Carter ontluchting slangen .

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
581
2
zuid limburg
Bij mijn yamaha bt 1100 bulldog uit 2006 (nieuw gekocht 2007 ) ongeveer 90.000 k.m. op de teller zijn vooral de carter ontluchting slangen uitgehard en sprok . Denk geen probleem dan bestel ik ze nieuw , maar gebleken is dat deze niet meer leverbaar zijn helaas . Je kunt er zo ook maar niets anders opzetten omdat ze voorgevormd zijn en anders zullen gaan knikken . Boven op de cilinderkop van de achterste cilinder zit een dikke voorgevormde met een S-bocht en gaat naar de airbox , maar er loopt ook een dunne slang 10 m/m uitw.en 6 m/m inwendig van een dekseltje met een kleine slangentuul op de nokkenas ketting tunnel (ook achterste cilinder) naar de airbox met een verkropping naar 10 m/m inwendig voor op de aansluiting airbox met ook een kleine S-bocht . Deze slang kan ik zo overbreken , totaal uitgehard door de hitte . Nu heeft een Yamaha dragstar 1100 het zelfde blok op een paar kleine verschillen na , maar deze heeft op de nokkenasketting tunnel (achterste cilinder) een dicht dekseltje zitten zonder slang aansluiting naar de airbox , dus alleen boven op de cilinderkop . Mijn vraag is zou ik die dunne naar de airbox kunnen laten vervallen (een zorg minder) en er ook een dicht dekseltje op kunnen zetten zo als die ook op de voorste cilinder zit ( nokkenasketting tunnel ) , en de airbox afdoppen . Zodat alleen de dikke ontluchting slang op de cilinderkop nog actief is . Men zal dit natuurlijk niet voor niks gedaan hebben af fabriek ? Maar een dragstar 1100 heeft ook alleen die dikke aansluiting op de achterste cilinder kop . Nu is dit een cruiser waar doorsnee rustiger mee gereden wordt , of dat er mee te maken heeft .
 
  • Like
Waarderingen: Broos

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
581
2
zuid limburg
En anders kun je bijv bij Biesheuvel silicone slang kopen in allerlei vormen en diktes
Ik heb al van alles geprobeerd , er is weinig plaats en het loopt rakelings langs de cilinder en cilinderkop . Zo'n filtertje zou goed zijn , maar te weinig plaats helaas . Dank voor het meedenken superduc again .
 

supervet

MF veteraan
15 sep 2003
1.070
76
41
Heerlen
Ha,

Dat bt1100, xvs1100, virago1100, virago750, tr1, xv920 enzovoorts blok verschilt maar minimaal van elkaar zoals je wellicht al ontdekt had.

Oftewel grote carterventilatie op de achterste of de voorste cilinder en je bent vertrokken.

Ik mishandel een tr1 blok op circuit en heb de carterventilatie op beide cilinders gehad als open slangetje. Werkt allemaal. Er komt maar heel weinig oliedamp uit. Als dat wel zo is moet er idd. Zo'n filtertje op.

Ik heb nog wel wat dekseltjes met 1 dikke slangaansluiting denk ik als je wil proberen....

Later,

Loek
 
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
581
2
zuid limburg
Ha,

Dat bt1100, xvs1100, virago1100, virago750, tr1, xv920 enzovoorts blok verschilt maar minimaal van elkaar zoals je wellicht al ontdekt had.

Oftewel grote carterventilatie op de achterste of de voorste cilinder en je bent vertrokken.

Ik mishandel een tr1 blok op circuit en heb de carterventilatie op beide cilinders gehad als open slangetje. Werkt allemaal. Er komt maar heel weinig oliedamp uit. Als dat wel zo is moet er idd. Zo'n filtertje op.

Ik heb nog wel wat dekseltjes met 1 dikke slangaansluiting denk ik als je wil proberen....

Later,

Loek
Dank voor de informatie SUPERVET .Ik heb zelf nog een dicht dekseltje liggen voor op de nokkenas ketting tunnel achterste cilinder . Maak deze gewoon dicht , en beperk tot alleen de dikke carterontluchting slang op de cilinderkop achterste cilinder die naar de airbox gaat . Denk dat dat dunne slangetje van de airbox naar de nokkenas kettingtunnel achterste cilinder alleen voor eventuele overmatige olie(damp) in de airbox af te voeren terug naar het blok via de kettingtunnel .
 

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
581
2
zuid limburg
Ook al gekeken op CMSNL?
Ja dat heb ik ook al rond geneusd , blijkt niet meer leverbaar . Maar ik heb vandaag gepraat met een motorfiets monteur , en hem mijn plan betr. afsluiten -afdoppen voorgelegd en dus alleen nog de dikke carterontluchting slang op de achterste cilinderkop te handhaven (zoals een dragstar 1100 dat ook heeft) . Monteur bevestigde dat het geen probleem oplevert en zal gewoon zoals SUPERVET ook al aangaf functioneren . Iedereen dank voor het meedenken . Kan een slotje op .
 

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
581
2
zuid limburg
Goed gedaan !
Ja daar heb ik goed aan gedaan destijds . Reageert sneller op het gas , minder gevoelig op de choke , nog beter koppel , accelereren boven 120 kmh beduidend beter . Bedoeling is dat ik hem nogmaals op de testbank laat draven om te kijken wat het aan koppel en achterwiel p.k. scheelt . Brandstof verbruik sinds de veranderingen ongeveer 1 litertje meer op de 100 km , is + - 1l op 18 km .
 

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
581
2
zuid limburg
Ja daar heb ik goed aan gedaan destijds . Reageert sneller op het gas , minder gevoelig op de choke , nog beter koppel , accelereren boven 120 kmh beduidend beter . Bedoeling is dat ik hem nogmaals op de testbank laat draven om te kijken wat het aan koppel en achterwiel p.k. scheelt . Brandstof verbruik sinds de veranderingen ongeveer 1 litertje meer op de 100 km , is + - 1l op 18 km .
Maar het is ook al een aardig oud beestje met nu bijna 90.000 op de teller , en ga hem niet meer te zwaar belasten . Heb die veranderingen toen gedaan op aanraden (nieuwsgierigheid) , en omdat het kan en niet zozeer omdat het moet .:Y
 

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
581
2
zuid limburg
Zou dat kleine beetje onderdruk helpen? Als er olie mee komt is het weer niet echt handig vanwege vervuiling van kleppen en zuigerveren enzo.
Heb nu een dicht dekseltje gemonteerd op de nokkenasketting tunnel van de achterste cilinder (net zo'n dekseltje als op de tunnel van de voorste cilinder zit) , en de dunne aansluiting op de airbox afgedopt . Nu werkt de zaak alleen nog op de dikke carterontluchting slang van boven op cilinderkop achterste cilinder naar de airbox . Volgens een monteur mag dat geen problemen opleveren . Dragstar 1100 heeft het ook zo , zover als ik weet .
 

superduc again

MF veteraan
6 mrt 2004
7.265
119
dussen
Dat is dus niet zo ontluchting werkt beter als deze op inlaat zit aangesloten door de onderdruk in de cilinders.
Net zo als eerder beschreven nadeel olie in de inlaat , niet goed
Bij een Ducati krijg je op de originele manier snel mayonaise in de olie , met filtertje heb je daar geen last meer van