo hoe meer vers mengsel rechtstreeks de uitlaat ingeblazen wordt... ik zou het doen zoals aangegeven. Daddyphilipsen heeft gelijk en zo moet het ook. De mensen die turbo nokkenassen verkopen hebben er waarschijnlijk langer over nagedacht dan jij :+

Hier zit je niet helemaal goed, weinig/geen overlap heeft een andere reden.
In de uitlaatgassen zit veel druk, als de turbo net op druk begint te komen is de druk in de uitlaatgassen hoger als de inlaat druk, de inlaatgassen stromen dan dus niet de cilinder in, dit voorkom je door de overlap weg te nemen of te verkleinen.

Ik denk dat je even goed moet kijken hoe ik het wil doen, en hoe het op het papiertje staat...

Deze nokkenassen worden ook verkocht als normale timing maar met meer lift heb ik het idee.
 
Laatst bewerkt:
Mn tandwielcover is klaar! *O*
Ziet er erg mooi uit al zeg ik het zelf. ;)

coverjty.jpg


covergemonteerd.jpg


Het komt op de foto niet echt mooi uit.
Ik denk dat als de motor is afgebouwd het een stuk mooier lijkt..
 
Laatst bewerkt:
Er zitten nu meer verbouwde en niet originele onderdelen op en in je blok als standaard Suzuki spul, goed bezig! ;)
 
Het heeft "even" geduurd, maar de kop is binnen!!!!! *O* *O* *O*

kopj.jpg


Nu wachten op de lagerkappen en de kleppen...


Er zouden grotere kleppen in zitten, maar als ik ga meten kan ik in de inlaat zittingen geen verschil vinden, in de uilaat zittingen zit een halve mm verschil.
Wel zien de inlaatkanalen er een stuk beter uit, mooi vloeiend (de kop zou geflowed zijn door Brian Johnson uit de U.K.).

Vanmiddag de kop maar eens een rondje in de wasmachine laten meedraaien.

Ook vandaag een begin maken om een walsje te maken zodat ik de ringen kan maken die tussen de koppakking en de cilinders in komen...
 
Haha, nu kun je grote stappen gaan maken als je de kleppen enzo binnen hebt, prachtig dit.



Maak je die ringen voor je koppakking van koper of zo? Is zoiets niet te koop, of moet je dat altijd laten maken?

Succes weer!
 
Haha, nu kun je grote stappen gaan maken als je de kleppen enzo binnen hebt, prachtig dit.



Maak je die ringen voor je koppakking van koper of zo? Is zoiets niet te koop, of moet je dat altijd laten maken?

Succes weer!

Die ringen ga ik proberen te maken van lasdraad, dat is makkelijker gezegd dan gedaan kan ik je verzekeren!
Moet je zelf maken...
 
Laatst bewerkt:
boostswitch.jpg


De postbode kwam weer wat brengen, dit keer een boost switch.
Deze switch schakelt de retard mode in op de CDI als de turbo druk begint te leveren.
Op de CDI kun je dan instellen hoeveel later de onsteking komt.

De schakelaar ingesteld op het minimum, dat is bijna 2 PSI.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag de schroefdraadgaten voor de lagerkappen voorzien van helicoils, niet dat het schroefdraad kapot was, maar ik heb met een paar andere koppen gehad dat je het schroefrdaad kapot draaid als de kop zit ingebouwd terwijl je de lagerkappen monteerd.
Een drup olie kan voldoende zijn soms, ik zit niet weer op die ongein te wachten.

twinspark.jpg


De kanalen in de kop zien er toch wel heel erg mooi uit, kanalen lopen heel mooi vloeiend over in de zittingen, dat ziet er heel wat beter uit dan bij de standaard kop.

poortz.jpg


poortii.jpg

Helaas valt het niet mooi op de foto te krijgen.

Ook vanavond even het uitlaatspruitstuk in de VHT verf gezet, morgen even afbakken.
Ben benieuwd hoe goed deze verf is..
 
Laatst bewerkt:
De turbo vandaag klaar gemaakt.
Er moest een nippel aan gemaakt worden waar de slang voor de waste gate op aangesloten moet worden, dat zat op deze turbo niet...

Ook de 2 tuitjes er op geschroeft waar de olieleidingen voor de koeling op aangesloten worden.
Het teveel aan olie, die door de oliepomp voor de turbo wordt geleverd, moet via een slang buiten om het blok naar de oliedrukregelaar, die olie gaat eerst door het koelkanaal van de turbo (of hoe je het ook maar noemen wilt) en dan via de oliedrukregelaar terug het blok in.
Dat is het plan althans... ;)

turbova.jpg


turboaa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nice! Wordt profi aangepakt!

Ik heb momenteel gewoon een standaard kawasaki z550 CDI module op mijn kawa zitten. Zit nergens aan het turbo systeem gekoppeld. Zover ik weet heb ik ook niet de computer er op een bepaalde manier op aangesloten, zodat hij reageert op boost.
Heb ook een CDI van een 750 turbo liggen, moet ik er nog even opschroeven. Die gaat nog een paar graden verder.

Zit ook te denken om van megacycles de turbo nokkenassen aan te schaffen, maar van de andere kant, dan moet ik ook op de dyno om het verschil voor en na te meten.
Hoef er echt geen vermogen meer bij, want kan bij 1 bar al totaal niet meer voluit optrekken. Alleen onder de 5000rpm wat extras zou mooi zijn.. dat is het mooie van wat meer cylinderinhoud. :)

Geen externe wastegate?
 
Ik dacht dat de standaard wastegate het wel aan moet kunnen, de auto waar ie af komt heeft ook geen externe wastegate.

Met zo'n retard mode heb je het voordeel dat als ie nog niet op druk is dat je geen verlies hebt door de late ontsteking, en als ik het aan durf om meer druk te laten draaien kan ik hem zo nog een paar graden later zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan