Gereedschap deel XI "Tool Time"

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Anoniempje313

Guest
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​

Gereedschap gerelateerde Links:

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:

images

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij Makita maken de machines zelf niet zo heel veel verschil, maar zit de prijs vooral in de accu's en het verschil in lader.

Prof machines 3 ah accu's. De hobby reeks 1,3 ah accu's. Waarbij het kan voorkomen, dat je wel een 1,3 ah accu in een prof machine kan stoppen, maar de 3,0 ah accu niet in de hobby machine past. Wil je veel met de machines werken, ga dan voor de prof machines. Vanwege de grote accu capaciteit en de lader met koeling. Accu van 3 ah is in een kwartiertje weer vol.

Ik heb nu 2: allebei 18v, 2 versnelling en kop van 13mm. Maar de ene voelt veel degelijker en zwaarder aan. Heeft ook metalen boorkop en die lichte een kunststof. Er is dus echt wel verschil te ontdekken.

Ik heb nu 2: allebei 18v, 2 versnelling en kop van 13mm. Maar de ene voelt veel degelijker en zwaarder aan. Heeft ook metalen boorkop en die lichte een kunststof. Er is dus echt wel verschil te ontdekken.

Hoe oud is die machine met metalen boorkop, ik zie ze eigenlijk alleen met kunsstof.

Verder zitten de machines zelf wat prijs betreft niet zo heel ver uit elkaar als je een losse body koopt zonder accu's, grootste deel van het geld zit in de accu's.

Laatst bewerkt:
Hoe oud is die machine met metalen boorkop, ik zie ze eigenlijk alleen met kunsstof.

Verder zitten de machines zelf wat prijs betreft niet zo heel ver uit elkaar als je een losse body koopt zonder accu's, grootste deel van het geld zit in de accu's.

Ddf 458 paar weken terug gekocht. (Dit is de lompe)
De andere is een bdf 450, die heb ik nu een paar jaar.
Of de lompe ook beter is weet ik nog niet

Een vijl is echt onmisbaar , ik heb ze van grof tot zoeten worden idd regelmatig gebruikt.
Nou heb je vandaag wel voor elke klus e.o.a. electrische tool, maar old skool handwerk blijft in.
Al is het maar om ff een braampje glad te maken.
;)

Ik (MTS Fijnmechanica) een U-vormig plaatje met een uitsparing van 20 x 20mm. Daar moest een ander vierkant plaatje van ook weer 20 x 20mm op alle manieren in passen (zonder speling/kier). Als ik mij goed herinner was dat bijna 20 uur vijlen voordat ik tevreden was.

Haha, vond dat ''simpele'' plaatje van mij al drama.
Dit klinkt als overtreffende trap :X

Heb de metaal-kant toen ook rap laten vallen, werkte zo demotiverend als de pest.
Terwijl ik het in de eerste eerste klas zo leuk vond; alu asbakjes kloppen en afwerken met hamerslag, lampekapjes zetten en puntlassen... :)

en zo scheid je het kaf van het koren :)

edit: ben trouwens zelf ook electro/electronica gaan doen, wou ik al vanaf mijn 5e of zo.
ik heb dat metaal bewerking gehad in de "kopklas" van de LTS (om van B naar C nivo te upgraden, nodig om naar de MTS te kunnen)

Laatst bewerkt:

edit: ben trouwens zelf ook electro/electronica gaan doen, wou ik al vanaf mijn 5e of zo.
ik heb dat metaal bewerking gehad in de "kopklas" van de LTS (om van B naar C nivo te upgraden, nodig om naar de MTS te kunnen)

Toen ik 15 was wist ik het nog niet... :')

Ik vind het vooral wat ongeloofwaardig klinken _O-

Tja ik weet het niet, MTS alleen van buiten gezien.

Ik vind het vooral wat ongeloofwaardig klinken _O-
Ik ook toen ik de opdracht kreeg.
Even ter aanvulling: we kregen ruw materiaal dat minder dan 1 mm overmaat had aangeleverd. De uitsparing was dus al grotendeels uitgefreesd.
Stap 1 was de buitenmaten en hoeken van het grote blok vijlen en schuren (op de vlakplaat).
Stap 2 de binnenmaten en hoeken van het grote blok
Stap 3 was het inzetstukje op maat maken.

Het zit wel diep dat vijlen , al eens proffesionele hulp gezocht om het te verwerken

Vroeger op een middelbare agrarische school gezeten , daar moest je ook van die dingen leren die je in de praktijk nooit meer nodig had
Dat soort opleidingen hebben nogal de neiging om achter te lopen op de de praktijk

Want ik kan me niet voorstellen dat iemand ooit 20 uur heeft moeten vijlen van zijn baas om iets pas te krijgen

Nee, dat zou niet best zijn.
Maar de bedoeling van school is dat je iets leert. En door er veel tijd aan te besteden (oefenen) wordt je er wel beter in. Ik kon behoorlijk goed vijlen, maar de laatste jaren heb ik het weinig gebruikt.

Vind nog steeds dat in die tijd nuttiger besteed zou zijn met leren lassen of draaien

Wij kregen ( op die agrarische school ) wel lassen incl diploma , en ik heb daar erg veel gemak van gehad in de rest van mijn leven , als ik die tijd had staan vijlen ( wat we niet hoefden te doen ) was het verloren tijd geweest

Laatst bewerkt:
Wij hadden op de MTS nog 2 praktijkuren Gereedschappen. Dan leerde je je eigen draaibeitels en boren slijpen. Ik heb daar nu nog plezier van.

grtz,

Cees

Het zit wel diep dat vijlen , al eens proffesionele hulp gezocht om het te verwerken

Vroeger op een middelbare agrarische school gezeten , daar moest je ook van die dingen leren die je in de praktijk nooit meer nodig had
Dat soort opleidingen hebben nogal de neiging om achter te lopen op de de praktijk

Want ik kan me niet voorstellen dat iemand ooit 20 uur heeft moeten vijlen van zijn baas om iets pas te krijgen

Wij kregen een opdracht om een "paper weight" te maken.
Dat waren dan verschillende metalen (Staal, RVS, Alu, Koper en Messing) die je zelf moest zagen, vijlen, boren en tappen. Was opzich wel goed om een stukje metaal soort besef te krijgen :)

inderdaad metaal gevoel, dat vijlen is echt niet nutteloos, omdat je het later niet meer gebruikt en er machines voor zijn, het draagt bij aan het "metaal gevoel".
ik heb vroeger zoveel dingen geleerd, waarvan je denkt dat je die later nooit meer gebruikt. maar toch val je daar ongemerkt vaak op terug.
net als sommige electronica dingen, jaaaaaren niet gebruikt de kennis ook niet meer paraat,......maar wel weer oproepbaar door er even wat op internet over te lezen,....o ja das waar ook, zo zat dat dus.

Heb ik ook gedaan. MTS is het echter nooit geworden, ik wilde aan de gang!

Maar ehm, ik heb geloof ik wel een leuke discussie losgemaakt niet?

Heel leuk om ieders ervaringen met vijlen te lezen.
Ik zie het als een fantastisch stuk gereedschap waarmee je de mooiste dingen kan maken, recht uit de hand. Maar ja, je moet het leuk vinden en er een uitdaging in zien. Anders word het niks.

Maar ehm, ik heb geloof ik wel een leuke discussie losgemaakt niet?

Ik zie het als een fantastisch stuk gereedschap waarmee je de mooiste dingen kan maken, recht uit de hand. Maar ja, je moet het leuk vinden en er een uitdaging in zien. Anders word het niks.

:^

Zelf al leren vijlen toen ik op de lagere school zat maar wél al met crossertjes in de weer was. }) M'n ouwe was (ook) machine bankwerker er toen al thuis voorzien van velerlei handgereedschappen. Is gaandeweg alleen maar meer geworden gelukkig. :}
Ben dus in het gelukkige bezit van een een uitgebreide verzameling vijlen, alle standaardvormen in alle grofheden en de nodige 'specials'. Door de jaren heen ook veelvuldig gebruik van gemaakt aangezien ik thuis (nog steeds niet ;() kan beschikken over een draai of freesbank. Kolomboormachine, handboor, slijp, zaag en schuurmachines aangevuld met het nodige en onnodige Dremelspul heb ik wel.
Op het werk niet altijd de mogelijkheid om tussendoor iets te maken heeft er iig in geresulteerd dat ik de "nodige" onderdelen voor de diverse "brommers" en mini-bikes hier in de bankschroef gefabriekt heb. Was nooit gelukt zonder m'n gevarieerde vijlen verzameling. Owja....., en de nodige beugelzaagbladen.

Eigenbouwspul door de jaren heen dus complete remschakelsets, duosteunen met schetsplaten, kroonplaten en/of T-stukken, voorvork klem/verstevigingsbruggen toen dat nog nodig was en uiteraard veel, heel veel steuntjes,strips, brackets en meer van dat spul.
Wél voor 90% uit hoogwaardig aluminium, de rest vooral carbonplaat (tot 20 mm dik) welke laatste redelijk funest is voor de scherpte van m'n vijlen verzameling. :(

Gaat best veel tijd in zitten maar ik hou m'n vaardigheden er lekker mee op peil. ;)

Voorbeeldjes uit de ouwe doos, grotendeels thuiswerk, deels op het werk gefreesd.

misc.php

Kern om Brembo's pas te krijgen op R1, geen draaibank aan te pas gekomen. :P

misc.php

Dymag velgen pasmaken voor racert, alleen lagerpassingen zijn gedraaid, contouren allemaal boor/zaag en vijlwerk.

misc.php

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan