Blackbird 1100 benzine in carter

Robert Itr

MF veteraan
22 mei 2013
2.118
519
Hallo
Ik heb een honda blackbird carburateur uit 1998. Deze heeft lang stil gestaan,en starten ging al heel moeilijk. En zo ineens begint begint m'n uitlaat benzine te lekken. Dus de achterdemper los gehaald en bij nog een keer starten gutst het benzine eruit. Ik heb nu de carburateur los om naar de vlotternaalden te kijken maar die lijken niet heel slecht. Wat zou het anders nog kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • 20240319_101624.jpg
    20240319_101624.jpg
    322,6 KB · Weergaven: 0
  • 20240319_101608.jpg
    20240319_101608.jpg
    612,5 KB · Weergaven: 0
Alles is al gezegd.
Bij de BB is het vrijwel altijd het membraan voor de vacuümsturing van de benzinekraan. Dit komt zo vaak voor dat ik ze gewoon op voorraad hou voor mijn klanten.
En ja, kijk even of je het blok handmatig kan ronddraaien voordat je start. Of haal de bougies er "even" uit, en start hem dan door.
Olie + oliefilter dien je te vervangen.
En voortaan Shell V-Power of BP-Ultimate tanken. Dit membraan scheurt meestal door ethanol in de benzine.
 
Een combi vermoed ik kraan lekt en vlotternaald(en) lekken door, gevolg benzine in je blok.
Is al drie genoemd hierboven. Kraan is vacuum gestuurd. Membraan gaat stuk door Ethanol. Benzine kan nu vrij via de vacuumslang richting de vacuumaansluiting stromen, die altijd op een spruitstuk zit. Tank zit hoog, blok zit laag -> benzine stroomt in 1 cilinder -> benzine lekt probleemloos langs de zuiger het carter in.

Veel oudere motoren hebben dit probleem.
 
Ik heb net de benzinekraan even uitelkaar gehad en kon geen scheurtjes vinden in het membraan. Heb de tank half vol gedaan en even met een slangetje op de kraan gezogen,er komt dan benzine uit de 2 slangetjes,en verder niks uit de vacuüm slang. En hij lijkt ook goed af te sluiten.
 
Is dit zo'n speciale kraan die honda er onder heeft gehangen? Ik bedoel, vacuüm bediende benzinekranen bestonden al zeker 25jaar voor de BB bestond.
Er bestaan alleen imitatie van tourmax al iets van 30 reparatie setjes voor ( vacuüm) benzine kranen.
Tussen een xj600 en 750 zit al een verschil dat de boutgaten in de tank op verschillende afstanden van elkaar zitten. Wat ook komt omdat de 750 bijna een 900 is qua alles en minder deelt met de 600 , maar dat terzijde.

En aangezien de carburateur Blackbird maar 3 jaar gefabriceerd is, minder interessant om imitatie voor te maken.
 
Ik heb net de benzinekraan even uitelkaar gehad en kon geen scheurtjes vinden in het membraan. Heb de tank half vol gedaan en even met een slangetje op de kraan gezogen,er komt dan benzine uit de 2 slangetjes,en verder niks uit de vacuüm slang. En hij lijkt ook goed af te sluiten.
Als het rubber stug is kan het ook minder makkelijk van dicht naar open en vice versa.
Als het nog een keer gebeurt hierdoor ben je aan de 2e olie wissel meer kwijt dan aan een nieuw vacuüm rubber, wat je na 25 jaar ook als een stukje preventief onderhoud mag zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan