Carter ontluchting slangen .

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
647
25
zuid limburg
Bij mijn yamaha bt 1100 bulldog uit 2006 (nieuw gekocht 2007 ) ongeveer 90.000 k.m. op de teller zijn vooral de carter ontluchting slangen uitgehard en sprok . Denk geen probleem dan bestel ik ze nieuw , maar gebleken is dat deze niet meer leverbaar zijn helaas . Je kunt er zo ook maar niets anders opzetten omdat ze voorgevormd zijn en anders zullen gaan knikken . Boven op de cilinderkop van de achterste cilinder zit een dikke voorgevormde met een S-bocht en gaat naar de airbox , maar er loopt ook een dunne slang 10 m/m uitw.en 6 m/m inwendig van een dekseltje met een kleine slangentuul op de nokkenas ketting tunnel (ook achterste cilinder) naar de airbox met een verkropping naar 10 m/m inwendig voor op de aansluiting airbox met ook een kleine S-bocht . Deze slang kan ik zo overbreken , totaal uitgehard door de hitte . Nu heeft een Yamaha dragstar 1100 het zelfde blok op een paar kleine verschillen na , maar deze heeft op de nokkenasketting tunnel (achterste cilinder) een dicht dekseltje zitten zonder slang aansluiting naar de airbox , dus alleen boven op de cilinderkop . Mijn vraag is zou ik die dunne naar de airbox kunnen laten vervallen (een zorg minder) en er ook een dicht dekseltje op kunnen zetten zo als die ook op de voorste cilinder zit ( nokkenasketting tunnel ) , en de airbox afdoppen . Zodat alleen de dikke ontluchting slang op de cilinderkop nog actief is . Men zal dit natuurlijk niet voor niks gedaan hebben af fabriek ? Maar een dragstar 1100 heeft ook alleen die dikke aansluiting op de achterste cilinder kop . Nu is dit een cruiser waar doorsnee rustiger mee gereden wordt , of dat er mee te maken heeft .
 
Ha,

Dat bt1100, xvs1100, virago1100, virago750, tr1, xv920 enzovoorts blok verschilt maar minimaal van elkaar zoals je wellicht al ontdekt had.

Oftewel grote carterventilatie op de achterste of de voorste cilinder en je bent vertrokken.

Ik mishandel een tr1 blok op circuit en heb de carterventilatie op beide cilinders gehad als open slangetje. Werkt allemaal. Er komt maar heel weinig oliedamp uit. Als dat wel zo is moet er idd. Zo'n filtertje op.

Ik heb nog wel wat dekseltjes met 1 dikke slangaansluiting denk ik als je wil proberen....

Later,

Loek
 
Ha,

Dat bt1100, xvs1100, virago1100, virago750, tr1, xv920 enzovoorts blok verschilt maar minimaal van elkaar zoals je wellicht al ontdekt had.

Oftewel grote carterventilatie op de achterste of de voorste cilinder en je bent vertrokken.

Ik mishandel een tr1 blok op circuit en heb de carterventilatie op beide cilinders gehad als open slangetje. Werkt allemaal. Er komt maar heel weinig oliedamp uit. Als dat wel zo is moet er idd. Zo'n filtertje op.

Ik heb nog wel wat dekseltjes met 1 dikke slangaansluiting denk ik als je wil proberen....

Later,

Loek
Dank voor de informatie SUPERVET .Ik heb zelf nog een dicht dekseltje liggen voor op de nokkenas ketting tunnel achterste cilinder . Maak deze gewoon dicht , en beperk tot alleen de dikke carterontluchting slang op de cilinderkop achterste cilinder die naar de airbox gaat . Denk dat dat dunne slangetje van de airbox naar de nokkenas kettingtunnel achterste cilinder alleen voor eventuele overmatige olie(damp) in de airbox af te voeren terug naar het blok via de kettingtunnel .
 
Ook al gekeken op CMSNL?
Ja dat heb ik ook al rond geneusd , blijkt niet meer leverbaar . Maar ik heb vandaag gepraat met een motorfiets monteur , en hem mijn plan betr. afsluiten -afdoppen voorgelegd en dus alleen nog de dikke carterontluchting slang op de achterste cilinderkop te handhaven (zoals een dragstar 1100 dat ook heeft) . Monteur bevestigde dat het geen probleem oplevert en zal gewoon zoals SUPERVET ook al aangaf functioneren . Iedereen dank voor het meedenken . Kan een slotje op .
 
Je kan ook een catchtankje ertussen zetten a la yoshimura

Ik heb deze gemonteerd naast het tandwieldeksel overloopslang zonder filter komt er naast het achterlichtuit
 

Bijlagen

  • 717BA598-1854-4090-8EB6-8CCA5CE34677.jpeg
    717BA598-1854-4090-8EB6-8CCA5CE34677.jpeg
    58,6 KB · Weergaven: 43
Als je dan toch bezig bent, kan je gelijk het AIS verwijderen.
https://goo.gl/photos/N3MhJAiDNoAAEkx26
Broos de complete AIS heb ik 4 jaar geleden gedemonteerd en afgedopt , en hij is van ademnood gered , restricters eruit (boven gasschuiven) 135 hoofdsproeiers - 20 er stationair sproeiers - naalden stand hoger - en een aanzuigsnorkel TDM 850 :] :t .
 
Goed gedaan !
Ja daar heb ik goed aan gedaan destijds . Reageert sneller op het gas , minder gevoelig op de choke , nog beter koppel , accelereren boven 120 kmh beduidend beter . Bedoeling is dat ik hem nogmaals op de testbank laat draven om te kijken wat het aan koppel en achterwiel p.k. scheelt . Brandstof verbruik sinds de veranderingen ongeveer 1 litertje meer op de 100 km , is + - 1l op 18 km .
 
Ja daar heb ik goed aan gedaan destijds . Reageert sneller op het gas , minder gevoelig op de choke , nog beter koppel , accelereren boven 120 kmh beduidend beter . Bedoeling is dat ik hem nogmaals op de testbank laat draven om te kijken wat het aan koppel en achterwiel p.k. scheelt . Brandstof verbruik sinds de veranderingen ongeveer 1 litertje meer op de 100 km , is + - 1l op 18 km .
Maar het is ook al een aardig oud beestje met nu bijna 90.000 op de teller , en ga hem niet meer te zwaar belasten . Heb die veranderingen toen gedaan op aanraden (nieuwsgierigheid) , en omdat het kan en niet zozeer omdat het moet .:Y
 
Zou dat kleine beetje onderdruk helpen? Als er olie mee komt is het weer niet echt handig vanwege vervuiling van kleppen en zuigerveren enzo.
Heb nu een dicht dekseltje gemonteerd op de nokkenasketting tunnel van de achterste cilinder (net zo'n dekseltje als op de tunnel van de voorste cilinder zit) , en de dunne aansluiting op de airbox afgedopt . Nu werkt de zaak alleen nog op de dikke carterontluchting slang van boven op cilinderkop achterste cilinder naar de airbox . Volgens een monteur mag dat geen problemen opleveren . Dragstar 1100 heeft het ook zo , zover als ik weet .
 
Terug
Bovenaan Onderaan