BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

...anders had ik idd gezegd : Dunlop RoadSmart3... ;)

Fiets destijds nieuw afgeleverd op Michelin Pilot Rot 3 : cuppen, en ernstig 'zingen' van de voorband, en..., serieus in de bocht vallen. Twee sets opgereden.
Toen kwam de Pilot Prut 4.
Ik denk..., dat kan alleen maar beter zijn..., maar wat een foute gedachte was dat.

Extreem cuppen van de achterband, en dat al na een paar duizend kilometers. Een bijzonder zwaar stuurgedrag bij lagere snelheden. Kon de lijn in de bocht niet vasthouden. Een paar keer aan de glibber geweest bij nat weer.

En de wangen van de voorband dusdanig stug, dat het comfortgevoel in de stuurhelften ernstig niet prettig was.
Anderhalve set mee gereden...

...en toen was ik er klaar mee, en die laatste Michelin-set er toen afgekiepeRT

Dunlop RoadSmart 3 er op, en wat een feest !!

De RT weegt zomaar 'tig' kilo minder. Het sturen (ook bij lage snelheden) kost nul-komma-nul moeite meer. Grip, grip, grip. Een uitermate prettig comfort aan de stuurhelften. Achterband cupt wel iets, maar geen last van. Goed op nat. En gaat ook nog een keer lekker lang mee.

Kan er mee tot aan het randje rijden, zonder dat je het idee hebt gek te doen.

Volgende set : geen twijfel mogelijk, weer een set Dunlop RoadSmart 3.
Toch is de Pilot Road 4 de best verkochte band voor motoren en lees ik er ook heel veel heel positieve verhalen over. Ik zelf heb er ook erg goede ervaringen mee. Ik had ze onder mijn 1200rt, 1200rt lc en nu onder de 1600gt. Heb je de bandenspanning wel goed ingesteld? Dat kan de door jou genoemde problemen natuurlijk ook veroorzaakt hebben.
 
Ik zeg het niet graag, maar ik ben het met Ron eens. :$

Voordat hij overschakelde op Michelins heb ik twee sets Roadsmarts versleten.
Van pure eigenwijzigheid heb ik Michelins gemonteerd toen ietdereen op Roadsmarts overstapte; wat een spijt en ik ben blij dat ze het einde naderen.
Reden: cuppen (hele aria's in de bocht) en minder grip.

Toch zijn er misschien wel andere banden die ook zeer goed presteren onder de RT.
 
Ja hoor, meestal, ongeveer aan het begin van het motorseizoen kijk ik naar de bandenspanning. Als in : dan prik ik n vinger tegen het zwarte rubber, en als mijn vinger er niet in verdwijnt, dan zal het toch wel ongeveer goed zijn, denk. Toch ?

Gewoon zoals je bij een (trap)fiets ook doet, zeg maar.

Aan de band voelen, en als de band hard aanvoelt, vind ik het prima.




Er staat trouwens ook nergens dat het anders moet.
Wat staat er in het handboek?
 
Bij mij op de R1200RT LC zijn de Roadsmart 3 inmiddels bijna aan z’n eind en ik laat op zeker weer Roadsmart 3 monteren.
Stuurt enorm makkelijk en geen opricht momenten als je toch besluit om wat te remmen in een bocht.
De grip bij nat wegdek is voor mij meer dan voldoende omdat ik mijn rijgedrag ernstig aanpas aan de nattigheid :Y
 
R1200RT-DOHC:
1389615


R1200RT-LC:
1389617


R1250RT:
1389618
 
Ik rijd ook met Pilot Road 4GT's, ik vind ze lekker wendbaar, in de regen top maar bij stevig doorgummen in het droge wat wazig. Het onhandelbare bij "aan de hand" manoeuvreren herken ik totaal niet, zie ook niet helemaal in hoe de band daar gigantisch veel invloed op kan hebben als je zo goed als stil staat :?

Ik denk dat ik zodra ze op zijn voor Angel GT 2's ga, schijnt wel goed te zijn :)

Die invloed heb ik echt heel duidelijk ervaren, de mogelijke verklaring ligt mi in het feit dat de PR4, waarschijnlijk mede door het grote aantal snelweg kilometers, wat “vierkant” waren geworden. De motor rolde daardoor gewoon veel minder makkelijk dan op de RS3. Uit mijn eerste set PR2, die onder een R1150RS lagen, perste ik een kleine 20k. Lang zo vierkant niet. Setje PR3 toefje over de 20k, hadden er eerder af gemogen, gegeven een wat minder fijne bochtbeleving in de regen van de A9 naar de A2. Tweede setje PR3 idem. Toen de PR4. Die vond ik de eerste 13k prima eigenlijk. Niet voelbaar beter dan zijn voorganger. Maar na die 13k ging het scherp bergafwaarts. Bij 14-en-een-beetje gooide ik de handdoek in de ring. Zoals vermeld, bijna fiets met banden en al verkocht. Op aanraden van ...Ron... die RS3 er op. “Baat het niet, schaadt het niet” dacht ik. Toch ook een fijn ding om te lezen voor evt koper, “nieuwe banden”. Bizar hoe mijn motor veranderd was bij lage snelheden! Ik kon het niet geloven en heb de motor 3x schuur in en uit gerold. Nadeel van dat het zoveel makkelijker gaat is dat ik wat nonchalanter de motor in de schuur rolde met ook een tikje hogere (langzame) gang. Daar is dat “zoentje” dus een keer door ontstaan. Elk nadeel hep suh foordeel. Eerste setje ging er bij 18k af. Was in de regen richting MSA gereden voor het onderhoud, bandjes hadden verassend goede grip geleverd. Ondanks hun “leeftijd-in-ervaring”. Wilde eigenlijk de banden na een VRO wisselen die een week of 2 daarna was (kon ik wat “makkelijker” gummen, banden gingen er immers toch af), niet omdat de band vreemd deed of minder presteerde, maar gewoon omdat 18k plus VRO mij een goede reden leek om de band te wisselen. Niels wees me een paar sneden aan die ik had opgelopen (heel soms pak ik een dijkweggetje in de avond, kan zijn dat ik dan toefje boven de 60 km/u kom, ligt nog wel eens wat op dat dijkje, heel verrast was ik niet dat daar dus wat sneetjes van waren gekomen...). Uiteraard had ik zelf ook scherper naar die band moeten kijken, zeker gezien de leeftijd. Puur het gegeven dat de band zo absurd goed bleef presteren maakte me ook daar wat laks in. Ik weet het, niet goed...

Qua bandenspanning, meestal 2.5 voor en 2.8 achter. Ik poef lucht bij als ik 2.1 voor of 2.5 achter heb. Ik rij 95% solo ritten met dan weer wel aardig wat bagage.

Alleen echte haleluja ervaringen over de RoadAttack 3 kunnen mij verleiden om van band te wisselen. Of het stoppen van de productie van de RS 3. 18k is eigenlijk best een heel Christelijk aantal kilometers. Zou het een keer bij 16k moeten, zou ik het de Dunlop ook nog vergeven ook, omdat ie mij zoveel fijne kilometertjes gegeven heeft.

Zou er nog nieuwe setjes PR3 worden gemaakt, zou ik die band, als ie een klap goedkoper was dan de RS3, wellicht nog wel willen proberen.
 
Ja hoor, meestal, ongeveer aan het begin van het motorseizoen kijk ik naar de bandenspanning. Als in : dan prik ik n vinger tegen het zwarte rubber, en als mijn vinger er niet in verdwijnt, dan zal het toch wel ongeveer goed zijn, denk. Toch ?

Gewoon zoals je bij een (trap)fiets ook doet, zeg maar.

Aan de band voelen, en als de band hard aanvoelt, vind ik het prima.




Er staat trouwens ook nergens dat het anders moet.
Eh..., geen idee wat daar in staat.
Gebruiksaanwijzingen lees ik meestal nooit.

Omdat ik wel waar je op een motor gas mee geeft, waarmee je moet remmen, en waarmee je moet schakelen... :/
Misschien dat ik idd eens een spanningszoeker tegen de band moet houden..., als dat zoveel scheelt, dan.

Ik weet niet helemaal zeker of je nou grapjes aan het maken bent of echt je bandenspanning nooit controleert, maar ik zie legio overheids fietsen en burger fietsen op PR4gt banden, en de enige die echt problemen hebben met het zware cuppen is die hun spanning veels te laag laten staan. Overheidsfietsen met 120dkm op de klok, waar de vering nog nooit van geserviced is hebben er geen buitensporig last van.
En niet met het excuus aankomen dat die nooit met belading rijden, de extra overheids opbouw is zwaar :')
 
Ik ben een enorme amateur op het gebied van motorrijden, vond die discussies over banden bij het gewone volk altijd een beetje wijsdoenerij. Dat de Max Verstappens en Rossi’s verschil merken ok, maar wij die die vaak ver bij de grens vandaan blijven pffffff.

Nou rij ik al sinds 2011 op advies van de bandenboer op Dunlop Roadsmart, eerst de 2, later de 3. Voor mijn gevoel een gewoon lekkere band zoals alle andere dacht ik.

Totdat.............
Paar jaar terug een andere RT gekocht met veel minder km, daar zaten Michelin Pilot Road 3’s onder. Wat een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende band is dat zeg. Het leek wel of ik geen bocht meer kon nemen. Fiets reed een andere lijn dan ik dacht dat ik stuurde. Dus vorig jaar bij de servicebeurt weer terug naar de Roadsmart 3’s.

Fiets stuurt weer zoals hij moet, weinig cuppen en alleen een kleine zijstap op van die reparatiestrepen.

Ik blijf voorlopig ook bij de Roadsmart.
 
Het schijnt dat iedereen positief is over de Dunlop Roadsmart 3, zou een opvolger kunnen worden van de Metzeler Z8 op mijn '18 RT (eerste montage), alhoewel ik ook goede verhalen hoor over de Pirelli Angel GT (2). Keuzes keuzes.......
 
Ik had een 1200LC met Pirelli Angel GT. Echt een topband. Zou niets anders meer kiezen.
De 1250 is uitgeleverd met de Pilot Road GT en meteen stoot ik weer op een euvel ( had de band al eerder): de voorband heeft moeite met langsrichels.
Bij de volgende wissel gaat er weer Angel GT op.
 
Ik had een 1200LC met Pirelli Angel GT. Echt een topband. Zou niets anders meer kiezen.
De 1250 is uitgeleverd met de Pilot Road GT en meteen stoot ik weer op een euvel ( had de band al eerder): de voorband heeft moeite met langsrichels.
Bij de volgende wissel gaat er weer Angel GT op.
Hoe is de overstap van R1200RT-LC naar de R1250RT?
Merk je aanzienlijke verschillen, is het de moeite waard, of maar gewoon wachten tot de 1200 aan haar km's is en dan de 1250 overwegen?
 
Ik weet niet helemaal zeker of je nou grapjes aan het maken bent of echt je bandenspanning nooit controleert, maar ik zie legio overheids fietsen en burger fietsen op PR4gt banden, en de enige die echt problemen hebben met het zware cuppen is die hun spanning veels te laag laten staan. Overheidsfietsen met 120dkm op de klok, waar de vering nog nooit van geserviced is hebben er geen buitensporig last van.
En niet met het excuus aankomen dat die nooit met belading rijden, de extra overheids opbouw is zwaar :')

Die PR4 van mijn cuppen ook als een gek.
De bandenspanning controleer ik regelmatig en is zeker niet te laag: 2.4 voor en 2.9 achter.
Misschien een beetje te hoog, maar daardoor gaan ze niet cuppen.

En voor zover ik Ron ken, maakt hij een grapje.
Zijn bandenspanning is denk ik vergelijkbaar. ;)
 
Die PR4 van mijn cuppen ook als een gek.
De bandenspanning controleer ik regelmatig en is zeker niet te laag: 2.4 voor en 2.9 achter.
Misschien een beetje te hoog, maar daardoor gaan ze niet cuppen.

En voor zover ik Ron ken, maakt hij een grapje.
Zijn bandenspanning is denk ik vergelijkbaar. ;)

pr4 of pr4GT?

ik zet ze allemaal op 2.5 en 3.0, K1600op 2.9/3.2
 
Hoe is de overstap van R1200RT-LC naar de R1250RT?
Merk je aanzienlijke verschillen, is het de moeite waard, of maar gewoon wachten tot de 1200 aan haar km's is en dan de 1250 overwegen?

De motor loopt een stuk soepeler en vooral het toegnomen koppel is heel merkbaar.
Ik had de LC uit het eerste jaar, dus voor mij was het afschrijvingstechnisch aanvaardbaar.
Overweeg je een overstap, maak dan een proefrit en je kan het zelf beoordelen.
 
De motor loopt een stuk soepeler en vooral het toegnomen koppel is heel merkbaar.
Ik had de LC uit het eerste jaar, dus voor mij was het afschrijvingstechnisch aanvaardbaar.
Overweeg je een overstap, maak dan een proefrit en je kan het zelf beoordelen.
Nog soepeler dan de LC is al bijna niet voor te stellen (dacht ik met mijn DOHC ook en zo groot als de overgang van R1150RT/twinspark naar de DOHC kan toch ook niet). Ik durf pas volgend jaar proef te rijden, van proefrijden wordt ik hebberig
Eerlijk gezegd ben ik momenteel ook niet zo weg van de kleur/uitvoerings combinaties met verchroomde bling-bling die nu geboden worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan