GS1000 Turbo

[afbeelding]

Dit weekend weer even aan de hobby geweest.
Benzinekraan geplaatst, het is niet iets waar ik echt trots op ben, maar soms heb je weinig keus...
Dit geval hoe je de kraan op het frame bevestigd, kon er niet gewoon een bout er achter op lassen en dan vast schroeven, want de achterveer it gelijk achter die plaat.

[afbeelding]

Ook vandaag de benzinedrukregalaar getest, iemand zei me dat die nog afgesteld moest worden..

Pomp op de plaatst bevestigd waar ik hem wilde hebben, slangen aangesloten, stroom aangesloten, carburateurs en een drukmeter aangesloten.
De FPR regelt de druk op maximaal 4psi af, dus dat is perfect!
Wel lekte de pomp ergens op een aansluiting, dus die er weer tussen uit gehaald, koperen ringen gegloeid en de boel weer in elkaar gezet, nu is dat dus goed.
De benzinekraan lekt wel, dus daar moet ik nog wel wat aan doen.

De stroomvoorzienig voor de pomp moet ik nog even voor gaan zitten.
Ik denk dat ik dat allemaal maar goed en opnieuw ga aansluiten als ik de Dyna 2000 ontsteking heb, kan ik de boel voorzien van wat dikkere draden.

Goed bezig!
Ik vind alleen de benzinetank op je motor niet mooi :+
 
Moet een helemaal onafhankelijke schakelaar op...

Jij hebt dus een X4?!! :9~ :9~ :9~

Dat vind ik een van de mooiste motoren die er zijn!!

Ok, nieuwsgierig wat er straks uit gaat rollen. 8-)

Mijn X is niet geheel standaard meer, maar omdat je ze zo mooi vindt..... O-)

full
 
Laatst bewerkt:
Ok, nieuwsgierig wat er straks uit gaat rollen. 8-)

Mijn X is niet geheel standaard meer, maar omdat je ze zo mooi vindt..... O-)

[afbeelding]

Godsamme... :9~ :9~ :9~

Hoeveel vermogen en koppel heeft jouw X?

Om een hele mooie V-max te krijgen moet je er best wat aan verbouwen, een X4 is standaard al heel mooi.
Ik hou wel van zo'n stijl motor!
Ik heb jaren lang in Assen gewoond, en met de TT waren er altijd veel Duitsers met hele mooie omgebouwde V-max-en..

X4 heb ik nog nooit in het wild gezien helaas...
 
Laatst bewerkt:
Godsamme... :9~ :9~ :9~

Hoeveel vermogen en koppel heeft jouw X?

Om een hele mooie V-max te krijgen moet je er best wat aan verbouwen, een X4 is standaard al heel mooi.
Ik hou wel van zo'n stijl motor!
Ik heb jaren lang in Assen gewoond, en met de TT waren er altijd veel Duitsers met hele mooie omgebouwde V-max-en..

X4 heb ik nog nooit in het wild gezien helaas...

188 Pk bij 7500 Rpm/203 Nm bij 6000 Rpm aan het a.wiel. 8-)

De meeste omgebouwde Xsen zie je ook in Duitsland, altijd leuk die X4 treffens daar. :]

grtz
 
Vanmorgen weer even geknutseld.
Gister de laatste onderdeeltjes binnen gekregen, nu kon ik eindelijk het blok in elkaar zetten.

Heavy duty cilinder draadeinden er in gezet, de M8 bouten die rond de krukas zitten in het carter heb ik 12.9 bouten voor gebruikt.
Natuurlijk ook een nieuwe distributie ketting er in.

zuigersh.jpg


Ik moet zeggen dat zo'n super big bore minder makkelijk werkt dan de originele cilinders/zuigers, maar het zit er op!

blokt.jpg


blokii.jpg


Dit weekend het blok in het frame hangen.
En dan wachten tot mijn banksaldo het toe laat om de cilinderkop te betalen...
Als ik het geld voor de kerst en verjaardagscadeau's van vrouw en kinderen voor mezelf gebruik moet het nu al lukken... ;)
Laat ik dat maar niet doen!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de onderplaat met pomp en overdrukklep aan het blok geschroefd
Ik kan het deksel nog niet op de pomp schroeven, de O-ring is te dik.

onderkant.jpg


zijkant.jpg


Zo zit het er dus uit vanaf de zijkant, het steekt niet te ver naar onder, uitlaat komt er nog naast, dus dan valt het helemaal niet op, vanaf deze kant althans. ;)

scavenge.jpg


De olie die opgezogen wordt van de turbo, wordt door het gat waar de pijl heen wijst het blok in gespoten, en daar achter zitten ook de conische tandwielen van de aftakking, die worden gelijk gesmeerd dus!
 
Ik kan het deksel van de scavengepomp ook helaas nog niet monteren, als ik het deksel vast draai wil de pomp niet meer rond, moet nog iets aan gedaan worden dus.

Ik wilde de aansturing voor het neutraallampje monteren, moest een veertje + kogeltje in de schakelwals.
Ik kon er niet met een schuifmaat bij om te meten wat de diameter van het kogeltje moest zijn, dus met verschillende diameter boortjes geprobeerd, ik kwam op 5mm uit.
Kogeltje gehaald, boor op gemeten, paste mooi in het gat, kogeltje opgemeten, kogel en boor gelijke diameter...
Veer in het gat, kogeltje er in.... en die zit nu dus klem in het gat! -O-
Die valt er niet meer uit te krijgen, dat wordt helaas geen neutraallampje meer ben ik bang.

Ik heb ook een website gevonden waar voor een hele redelijke prijs een dingetje met laser worden aangeboden om je ketting uit te lijnen.
Die ben ik wel nodig om mn voortandwiel exact op de juiste plaats te krijgen.
Ik heb een achterbrug van een Bandit 1200 en een achterwiel van een RF900 er in, dus het achtertandwiel staat niet gelijk met het originele achterwiel.
 
Laatst bewerkt:
Kleine update;

Mn broertje kwam een paar week langs, daar is een gedeelte geld en tijd heen gegaan, het project heeft daarom een tijdje stil gelegen..

Ik heb de bedrading nog eens opnieuw gedaan, toen ik de motor verbouwd had, had ik de bedrading ook gedaan, maar dat had ik zo met tywraps aan het frame geknupt, zag er niet echt geweldig uit..
Nu heb ik geen oliedrukopnemer meer, daarom kan ik mijn RAW indicatorlampje (in mn teller) gebruiken waar ie voor gemaakt is. (die had ik in gebruik als oliedruklampje)
Nu laat ik de kill switch een relais aansturen, en met dat relais worden de ontsteking en de benzinepomp aan en uit gezet.
Alles een beetje beter gemaakt zeg maar, en dit keer de bedrading omwikkeld met zwarte tape, ziet er nu een stuk beter uit!

Ik heb in de vakantie mn laser dingetje binnen gekregen, daar eens lekker mee aan het spelen geweest...
Toen ik mn motor ombouwde had ik niet de mogelijkheid om te controleren of mijn wielen wel in lijn stonden.
Nu heb ik mn motor rechtop gehangen, met mn lasertje gekeken of de lange lat die ik heb ook echt recht is, dat was gelukkig zo, en toen gemeten.
Het bleek dat mijn achterwiel 5mm uit het midden stond (moet 5mm meer naar rechts), vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo'n gek resultaat als je alles een beetje op de gok hebt gedaan.

Ook heb ik tijdens het ombouwen een beetje moeten gokken of de ketting wel in lijn liep, dat deed ie dus nou niet bepaald... (ook al leek het op het oog en met een stukje touw nog zo goed)
Nu komt het achtertandwiel ook 5mm verder naar binnen, en dat komt goed uit.
Voortandwiel moet ook iets verder naar buiten, en nu kan ik het allemaal precies mooi uitmeten met m'n lasertje, toch een erg handig apparaatje!
Het gaat nu eindelijk goedkomen... :$ ;)

Vlak voordat mn motor kapot liep merkte ik dat ie wat vaag begon te sturen, de lagers van de achterbrug zijn versleten.
De boel er uit gehaald, alvast andere afstandsbussen gedraaid, nu wachten tot ik de lagers binnen heb.

De cilinderkop is als het goed is ook onderweg deze kant op, kan weer serieus verder binnenkort hoop ik.

zonderbrug.jpg
 
Deze heb ik gekocht.
Er worden verschillende aangeboden op e-bay, er zit erg veel prijsverschil in!

Al gebruik je dat ding maar een paar keer, je kunt er precies mee meten wat op een andere manier gewoon niet lukt.

Voor als je zelf af en toe wat verbouwd is het verdomd handig.
 
Erg veel respect voor die oliepompjes die je daar even aan het bouwen bent! Heb ik nog niet eerder gezien! Daar moet een hoop gepieker aan vooraf gegaan zijn...
 
Erg veel respect voor die oliepompjes die je daar even aan het bouwen bent! Heb ik nog niet eerder gezien! Daar moet een hoop gepieker aan vooraf gegaan zijn...

Dank je!

Pomp maken was niet echt moeilijk, de belangrijkste maten neem je over van de originele pomp.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat de pomp te weinig opbrengst heeft, de originele pomp moet een heel blok van olie voorzien, deze alleen de turbo.
De scavenge pomp is 5mm breder dan de toevoer, zeer waarschijnlijk kompleet overbodig, maar toch maar voor de zekerheid gedaan.

Het gat waar de aandrijfas van de pomp in zit, dat was wel even een uitdaging om die op de juiste plaats te krijgen, het uitrekenen hoever die uit het midden moest was vrij eenvoudig.
Ondanks dat ik die gaten op de freesbank heb geboord is dat bij de scavengepomp een keer mis gegaan, die heb ik over nieuw moeten doen.
 
Eindelijk een beugel gemaakt om de oliekoeler aan te hangen.
Lang lopen denken hoe ik dat zou moeten doen, ik dacht er eerst aan om iets met hoekprofielen te maken zodat de koeler daar in valt.
Dit was weer iets waar ik eerst op moest broeden voor ik het juiste idee had, en dat voor zoiets simpels... :$ ;)

Straks even wegbrengen om te laten poedercoaten.

oliekoeler1.jpg

oliekoeler2.jpg

oliekoelerbracket.jpg



Dyna 2000 ontsteking en koppelingsplaten zijn ook onderweg! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan