GSXR1000 Turbo

Dat is inderdaad wel wat warm. Maar wat je zegt dat het drukverval eigenlijk niet uit maakt omdat je de boost control bijsteld om de juiste, hogere, druk weer te krijgen klopt niet helemaal. Natuurlijk heb je gelijk dat je zo de juiste druk weer krijgt, maar er is meer flow nodig om die (tegen) druk te krijgen in je plenum. En meer flow betekend meer luchtverplaatsing waardoor de druk voor je intercooler hoger moet zijn als zonder intercooler om het verlies te compenseren. Dat geeft meer warmte die je vervolgens door de intercooler weer terug koelt. Feitelijk zou je dus een extra IAT sensor voor je intercooler moeten plaatsen om het temperatuurverschil te meten met de temp. in het plenum. Als je daarbij het drukverval voor en achter je intercooler weet, weet je werkelijk wat het oplevert. Al eens over gedacht een water methanol inj. systeem te gebruiken om je IAT te koelen? Is redelijk zelf te maken.

Btw, mooi project, zeker zoals je gebruikt maakt van datalogging. Ik gebruik EcuEditor met Woolich racing datalogger icm een PLX IAT sensor . Voor voor het vacuum gedeelte is de autotune erg handig.
EEn extra IAT zou moeten kunnen, ik heb nog een paar ongebruikte ingangen op de ecu. De IAT die ik gebruik is een standaard GM open temperatuursensor, kost 12 euro en is dezelfde als bij de PLX gebruikt wordt geloof ik. Het voordeel van Microsquirt is dat je alles op de MS aansluit en meteen alles kan loggen. Die Woolich systemen hebben als voordeel dat je de standaard ecu kunt blijven gebruiken, de microsquirt vraagt wat soldeerwerk :+


Ik wil een air to water intercooler (charge cooler) gaan gebruiken die ik op een aparte radiateur aansluit. Of dat werkbaar is weet ik nog niet maar daarvoor heb ik een jaar de tijd om het uit te vogelen. Ik wil sowieso nog een nieuwe draadboom gaan maken met lossen stekkertjes, nu is alles gesoldeerd en als ik een draadbreuk krijg ben ik in de aap gelogeerd...
 
De kilometer volmaken viel best tegen op de turbo maar het is gelukt!

14e van de 30 deelnemers geworden met een snelheid van 142,386mph oftewel 229.148kmh :)

Volgend jaar weer en dan hoop ik de 250kmh te gaan halen.

[afbeelding]

Ik doe het je niet na... Ik durf dat geloof ik ook helemaal niet. ;)

Een maat van me heeft een CBR1000rr uit 2012, met carbon wielen en een 520 i.p.v530 ketting (je staat er raar van te kijken hoeveel verschil dit maakt!!) en die trekt bij 200km/h het voorwiel omhoog, en ik vind het doodeng als dat gebeurd! Met mn off roadje had ik daar nooit last van, maar het lijkt of het door de zitpositie op de motor ineens anders aanvoelt, het lijkt of je op een racer gelijk de controle kwijt bent en op een off roadje niet, ik had niet de indruk dat het door de snelheid kwam...
 
Dat zou wel kunnen maar dat is niet echt interessant. Veel interessanter is de lucht inlaat temperatuur, die schiet omhoog als ik onder boost rij, daardoor mis ik vermogen in de 5e versnelling. Ik heb een paar runs geschakeld van 4 naar 5 en toen zakte mijn voorwiel, met het vermogen wat ik heb zou dat eigenlijk niet moeten kunnen. De IAT log laat een stijging van meer dan 50°C zien, dit heeft een dramatisch gevolg voor het vermogen.

Ik ga het volgende veranderen:
-Andere brandstof, E85
-Grotere injectoren
-Intercooler
-Grotere turbo
-External wastegate
-BOV

De turbo die ik nu heb moet erg hard werken en zit redelijk aan het piekvermogen.

Zeg, nou heb ik geen idee wat voor turbo er in jouw set zit, maar rij je niet met 0.3 bar druk? Zit die turbo dan al aan z'n max?

Said it before and I say it again; Zet er eerst een set goede zuigers in... Kost wat, maar je kunt meer...
 
EEn extra IAT zou moeten kunnen, ik heb nog een paar ongebruikte ingangen op de ecu. De IAT die ik gebruik is een standaard GM open temperatuursensor, kost 12 euro en is dezelfde als bij de PLX gebruikt wordt geloof ik. Het voordeel van Microsquirt is dat je alles op de MS aansluit en meteen alles kan loggen. Die Woolich systemen hebben als voordeel dat je de standaard ecu kunt blijven gebruiken, de microsquirt vraagt wat soldeerwerk :+


Ik wil een air to water intercooler (charge cooler) gaan gebruiken die ik op een aparte radiateur aansluit. Of dat werkbaar is weet ik nog niet maar daarvoor heb ik een jaar de tijd om het uit te vogelen. Ik wil sowieso nog een nieuwe draadboom gaan maken met lossen stekkertjes, nu is alles gesoldeerd en als ik een draadbreuk krijg ben ik in de aap gelogeerd...


Doet een intercooler wel wat op een motor? Het traject wil je zo kort mogelijk houden, als je plastic buizen/pijpen gebruikt (plastic omdat het een goede warmte isolator is) zal het toch wel mee vallen? Gaat die lucht niet veel te snel door de pijp om op te warmen? En het opwarmen door druk zal wel te verwaarlozen zijn...

Maar ik kan er helemaal naast zitten, gewoon een gedachten gang..

Moet wel zeggen, ik ben erg benieuwd naar het verschil in turbo brommer van jouw en mij...


Ik belde laatst met mn vader, die vind het natuurlijk erg interessant wat ik van mn motor maak, vroeg ie me; hoe hard gaat ie nu? Ik zeg; zo'n 250 km/h, zegt ie; das niet echt snel!, gaan de race motoren niet veel harder?
Ik zeg ja; maar mijn motor draait maar 9000rpm. Als ik de rev limiter op 12000rpm zet loopt ie 308 km/h...
Toen viel het kwartje. ;)
 
Die hoge inlaatluchttemperatuur komt, mitsdien het plenum verder juist gemaakt is en goed afgeschermd van de hitte van het blok, mede door het comprimeren van de lucht.

Als je nu met een grotere turbo gaat rijden die met een lagere druk hetzelfde vermogen levert zal de inlaatluchttemperatuur flink dalen.

En 70-75 graden is niet een beetje hoog maar veel te hoog.
 
Laatst bewerkt:
Doet een intercooler wel wat op een motor? Het traject wil je zo kort mogelijk houden, als je plastic buizen/pijpen gebruikt (plastic omdat het een goede warmte isolator is) zal het toch wel mee vallen? Gaat die lucht niet veel te snel door de pijp om op te warmen? En het opwarmen door druk zal wel te verwaarlozen zijn...

Maar ik kan er helemaal naast zitten, gewoon een gedachten gang..

Moet wel zeggen, ik ben erg benieuwd naar het verschil in turbo brommer van jouw en mij...


Ik belde laatst met mn vader, die vind het natuurlijk erg interessant wat ik van mn motor maak, vroeg ie me; hoe hard gaat ie nu? Ik zeg; zo'n 250 km/h, zegt ie; das niet echt snel!, gaan de race motoren niet veel harder?
Ik zeg ja; maar mijn motor draait maar 9000rpm. Als ik de rev limiter op 12000rpm zet loopt ie 308 km/h...
Toen viel het kwartje. ;)


Ja, je zit er inderdaad helemaal naast. Het opwarmen van de lucht komt bijna helemaal voor rekening van de ontstane druk. En dat valt niet mee, maar zwaar tegen. Er is nogal wat flow nodig om druk te krijgen. Alles wat druk is, is nou eenmaal niet langs je inlaatkleppen gegaan maar ligt ervoor terug te drukken.
 
EEn extra IAT zou moeten kunnen, ik heb nog een paar ongebruikte ingangen op de ecu. De IAT die ik gebruik is een standaard GM open temperatuursensor, kost 12 euro en is dezelfde als bij de PLX gebruikt wordt geloof ik. Het voordeel van Microsquirt is dat je alles op de MS aansluit en meteen alles kan loggen. Die Woolich systemen hebben als voordeel dat je de standaard ecu kunt blijven gebruiken, de microsquirt vraagt wat soldeerwerk :+


Ik wil een air to water intercooler (charge cooler) gaan gebruiken die ik op een aparte radiateur aansluit. Of dat werkbaar is weet ik nog niet maar daarvoor heb ik een jaar de tijd om het uit te vogelen. Ik wil sowieso nog een nieuwe draadboom gaan maken met lossen stekkertjes, nu is alles gesoldeerd en als ik een draadbreuk krijg ben ik in de aap gelogeerd...

Een air/water cooler wilde ik aanvankelijk ook en zal net als een lucht/lucht intercooler ook wel werken. Maar je hebt ook een extra reservoirtje nodig en een extra waterpomp plus een vrij groot plenum . Eigenlijk hetzelfde probleem als lucht/lucht intercooler, volume gebrek. Ik denk dat ie bij qua koelcapaciteit / rendement iets ongunstiger is omdat je koeloppervlak voor de lucht niet groter kan zijn dan de ruimte in het plenum. Of dat uiteindelijk ook zo is..??
 
Ik zou liever voor een air/air gaan voor de radiateur als je die daar weg krijgt of anders aan de zijkant met een extractiefan erop
 
Ik zou liever voor een air/air gaan voor de radiateur als je die daar weg krijgt of anders aan de zijkant met een extractiefan erop
Uiteindelijk denk ik ook dat de air/air koeler het meest gunstig is. Met extra fan aan de zijkant heb ik geprobeerd bij een Triumph Rocket waarbij de intercooler naast de koelwaterradiator was geplaatst. Die fan had weinig tot geen effect. Bij lage toeren en snelheid warmt de inlaat niet dusdanig op dat je extra koeling nodig hebt, bij hogere toerentallen ( en druk) rij je ook harder en doet de rijwind het werk. Bij een GSXR zal de intercooler voor de radiator moeten komen en daarmee is de dikte beperkt door je voorwiel en de voorvorkpoten bij verdraaiien. De intercooler kan dus niet zo hoog geplaatst worden als de bovenkant van je radiator omdat je dan geen stuuruitslag meer hebt vanwege de vorkpoten die tegen de intercooler komen. En lager komt je voorband dichterbij.
 
Ja, je zit er inderdaad helemaal naast. Het opwarmen van de lucht komt bijna helemaal voor rekening van de ontstane druk. En dat valt niet mee, maar zwaar tegen. Er is nogal wat flow nodig om druk te krijgen. Alles wat druk is, is nou eenmaal niet langs je inlaatkleppen gegaan maar ligt ervoor terug te drukken.

Ah, ok...
 
Ik heb het zo zitten.. maar mijn voorspatbord is al gehemeld bij het neerkomen van een wheelie.. :+

996869_147774625422368_1107519977_n.jpg

Met 1.5 bar gereden...totdat de koppeling weg was.
Alleen deze motor heeft natuurlijk nog wel wat meer marge over itt een blok waar af fabriek al 200pk uit komt.
 
Ik doe het je niet na... Ik durf dat geloof ik ook helemaal niet. ;)

Een maat van me heeft een CBR1000rr uit 2012, met carbon wielen en een 520 i.p.v530 ketting (je staat er raar van te kijken hoeveel verschil dit maakt!!) en die trekt bij 200km/h het voorwiel omhoog, en ik vind het doodeng als dat gebeurd! Met mn off roadje had ik daar nooit last van, maar het lijkt of het door de zitpositie op de motor ineens anders aanvoelt, het lijkt of je op een racer gelijk de controle kwijt bent en op een off roadje niet, ik had niet de indruk dat het door de snelheid kwam...
Ik zet em ergens tussen de 180 en 200 omhoog, bij die snelheid is het balanspunt een stuk lager ivm de rijwind. Hoe sneller je rijdt hoe stabieler de wheely is tenzij je te hoog gaat omdat de motor dan weleens wil gaan slingeren.
 
Zeg, nou heb ik geen idee wat voor turbo er in jouw set zit, maar rij je niet met 0.3 bar druk? Zit die turbo dan al aan z'n max?

Said it before and I say it again; Zet er eerst een set goede zuigers in... Kost wat, maar je kunt meer...
Ik rij nu met 0.6bar, vanaf 4800tpm tot 11000tpm loopt de druk van 100kpa op tot 160kpa.

De turbo die ik nu heb is goed voor een maximaal vermogen van 300pk, echter zal dit een vermogen zijn waar dit kleine turbootje heeeeeel hard moet werken. Als ik er nu andere zuigers in zet en andere drijfstangen zal de compressie omlaag gaan maar de inlaattemperatuur zal daarmee niet zakken. Een grotere turbo zal wel gaan helpen om met een lagere druk (dus minder warmte zoals Buellbloke al vermelde) hetzelfde vermogen te krijgen. In de logs die ik heb gemaakt zie je dat de inlaat temperatuur in zo'n 15 seconden van 20 naar 72 graden gaat, dit is echt een hele snelle temperatuur toename die niet wenselijk is natuurlijk ;)
 
Doet een intercooler wel wat op een motor? Het traject wil je zo kort mogelijk houden, als je plastic buizen/pijpen gebruikt (plastic omdat het een goede warmte isolator is) zal het toch wel mee vallen? Gaat die lucht niet veel te snel door de pijp om op te warmen? En het opwarmen door druk zal wel te verwaarlozen zijn...

Maar ik kan er helemaal naast zitten, gewoon een gedachten gang..
Het opwarmen komt door de druk, wanneer een pomp (lucht of vloeistof) continue druk geeft maar en te weinig flow is dan warmt het medium op. En dit gaat sneller dan je denkt, ik stond er zelf ook van verbaasd hoeveel de temperatuur in korte tijd toe kan nemen.
Moet wel zeggen, ik ben erg benieuwd naar het verschil in turbo brommer van jouw en mij...


Ik belde laatst met mn vader, die vind het natuurlijk erg interessant wat ik van mn motor maak, vroeg ie me; hoe hard gaat ie nu? Ik zeg; zo'n 250 km/h, zegt ie; das niet echt snel!, gaan de race motoren niet veel harder?
Ik zeg ja; maar mijn motor draait maar 9000rpm. Als ik de rev limiter op 12000rpm zet loopt ie 308 km/h...
Toen viel het kwartje. ;)
Haha, ja precies. Mijn top is nu 291 (echte km's gemeten in Elvington), als ik harder wil zal ik de vertanding aan moeten passen. Mijn vertanding is nu 17/44, origineel is 17/42. Als het past zet ik er een 18 tands voortandwiel in, dan komt het wiel nog iets naar voren. Puur theoretisch snelheid nu is 298,4kmh met de huidige vertanding en bandenmaat. Met 18/44 zal het 315kmh worden, in theorie natuurlijk want de band wordt wat platter als het gas er flink op staat.
 
Een air/water cooler wilde ik aanvankelijk ook en zal net als een lucht/lucht intercooler ook wel werken. Maar je hebt ook een extra reservoirtje nodig en een extra waterpomp plus een vrij groot plenum . Eigenlijk hetzelfde probleem als lucht/lucht intercooler, volume gebrek. Ik denk dat ie bij qua koelcapaciteit / rendement iets ongunstiger is omdat je koeloppervlak voor de lucht niet groter kan zijn dan de ruimte in het plenum. Of dat uiteindelijk ook zo is..??
Maar daarentegen heeft water/koelvloeistof wel een betere warmteoverdrachtscoëfficient, de nadelen die je opnoemt ben ik inderdaad aan het afwegen. 1 en ander hangt ook af van hoe makkelijk en voor welke prijs ik onderdelen kan scoren. ;)
 
Ik heb het zo zitten.. maar mijn voorspatbord is al gehemeld bij het neerkomen van een wheelie.. :+

[afbeelding]
Met 1.5 bar gereden...totdat de koppeling weg was.
Alleen deze motor heeft natuurlijk nog wel wat meer marge over itt een blok waar af fabriek al 200pk uit komt.
Erg gaaf project! Heb je fb ook maar even bekeken.

1,5 bar! Wat is de cr van dat blok?
 
Gaaf project met veel bruikbare info. Vandaar dat ik het toch ff aan je ga vragen.

Ik ben mijzelf aan het inleren in Microsquirt omdat ik een turbo set up ga bouwen op een 4 cylinder. Nu heb ik twee vragen.
kun je zomaar een extra set van 4 injectors aansturen, buiten de standaard aansturing die er is. Ik wil een tweede rail met de 4 injectors aansturen aan de hand van de turbo druk om te voorkomen dat de standaard injectors over hun nek gaan. Heeft microsquirt "standaard" deze mogelijkheid?
Tweede vraag: heeft microsquirt geen mogelijkheid om met een wideband O2 sensor te werken? Dus zelf lerend aan de hand van de O2 sensor feedback.

Heb je geen zin om te antwoorden, dan snap ik dat, maar ik waag het toch ff op.

Succes met je project!
 
Heyyy Dusss, geen probleem joh daar is een forum toch voor.

Je kunt op de Megasquirt wel een 2e rij injectoren aansturen zonder problemen. Op de Microsquirt kan het ook wel maar dan kun je ze niet apart aansturen. Ik heb een 2 om 2 setup en dat gaat prima. Je kunt in plaats van een 2e rij injectoren ook grotere injectoren nemen, de grootte van de injectoren en de fuel requirement kun je in de basicsettings kwijt waarna je met je fuel map gaat afstellen.

Tunen is heel eenvoudig en werkt inderdaad met een wideband O2 sensor (narrowband kan ook), je maakt een A/F doelmap en een VE map welke je af gaat stellen. De 2e VE map gebruik je voor de verrijking bij boost.

Welke setup denk je aan? Op mijn turbo zitten de standaard injectoren (230cc) nu aan de max bij 0,6 bar. Ik heb honda s2000 injectoren liggen die erin gaan binnenkort en die zijn 390cc. Daarmee kom ik denk aan 75% duty cycle max.
 
Top!

Mijn setup wordt een turbo op een FZR1000 blok in een GTS1000. Ik ga een FJR1300 throttle body en wat sensoren van de GTS1000 gebruiken, met een volvo turbo en externe map sensor voor boost control. Auto injectors passen niet in deze throttle body en ik wil het eigenlijk ook niet echt (vraag me niet waarom....), dus ik zat automatisch aan een tweede rij injectors te denken.

De twee injector rijen tegelijk aansturen: Als dat kan met Microsquirt, dan zou het ook goed zijn, want dan zet ik een rij bovenin de manifold als "vernevel" opstelling en de andere (standaard FJR1300 injectors) in de throttle body zoals ze nu zitten.

Misschien lees ik het verkeerd, maar zit de wide band sensor direct op Microsquirt? of is het een losse set up (met eigen log file)
Als hij direct op microsquirt zit: wordt in de log file de gemeten AF waarde zichtbaar uitgezet t.o.v. de fuel en ignition settings zodat je achteraf weet waar je fuel en igntion timing beter moet instellen.
Of zit het zelfs zo dat de fuel en ignition settings automatisch richting je vooraf vast gezette "target AF" wordt gesteld aan de hand van de gemeten AF waarde. Je hoeft achteraf alleen maar de log te raadplegen of je het eens bent met de automatisch aanpassing.

Ik vraag even door aangezien ik ook een ander type ECU overweeg: Ignijet2007 of ignijet2008 van de firma IgniTech
 
Hoeveel vermogen zit je aan te denken? Een 2e rij injectoren is best veel werk dus dat zou ik pas doen als het echt nodig is. Tot 350pk ga je dat namelijk echt niet nodig hebben.... De S2000 injectoren die ik heb hebben dezelfde afmetingen als de originele 1000 injectoren, er is veel uit te wisselen maar je moet gewoon even goed zoeken. Kijk maar eens op big CC racing.

Ik heb een Innovate wideband sensor die zit met 1 kabeltje aan de MS en geeft een bepaald voltage af die de MS omzet in een A/F waarde. Het sensor type kun je instellen in de software, de MS logt alles apart dus je kunt A/F tov luchtdruk/rpm/tps enz enz zetten. Het tunen gaat anders, er is een autotune functie maar dat kun je enkel op de dyno gebruiken. Ik ga rijden, maak een logfile met mijn telefoon die via BT data ontvangt en koppel vervolgens de laptop aan mijn tel die de log analyseert en de fuelmap aanpast. Deze map vervolgens opslaan in de ecu en weer rijden :)
 
@Stafford:
Ik heb zelf een max vermogen 250pk in mijn hoofd, maar ik denk dat een realistische start wel rond de 200 pk zal uitkomen. Een goed rijd bare set up en weten wat ik doe is doel een, meer vermogen komt later wel, en ik wil voorkomen dat ik tussentijds mijn set up weer moet verbouwen (vandaar de tweede rail). Ik ga bij bigCC kijken voor de injectors en je verhaal over de AF en loggen is mij nu echt duidelijk, bedankt. Microsquirt blijft nu toch echt de favoriet.

Ik ga nog ff in het andere topics kijken voor een goed boek over turbo motoren en als ik mijn blok volgende week heb kunnen we aan de gang met materialen bestellen.

@Buellbloke: misschien benoem ik het verkeerd. Ik bedoel een lucht druk sensor die overduk kan meten voor de ECU om alles aan de turbo druk aan te passen..... ;) . Boost control is wat anders....de termen zijn nog een beetje onwennig :$

Zo...on topic maar weer en ik houdt je vooruitgang in de gaten. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan