Maar ehm, ik heb geloof ik wel een leuke discussie losgemaakt niet?
Ik zie het als een fantastisch stuk gereedschap waarmee je de mooiste dingen kan maken, recht uit de hand. Maar ja, je moet het leuk vinden en er een uitdaging in zien. Anders word het niks.
Zelf al leren vijlen toen ik op de lagere school zat maar wél al met crossertjes in de weer was.
M'n ouwe was (ook) machine bankwerker er toen al thuis voorzien van velerlei handgereedschappen. Is gaandeweg alleen maar meer geworden gelukkig.
Ben dus in het gelukkige bezit van een een uitgebreide verzameling vijlen, alle standaardvormen in alle grofheden en de nodige 'specials'. Door de jaren heen ook veelvuldig gebruik van gemaakt aangezien ik thuis (nog steeds niet
) kan beschikken over een draai of freesbank. Kolomboormachine, handboor, slijp, zaag en schuurmachines aangevuld met het nodige en onnodige Dremelspul heb ik wel.
Op het werk niet altijd de mogelijkheid om tussendoor iets te maken heeft er iig in geresulteerd dat ik de "nodige" onderdelen voor de diverse "brommers" en mini-bikes hier in de bankschroef gefabriekt heb. Was nooit gelukt zonder m'n gevarieerde vijlen verzameling. Owja....., en de nodige beugelzaagbladen.
Eigenbouwspul door de jaren heen dus complete remschakelsets, duosteunen met schetsplaten, kroonplaten en/of T-stukken, voorvork klem/verstevigingsbruggen toen dat nog nodig was en uiteraard veel, heel veel steuntjes,strips, brackets en meer van dat spul.
Wél voor 90% uit hoogwaardig aluminium, de rest vooral carbonplaat (tot 20 mm dik) welke laatste redelijk funest is voor de scherpte van m'n vijlen verzameling.
Gaat best veel tijd in zitten maar ik hou m'n vaardigheden er lekker mee op peil.
Voorbeeldjes uit de ouwe doos, grotendeels thuiswerk, deels op het werk gefreesd.
Kern om Brembo's pas te krijgen op R1, geen draaibank aan te pas gekomen.
Dymag velgen pasmaken voor racert, alleen lagerpassingen zijn gedraaid, contouren allemaal boor/zaag en vijlwerk.