Aftermarket rempomp

Flurpsel

Die hard MF'er
15 nov 2008
814
41
Rotterdam
Ik gebruik mijn SC44 Fireblade op het circuit en hoor vaak dat een aftermarket rempomp een geweldige toevoeging is maar ik heb daar een paar vragen over. Ik heb zitten kijken en rond de 300eu heb je een Brembo rempomp inclusief remhendel, maar dan moet je er nog een koppelingshendel bij hebben anders heb je afwijkende hendels en dat lijkt me geen succes. Dan kom je al gauw op de 150eu extra is 450eu totaal, klopt dat een beetje?

En hoe goed is dit spul over te zetten als ik later besluit van motor te wisselen?

Verder vroeg ik me af of je remvloeistofreservoir en remlichtschakelaar er zonder problemen op past, of wisselt dit weer per model?

Ten slotte zie ik bij de specificaties vaak 17 of 19mm zuigerdiameter, en de hefboomverhouding. Wat is gebruikelijk en waar moet ik het opletten?

Alvast bedankt!
 
Wat maakt het uit dat je aan de andere kant je originele koppelingshevel hebt? Remvloeistofreservoir past niet altijd origineel. Remlichtschakelaar moet je een van Brembo zelf hebben of een die als banjobout dient (drukschakelaar). Overbouwen naar andere motor is in principe geen probleem. De diameter bepaal je aan de hand van de diameter van de zuigers in je remklauwen. Ik heb zelf een Nissin radiale rempomp van een sloopmotor gehaald. 17mm en werkt goed op mijn setup.


Hier heb je wat leesvoer. Daar zal je wel wat wijzer van worden.
 
Nee gaat me niet zo om de looks (het is een 20 jaar oude Blade met glijschade aan de zijkant..) maar meer om consistent gevoel in de hendels. Maar of me dat 150eu waard is moet ik nog even over nadenken.

Bedankt voor de link. Dat beantwoord in principe al mijn vragen :)
 
Nee gaat me niet zo om de looks (het is een 20 jaar oude Blade met glijschade aan de zijkant..) maar meer om consistent gevoel in de hendels. Maar of me dat 150eu waard is moet ik nog even over nadenken.

Bedankt voor de link. Dat beantwoord in principe al mijn vragen :)
Als je originele rempomp erop zit dan ga er er qua gevoel sowieso al een eind op vooruit.
 
Ja dat begreep ik inderdaad. Heb ooit eens een dag op een Panigale 1098 gereden die had een radiale rempomp en dat remvermogen staat me bijna nog meer bij dan de acceleratie.. en daarnaast hoor ik op circuitdagen altijd dezelfde verhalen van iedereen. Misschien moet ik de knoop maar doorhakken, maar zat te twijfelen tussen een stuurdemper of een rempomp..
 
Brembo is het populairst maar niet per sé het beste. Ik lees ook veel positieve dingen over Accosato en HEL en daarvoor is de prijs-prestatie misschien beter. Op mijn nieuwste circuitmotor had de vorige eigenaar een Brembo 19 RCS gezet en de eerste sessie op het circuit vond ik die veel te giftig en lastig te doseren, toen het palletje van de RCS omgedraaid voor meer gevoel.
 
:^

Ik heb ook pas de Galespeed op aanraden van voormalig 'Brembo-man' Hans.

DSC_4064.jpg

Een stuurdemper snap ik dan weer minder, mits de vering goed is afgesteld..
 
Brembo is het populairst maar niet per sé het beste. Ik lees ook veel positieve dingen over Accosato en HEL en daarvoor is de prijs-prestatie misschien beter. Op mijn nieuwste circuitmotor had de vorige eigenaar een Brembo 19 RCS gezet en de eerste sessie op het circuit vond ik die veel te giftig en lastig te doseren, toen het palletje van de RCS omgedraaid voor meer gevoel.
Ik heb hrm afgelopen dinsdag weer op standje giftig gezet, ik was er wel aan toe nu.
 
:^

Ik heb ook pas de Galespeed op aanraden van voormalig 'Brembo-man' Hans.

Bekijk bijlage 1625861
Een stuurdemper snap ik dan weer minder, mits de vering goed is afgesteld..
Nou laatste keer op Zolder ging mijn voorwiel in de 2e versnelling alle kanten op behalve rechtuit. In principe niet schrikken en gas erop houden lost t op maar ik heb wel het gevoel dat t een keer mis kan gaan. Dat valt verder niet te corrigeren met de voorvering toch?

Goeie tip vd Galespeed. Ik ga eens kijken wat er te koop is.
 
Nou laatste keer op Zolder ging mijn voorwiel in de 2e versnelling alle kanten op behalve rechtuit. In principe niet schrikken en gas erop houden lost t op maar ik heb wel het gevoel dat t een keer mis kan gaan. Dat valt verder niet te corrigeren met de voorvering toch?

Goeie tip vd Galespeed. Ik ga eens kijken wat er te koop is.
Dat kan zeker aan je vering/damping liggen. Maar het kan ook nog aan je geometrie liggen. Als jij je motor erg op zijn neus hebt staan, of juist achterover dan kan de vering wel eens problemen gaan geven.
 
Nee gaat me niet zo om de looks (het is een 20 jaar oude Blade met glijschade aan de zijkant..) maar meer om consistent gevoel in de hendels. Maar of me dat 150eu waard is moet ik nog even over nadenken.

Bedankt voor de link. Dat beantwoord in principe al mijn vragen :)
Tja ik rij met al mijn motoren, brembo rempompen en brembo hendels. Maar de koppeling hendels zijn nog Suzuki of KTM, ik merk er niks nadeligs van.
 
Dat kan zeker aan je vering/damping liggen. Maar het kan ook nog aan je geometrie liggen. Als jij je motor erg op zijn neus hebt staan, of juist achterover dan kan de vering wel eens problemen gaan geven.
:^

Te agressief op het gas?
Gestaag opbouwen vanaf de apex..

Ik had in 2019 enorme bandenslijtage.
In 2020 niet vanaf nul zo groot meer geopend in de bocht.
Gewoon vroeger en steeds meer.

Twaalf seconden van mijn tijd af en bijna twee keer zo lang met het rubber. :}
 
Er zijn veel merken die performance rempompen maken, en afhankelijk van je budget en planning is het wel verstandig om je in te lezen.

Veel grote merken zijn populair, zoals hier boven genoemd, denk aan brembo, accossato en galespeed. Maar het is vaak bij de grotere merken ook zo dat de rempompen niet in huis te servicen zijn. Dit dient bij de dealer(galespeed) of zelfs bij de fabrikant (brembo) te gebeuren. De kosten hier voor zijn vaak niet erg mals, vergeleken met het aankoop bedrag van de pomp, plus de tijd dat je de pomp kwijt bent.

Braking (bekend van de wave remschijven) maakt ook rempompjes, en die zijn vaak zelf te servicen voor een kleine prijs (de reparatiesetjes zijn bij de dealer te krijgen)

Dus bedenk even goed wat je exact wenst van de pomp, en wat het mag kosten.

En dan hier nog een lijstje van de (voor mij) bekende merken die (performance) rempompen maken:

  • Brembo
  • Braking
  • Accossato
  • Discacciati
  • IRC
  • ITR
  • ISR
  • Galespeed
  • Beringer
 
Dat kan zeker aan je vering/damping liggen. Maar het kan ook nog aan je geometrie liggen. Als jij je motor erg op zijn neus hebt staan, of juist achterover dan kan de vering wel eens problemen gaan geven.
Klinkt aannemelijk. Moet mijzelf nog eens echt gaan verdiepen in de vering en schokbrekers. Zal eerlijk toegeven dat ik nog niet eens de veervoorspanning heb aangepast want ik vond hem altijd prima sturen in vergelijking met mn andere motoren, maar ik weeg wel rustig 90kg zonder gear en nu dus ook nog tankslappers.. misschien eerst daar maar eens naar kijken in plaats van probleem oplossen met gadgets.

Tja ik rij met al mijn motoren, brembo rempompen en brembo hendels. Maar de koppeling hendels zijn nog Suzuki of KTM, ik merk er niks nadeligs van.
Je hebt gelijk. Voor het geld kan je nog mooi een circuitdagje pakken op een goedkope baan.

:^

Te agressief op het gas?
Gestaag opbouwen vanaf de apex..

Ik had in 2019 enorme bandenslijtage.
In 2020 niet vanaf nul zo groot meer geopend in de bocht.
Gewoon vroeger en steeds meer.

Twaalf seconden van mijn tijd af en bijna twee keer zo lang met het rubber. :}
Het valt inderdaad wel te voorkomen met mn rechterhand en zo te lezen ook met de afstelling vd vering. Dus daar ga ik me eerst maar eens in verdiepen.

Er zijn veel merken die performance rempompen maken, en afhankelijk van je budget en planning is het wel verstandig om je in te lezen.

Veel grote merken zijn populair, zoals hier boven genoemd, denk aan brembo, accossato en galespeed. Maar het is vaak bij de grotere merken ook zo dat de rempompen niet in huis te servicen zijn. Dit dient bij de dealer(galespeed) of zelfs bij de fabrikant (brembo) te gebeuren. De kosten hier voor zijn vaak niet erg mals, vergeleken met het aankoop bedrag van de pomp, plus de tijd dat je de pomp kwijt bent.

Braking (bekend van de wave remschijven) maakt ook rempompjes, en die zijn vaak zelf te servicen voor een kleine prijs (de reparatiesetjes zijn bij de dealer te krijgen)

Dus bedenk even goed wat je exact wenst van de pomp, en wat het mag kosten.

En dan hier nog een lijstje van de (voor mij) bekende merken die (performance) rempompen maken:

  • Brembo
  • Braking
  • Accossato
  • Discacciati
  • IRC
  • ITR
  • ISR
  • Galespeed
  • Beringer
Oke er bestaat ook zoiets als te veel keuze ;)
Hoeveel onderhoud heeft zo n ding nodig dan? Ik rij er niet dagelijks mee naar mn werk. Hoogstens 5-6 circuitdagen per jaar.
 
Klinkt aannemelijk. Moet mijzelf nog eens echt gaan verdiepen in de vering en schokbrekers. Zal eerlijk toegeven dat ik nog niet eens de veervoorspanning heb aangepast want ik vond hem altijd prima sturen in vergelijking met mn andere motoren, maar ik weeg wel rustig 90kg zonder gear en nu dus ook nog tankslappers.. misschien eerst daar maar eens naar kijken in plaats van probleem oplossen met gadgets.


Je hebt gelijk. Voor het geld kan je nog mooi een circuitdagje pakken op een goedkope baan.


Het valt inderdaad wel te voorkomen met mn rechterhand en zo te lezen ook met de afstelling vd vering. Dus daar ga ik me eerst maar eens in verdiepen.


Oke er bestaat ook zoiets als te veel keuze ;)
Hoeveel onderhoud heeft zo n ding nodig dan? Ik rij er niet dagelijks mee naar mn werk. Hoogstens 5-6 circuitdagen per jaar.

Hij heeft onderhoud nodig zodra je een keer knijpt en hij remt niet meer :+

Valt niet echt te zeggen wanneer exact, maar gezien de kosten pas als ie 'lek' is. Ik denk dat de meeste mensen op dat moment (meestal gaat daar wel een paar jaar overheen) gewoon een nieuwe kopen. Mijn brembo RCS19 ging na 2 of 3 jaar lek volgens mij. Hoofdzakelijk op straat gebruikt en altijd tijdig verse remvloeistof gekregen. Vanaf dat moment werd het een reserve voor onderdelen. Ik heb m nu nog steeds liggen, gaat ook mee naar circuitdagen voor als een ander opeens een hendeltje nodig mocht hebben ofzo (tegen de hoofdprijs })) grapje
 
Na 3 jaar lek met een pompje van 300eu? Zou ik niet blij mee zijn.. ik bedoel voorlopig gebruik ik al jaren de standaard rempomp en die werkt in principe prima, geeft alleen niet de controle dat ik met een aftermarket hoop te bereiken, maar remmen doet hij wel.

Ik ga het morgen even op mn gemak uitzoeken allemaal. Paar euro mag t wel kosten als het werkelijk een hoop (rem)plezier oplevert en het kwalitatief spul is. Over t potentiele onderhoud maak ik me nog even niet te veel zorgen
 
Over t potentiele onderhoud maak ik me nog even niet te veel zorgen

Met onderhoud bedoel ik dus dat ze lek gaan, en ze naar de dealer/merk retour moeten voor revisie/service. Behalve zorgen dat er periodiek verse vloeistof in staat en wat scharnierpunten gesmeerd worden kan je M.i. weinig onderhoud doen aan zo'n pompje.

d.w.z. Ik ga mn dure brembo niet zelf uit elkaar plukken uit angst dat ik wat sloop wat niet los te krijgen is :+
 
Na 3 jaar lek met een pompje van 300eu? Zou ik niet blij mee zijn.. ik bedoel voorlopig gebruik ik al jaren de standaard rempomp en die werkt in principe prima, geeft alleen niet de controle dat ik met een aftermarket hoop te bereiken, maar remmen doet hij wel.

Ik ga het morgen even op mn gemak uitzoeken allemaal. Paar euro mag t wel kosten als het werkelijk een hoop (rem)plezier oplevert en het kwalitatief spul is. Over t potentiele onderhoud maak ik me nog even niet te veel zorgen
Nou ben ik maar een beginner, maar zelfs ik merk de meerwaarde van een andere pomp.
Mijn oem ging lek, een mooi moment voor een upgrade en dat werd de RCS. Het aan/uit gevoel is nu weg en dat geeft mij veel meer rust in de bochten. Ik probeer wel te remmen tot de apex, het gaat alleen nog niet zo hard dat het echt nodig is :).
 
Nou ben ik maar een beginner, maar zelfs ik merk de meerwaarde van een andere pomp.
Mijn oem ging lek, een mooi moment voor een upgrade en dat werd de RCS. Het aan/uit gevoel is nu weg en dat geeft mij veel meer rust in de bochten. Ik probeer wel te remmen tot de apex, het gaat alleen nog niet zo hard dat het echt nodig is :).
Daar is hij inderdaad voor, gecontroleerder remmen. :}
Niet het snoeiharde stok tussen het wiel.
Dat willen veel rijders, maar het is niet de rijstijl die je jezelf moet leren. Wel de makkelijkste.
Vloeiend remmend de bocht in tot de apex, en dan gecontroleerd op het gas; dat is de hoge kunst van het circuitrijden. :9~
Hoe snel je de motor rechtop kan zetten na de bocht is overigens ook wel een dingetje. :+
Maar met trailbraking kan je ook dat beter..
 
Er zijn veel merken die performance rempompen maken, en afhankelijk van je budget en planning is het wel verstandig om je in te lezen.

Veel grote merken zijn populair, zoals hier boven genoemd, denk aan brembo, accossato en galespeed. Maar het is vaak bij de grotere merken ook zo dat de rempompen niet in huis te servicen zijn. Dit dient bij de dealer(galespeed) of zelfs bij de fabrikant (brembo) te gebeuren. De kosten hier voor zijn vaak niet erg mals, vergeleken met het aankoop bedrag van de pomp, plus de tijd dat je de pomp kwijt bent.

Braking (bekend van de wave remschijven) maakt ook rempompjes, en die zijn vaak zelf te servicen voor een kleine prijs (de reparatiesetjes zijn bij de dealer te krijgen)

Dus bedenk even goed wat je exact wenst van de pomp, en wat het mag kosten.

En dan hier nog een lijstje van de (voor mij) bekende merken die (performance) rempompen maken:

  • Brembo
  • Braking
  • Accossato
  • Discacciati
  • IRC
  • ITR
  • ISR
  • Galespeed
  • Beringer

Ik had ooit een radiale rempomp van Magura op mijn CBR-Sport, die remde ook best en met veel gevoel.
En Spiegler is er ook nog ?, als het gebruikt word in het IDM zal het vast ook kwalitatief redelijk spul zijn..:?
 
Nissin maakt ook radiale rempompen. Zo te zien een goede optie voor fietsen die ook de straat op moeten want die worden geleverd met reservoir, stuurbevestiging en remlichtschakelaar. de Nissin MCBR17 of 19 voor 240 piek. Dat is opzich wel handig en voor een paar tientjes heb je een revisieset zie ik dus dan heb ik royalclub ook gelukkig gemaakt. :+

Volgens mij staat Nissin verder bekend als goed spul toch? ik kan alleen moeilijk achterhalen of deze pomp gefreesd of geforged is.

Verder zie ik een HEL voor 199euro, IRC voor 230, Brembo met RCS voor 250 en Galespeed voor 290 met optioneel een remlichtschakelaar. Allemaal radiale gefreesde pompen. Keuzes keuzes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan