BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Zeer waarschijnlijk een licht lekkende keerring (koppelingzijde) waarbij er iets olie op de koppelingsplaat komt, dit zorgt voor slip en over het algemeen einde koppelingsplaat
Je bedoelt de krukaskeerring? Of van de slavecilinder van de koppeling? Zetten we die ook gelijk op het lijstje om te wisselen...
Je schrijft auto’s hebben dit ook niet, maar verreweg de meeste auto’s hebben een droge, enkelplaats koppeling.
Ja, en die slippen dus niet op deze manier bedoel ik :+
 
Hij slipt door een olielek richting de koppeling, het is een bekend probleem dat de keerring van de balans-as nog wel een wil gaan lekken maar het kan net zo goed die van de krukas of ingaande as van de versnellingsbak zijn, en komt er olie op de koppelingsplaat dan kan hij inderdaad gaan slippen.
 
Laatst bewerkt:
...
Modeljaren zijn toch?
2005 - 2009,
2010 - 2013,
2014 - 2016,
2017 - 2018
Wat betreft R1200RT ongeveer als volgt:
  • 2004-2010 R1200RT Oer model.
  • 2010-2014 R1200RT Dual Over Head Camshaft (DOHC).
  • 2014-2018 R1200RT Liquid Cooled (LC).
  • 2018- heden R1250RT.
Per serie zitten er per jaarjang ook weer kleine verschillen.
 
Laatst bewerkt:
ik zit op bijna 190.000km nu (motor nieuw gekocht feb 2011) and still counting......
Ben erg benieuwd hoe ver ik ga komen.
Heb jij de vering tussentijds nog ergens bij de hoorns (laten) vatten? Nog andere zaken die inmiddels zijn gerenoveerd?
Mijn fiets hobbelt richting de 65k, paar maandjes ouder dan die van Ron, klein jaartje ouder dan die van jou. Ben dus zeer geïnteresseerd wanneer anderen met een DOHC fiets zaken hebben (laten) vervangen en of dat uit noodzaak was of preventief.
 
Hi Jeroen, ik gebruik nog steeds de Wilbers veren en die worden netjes op tijd geserviced. Voor de rest nog alles origineel.
 
Hi Jeroen, ik gebruik nog steeds de Wilbers veren en die worden netjes op tijd geserviced. Voor de rest nog alles origineel.

Volgend jaar dan maar de vering aanpakken. Voordat er een knappe jong gebruikte LC Spezial, al dan niet 1250, beschikbaar is zonder dat ik rond de 20k moet bijtikken op een inruil van Sid, zijn we al gauw een paar jaartjes verder. Sid wordt wat vaker van stal getrokken dan de PolaRT, dat betekent dat het met de kilometer accumulatie ook wat vlotter gaat. Van teveel kanten bereiken mij berichten dat renovatie/vervanging van vering bij een motor van de leeftijd van Sid verstandig is en bovendien een merkbaar fijner rijgedrag oplevert, dat ik die info niet meer zomaar kan negeren.... ergens eind vh jaar maar eens een knoop doorhakken over wat het moet worden. Ik wil wel graag ESA 2 aan de praat houden.
 
Gisterochtend niet helemaal wakker blijkbaar toen ik in de bocht een raar geluidje hoorde.... :-( Niet handig om te rijden met deksel open. Op zoek naar een spuiter dus. Ook precies daar waar geen folie zit. Gvd

y4mRXpRSatLc52GADrThBILy6paaAPYpHVIOpXKf_AJ8hDBf8gv6VAYyo9JYLG0yllZ2rwGvW9wybe3Z9vES0tObR2Wn9kWgGISuKNpzHYXTiorp9JIp4t3o1Wqt0Il0YAj3k-ytRsm5elo63HiBtwAD87XuPftFVwWm35KyqpnGSjZ7WBQ17IKrLrrpBPToc2v2s5P15WDXlYgUjTJ8iKBNA
 
Met welke banden rijden jullie? Ik heb nu een setje Bridgetone Battlax onder de RT (bj 2005), maar die zijn bijna op. Ze cuppen ook al flink. Op mijn andere motor (BMW S1000RR) heb ik Continental bandjes (SportAttack 3) en die bevallen mij goed. Nu zat ik dus te denken aan de RoadAttack 3 GT, iemand ervaring met deze set? Andere aan- of afraders?

edit: ik rijd met de RT vooral in de regen en/of kou (als ik de RR laat staan), dus goede grip met regen is een belangrijke eis. In de zomer rijd ik ook af en toe met buddy.
 
Met welke banden rijden jullie? Ik heb nu een setje Bridgetone Battlax onder de RT (bj 2005), maar die zijn bijna op. Ze cuppen ook al flink. Op mijn andere motor (BMW S1000RR) heb ik Continental bandjes (SportAttack 3) en die bevallen mij goed. Nu zat ik dus te denken aan de RoadAttack 3 GT, iemand ervaring met deze set? Andere aan- of afraders?

edit: ik rijd met de RT vooral in de regen en/of kou (als ik de RR laat staan), dus goede grip met regen is een belangrijke eis. In de zomer rijd ik ook af en toe met buddy.

Ik rij met mijn 2e setje Dunlop Road Smart III. Maar ik rij ook wel als het droog is. Grip op kou heb ik voorheen (setjes Michelin Pilot Road 2, 3 en 4) nog niet zo goed gehad als met deze Dunlopjes. Ook niet zo makkelijk en lekker gestuurd. Qua grip in de nattigheid heb ik de beste herinneringen aan de Michel Pilot Road 3. De Michelin Pilot Road 4 in combinatie met de RT en ik konden niet echt vriendjes worden. Sterker nog, bijna de RT verkocht omdat ik hem min of meer onhandelbaar vond bij het manoeuvreren aan de hand. Gelukkig heeft broeder ...Ron... daar toen een stokje voor gestoken (er zijn in dit draadje wel meer broeders die voorkomen hebben dat ik een vlaag van verstandsverbijstering mijn Sid zou verkopen). Ik heb geen ervaringen met RoadAttack 3 GT. Op dit moment ben ik pas geneigd af te stappen van de Dunlopjes als ik echte haleluja verhalen over een andere band lees, niet in blaadjes maar hier van mede RT rijders. Afgezien van ietsiepietsie minder grip in de nattigheid tov de Michelin Pilot Road, is de Dunlop Road Smart III aardig dicht bij de ideale band voor mij en Sid, gaat ook best aardig mee, tussen de 16 en 18k.
 
Gisterochtend niet helemaal wakker blijkbaar toen ik in de bocht een raar geluidje hoorde.... :-( Niet handig om te rijden met deksel open. Op zoek naar een spuiter dus. Ook precies daar waar geen folie zit. Gvd

Auw.... zo is er bij mij een pijnlijk hoekje op het kofferdekseltje gekomen toen ik bij mijn zussie de RT op de jiffy had, iets uit de koffer wilde pakken en dat lippie van dat draadje niet in dat ronde dingetje zat en dus de kofferdeksel met een ferme zwaai op een grindtegel zwierde "POK!". Uiteraard was de motor toen nog maar net blauw gespoten.... Inmiddels heb ik ook een litteken op de motor van een zoentje met de garagedeur (kappie van het spiegeltje)... was echt niet meer dan dat, een zoentje. Maar sindsdien doe ik toch maar allebei de deuren open met het naar binnen zetten.
 
Ik rij met mijn 2e setje Dunlop Road Smart III. Maar ik rij ook wel als het droog is. Grip op kou heb ik voorheen (setjes Michelin Pilot Road 2, 3 en 4) nog niet zo goed gehad als met deze Dunlopjes. Ook niet zo makkelijk en lekker gestuurd. Qua grip in de nattigheid heb ik de beste herinneringen aan de Michel Pilot Road 3. De Michelin Pilot Road 4 in combinatie met de RT en ik konden niet echt vriendjes worden. Sterker nog, bijna de RT verkocht omdat ik hem min of meer onhandelbaar vond bij het manoeuvreren aan de hand. Gelukkig heeft broeder ...Ron... daar toen een stokje voor gestoken (er zijn in dit draadje wel meer broeders die voorkomen hebben dat ik een vlaag van verstandsverbijstering mijn Sid zou verkopen). Ik heb geen ervaringen met RoadAttack 3 GT. Op dit moment ben ik pas geneigd af te stappen van de Dunlopjes als ik echte haleluja verhalen over een andere band lees, niet in blaadjes maar hier van mede RT rijders. Afgezien van ietsiepietsie minder grip in de nattigheid tov de Michelin Pilot Road, is de Dunlop Road Smart III aardig dicht bij de ideale band voor mij en Sid, gaat ook best aardig mee, tussen de 16 en 18k.
Mijn R1200RT-LC rijdt met voor en achter de Michelin Pilot Road 4 GT, weggedrag bij warmte, kou, droog en regen is voor mij subliem.
Ik weet niet meer waar de motor mee afgeleverd was, die banden vond ik meer zoeken dan de huidige.
Wellicht doen anderen banden het nog beter, maar ik ben niet in de gelegenheid om op 1 dag met 4 verschillende banden te rijden '(
 
Ik rijd ook met Pilot Road 4GT's, ik vind ze lekker wendbaar, in de regen top maar bij stevig doorgummen in het droge wat wazig. Het onhandelbare bij "aan de hand" manoeuvreren herken ik totaal niet, zie ook niet helemaal in hoe de band daar gigantisch veel invloed op kan hebben als je zo goed als stil staat :?

Ik denk dat ik zodra ze op zijn voor Angel GT 2's ga, schijnt wel goed te zijn :)
 
Thanks voor het delen van jullie ervaringen! N.a.v. eigen positieve ervaringen met de SportAttack, en eigenlijk alleen positieve reviews de RoadAttack 3 GT besteld. Half mei heeft de dealer pas tijd, dus het duurt nog even voor ik jullie terugkoppeling kan geven hoe het rijdt. De huidige bandjes zijn vrijwel op, ook flink gecupt. Dan de S1000RR maar pakken van/naar werk de komende weken, wat een straf ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan