Tracer 9GT Windscherm

_Downshift_

Rookie
16 mrt 2024
2
0
Goedemiddag!

Ik ben nieuw op dit forum en ik wilde wat vragen stellen over de Yamaha tracer 9gt.
Het is een motor die ik al een tijdje op het oog heb. Ik kom net terug van een proefrit en het enige waar ik mee zit is de standaard windscherm.
Bij het invoegen gooide ik het gas even open en begon mijn helm ontzettend hard te trillen rond de 110-120. Ik heb onlangs mijn z750 verkocht en met het kleine sport puiq schermpje had ik minder last van windtrillingen dan op de tracer. Na wat google kom je er snel achter dat dit een bekende kwaal is met het standaard windscherm. Ik lees goede verhalen over de mra windschermen, maar ben toch benieuwd naar jullie ervaringen. Verder een top motor en het blok is fantastisch!
 
Niemand gaat kunnen zeggen welk scherm voor jou gaat werken. Hangt af van je lengte, zithouding, welke helm je draagt.

Maar een windscherm vervangen is iets dat bijna elke motor rijder doet bij aankoop van een moto.

Je kan experimenteren met kleiner en groter en zien wat voor jou het best werkt.

Als je de tracer 9 voor de rest een goede moto vind is een ander windscherm maar een kleine kost.
 
Ik vrees alleen dat ik me eraan ga irriteren en het niet gefixt krijg. Maar je hebt gelijk ik denk dat ik er toch maar voor ga. Met een shoei of schuberth helm zal het vast wel allemaal meevallen.

Thanks!
 
Ik heb ook de tracer 9 2023 en had dezelfde angst als die jij hebt...

Uiteindelijk tickte de Tracer zoveel boxes... Dan blijft er over waarvan je hoopt dat je het nog kan optimaliseren.

Ik heb na een uitstapje naar een mra vario uiteindelijk de originele ruit voorzien van een losse Mra X creen spoiler lip. Werkt voor mij goed (en daar kun je nog wat mee stellen, hoek, hoogte etc).

Originele ruit zelf is wel vrij beweeglijk bij hoge snelheid. Bij de Mra vario ruit met spoiler (daar was iedereen lyrisch over op verschillende fora, maar deed het voor mij niet) . Zelfs na veel spelen met hoogtes. Maar ruit zelf was wel een stuk stabieler. (dikker)

Had hiervoor op een versys 1000 een givi airflow zitten.... Lelijk... Maar werkte Goed!!!
Dus "big shoes to fill" in dat opzicht.

De huidige oplossing is zeker goed genoeg voor mij. Ik zat meer met de windherrie (tinnitus patiënt) maar ik kan makkelijk tot 100-120 met de klep van mijn rpha 11 open rijden. Ik heb ook een korte puig sportruit erop gezet, meer wind uiteraard maar wel laminair dus geen last van geklapper/buffetting. Ideaal voor de warme dagen. (en smoelt ook nog eens erg goed)

(en als je toert naar een gebied en vanuit daar dagtochten maakt, kan hij gewoon mee in de tas, 4 boutjes en je schroeft het scherm zo over!)

Het blijft allemaal zeer persoonlijk. Net als de discussie over olie, banden en zadels zullen we het er nooit helemaal over eens worden😅
 
Ik heb op mijn tracer 900GT (2020) het originele scherm vond ik niks, geprobeerd met een clip on. Had minder wind geluid maar meer turbelentie.

Dan een wrs windscherm geprobeerd, minder turbelent maar terug meer geluid. Dan een givi + clip on en dat was de perfecte combinatie, zo goed als geen turbelentie en heel stil.

Het is vaak trial en error. En het is soms frustrerend om geld te 'verspillen' in de zoektocht naar wat werkt. Maar uiteindelijk ga je wel vinden wat goed is.
 
Voor een scherm moet je een motor niet laten staan. Niemand kan vertellen wat voor jou werkt, je zal zelf moet proberen, het ene scherm is de andere niet.

Daarbij mijn persoonlijk voetnoot, motorrijden hoort hier en daar af en toe oncomfortabel te zijn. Dat is voor mij nou juist de charme motorrijden.
Als ik comfort wil stap ik in m'n auto, wil ik plezier stap ik op de motor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vino
Ik heb nog een origineel opzet ruitje van Yamaha liggen voor op de tracer.in zeer goede staat zo goed als nieuw.
wat ik wel kan zeggen dat het voor mij een goede oplossing was. Op moment heb ik nu een NT1100 waar dit niet nodig is.
Dus ik bied het te koop aan. Nieuwprijs €142,- voor €75,- mag het wel.
 
Nog steeds te koop!
 

Bijlagen

  • 20221221_125927.jpg
    20221221_125927.jpg
    386,5 KB · Weergaven: 0
  • 20221106_144703.jpg
    20221106_144703.jpg
    387,7 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan