Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.120
27.766
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
Kudosysteem dan maar? En dan zien we na een tijdje wel hoe dat gaat.

Of dat mods een post die iets toevoegt kunnen markeren en dat je op basis daarvan een techniek-score krijgt. Waar na verloop van tijd vanzelf users uit komen rollen met een aparte indicatie als ze posten in techniek.

Of je stelt een aparte 'undercover-mod' aan die dat soort reacties onzichtbaar plust zodat de plaatser van die reactie daarmee punten verdient voor zijn 'weet waar ie het over heeft-score'.

Goed beschouwd hebben we dat al. En het heeft de naam "Banaanscore". Maar misschien bedoel je een tweede (direct zichtbaar) systeem, zoals de eerder genoemde sterretje?
 
Laatst bewerkt:
Misschien een extra pop-up venstertje voor iedereen die een nieuw topic aanmaakt in de technieksectie? Met daarin een uitleg welke gegevens je minimaal moet aanleveren?

hoewel ik ruimte voor verbetering zie weet ik niet of het haalbaar is zonder politieagentje te spelen. aan de andere kant is het ook niet heel veel moeilijker als normaal een vraag stellen en de onzin ertussenuit vissen.
 
Wat ik het grootste probleem vind, is dat er veel posters zijn die hier komen alsof we een vraagbaak zijn waar ze maar even de oplossing voor hun probleem op een presenteerblaadje krijgen.
En als de antwoorden niet bevallen of niet snel genoeg komen raken ze geïrriteerd.
Ik kan daar moeilijk tegen, en ik probeer ze ook als het kan zelf na te laten denken, ipv alles voor te kauwen.
Op een ander technisch forum waar ik zit, kan men maximaal 3 openstaande vragen hebben, heeft men dan de oplossing of afloop daar niet bij vermeld, mag je gewoon geen nieuwe vragen meer posten

Dat is een hele goeie, daar eens mee beginnen.
 
Hoe kan een onderwerp over beleid uitlopen met voorbeelden met engelse auto's, transalps met cdi's. Misschien is het deel van het probleem, wild groei?

Is het een idee het grootste pijnpunten te identificeren, een aantal oplossingen bedenken, één kiezen, invoeren, toe kijken, evalueren?
 
Misschien een extra pop-up venstertje voor iedereen die een nieuw topic aanmaakt in de technieksectie? Met daarin een uitleg welke gegevens je minimaal moet aanleveren?

hoewel ik ruimte voor verbetering zie weet ik niet of het haalbaar is zonder politieagentje te spelen. aan de andere kant is het ook niet heel veel moeilijker als normaal een vraag stellen en de onzin ertussenuit vissen.
Dat eerste zie ik zeker als verbetering. De posters die het meest te verduren krijgen en het minst geholpen worden zijn degenen die beperkt informatie geven.
"Mijn motor start niet, wat nu"?
Vragenstellers hebben iets verkloot maar willen het niet prijs geven, Hebben dingen losgehaald zonder WPHB. Soms geen idee waar ze het over hebben, gebruiken Engelse termen omdat ze die ergens gelezen hebben. Weten heel zeker dat de aangereikte oplossing zeker verkeerd is (terwijl het wel zo is).
En daarnaast de posters die denken dat MF een gratis servicedesk is.
Er zijn inderdaad "helpers"die nogal kort en bot kunnen doen. Maar dat zijn vaak ook de mensen die veel helpen en ook de kennis hebben. Ik heb dan een drempel waarbij ik niet meer reageer, maar sommige mensen proberen dan toch de vragensteller nog tot inzicht te laten komen.

Om te beginnen een minimaal datalijstje opstellen. Merk, type bouwjaar, wat heb je al gedaan?
 
Gij zult geen vragen stellen.
Gij zult geen dingen loshalen zonder werkplaatshandboek.
Gij zult geen dingen verkloten zonder dat prijs te geven.
Gij zult geen geen idee hebben waarover gij het heeft.
Gij zult geen engelse termen gebruiken die gij ergens gelezen heeft.
Gij zult niet denken dat mf een gratis servicedesk is.

Pas op voor de bliksem. O-)
 
Op problemcar heb je een technische hoek voor de professional en een voor de particulier.
Is dit niet iets wat toepasbaar is binnen mf.
Dat kudo gebeuren is gewoon kut.
Status verwerven doen ze maar ergens anders. ;)
 
Mag ik even off-topic?

Gij zult geen vragen stellen.
Gij zult geen dingen loshalen zonder werkplaatshandboek.
Gij zult geen dingen verkloten zonder dat prijs te geven.
Gij zult geen geen idee hebben waarover gij het heeft.
Gij zult geen engelse termen gebruiken die gij ergens gelezen heeft.
Gij zult niet denken dat mf een gratis servicedesk is.

Pas op voor de bliksem. O-)

Doe je goed. :t
 
Wat me ook wel een leuke optie lijkt is dat je naast de banaanscore ook een drollenscore krijgt die toeneemt naarmate je meer aantoonbaar slechte adviezen post. Als je score dan te hoog wordt komt er een icoontje van een drol te staan onder je avatar zodat iedereen weet dat ze op moeten passen met die reacties.

x1f4a9.png.pagespeed.ic.292Eth5N9Z.png
 
Daar kan vrij makkelijk misbruik van gemaakt worden, lijkt me.
Dit is te voorkomen doordat er b.v. 5 poepmeldingen moeten zijn voordat die actief wordt. Deze zouden dan weer ongedaan kunnen worden na een aantal plusjes.
Een beetje als je no claim korting.
Om te voorkomen dat de poepmeldingen onterecht worden gegeven vanwege het feit dat iemand je niet ligt i.p.v. dat hij een niet kloppend antwoord geeft, zou een moderator de poepmelding bij de gever kunnen plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het huidige forum platform onvoldoende voorziet in een score systeem, dan is het verder bespreken toch ook wat overbodig?

Als het technisch gezien mogelijk is om bij het aanmaken van een nieuwe vraag een pop-up te tonen met (verplichte) velden als
Merk
Type
Bouwjaar
Probleemstelling
Reeds zelf uitgevoerd

Dan lijkt me dat nog wel een stap richting een fijner MF te kunnen zijn.

Nieuwe gebruikers veranderen niet uit zichzelf - en de huidige MF'ers blijven ook behulpzaam, op hun tenen getrapt, haantjes, sociaal, bot, etc.
 
In een topic over het terugdringen van off-topic reply volledig off-topic gaan. Ook best knap.
AUB ophouden over drolpunten enz. En daar alvast namen bij noemen is ook niet zo netjes.


Er staan leuke dingen in dit topic waar we over na kunnen denken, dank daarvoor :)
Veel dingen die genoemd worden vereisen aanpassingen van de software die in de huidige software niet mogelijk zijn.
Er word momenteel hard gewerkt aan een andere software waarin bv +/- wel zou kunnen, maar zo ver is het nog niet.

Wat op korte termijn wel kan (en zal) gebeuren is dat we nieuwe vraagstellers erop gaan proberen te wijzen dat ze de juiste informatie geven over motor + probleem. Daarnaast gaat er wat strakker gemodereerd worden op niet relevante zaken, binnen de afdeling Techniek. Techniek gaat wat serieuzer worden, off-topic hoort niet in techniek, genoeg andere sub-fora waar dat wel kan.
 
allemaal mooi die veranderingen, als er maar niet zo n klinische sfeer ontstaat.
Denk wel dat er dan heel strak gemodereerd moet gaan worden, anders zitten we zo weer op huidig niveau. Niet dat verkeerd is overigens, vind het nu prima zelfs :)
 
excuus voor het noemen van een naam.
dat was inderdaad niet netjes.

bij het andere kant op nomineren was het minder een probleem, ook een punt hoe je dingen kan opvatten.

maar ben blij met het uitzicht op de veranderingen, als dat te ver door slaat zien we dan wel weer.
denk dat dat wel meevalt :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan