Lemmy
MF veteraan
Troost je, je nam het op tegen een H2Oepsie....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Troost je, je nam het op tegen een H2Oepsie....
Je mag het nu nog een keer proberen met die H2, ik denk niet dat ie er nu nog voorbij komtTroost je, je nam het op tegen een H2
EEn extra IAT zou moeten kunnen, ik heb nog een paar ongebruikte ingangen op de ecu. De IAT die ik gebruik is een standaard GM open temperatuursensor, kost 12 euro en is dezelfde als bij de PLX gebruikt wordt geloof ik. Het voordeel van Microsquirt is dat je alles op de MS aansluit en meteen alles kan loggen. Die Woolich systemen hebben als voordeel dat je de standaard ecu kunt blijven gebruiken, de microsquirt vraagt wat soldeerwerkDat is inderdaad wel wat warm. Maar wat je zegt dat het drukverval eigenlijk niet uit maakt omdat je de boost control bijsteld om de juiste, hogere, druk weer te krijgen klopt niet helemaal. Natuurlijk heb je gelijk dat je zo de juiste druk weer krijgt, maar er is meer flow nodig om die (tegen) druk te krijgen in je plenum. En meer flow betekend meer luchtverplaatsing waardoor de druk voor je intercooler hoger moet zijn als zonder intercooler om het verlies te compenseren. Dat geeft meer warmte die je vervolgens door de intercooler weer terug koelt. Feitelijk zou je dus een extra IAT sensor voor je intercooler moeten plaatsen om het temperatuurverschil te meten met de temp. in het plenum. Als je daarbij het drukverval voor en achter je intercooler weet, weet je werkelijk wat het oplevert. Al eens over gedacht een water methanol inj. systeem te gebruiken om je IAT te koelen? Is redelijk zelf te maken.
Btw, mooi project, zeker zoals je gebruikt maakt van datalogging. Ik gebruik EcuEditor met Woolich racing datalogger icm een PLX IAT sensor . Voor voor het vacuum gedeelte is de autotune erg handig.
De kilometer volmaken viel best tegen op de turbo maar het is gelukt!
14e van de 30 deelnemers geworden met een snelheid van 142,386mph oftewel 229.148kmh
Volgend jaar weer en dan hoop ik de 250kmh te gaan halen.
[afbeelding]
Dat zou wel kunnen maar dat is niet echt interessant. Veel interessanter is de lucht inlaat temperatuur, die schiet omhoog als ik onder boost rij, daardoor mis ik vermogen in de 5e versnelling. Ik heb een paar runs geschakeld van 4 naar 5 en toen zakte mijn voorwiel, met het vermogen wat ik heb zou dat eigenlijk niet moeten kunnen. De IAT log laat een stijging van meer dan 50°C zien, dit heeft een dramatisch gevolg voor het vermogen.
Ik ga het volgende veranderen:
-Andere brandstof, E85
-Grotere injectoren
-Intercooler
-Grotere turbo
-External wastegate
-BOV
De turbo die ik nu heb moet erg hard werken en zit redelijk aan het piekvermogen.
EEn extra IAT zou moeten kunnen, ik heb nog een paar ongebruikte ingangen op de ecu. De IAT die ik gebruik is een standaard GM open temperatuursensor, kost 12 euro en is dezelfde als bij de PLX gebruikt wordt geloof ik. Het voordeel van Microsquirt is dat je alles op de MS aansluit en meteen alles kan loggen. Die Woolich systemen hebben als voordeel dat je de standaard ecu kunt blijven gebruiken, de microsquirt vraagt wat soldeerwerk
Ik wil een air to water intercooler (charge cooler) gaan gebruiken die ik op een aparte radiateur aansluit. Of dat werkbaar is weet ik nog niet maar daarvoor heb ik een jaar de tijd om het uit te vogelen. Ik wil sowieso nog een nieuwe draadboom gaan maken met lossen stekkertjes, nu is alles gesoldeerd en als ik een draadbreuk krijg ben ik in de aap gelogeerd...
Doet een intercooler wel wat op een motor? Het traject wil je zo kort mogelijk houden, als je plastic buizen/pijpen gebruikt (plastic omdat het een goede warmte isolator is) zal het toch wel mee vallen? Gaat die lucht niet veel te snel door de pijp om op te warmen? En het opwarmen door druk zal wel te verwaarlozen zijn...
Maar ik kan er helemaal naast zitten, gewoon een gedachten gang..
Moet wel zeggen, ik ben erg benieuwd naar het verschil in turbo brommer van jouw en mij...
Ik belde laatst met mn vader, die vind het natuurlijk erg interessant wat ik van mn motor maak, vroeg ie me; hoe hard gaat ie nu? Ik zeg; zo'n 250 km/h, zegt ie; das niet echt snel!, gaan de race motoren niet veel harder?
Ik zeg ja; maar mijn motor draait maar 9000rpm. Als ik de rev limiter op 12000rpm zet loopt ie 308 km/h...
Toen viel het kwartje.
EEn extra IAT zou moeten kunnen, ik heb nog een paar ongebruikte ingangen op de ecu. De IAT die ik gebruik is een standaard GM open temperatuursensor, kost 12 euro en is dezelfde als bij de PLX gebruikt wordt geloof ik. Het voordeel van Microsquirt is dat je alles op de MS aansluit en meteen alles kan loggen. Die Woolich systemen hebben als voordeel dat je de standaard ecu kunt blijven gebruiken, de microsquirt vraagt wat soldeerwerk
Ik wil een air to water intercooler (charge cooler) gaan gebruiken die ik op een aparte radiateur aansluit. Of dat werkbaar is weet ik nog niet maar daarvoor heb ik een jaar de tijd om het uit te vogelen. Ik wil sowieso nog een nieuwe draadboom gaan maken met lossen stekkertjes, nu is alles gesoldeerd en als ik een draadbreuk krijg ben ik in de aap gelogeerd...
Uiteindelijk denk ik ook dat de air/air koeler het meest gunstig is. Met extra fan aan de zijkant heb ik geprobeerd bij een Triumph Rocket waarbij de intercooler naast de koelwaterradiator was geplaatst. Die fan had weinig tot geen effect. Bij lage toeren en snelheid warmt de inlaat niet dusdanig op dat je extra koeling nodig hebt, bij hogere toerentallen ( en druk) rij je ook harder en doet de rijwind het werk. Bij een GSXR zal de intercooler voor de radiator moeten komen en daarmee is de dikte beperkt door je voorwiel en de voorvorkpoten bij verdraaiien. De intercooler kan dus niet zo hoog geplaatst worden als de bovenkant van je radiator omdat je dan geen stuuruitslag meer hebt vanwege de vorkpoten die tegen de intercooler komen. En lager komt je voorband dichterbij.Ik zou liever voor een air/air gaan voor de radiateur als je die daar weg krijgt of anders aan de zijkant met een extractiefan erop
Ja, je zit er inderdaad helemaal naast. Het opwarmen van de lucht komt bijna helemaal voor rekening van de ontstane druk. En dat valt niet mee, maar zwaar tegen. Er is nogal wat flow nodig om druk te krijgen. Alles wat druk is, is nou eenmaal niet langs je inlaatkleppen gegaan maar ligt ervoor terug te drukken.
Ik zet em ergens tussen de 180 en 200 omhoog, bij die snelheid is het balanspunt een stuk lager ivm de rijwind. Hoe sneller je rijdt hoe stabieler de wheely is tenzij je te hoog gaat omdat de motor dan weleens wil gaan slingeren.Ik doe het je niet na... Ik durf dat geloof ik ook helemaal niet.
Een maat van me heeft een CBR1000rr uit 2012, met carbon wielen en een 520 i.p.v530 ketting (je staat er raar van te kijken hoeveel verschil dit maakt!!) en die trekt bij 200km/h het voorwiel omhoog, en ik vind het doodeng als dat gebeurd! Met mn off roadje had ik daar nooit last van, maar het lijkt of het door de zitpositie op de motor ineens anders aanvoelt, het lijkt of je op een racer gelijk de controle kwijt bent en op een off roadje niet, ik had niet de indruk dat het door de snelheid kwam...
Ik rij nu met 0.6bar, vanaf 4800tpm tot 11000tpm loopt de druk van 100kpa op tot 160kpa.Zeg, nou heb ik geen idee wat voor turbo er in jouw set zit, maar rij je niet met 0.3 bar druk? Zit die turbo dan al aan z'n max?
Said it before and I say it again; Zet er eerst een set goede zuigers in... Kost wat, maar je kunt meer...
Het opwarmen komt door de druk, wanneer een pomp (lucht of vloeistof) continue druk geeft maar en te weinig flow is dan warmt het medium op. En dit gaat sneller dan je denkt, ik stond er zelf ook van verbaasd hoeveel de temperatuur in korte tijd toe kan nemen.Doet een intercooler wel wat op een motor? Het traject wil je zo kort mogelijk houden, als je plastic buizen/pijpen gebruikt (plastic omdat het een goede warmte isolator is) zal het toch wel mee vallen? Gaat die lucht niet veel te snel door de pijp om op te warmen? En het opwarmen door druk zal wel te verwaarlozen zijn...
Maar ik kan er helemaal naast zitten, gewoon een gedachten gang..
Haha, ja precies. Mijn top is nu 291 (echte km's gemeten in Elvington), als ik harder wil zal ik de vertanding aan moeten passen. Mijn vertanding is nu 17/44, origineel is 17/42. Als het past zet ik er een 18 tands voortandwiel in, dan komt het wiel nog iets naar voren. Puur theoretisch snelheid nu is 298,4kmh met de huidige vertanding en bandenmaat. Met 18/44 zal het 315kmh worden, in theorie natuurlijk want de band wordt wat platter als het gas er flink op staat.Moet wel zeggen, ik ben erg benieuwd naar het verschil in turbo brommer van jouw en mij...
Ik belde laatst met mn vader, die vind het natuurlijk erg interessant wat ik van mn motor maak, vroeg ie me; hoe hard gaat ie nu? Ik zeg; zo'n 250 km/h, zegt ie; das niet echt snel!, gaan de race motoren niet veel harder?
Ik zeg ja; maar mijn motor draait maar 9000rpm. Als ik de rev limiter op 12000rpm zet loopt ie 308 km/h...
Toen viel het kwartje.
Maar daarentegen heeft water/koelvloeistof wel een betere warmteoverdrachtscoëfficient, de nadelen die je opnoemt ben ik inderdaad aan het afwegen. 1 en ander hangt ook af van hoe makkelijk en voor welke prijs ik onderdelen kan scoren.Een air/water cooler wilde ik aanvankelijk ook en zal net als een lucht/lucht intercooler ook wel werken. Maar je hebt ook een extra reservoirtje nodig en een extra waterpomp plus een vrij groot plenum . Eigenlijk hetzelfde probleem als lucht/lucht intercooler, volume gebrek. Ik denk dat ie bij qua koelcapaciteit / rendement iets ongunstiger is omdat je koeloppervlak voor de lucht niet groter kan zijn dan de ruimte in het plenum. Of dat uiteindelijk ook zo is..??
Erg gaaf project! Heb je fb ook maar even bekeken.Ik heb het zo zitten.. maar mijn voorspatbord is al gehemeld bij het neerkomen van een wheelie..
[afbeelding]
Met 1.5 bar gereden...totdat de koppeling weg was.
Alleen deze motor heeft natuurlijk nog wel wat meer marge over itt een blok waar af fabriek al 200pk uit komt.