Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.082
27.381
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
Nee, het gaat slecht met M-F. Het grote publiek verschuift steeds meer naar facebook.
Sterk punt van M-F tov facebook is de terug vindbaarbeid. Vooral techniek is hierin een sterke pijler van M-F. Om dat te behouden/ versterken moet er iets aan de opzet gesleuteld worden.

Of de facebook generatie komt naar M-F. Een treffend voorbeeld was toch wel dit topic: vermogen verlies cb125s .
Wat wou de TS hiermee bereiken? Dat half mp-F op zijn stoep staat om dat ding na te kijken of zit hij nu nog op het eerste piepje van zijn foon te wachten dat er antwoord is? Hoe dan ook ik geloof niet dat deze TS ooit nog de moeite heeft genomen om terug te komen om te lezen of er gereageerd is, of zelfs maar iets meer uitleg te geven.

Wat het topic uit dit voorbeeld betreft, dit is volkomen ontspoort met allerlei onzin/ongein. iets waar ik zelf ook aan heb mee gedaan, dus ik ga absoluut niet vrijuit. :$ Maar wat moeten we verder Hiermee? We hebben ons lolletje gehad, incl. minstens 1 der mods. Dus van mij mag het helemaal gewist worden! Het voegt totaal niets toe aan M-F, en neemt alleen maar ruimte in op de servers.

Op het wandelforum waar ik ook kom gaat eens per jaar de bezem erdoor. Daar bedoel ik het volgende mee:

Aangemeld, maar nooit meer terug gekomen? Na een 2 jaar ben je gewist.
Berichten waar niemand ooit op gereageerd heeft? Weg ermee.
Topics waar niemand nog naar omkijkt en die ook niets meer toevoegen? Weg ermee.

Terug naar het techiek topic: Vaak sta ik ervan te kijken waar de leden over beginnen. Vragen over kwesties die je veel beter in een topic kan stellen die over jouw type motor gaan. Zo zal ik niet gauw iets vragen in techniek over mijn oude BMW's. Want daarvoor is een veel beter topic in "Brikken en Klassieker" of het Zijspan-topic. Daar verwacht ik de mensen en antwoorden die voor mij van belang zijn.
 
Laatst bewerkt:
ik vind er veel leuke reacties instaan :P, maar wel een dvdruitje, 1 post inderdaad.

en een mooi voorbeeld van het preventief vervangen van je wiellagers om verkoudheid te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil even inhaken op de term profesionals. Vaak lees ik in topics een reactie van mensen die ik als profesionals beschouw.(ik ga geen namen noemen) deze mensen geven dan een hint of een afkrakenende noot richting ts. Ik snap dat dit vaak mensen zijn die een eigen onderneming hebben en niet hun eigen werk en dus inkomsten weg gaan geven op mf. Maar als mf met een sterren systeem of iets dergelijks gaat werken hoop ik ook dat we duidelijke antwoorden krijgen van iedereen en niet met 3 woorden gaan gooien waar we wel uit kunnen halen dat het fout is wat we doen maar niet uit kunnen halen wat we wel moeten doen. De iets gevorderde sleutelaars kunnen wel wat met deze hints en de beginners zullen soms toch echt wat meer info nodig hebben. En per slot van rekening is toch iedereen een keer ergens moeten beginnen.
 
Ik wil even inhaken op de term profesionals. Vaak lees ik in topics een reactie van mensen die ik als profesionals beschouw.(ik ga geen namen noemen) deze mensen geven dan een hint of een afkrakenende noot richting ts. Ik snap dat dit vaak mensen zijn die een eigen onderneming hebben en niet hun eigen werk en dus inkomsten weg gaan geven op mf. Maar als mf met een sterren systeem of iets dergelijks gaat werken hoop ik ook dat we duidelijke antwoorden krijgen van iedereen en niet met 3 woorden gaan gooien waar we wel uit kunnen halen dat het fout is wat we doen maar niet uit kunnen halen wat we wel moeten doen. De iets gevorderde sleutelaars kunnen wel wat met deze hints en de beginners zullen soms toch echt wat meer info nodig hebben. En per slot van rekening is toch iedereen een keer ergens moeten beginnen.


:^ Helemaal mee eens, en dat is ook wat ik in een eerdere post ook heb aangegeven.
 
Ik denk dat een start formulier bij het openen van een nieuw draadje een lastig ding is. Natuurlijk kan je aangeven over welk merk motorfiets het gaat en type, Maar soms worden ook weer delen van modellen uitgewisseld en wat vul je dan in.

Bij de meeste formulieren die ik zelf moet invullen schrijf ik de open aanvul ruimte helemaal vol om nog eens de nuanche aan te geven tussen mijn eerder aangegeven antwoorden en daarbij zijn de eerder geven antwoorden vaak overbodig geworden.

Het zou in mijn ogen beter zijn iedere keer als iemand een topic wil starten nog eens in beeld te brengen dan men zijn vraag zo duidelijk en kompleet mogenlijk stelt.Soms verteld een foto of film het verhaal beter.
 
Ik wil even inhaken op de term profesionals. Vaak lees ik in topics een reactie van mensen die ik als profesionals beschouw.(ik ga geen namen noemen) deze mensen geven dan een hint of een afkrakenende noot richting ts. Ik snap dat dit vaak mensen zijn die een eigen onderneming hebben en niet hun eigen werk en dus inkomsten weg gaan geven op mf. Maar als mf met een sterren systeem of iets dergelijks gaat werken hoop ik ook dat we duidelijke antwoorden krijgen van iedereen en niet met 3 woorden gaan gooien waar we wel uit kunnen halen dat het fout is wat we doen maar niet uit kunnen halen wat we wel moeten doen. De iets gevorderde sleutelaars kunnen wel wat met deze hints en de beginners zullen soms toch echt wat meer info nodig hebben. En per slot van rekening is toch iedereen een keer ergens moeten beginnen.
irl vragen mensen mij "wat bedoel je?"

Hier ben je een botte lul als je niet alles direct voorgekauwt en herkauwt klaar legt
 
OK, ik val niet onder de categorie 'aantoonbaar verstand van zaken' maar wil toch effe mijn eitje kwijt. Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om in een bepaald gedeelte van het forum een ander, strikter, serieuzer beleid te hanteren. Als het duidelijk is onder welke voorwaarden je reageert kun je kiezen of je daar deel van wil uitmaken of niet. Als je dat niet wil, prima. Als je dat wel wil, ook prima.

Maar het 'een niveautje omhoog tillen' van een tech-gedeelte lijkt mij heel interessante kost! :t
 
heel goed idee, maar ben bang dat dat ook slecht uitvoerbaar is met de huidige software, dus we moeten het doen met de huidige zoekfuntie.
voor ik in geavanceerd zoeken kom moet ik altijd eerst op 'zoekterm' , dat staat namelijk al ingevuld, zoeken eer in in de titel(van een topic) kan zoeken.
dat gaat iemand die hier net is niet uitzoeken als ik dat in al die jaren nog niet gevonden heb (tips nog steeds welkom )
Heel herkenbaar :Y En mocht je al op de goede weg zijn, dan krijg je zoveel hits..... :X
En dan ook nog meestal in "het topic ....." zodat je "dit" topic ook nog weer eens helemaal door kunt scrollen.

Verder had ik wel verwacht dat het niet werkt met de huidige software, alleen denk ik wel dat wanneer er vanaf nu met motorfiets, type, en onderwerp een vraag gestart moet worden, dat we uiteindelijk een database krijgen van waar uit de mens en zoekmachine beter zoeken kan.

denk ik..., want ik heb meer verstand van verzekeringen dan van computers, en van verzekeringen weet ik al helemaal niets....
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of dit hier al gezegd is, maar een heleboel problemen die een 'doe het zelver' tegenkomt staan altijd keurig omschreven in het werkplaatshandboek van de desbetreffende motor.

Ik verwijs daar dan ook bijna altijd naar als iemand een probleem heeft met zijn motor.
Zelfde gezeik als 'wat voor olie moet erin' , lees je handboek!

Ik ben wel ook van mening dat dat ook gewoon veel meer gezegd moet worden. Koop een fuckin werkplaats handboek, en als je er dan nog niet uitkomt stel je hier de vraag. Op die manier verhoog je ook het niveau van de technische vragen.

Mijn 2 centen.
 
Geen idee of dit hier al gezegd is, maar een heleboel problemen die een 'doe het zelver' tegenkomt staan altijd keurig omschreven in het werkplaatshandboek van de desbetreffende motor.

Ik verwijs daar dan ook bijna altijd naar als iemand een probleem heeft met zijn motor.
Zelfde gezeik als 'wat voor olie moet erin' , lees je handboek!

Ik ben wel ook van mening dat dat ook gewoon veel meer gezegd moet worden. Koop een fuckin werkplaats handboek, en als je er dan nog niet uitkomt stel je hier de vraag. Op die manier verhoog je ook het niveau van de technische vragen.

Mijn 2 centen.
alles wat je hierboven schrijft is voltooid verleden tijd.

een boek _O-
 
Laatst bewerkt:
Toch ben ik het grotendeels eens met Ed HondaCB50J.

Er worden iets te vaak vragen gesteld in de trant van: Als mijn schoonmoeder achterop meerijdt komt het voorwiel omhoog. Moet ik nu het voorwiel laten balanceren?

Werkplaatshandboek of internest, men heeft tegenwoordig geen zin om eerst iets zelf uit te zoeken,
 
Laatst bewerkt:
Toch ben ik het grotendeels eens met Ed HondaCB50J.

Er worden iets te vaak vragen gesteld in de trant van: Als mijn schoonmoeder achterop meerijdt komt het voorwiel omhoog. Moet ik nu het voorwiel laten balanceren?

Werkplaatshandboek of internest, men heeft tegenwoordig geen zin om eerst iets zelf uit te zoeken,
dus moet M-F zich daaraan aanpassen
 
En dan blijft de vraag staan wie waarvoor een goede bijdrage kan leveren.

Om mijzelf als voorbeeld te nemen: ik weet wel iets van motorbanden. Maar van bijvoorbeeld electra kom ik niet verder dan basiskennis. Hoe voorkom je dat een reactie over electra van iemand als mijzelf een grotere waarde krijgt dan de reactie van iemand die bijvoorbeeld electrotechnisch ingenieur is, maar hier niet als professional/expert bekend staat?
 
Super belangrijk allemaal ja. Dit soort gezeik dus, kap ermee, het voegdtdtdt niks toe. Niet iedereen is afgestudeerd in Nederlands, en ook niet iedereen spreekt Japans. ;)

Edit : mijn berichtje was dus aan Zot bedoelt.
Topic gaat hard ! :)
 
Laatst bewerkt:
Kudosysteem dan maar? En dan zien we na een tijdje wel hoe dat gaat.

Of dat mods een post die iets toevoegt kunnen markeren en dat je op basis daarvan een techniek-score krijgt. Waar na verloop van tijd vanzelf users uit komen rollen met een aparte indicatie als ze posten in techniek.

Of je stelt een aparte 'undercover-mod' aan die dat soort reacties onzichtbaar plust zodat de plaatser van die reactie daarmee punten verdient voor zijn 'weet waar ie het over heeft-score'.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of dit hier al gezegd is, maar een heleboel problemen die een 'doe het zelver' tegenkomt staan altijd keurig omschreven in het werkplaatshandboek van de desbetreffende motor.

Ik verwijs daar dan ook bijna altijd naar als iemand een probleem heeft met zijn motor.
Zelfde gezeik als 'wat voor olie moet erin' , lees je handboek!

Ik ben wel ook van mening dat dat ook gewoon veel meer gezegd moet worden. Koop een fuckin werkplaats handboek, en als je er dan nog niet uitkomt stel je hier de vraag. Op die manier verhoog je ook het niveau van de technische vragen.

Mijn 2 centen.

Joh, ik heb in mijn leven meer verschillende motorfietsen bereden, dan de Paus aan misdienaars......
En er is helaas niet een alles omschrijvende motorfiets bijbel.
 
Geen idee of dit hier al gezegd is, maar een heleboel problemen die een 'doe het zelver' tegenkomt staan altijd keurig omschreven in het werkplaatshandboek van de desbetreffende motor.

Ik verwijs daar dan ook bijna altijd naar als iemand een probleem heeft met zijn motor.
Zelfde gezeik als 'wat voor olie moet erin' , lees je handboek!

Ik ben wel ook van mening dat dat ook gewoon veel meer gezegd moet worden. Koop een fuckin werkplaats handboek, en als je er dan nog niet uitkomt stel je hier de vraag. Op die manier verhoog je ook het niveau van de technische vragen.

Mijn 2 centen.
In veelgevallen is zo'n boek zeker handig, maar je kan toch niet gaan verwachten dat een vraag pas hier gesteld mag worden na het aanschaffen en doornemen van zo'n boek?
Ik vind het zelf erg interessant waarom iets zo is. Dat wordt in je boek meestal niet uitgelegd.
Staat er in een wphb waarom raw's sneller gaan knipperen na het vervangen door leds? Of waardoor de andere kant gaat mee knipperen? Erg veel problemen komen bij veel motoren voor, zoals b.v. een defect aan de spanningsregelaar. Als je de werking begrijpt kan je boek bij het oud papier.
hetzelfde geld voor de kettingspeling. Als je weet wat de bedoeling is. Het simpelweg doen wat er in het boek staat maakt je geen goed monteur, ook niet als daarna de klacht is verholpen.
Zolang men alleen maar tips geeft waar men iets van weet is er niks aan de hand. Echter komt het erg vaak voor dat er tips worden gegeven die kant noch wal raken en de ts op het verkeerde been zetten.
 
Ik stel voor onderstaand icoon standaard bij de mogelijkheden toe te voegen.

full
 
dus moet M-F zich daaraan aanpassen

Dat verwacht men dus blijkbaar. Maar het is aan M-F om daar aan toe te geven of niet.

Een TS stelt een vraag waarbij ik en waarschijnlijk vele anderen denken. "Waar slaat dit op?" Ikzelf krijg dan wel eens het gevoel dat zo iemand niet eens de voorkant van zijn/haar motor weet aan te wijzen.

Dan kunnen er een paar dingen gebeuren:
A) Doorvragen, en min of meer een goede beschrijving eisen voordat we ermee verder gaan.
B) Alle lolbroeken springen er in, en we hebben weer een vrijdagmiddag topic. Maakt niet uit wat voor dag het dan is.
C) Verwijzen naar een WPH, wat ook regelmatig gebeurt.
D) volkomen negeren.

Nu zijn wij M-F dus aan zet hoe we daar in de toekomst mee omgaan. En nogmaals, ik heb me ook regelmatig schuldig gemaakt aan lolbroekerij in Techniek-Topic. Maar als we met z'n allen afspreken dat we daar niet meer aan doen, zal ik me daar ook aan houden.
 
Laatst bewerkt:
Dat verwacht men dus blijkbaar. Maar het is aan M-F om daar aan toe te geven of niet.

Een TS stelt een vraag waarbij ik en waarschijnlijk vele anderen denken. "Waar slaat dit op?" Ikzelf krijg dan wel eens het gevoel dat zo iemand niet eens de voorkant van zijn/haar motor weet aan te wijzen.

Dan kunnen er een paar dingen gebeuren:
A) Doorvragen, en min of meer een goede beschrijving eisen voordat we ermee verder gaan.
B) Alle lolbroeken springen er in, en we hebben weer een vrijdagmiddag topic. Maakt niet uit wat voor dag het dan is.
C) Verwijzen naar een WPH, wat ook regelmatig gebeurt.
D) volkomen negeren.

Nu zijn wij M-F dus aan zet hoe we daar in de toekomst mee omgaan. En nogmaals, ik heb me ook regelmatig schuldig gemaakt aan lolbroekerij in Techniek-Topic. Maar als we met z'n allen afspreken dat we daar niet meer aan doen, zal ik me daar ook aan houden.
Dat zou ik dan weer erg jammer vinden. een beetje lolbroekerij moet volgens mij gewoon kunnen.
Er zijn naar mijn idee al teveel fora's waar men veel te serieus is en een grap niet mogelijk is.
Ik vind dat een groot gemis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan