BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vanmiddag een valse start tijdens wegrijden bij een verkeerslicht: motor af, cockpit display flikkerde, niet meer starten tot ik het contact af en weer aanzette.
Na het starten en wegrijden met "100" auto's om mij heen bleek de boord computer de settings vergeten te zijn. Bij een gecontroleerde stop alles weer volgens mijn wensen ingesteld.
Verder tijdens de rit geen problemen meer.
 
Gisteren even de cruisecontrol getest.
Deze sloeg af als ik over een hobbel reed.
Bleek het microswitchmechanisme in de koppelingshandel te zijn: deze wordt bediend doordat de koppelingshendel tegen een flinterdun plaatje aan drukt.
In de loop der jaren war het plaatje krom gegaan, zodat deze de switch niet meer goed indrukte. Plaatje weer goed gebogen een het werkt weer :)
Daar ga ik ook eens naar kijken, mijn cruise is zo goed als onbruikbaar zo vaak valt ie uit... Zou fantastisch zijn als het zoiets simpels was :)
 
@Wilddam:

Die schakelaar zitachter je koppelingshendel. Als je de hendel beweegt kan je hem horen klikken.
Je moet de kapjes loshalen en als je dan langs je hendel kijkt kan je em zien zitten.

Ik zal kijken of ik een paar foto's kan maken

@Unruled:

Ik heb het ontdekt doordat als ik over een hobbel reed, dat de cc uitviel.
Ook kon ik em vaak niet aanzetten; geen melding in display
Als ik de koppelingshendel naar voren gedrukt hield werkte het allemaal wel.
Overigens is de meeste techniek simpel ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net op de terugweg de cruise nog eens geprobeerd terwijl ik de koppelingshendel naar voren duwde... perfect. Dat gaat hem zijn dus *O*

Ik herinner me van de laatste keer dat die kapjes verwijderen nog een hele bevalling was, daar zie ik wel een beetje tegenop :+
 
Klopt: je hoeft ze ook niet helemaal te verwijderen.
Ik zal straks nog es effe kijken hoe ik het gedaan heb.

Of: als je in het Noord-Hollandsche komt: even een bezoekje aan het SjatOotje.
 
Klopt: je hoeft ze ook niet helemaal te verwijderen.
Ik zal straks nog es effe kijken hoe ik het gedaan heb.

Of: als je in het Noord-Hollandsche komt: even een bezoekje aan het SjatOotje.

Heeft je hendel ook veel speling?
 
Oké, soms kan dat de oorzaak zijn dat dat lipje van de microswitch verbuigt :)
 
Klopt: je hoeft ze ook niet helemaal te verwijderen.
Heb er net even naar gekeken, beetje geklungel verder was de bediening wel te doen (heb ook nog radio, zit lekker in de weg allemaal). Schakelaartje (met dubbele schakelaar :o) was inderdaad verbogen. Heb de tabjes weer recht gezet en het werkt weer helemaal perfect :}

264E58D6-251B-4858-A6E1-327458651E2D.jpeg

Nieuw messing busje en schroefje bestellen, kan je zo vervangen.
Jij bedoelt deze? Ziet eruit als één onderdeel, en niet extreem versleten oid... Maar goed, het zou natuurlijk kunnen dat ie toch wat aan dikte verloren is.C3972A34-53E7-43F0-B2D3-13131CBA1EBD.jpeg
 
Heb er net even naar gekeken, beetje geklungel verder was de bediening wel te doen (heb ook nog radio, zit lekker in de weg allemaal). Schakelaartje (met dubbele schakelaar :o) was inderdaad verbogen. Heb de tabjes weer recht gezet en het werkt weer helemaal perfect :}

Bekijk bijlage 1384995


Jij bedoelt deze? Ziet eruit als één onderdeel, en niet extreem versleten oid... Maar goed, het zou natuurlijk kunnen dat ie toch wat aan dikte verloren is.Bekijk bijlage 1384994
ah, jij hebt nog de oude variant rempompen, dan idd schroefje wisselen.
 
Beste allemaal,
Als ik een R1200RT uit 2009 met ruim 70K km op de teller,
of een R1200RT uit 2006 met 100K km,

Wat voor risico's of komende kosten haal ik me dan op de hals?
Beide bij dealer, maar zonder garantie.
Zien er best ok uit.
De een met nog meer opties dan de ander.
 
Beste allemaal,
Als ik een R1200RT uit 2009 met ruim 70K km op de teller,
of een R1200RT uit 2006 met 100K km,

Wat voor risico's of komende kosten haal ik me dan op de hals?
Beide bij dealer, maar zonder garantie.
Zien er best ok uit.
De een met nog meer opties dan de ander.

Ex politie?
 
Oké,. ik zou in de regel eigenlijk voor een 2009 gaan ipv 2006, 2009 heeft een modernere abspomp, die, mocht 'ie stuk gaan, redelijk goedkoop te repareren is.
 
goed punt, dank je!
Nog meer om op te letten?

Ze hebben ook een 2008 met 54K km staan, kost stukje meer (7200, met garantie).
Even geen idee wat die aan opties aan boord heeft.
De 2009 was best compleet (5250 "meeneemprijs").

Modeljaren zijn toch?
2005 - 2009,
2010 - 2013,
2014 - 2016,
2017 - 2018
 
Hoelang is de garantie? Want als je een koppeling er uit fikt zit je al bijna aan het verschil.
 
Hoelang is de garantie? Want als je een koppeling er uit fikt zit je al bijna aan het verschil.
Ik denk niet dat slijtagedelen onder de garantie vallen ;)

Hoe lang gaat zo'n koppeling eigenlijk mee? De mijne is geloof ik niet meer in nieuwstaat, zit eraan te denken van de zomer een nieuwe erin te bouwen. Ik kan het zelf dus dat houdt het leuk... Motor heeft bijna 150.000km, denk niet dat de koppeling eerder vervangen is. Hij slipt niet bij hard doortrekken, maar ik kan niet te hard van de plaats rijden, dan kan ie het toerenverschil niet bolwerken. Nog nooit eerder een droge koppeling gehad, maar het lijkt me niet normaal (auto's hebben dit ook niet).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds mijn koppeling bij 154.000 km vervangen. Het is eventjes werk, je moet de motor in twee delen splitsen, maar het is goed te doen.
 
ik zit op bijna 190.000km nu (motor nieuw gekocht feb 2011) and still counting......
Ben erg benieuwd hoe ver ik ga komen.
 
Motor heeft bijna 150.000km, denk niet dat de koppeling eerder vervangen is. Hij slipt niet bij hard doortrekken, maar ik kan niet te hard van de plaats rijden, dan kan ie het toerenverschil niet bolwerken. Nog nooit eerder een droge koppeling gehad, maar het lijkt me niet normaal (auto's hebben dit ook niet).

Zeer waarschijnlijk een licht lekkende keerring (koppelingzijde) waarbij er iets olie op de koppelingsplaat komt, dit zorgt voor slip en over het algemeen einde koppelingsplaat
Je schrijft auto’s hebben dit ook niet, maar verreweg de meeste auto’s hebben een droge, enkelplaats koppeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan