Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.120
27.767
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel dus alleen voor techniek.

Wat ook een mogelijkheid is; men moet eerst een week lid zijn om iets in techniek te kunnen plaatsen. Het topic wel kunnen lezen opdat men zijn/haar probleem kan opzoeken, en als dat niet gelukt is pas vragen stellen.
 
Laatst bewerkt:
Kudosysteem dan maar? En dan zien we na een tijdje wel hoe dat gaat.

Of iedere gebruiker geeft aan in welke motoren hij veel ervaring heeft, bij mij zouden dat dan de oude Hondatjes zijn, en de xt500.
De 2takt kenners zitten dan natuurlijk in de Jawa sectie :+

Misschien is daar ook iets mee te doen, een Honda vraag wordt beantwoord door een Honda kenner/specialist.

Misschien iets dat de TS alleen moet aangeven om welk merk het gaat, en dat dan bijvoorbeeld de 1e 3 dagen (ik zeg maar wat) alleen de mensen kunnen reageren die zichzelf *dat merk* specialist vinden.

Ik zou mezelf dan bijvoorbeeld aanvinken als Honda en Yamaha 'specialist/kenner'

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is #tablet :')
 
Ik bedoel dus alleen voor techniek.

Wat ook een mogelijkheid is; men moet eerst een week lid zijn om iets in techniek te kunnen plaatsen. Het topic wel kunnen lezen opdat men zijn/haar probleem kan opzoeken, en als dat niet gelukt is pas vragen stellen.

:^

Al was het maar een dag. Dat voorkomt al veel impulsieve paniekvragen.
 
Wat ik echt heel vervelend vind van forums is dat je met al je kennis en ervaring mensen probeert te helpen en net als je dan denkt dat je inspanningen resultaat gaan hebben, dan gebeurt het mij te vaak dat degene met het probleem niets meer laat horen.

Soms ben je heel lang bezig om stap voor stap een probleem proberen op te lossen. Ik snap dat beginners aan het begin moeten beginnen en dat de ervaren pro dat traject al heel ver achter hem heeft liggen.

Zo ben ik nu op een autoforum bezig om iemand wegwijs te maken in het vrij ingewikkelde vacuum systeem van een engelse auto met een zes in lijn motor, waarbij alles ongeveer wordt bestuurd met het motorvacuum.

Laatst had er iemand het probleem dat de motor niet wilde lopen en je begint dan bij de ontstekingsvolgorde, want vonk had hij, je onderzoekt of hij de nokkenassen er af heeft gehad. Het is engels dus het meeste is onlogisch, maar net als je denkt dat hij gaat lopen en je de kreet gaat krijgen van 'geweldig, hij loopt als een naaimachine', wordt het stil en hoor je nooit meer wat. Kennelijk schaamte of iets dergelijks.

Maar we gaan wel gewoon door en elkaar helpen geeft een goed gevoel.
 
irl vragen mensen mij "wat bedoel je?"

Hier ben je een botte lul als je niet alles direct voorgekauwt en herkauwt klaar legt

Wat houd de afkorting irl in?
Veel personen op dit forum weten op welke opmerkingen ik doel.
Ik denk dat mijn uitleg vrij duidelijk is. Als hier vragen over zijn stel ze gerust.
Over het dik gedrukte stuk:
Nogmaals ik typ toch duidelijk dat ik begrijp dat jij als ondernemer niet je salaris weg gaat geven. Dan kun je de motoren net zo goed zelf gratis repareren. Maar ik typ ook dat die subtiele hints met een negatieve klank geen hulp bieden aan de de ts. Dus gewoon een kleine beknopte uitleg geven hoe het wel moet. Een soort zetje in de goede richting. En dan zonder de ts onderuit te trappen. Hopelijk snap je nu beter wat ik bedoel zot.

En hopelijk blijven we nog jaren een levendig forum houden met veel technische kennis zodat de techneuten en de iets minder technisch aangelegde mensen elkaar iets kunnen leren. Gr Foexie
 
Werkplaatshandboeken zijn erg handig, maar de informatie over basiszaken als olie en banden die er in staat is vaak oud tot verouderd.

Een mid jaren '90 vierpitter is nog steeds een zeer bruikbare motor. Maar om nou op zoek te gaan naar een setje BT56's omdat het boek dat zegt :N

Het gaat om de cultuur en sfeer die er hangt in de techniek. Als mensen continu op het belang van een goede startpost gewezen worden, dan groeit dat en wordt het vanzelfsprekend. Iemand die zich aanmeldt en een brede vraag stelt zonder info te geven wordt er dan meteen op gewezen dat hij meer moet doen.

En je moet niet bang zijn om een topic op slot te gooien als iemand na 2 dagen daar niet op reageert.
 
Laatst bewerkt:
Wat houd de afkorting irl in?
Veel personen op dit forum weten op welke opmerkingen ik doel.
Ik denk dat mijn uitleg vrij duidelijk is. Als hier vragen over zijn stel ze gerust.
Over het dik gedrukte stuk:
Nogmaals ik typ toch duidelijk dat ik begrijp dat jij als ondernemer niet je salaris weg gaat geven. Dan kun je de motoren net zo goed zelf gratis repareren. Maar ik typ ook dat die subtiele hints met een negatieve klank geen hulp bieden aan de de ts. Dus gewoon een kleine beknopte uitleg geven hoe het wel moet. Een soort zetje in de goede richting. En dan zonder de ts onderuit te trappen. Hopelijk snap je nu beter wat ik bedoel zot.

En hopelijk blijven we nog jaren een levendig forum houden met veel technische kennis zodat de techneuten en de iets minder technisch aangelegde mensen elkaar iets kunnen leren. Gr Foexie
Volgens mij doet Zot niet anders dan zetjes geven in de goede richting.
Ik denk dat TS heel blij mag zijn met de zetjes van Zot. Het mag geen verplichting worden om alles volledig uit te leggen. Zot geeft zetjes in de hoop dat ts zelf gaat nadenken en daarmee wat gaat leren. Als ik me vergis dan hoor ik het wel.
 
en minder traffic, dus minder inkomsten etc.

Bedenk eens hoe het beter kan voor M-F en niet voor jezelf

Een dag niet kunnen posten, een vragen protocol, verwijzing naar handboek, enzoverder..., of beter gezegd, elk obstakel/belemmering zal minder traffic betekenen.

En beter voor MF..., ik denk in de lange termijn oplossing, en dat zal misschien wat "kosten" , maar het gaat er om wat het op de lange termijn opbrengt.
 
Volgens mij doet Zot niet anders dan zetjes geven in de goede richting.
Ik denk dat TS heel blij mag zijn met de zetjes van Zot. Het mag geen verplichting worden om alles volledig uit te leggen. Zot geeft zetjes in de hoop dat ts zelf gaat nadenken en daarmee wat gaat leren. Als ik me vergis dan hoor ik het wel.

Je hebt hier zeker gelijk in en ik snap dat Zot (in dit geval) geen zin en tijd heeft om alles tot in detail voor te kauwen.

Wel heb ik in het verleden ook weleens reacties gelezen die zo cryptisch waren dat je er alleen maar uit kon halen dat wat diegene die gedaan of bedacht had fout was en meer niets.
Dat lijkt me ook niet helemaal de juiste manier om het in de techniek-sectie te verbeteren.
 
Werkplaatshandboeken zijn erg handig, maar de informatie over basiszaken als olie en banden die er in staat is vaak oud tot verouderd.

Een mid jaren '90 vierpitter is nog steeds een zeer bruikbare motor. Maar om nou op zoek te gaan naar een setje BT56's omdat het boek dat zegt :N

Het gaat om de cultuur en sfeer die er hangt in de techniek. Als mensen continu op het belang van een goede startpost gewezen worden, dan groeit dat en wordt het vanzelfsprekend. Iemand die zich aanmeldt en een brede vraag stelt zonder info te geven wordt er dan meteen op gewezen dat hij meer moet doen.

En je moet niet bang zijn om een topic op slot te gooien als iemand na 2 dagen daar niet op reageert.

:Y Eens.
En vooral de oudere exemplaren hebben zo'n beknopt how to gedeelte.

Bijvoorbeeld:
Kettingwiel vervangen, alles precies uitgelegd tot in detail. Maar.., dat je eerst beter de remblokken uit de klauw kunt halen, dat verteld het boek niet. Iemand met ervaring wel.

Als het zadel van jouw transalp is doorgezakt en de cdi geeft storing, dat vindt je niet in het wph.
Enzovoorts, enzov...
 
Ik weet het ook niet, ik vind techniek ook mooi en kan gerust zeggen dat ik van mijn hobby, sleutelen, mijn werk heb gemaakt. Misschien is het gewoon het beste om de techniek afdeling serieus te houden, ook al komen er botte vragen voorbij. Bijvoorbeeld over de cb125s zoals eerder aangegeven werd. Blijf gewoon serieus, en als er bijvoorbeeld 3 serieuze antwoorden zijn gegeven, maar er wordt door de TS niet meer gereageerd, reageer dan gewoon helemaal niet meer op het topic en laat het zakken..

Aan de andere kant, als er in een topic gewoon goed/en snel met elkaar word gecommuniceerd ( :+ ) tussen TS en de 'helpers' kunnen er natuurlijk best geintjes worden verteld. Dan is het ook leuk.

Maar een topic waar de TS zelf niet meer op reageerd is gewoon triest.

Misschien is zoiets ook wel te modden, als er na 8 reaguursels geen reactie meer is van de TS, kan er niet meer gereageerd worden, behalve door de TS dan..

Ik heb nu wel het idee dat ik genoeg ideeen heb aangedragen.

Dus, Ed out 8-)
 
Het icoontje :') staat voor happy tears, (tranen van geluk). Hiermee gaf ik aan dat ik het juist wel met jou eens ben.


Moeten we je dan echt alles voorkauwen? '(




EDIT: :+ :+ :+



P.S. Met het icoontje :+ geeft men doorgaans dit bericht niet al te serieus te nemen. Het is dus als het ware grappig bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Het icoontje :') staat voor happy tears, (tranen van geluk). Hiermee gaf ik aan dat ik het juist wel met jou eens ben.


Moeten we je dan echt alles voorkauwen? '(




EDIT: :+ :+ :+



P.S. Met het icoontje :+ geeft men doorgaans dit bericht niet al te serieus te nemen. Het is dus als het ware grappig bedoeld.
Dat had ik dan verkeerd begrepen.
:) dat je het met me eens bent.
 
ik zie het probleem niet. er zijn verschillende soorten fora : streng gemodereerde waar als je off-topic gaat je quasi verbannen wordt, anderen waar bijna alles is toegelaten en die om het zo te zeggen "zelf-modererend zijn". het hangt maar af van wat je zelf het liefst hebt waar je blijft rondhangen.

in het echte leven is het net hetzelfde : je hebt vriendenkringen/clubs waar het plezant vertoeven is, waar veel lol getrapt wordt maar waar je als je eens hulp nodig hebt je ook geholpen wordt, ook al durven ze je vierkant uitlachen.

en je hebt "nerd-clubs/vrienden" waar ze zo geobsedeerd zijn met hun ding dat dat het enige is wat ter sprake komt. je leert iets bij, maar plezant was het niet.

je kan nooit voor iedereen goed doen, aanvaard dat gewoon en het leven is veel plezanter dan konstant je kop te breken over vanalles en nog wat om toch maar iedereen tevreden te stellen (politieke correctheid iemand ?)


het lijkt hier bijna een "zwarte pieten diskussie" :P
 
Nu zijn wij M-F dus aan zet hoe we daar in de toekomst mee omgaan. En nogmaals, ik heb me ook regelmatig schuldig gemaakt aan lolbroekerij in Techniek-Topic. Maar als we met z'n allen afspreken dat we daar niet meer aan doen, zal ik me daar ook aan houden.


Dan neem ik jou nu even als voorbeeld, alleen maar met een smiley reageren heeft ook niet veel nut en dan ZEKER met die stomme
:')

happy tears heet die namelijk.

NIEMAND GDVD BOSSO IS DE ENIGE die dat ding gebruikt omdat hij huilt van geluk door iemand zijn post/opmerking, het is ALTIJD sarcasme in 1 of andere vorm.

:r

( die is dan wel weer duidelijk.

zag je reachtie pas later, snappen doe ik het nog steeds niet.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik het hele topic (wel goed ;) ) heb doorgelezen zou je de meeste reacties kunnen samenvatten dat :

iedereen in Techiek V&A zich anders kan en moet gedragen.
een aantal practische mogelijke verbetering softwarematig niet mogelijk zijn.
men ook niet al te streng wil modereren.

maar de meeste problemen beginnen bij de moeite die mensen met een probleem nemen en een vaak wat botte of zelfs totaal geen reactie meer geven.

dan komt er sarcasme, loltrapperij of afzeikerij , net waar men zin in heeft.

daar heeft ieder een net andere visie op en soms gaat het ook gewoon mis of iemand zijn dag niet.
maar in de openingspost staat (nog) niet dat er dingen aangepast gaan worden om dat tegen te gaan.

of er nu een techneut een hobbyist of een nieuwkomer zich niet gedraagd, op het moment dat een ander als een moderator daar iets van zegt krijg je het bekende welles/nietes gedrag.

ik vind dat dergelijk gedrag rapporteren meestal beter is als zelf een mening/tegengas of reactie te geven.
 
Ik zou "kapiteinkoek" willen voordragen.
Hij neemt zich de tijd om dingen uit te leggen, correct taal gebruik.

Daar kunnen enkele profs hier wel een voorbeeld aan nemen.
Ongeacht hoeveel kennis/ervaring ze hebben of zichzelf toeschrijven.
En ik snap dat ze ook een boterham lusten maar reageer dan gewoon niet.....

Qua kudo systeem: Zou dat dan inhouden dat iemand met bv 500 posts en 20 kudos veel hoger uitkomt dan een ander met maar 100 post en 10 kudos?
Terwijl in verhouding de 2de een veel hogere bijdrage heeft geleverd....
Krijg je dan niet een systeem waarbij een perverse prikkel gecreerd word om te posten?

Dan liever een plus/min systeem. Waarbij er dus ook "gestraft" kan worden voor:
- taalgebruik.
- geen bijdrage aan de topic maar wel langskomen om een ander z'n verhaal af te kraken. Zonder te onderbouwen waarop dat gebaseerd is.
- herhaaldelijk offtopic wanneer hier nadrukkelijk al een waarschuwing aan vooraf is gegaan.
- grapjassen met een kwetsend "gevoel van humor". (humor moet wel mogelijk blijven)

Maar over wie er nou mag plussen/minnen ben ik nog niet uit.


Dan nog de drempel over het posten in het technisch gedeelte.
Als je met een probleem zit en je er niet aan uitkomt dan lijkt het me fijn om op een forum terecht te kunnen.
Door eerst te moeten registreren ligt de drempel al wat hoger dan bv op smoelboek wat te roeptoeteren. Door daar nog meer eisen aan te stellen komt de toegankelijkheid niet ten goede.
Dat de een zijn verhaal wat beter kan formuleren dan de ander is niet anders.
Degene die zijn vraag goed steld krijgt ook een vollediger antwoord.
Waarschijnlijk zijn de meeste nieuwelingen ook op dit forum gestuit op zoek naar een oplossing.
En het verwijzen naar de WPHB of zoekfunctie heeft dan weinig toegevoegde waarde. (zij waren al op internet aan het zoeken en kwamen er niet aan uit.)
En degene die hier al een tijdje leest, weet wel beter dan een topic te starten zonder de zoekfunctie te hebben geraadpleegd.

Maar het niet meer reageren wanneer je geholpen bent is en blijft jammer.
Daar zijn al enkele voorbeelden van gegeven.


Hier een mooi voorbeeld van hoe een discussie helemaal aan gort is gegaan.
Wat voor invloed heeft de compressieverhouding?
 
Laatst bewerkt:
Wat ik het grootste probleem vind, is dat er veel posters zijn die hier komen alsof we een vraagbaak zijn waar ze maar even de oplossing voor hun probleem op een presenteerblaadje krijgen.
En als de antwoorden niet bevallen of niet snel genoeg komen raken ze geïrriteerd.
Ik kan daar moeilijk tegen, en ik probeer ze ook als het kan zelf na te laten denken, ipv alles voor te kauwen.
Op een ander technisch forum waar ik zit, kan men maximaal 3 openstaande vragen hebben, heeft men dan de oplossing of afloop daar niet bij vermeld, mag je gewoon geen nieuwe vragen meer posten
 
Wat ik het grootste probleem vind, is dat er veel posters zijn die hier komen alsof we een vraagbaak zijn waar ze maar even de oplossing voor hun probleem op een presenteerblaadje krijgen.
En als de antwoorden niet bevallen of niet snel genoeg komen raken ze geïrriteerd.
Ik kan daar moeilijk tegen, en ik probeer ze ook als het kan zelf na te laten denken, ipv alles voor te kauwen.
Op een ander technisch forum waar ik zit, kan men maximaal 3 openstaande vragen hebben, heeft men dan de oplossing of afloop daar niet bij vermeld, mag je gewoon geen nieuwe vragen meer posten

Dat laatste lijkt me een goede.
Dat "verplicht" de TS om zijn topic af te sluiten.
Al dan niet met een samenvatting van wat nou geholpen heeft.

Maar met het voorkauwen ben ik het minder eens.
Wat voor de een vanzelfsprekend is kan voor de ander een complete studie blijken.
Neem maar als voorbeeld electro. Serie of parallel schakeling van verlichting.
"Ik heb 2 stralers op de motor maar ze branden niet zoals ik verwacht.
Wat is het probleem?"

Als je wat kennis hebt over de serie/parallel dan overkomt het je niet eens.
Maar als je er nog nooit van gehoord hebt dan wordt het toch enkele uurtjes zelfstudie electrotechniek. Zie dat dan op internet te vinden in Jip en Janneke taal specifiek voor jouw probleem.
Juist zo iemand heeft dan ontzettend veel aan een uitgebreide specifieke oplossing.
Enige inzicht/nadenken blijft natuurlijk nodig om het te begrijpen en uit te kunnen voeren.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij doet Zot niet anders dan zetjes geven in de goede richting.
Ik denk dat TS heel blij mag zijn met de zetjes van Zot. Het mag geen verplichting worden om alles volledig uit te leggen. Zot geeft zetjes in de hoop dat ts zelf gaat nadenken en daarmee wat gaat leren. Als ik me vergis dan hoor ik het wel.
Excuses als mijn reactie het gevoel opwekt dat ik het tegen zot bedoel. Ik doel niet op zot zijn reacties maar op de beperkte reacties in het algemeen. Misschien heb ik niet helemaal de juiste woorden gebruikt en lijkt het tegen zot in deze reactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan