Benieuwd naar jullie mening: Wel of geen slot?

Wanneer ik mijn motor buiten parkeer dan....


  • Totaal aantal stemmers
    105

Eviate

MF'er
16 jan 2024
45
22
Een goede avond,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Suzuki GSR 600. Ik had op mijn "Dit moet ik nog kopen-lijstje" staan: een slot.

Maar nu vroeg ik mezelf toch een beetje af of dit wel nut heeft. Een kettingslot ga ik sowieso niet meesleuren, dus dan kom ik al snel uit op een schijfrem-slot.

De motor heeft zelf al een stuurslot en een startonderbreker. Dus mijn gedachte is... zou zo'n schijfrem-slot nou echt het verschil maken voor een potentiële motordief?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
 
Als ik mijn motor ergens parkeer, is dat altijd wel binnen zichtsafstand, bij een terrasje ofzo, en dan enkel het stuurslot erop. Op mijn werk wel een schijfremslot wat ik altijd mee heb, en een kettingslot dat ik op mijn werk laat liggen. En in de schuur ook op twee sloten.
 
Volgens mij is het al vaker gezegd: het beste is om je motor met een kettingslot aan een vast voorwerp (hek, lantaarnpaal, verkeersbord) vast te zetten. In alle andere gevallen wordt de motor met alle sloten en al door een paar man opgetild en in een busje geladen. Op internet staan zat filmpjes over hoe dat gebeurt, meestal binnen een paar seconden.
 
ze tillen met 3 man de motor zo de bus in ..............

ik ga voor de ketting!!

edit : was al gezegd zie ik net .....niet op tijd scherm gerefreshed
 
Als ze hem willen stelen doen ze dat toch wel.
Thuis doe ik er altijd een schijfrem en een kettingslot op. Onderweg alleen de schijfrem en op het werk alleen het stuurslot omdat het op een afgesloten terrein is vol in de camera's.
 
ze tillen met 3 man de motor zo de bus in ..............
Mijn motor weegt 340 kg......

Desondanks: Stuurslot, balhoofdslot en zwaar art 5 hangslot door belt poelie. Nog beter zou zijn ketting aan hangslot en aan voorwerp vast. Doe ik wel als ik op motortrip ben, in NL niet, zo'n gedoe die zware ketting meezeulen.
 
In het zicht; stuurslot. Uit het zicht; stuurslot en ART4 schijfremslot. Geen gedoe met dikke kettingen want die zou ik dan in mijn rugzak moeten meenemen. Geen goed idee! Als ze hem dan toch nog jatten heb ik mijn verzekering nog. Nog nooit gebeurd sinds 1984. Misschien ligt dat aan mijn regio of misschien ligt het aan mijn motoren.
 
Mijn keuze zit er niet bij. Ik hang namelijk een dikke ketting om het achterwiel. Maar alleen als ik hem ergens neerzet waar ik hem niet meer kan zien, tijdens een stop op een terras bijvoorbeeld. Normaal ga ik wel zo zitten dat ik mijn motor zie
 
Schrijfremslot met 110db alarm. Past mooi onder de buddy en eenmaal geïnstalleerd moet je zelfs met de sleutel binnen 3 seconden het slot open hebben anders gaat het alarm af.
 
Kijk even in de polisvoorwaarden van je verzekering en zorg dat je aan de minimale eisen voldoet. In veel gevallen is dat stuurslot en een art 4* slot.
Klopt, maar geen verzekeraar weet natuurlijk of dat slot er ook daadwerkelijk op zat toen de motor meegenomen werd. Als je een bonnetje hebt van een slot van voor je de motor verzekerde en alle sleutels....
 
Klopt, maar geen verzekeraar weet natuurlijk of dat slot er ook daadwerkelijk op zat toen de motor meegenomen werd. Als je een bonnetje hebt van een slot van voor je de motor verzekerde en alle sleutels....
Als je een set ongebruikte sleutels inleverd zonder enige gebruikssporen omdat het slot altijd thuis ligt is er geen verzekering tegenwoordig die nog uitkeerd. Vaak is het ook een eis alle sleutels behorende bij het slot aanwezig zijn.
 
Wat ik doe ligt er puur aan waar ik ben en hoe lang ik weg ben.

10 minuten of minder sleutel eruit.

Meer als 10 minuten schijfslot.

Thuis aan mijn muur anker.

Op het werk zit de sleutel er gewoon in.
 
Motorrijden voor mij is recreatief d.w.z. vanuit mijn huis/garage een rondje rijden en tussendoor in het zicht een terras pakken.

Kortom, geen maatregelen behalve de reeds ingebouwde alarm.
 
Als je een set ongebruikte sleutels inleverd zonder enige gebruikssporen omdat het slot altijd thuis ligt is er geen verzekering tegenwoordig die nog uitkeerd. Vaak is het ook een eis alle sleutels behorende bij het slot aanwezig zijn.
Tevens wordt steeds vaker ook de aankoopbon van dat slot gevraagd om te controleren of op de datum van aankoop van dat slot wel de juiste ART had.
 
Als je een set ongebruikte sleutels inleverd zonder enige gebruikssporen omdat het slot altijd thuis ligt is er geen verzekering tegenwoordig die nog uitkeerd. Vaak is het ook een eis alle sleutels behorende bij het slot aanwezig zijn.
Ja maargoed, das een kwestie van een paar keer gebruiken. Wat ik bedoel te zeggen, zo'n eis is een wassen neus.... ze kunnen het nooit controleren.
 
Ik had altijd een schijfremslot, maar na meerdere verloren te hebben (ja die dingen leiden soms een eigen leven) ben ik overgestapt op 2 dikke kettingsloten thuis, tuurlijk stuurslot. Als ik elders ben, probeer ik eigenlijk gewoon zicht te houden op de motor, geen idee overigens hoe de verzekering hiermee omgaat, nooit naar gekeken. Misschien toch maar eens doen.
 
Thuis in de garage, schijfremslot. Buiten hangt van de situatie af. In het zicht, bijvoorbeeld op een terras, staat hij niet altijd op slot, maar dan zijn we meestal ook met meerdere personen. Uit het zicht, veelal schijfremslot icm stuurslot.
 
Een flauwe reactie zou zijn om in het geval van een gsr er iig geen motorhoes overheen te doen zodat de dief zich nog kan bedenken 😉 .

Een iets serieuzer reactie zou zijn dat de plaats waar je hem parkeert dicteert wat daar het beste is om te gebruiken qua slot.
 
Mijn eerste, en duurste, fiets verloor ik nooit uit het zicht. Stond ook altijd binnen in huis geparkeerd.
Met de huidige motor(en) enkel het stuurslot. Omdat ik me gewoonweg niet kan inbeelden waarom iemand zoiets zou willen stelen.
Maar ik zou er eigenlijk toch wat voorzichtiger mee moeten omspringen want je weet maar nooit 😅
 
Motorrijden voor mij is recreatief d.w.z. vanuit mijn huis/garage een rondje rijden en tussendoor in het zicht een terras pakken.

Kortom, geen maatregelen behalve de reeds ingebouwde alarm.
Jij hoeft alleen maar die geodore set te laten liggen waar die voor de foto pas was neergelegd.
Lopen ze naar binnen, struikelen ze zo de smeerput in 😉
 
Een flauwe reactie zou zijn om in het geval van een gsr er iig geen motorhoes overheen te doen zodat de dief zich nog kan bedenken 😉 .

Een iets serieuzer reactie zou zijn dat de plaats waar je hem parkeert dicteert wat daar het beste is om te gebruiken qua slot.
in die gedachte was mijn vorige GSR een hele goede, daar kon de dief maar een stukje meer rijden voor er weer panne was :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan