A
Vind nog steeds dat in die tijd nuttiger besteed zou zijn met leren lassen of draaien
Wij kregen ( op die agrarische school ) wel lassen incl diploma , en ik heb daar erg veel gemak van gehad in de rest van mijn leven , als ik die tijd had staan vijlen ( wat we niet hoefden te doen ) was het verloren tijd geweest
Wij hadden 8 - 12 uren per week praktijk op de MTS fijnmechnica. Draaien en frezen waren natuurlijk de meeste uren. Ik ben nog steeds van mening dat we ook hadden moeten leren lassen, maar dat zat meer bij de Werktuigbouwboeren dan bij de Instrumentmakers (Fijnmechanici). Ook aan lagertechniek deden we nagenoeg niets......
Inderdaad erg mooi
Het gaat soms ook om de manier dat je het maakt (zelf).
niet hoe het gemaakt word.
ik ben wel eens een hele dag bezig geweest een relais te repareren voor mijn eigen brommert.
toch leuk als dat dat lukt als electriek niet echt 'je ding is'.
Maar ik heb ook nog een vraag.
Iemand hier die goede ervaring heeft met een keerring drijver ?
[afbeelding]
de afzonderlijke drijvers zijn vrij prijzig, is een verstelbaar iets nou ook goed ?
Inderdaad erg mooi
Het gaat soms ook om de manier dat je het maakt (zelf).
niet hoe het gemaakt word.
ik ben wel eens een hele dag bezig geweest een relais te repareren voor mijn eigen brommert.
toch leuk als dat dat lukt als electriek niet echt 'je ding is'.
Maar ik heb ook nog een vraag.
Iemand hier die goede ervaring heeft met een keerring drijver ?
[afbeelding]
de afzonderlijke drijvers zijn vrij prijzig, is een verstelbaar iets nou ook goed ?
Dikwandige pvc buis ff mooi recht afzagen.
Of gewoon even een passende dop uit je doppenset (kan in dit geval niet, weet ik)
Zelf al leren vijlen toen ik op de lagere school zat maar wél al met crossertjes in de weer was.M'n ouwe was (ook) machine bankwerker er toen al thuis voorzien van velerlei handgereedschappen. Is gaandeweg alleen maar meer geworden gelukkig.
Ben dus in het gelukkige bezit van een een uitgebreide verzameling vijlen, alle standaardvormen in alle grofheden en de nodige 'specials'. Door de jaren heen ook veelvuldig gebruik van gemaakt aangezien ik thuis (nog steeds niet) kan beschikken over een draai of freesbank. Kolomboormachine, handboor, slijp, zaag en schuurmachines aangevuld met het nodige en onnodige Dremelspul heb ik wel.
Op het werk niet altijd de mogelijkheid om tussendoor iets te maken heeft er iig in geresulteerd dat ik de "nodige" onderdelen voor de diverse "brommers" en mini-bikes hier in de bankschroef gefabriekt heb. Was nooit gelukt zonder m'n gevarieerde vijlen verzameling. Owja....., en de nodige beugelzaagbladen.
Eigenbouwspul door de jaren heen dus complete remschakelsets, duosteunen met schetsplaten, kroonplaten en/of T-stukken, voorvork klem/verstevigingsbruggen toen dat nog nodig was en uiteraard veel, heel veel steuntjes,strips, brackets en meer van dat spul.
Wél voor 90% uit hoogwaardig aluminium, de rest vooral carbonplaat (tot 20 mm dik) welke laatste redelijk funest is voor de scherpte van m'n vijlen verzameling.
Gaat best veel tijd in zitten maar ik hou m'n vaardigheden er lekker mee op peil.
Voorbeeldjes uit de ouwe doos, grotendeels thuiswerk, deels op het werk gefreesd.
[afbeelding]
Kern om Brembo's pas te krijgen op R1, geen draaibank aan te pas gekomen.
[afbeelding]
Dymag velgen pasmaken voor racert, alleen lagerpassingen zijn gedraaid, contouren allemaal boor/zaag en vijlwerk.
[afbeelding]
O ja, en een (ik heb er twee) Heuer bankschroef natuurijk.
En dan geen afgeragde, maar ééntje (of 2) met scherpe bekken.
Verstelbaar? Bestaat dat?
Dikwandige pvc buis ff mooi recht afzagen.
Altijd al een darm onderzoek willen doen?
http://www.aldi.nl/aldi_videoscoop_48_5_16057_25857.html?et_cid=1&et_lid=1
[afbeelding]
Is het wat voor 50 euro of kan ik voor dat geld wel betere vinden? Het is natuurlijk iets wat je maar weinig gebruikt dus dan schaf ik het niet voor 250 euro aan...
[afbeelding]
Is het wat voor 50 euro of kan ik voor dat geld wel betere vinden? Het is natuurlijk iets wat je maar weinig gebruikt dus dan schaf ik het niet voor 250 euro aan...
http://www.dx.com/p/waterproof-usb-...camera-endoscope-black-5m-156449#.VR2NgvmsVCg
Ik heb zelf zoiets aangeschaft, met een wat langere kabel eraan. Gewoon laptoppie op de werkbank en kijken maar. Kunt met de bijgeleverde software de ledjes dimmen, en zelfs filmpjes en foto's van de beelden maken.
Tis geen HD kwaliteit, maar zuiger genoeg om de hoonsporen in een cilinder te zien bijvoorbeeld.
Voor mij werkt het ideaal, veel plezier al van gehad voor dat geld.
Op youtube zijn ook wel revieuws en beelden van deze endoscopen te vinden.
Ik zou zeggen, koop hem en geef ons je bevindingen door. Ik zit er zelf ook wel eens aan te denken, ik moet nog wel eens op zoek naar houtrot en zwam in vloeren en niet alle kruipruimtes zijn even aantrekkelijk om door te kruipen. Gaatje boren, camera er door lijkt me aantrekkelijker dan door 20 centimeter water op een kleibodem te kruipen, zoals ik enkele weken geleden tegenkwam.
[afbeelding]
O ja, en een (ik heb er twee) Heuer bankschroef natuurijk.
En dan geen afgeragde, maar ééntje (of 2) met scherpe bekken.
In mijn schooltijd heb ik eens zachte bekken voor een Heuer gemaakt, uit aluminium gefreesd en magneetjes er in gelijmd.
maar dan niet onder schooltijd.
Heuer kan ik indien gewenst voorzien van geharde, vlakke bekken of met kartels, koperen bekken vlak of met V-groef en hetzelfde in 2 legeringen aluminium.
Is dus niet veel wat ik niet op kan spannen.