GSXR1000 Turbo

Gisteren weer voor het eerst met de soes gereden en het viel niet tegen. Begonnen met een stuk rijkere basis fuel map en daarvandaan armer gaan tunen. Helaas slipte de koppeling weer door met de originele platen dus de kevlar platen gaan er weer in. Ik heb 3 keer kunnen loggen en verwacht nog een stuk of 5 logs nodig te hebben voor optimalisatie.
De quickshifter werkt ook goed, wel even wennen met rijden maar dat komt wel goed.

11742782_10207145588268404_6389962035154521382_n.jpg
 
Koppeling is gefikst, slipt niet meer door.

Ik mis alleen erg veel vermogen en koppel, ik denk dat het aan de nokkenas timing ligt dus deze ga ik nu veranderen naar 105 112. Even allemaal duimen graag.

11755226_10207155670440452_4248622603540236702_n.jpg


11665588_10207002922381846_9059337321249861336_n.jpg


Aan de slag maar weer!
 
Die zitten er goed op ;) Daarnaast is de boel nog eens op tijd gezet, als de tandwielen er verkeerd op zitten krijg je het nooit goed.

Ik heb gisteren de boost controller eraf gehaald en de quickshifter zodat ik de basis eerst goed kan tunen want hij blijft maar rommelen. De boost controler die ik had was zo'n goedkoop mechanisch dingetje, ik heb zojuist een electronische besteld die direct op de ecu aangesloten kan worden en een stuk preciezer is. Deze is namelijk frequentie geregeld.

Ik ga vanavond maar weer eens loggen en proberen de basisafstelling bij 0,3 bar goed te krijgen. Daarna kan ik met de boost controller en de 2e fuel map de boel verder tunen.
 
Lock up clutch heb ik ook op m'n busa turbo, gewoon met originele koppelingsplaten.
Mijn motor heeft 350Nm/380PK 0.8Bar octaan98


10-3-2015%20058_zpsxkz9xjes.jpg


Werkt perfect. Voelt aan als een normale koppeling zonder extra veer spanning. Aan te passen met gwichtjes naar het vermogen wat de motor geeft.

Gebruiken ze in de dragracen.

Zie: MTC Lock Up Clutches


LUClutch.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een lock up clutch staat al een tijdje op de verlanglijst ;) is alleen wat prijzig dus daar moet ik even voor sparen....
 
Wat een iele buitenste koppelingskorf zeg, ik ben die massieve van dat ouwe ding van mij gewend. :X

Blijft dat wel heel of wordt dat ook weleens versterkt/aangepast?
 
Als ik die korf zie ben ik ineens niet zo bang meer dat die van mij de geest geeft. ;)

Die van mij slipt voor geen ene meter helemaal zonder lock up.
Moet wel zeggen, als ik mijn koppelingsdeksel er af haal zijn de koppelingsplaten praktisch droog, maakt misschien ook wel wat verschil.

Ik heb er APE extra clutch plate set in met strakke veren, en die veren er strakker in gezet.
Koppeling ging wel toen HEEL erg zwaar, dat opgelost door het hydraulisch te maken, gaat nog niet echt licht, maar wel binnen het acceptabele.
 
0.3 bar rij je mee? Je moest eens weten wat ie gaat doen als je zo rond 1 bar komt...

Um, jouw motor is van fabriek af een wat hoogtoerige motor, die van mij niet.
Ik hoef met mijn motor eigenlijk amper toeren te draaien, als ik tot 7000rpm ga met redelijk het gas open trekt ie goed hard, meestal rij ik zo'n beetje tot 5500/6000rpm.
Hoe zit dat met jouw motor? Kun je ook met redelijk weinig toeren draaien als je het vergelijkt met zonder druk?
 
Laatst bewerkt:
Nee hij wil nu eerst met het verse blok op 0.3 rijden en later meer toch?

Hoeveel boost had je ingesteld toen ie stuk ging?
 
Lock up clutch heb ik ook op m'n busa turbo, gewoon met originele koppelingsplaten.
Mijn motor heeft 350Nm/380PK 0.8Bar octaan98


[afbeelding]

Werkt perfect. Voelt aan als een normale koppeling zonder extra veer spanning. Aan te passen met gwichtjes naar het vermogen wat de motor geeft.

Gebruiken ze in de dragracen.

Zie: MTC Lock Up Clutches

[afbeelding]

Heb je ook foto's van je Busa? Of beter nog, een topic?
Wat heb je allemaal aan dat ding gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Nee hij wil nu eerst met het verse blok op 0.3 rijden en later meer toch?

Hoeveel boost had je ingesteld toen ie stuk ging?
Toen stond ie op 0.7 bar. Nu heb ik em op 0,6 bar en ga vanavond proberen met 0,7 bar en dan goed de afr in de gaten houden. Ik rij telkens een minuut op 10 met wat sprintjes in de 3 en met die log tune ik weer verder net zo lang totdat de doeltabel afr gehaald wordt. ik zit nu met 0,6 bar op een duty cycle van 75 a 80 dus de 0,7 bar moet mogelijk zijn.

Donderdag vertrek ik naar Engeland voor de World Wheelie Records :)

http://www.straightliners-events.co...ent/world-wheelie-record-competitor-copy.html
 
Lijkt mij een gaaf event om mee te maken.

Ga je ook mee doen of alleen kijken?
 
Ik ga meedoen, dit is voor mij ook de motivatie geweest om een turbomotor te bouwen.

Gisteren de laatste afstelling gedaan en de motor voelt goed aan, ik heb er wel vertrouwen in.
 
De kilometer volmaken viel best tegen op de turbo maar het is gelukt!

14e van de 30 deelnemers geworden met een snelheid van 142,386mph oftewel 229.148kmh :)

Volgend jaar weer en dan hoop ik de 250kmh te gaan halen.

11902245_10207363359712554_370112427272593654_n.jpg
 
De kilometer volmaken viel best tegen op de turbo maar het is gelukt!

14e van de 30 deelnemers geworden met een snelheid van 142,386mph oftewel 229.148kmh :)

Volgend jaar weer en dan hoop ik de 250kmh te gaan halen.

[afbeelding]

Ik heb het allemaal via FB gevolgd, super resultaat doe ik je niet na! :} :} :}
 
Dat zou wel kunnen maar dat is niet echt interessant. Veel interessanter is de lucht inlaat temperatuur, die schiet omhoog als ik onder boost rij, daardoor mis ik vermogen in de 5e versnelling. Ik heb een paar runs geschakeld van 4 naar 5 en toen zakte mijn voorwiel, met het vermogen wat ik heb zou dat eigenlijk niet moeten kunnen. De IAT log laat een stijging van meer dan 50°C zien, dit heeft een dramatisch gevolg voor het vermogen.

Ik ga het volgende veranderen:
-Andere brandstof, E85
-Grotere injectoren
-Intercooler
-Grotere turbo
-External wastegate
-BOV

De turbo die ik nu heb moet erg hard werken en zit redelijk aan het piekvermogen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou wel kunnen maar dat is niet echt interessant. Veel interessanter is de lucht inlaat temperatuur, die schiet omhoog als ik onder boost rij, daardoor mis ik vermogen in de 5e versnelling. Ik heb een paar runs geschakeld van 4 naar 5 en toen zakte mijn voorwiel, met het vermogen wat ik heb zou dat eigenlijk niet moeten kunnen. De IAT log laat een stijging van meer dan 50°C zien, dit heeft een dramatisch gevolg voor het vermogen.

Ik ga het volgende veranderen:
-Andere brandstof, E85
-Grotere injectoren
-Intercooler
-Grotere turbo
-External wastegate
-BOV

De turbo die ik nu heb moet erg hard werken en zit redelijk aan het piekvermogen.


Hoe hoog is de uiteindelijke inlaatluchttemperatuur in het plenum bij ? psi druk ? Een intercooler helpt natuurlijk, maar vaak is ie relatief klein en dun op een motor vanwege ruimtegebrek. Dat betekend automatisch dat de koelcapaciteit / efficientie ook enigzins tegen valt. Als je 2 of 3 psi drukverval hebt door de restrictie van de intercooler is het ff de vraag of je uiteindelijke rendement niet lager ipv hoger wordt.
 
72,2 graden celsius bij 0,65 bar. Dat is allemaal gelogd, de temp sensor zit in het plenum. Map sensor zit ook direct op het plenum. Drukval door een intercooler maakt dus niet uit, de boost controller kan ik zo wat bijstellen totdat de juiste druk is bereikt. Eventueel zet ik er nog een extra temperatuursensor op voor de intercooler.

Ik kan alles loggen omdat er een andere ecu (microsquirt) inzit met BT verbinding naar mijn telefoon. Als ik dan ga rijden maak ik een log, zo weet je precies wat er gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
72,2 graden celsius bij 0,65 bar. Dat is allemaal gelogd, de temp sensor zit in het plenum. Map sensor zit ook direct op het plenum. Drukval door een intercooler maakt dus niet uit, de boost controller kan ik zo wat bijstellen totdat de juiste druk is bereikt. Eventueel zet ik er nog een extra temperatuursensor op voor de intercooler.

Ik kan alles loggen omdat er een andere ecu (microsquirt) inzit met BT verbinding naar mijn telefoon. Als ik dan ga rijden maak ik een log, zo weet je precies wat er gebeurd.

Dat is inderdaad wel wat warm. Maar wat je zegt dat het drukverval eigenlijk niet uit maakt omdat je de boost control bijsteld om de juiste, hogere, druk weer te krijgen klopt niet helemaal. Natuurlijk heb je gelijk dat je zo de juiste druk weer krijgt, maar er is meer flow nodig om die (tegen) druk te krijgen in je plenum. En meer flow betekend meer luchtverplaatsing waardoor de druk voor je intercooler hoger moet zijn als zonder intercooler om het verlies te compenseren. Dat geeft meer warmte die je vervolgens door de intercooler weer terug koelt. Feitelijk zou je dus een extra IAT sensor voor je intercooler moeten plaatsen om het temperatuurverschil te meten met de temp. in het plenum. Als je daarbij het drukverval voor en achter je intercooler weet, weet je werkelijk wat het oplevert. Al eens over gedacht een water methanol inj. systeem te gebruiken om je IAT te koelen? Is redelijk zelf te maken.

Btw, mooi project, zeker zoals je gebruikt maakt van datalogging. Ik gebruik EcuEditor met Woolich racing datalogger icm een PLX IAT sensor . Voor voor het vacuum gedeelte is de autotune erg handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan