Hallo beste MFers,
Ik ben een tijd bezig geweest met het internet afstruinen naar een goede how-to om op amateurniveau toch redelijk spuitwerk te kunnen produceren. Ik heb hierbij veel gehad aan de tips op het MF.
Als dank voor alle tips wil ik graag zelf mijn verhaal hier posten in de hoop dat andere doe het zelvers er wat aan hebben.
Ik ben van plan om mijn suzuki gs500 binnenkort wat op te knappen en over te spuiten.
Ik heb vroeger wel eens eerder een spuitbus vastgehad voor een spatbordje en derrgelijke.
Ik ben er op internet achter gekomen dat er verschillende meningen bestaan over het spuiten met spuitbussen, o.a. dat deze niet mooi vloeien en of niet benzinebestendig zijn. Hierover verschillen de meningen natuurlijk.
Ik had besloten om het spuiten met een compressor en spuitpistool te doen.
Bij het zoeken naar goede handleidingen om zelf te spuiten ben ik in heel veel topics dezelfde vraag van andere doe het zelvers tegengekomen.
Ik wil hier graag mijn verhaal posten van hoe het mij is bevallen, ik probeer zoveel mogelijk informatie te geven over waar de gebruikte materialen gekocht zijn, de kosten en de werkwijze.
Allereerst de spuitcabine, om een zo stofvrij mogelijke omgeving te creeren,
Spuitcabine
De spuitcabine is een vierkant frame van panlatten met hieromheen afdekplastic.
De opbouw van de cabine lijkt me vrij duidelijk, verstevig de hoeken met een driehoekje van multiplex om de constructie wat stijver te maken.
De kosten van de latten weet ik niet precies omdat ik deze al had, het zal niet meer zijn dan 10 a 12 euro.
Het plastic folie (12mx4m 0,45 mm) komt bij de Hornback weg, kosten 10 euro.
Omdat ik niet gelijk mijn motor wil gaan spuiten maar eerst wil oefenen nam ik de koffefdeksel van mijn auto, (hier begon zowiezo de blanke lak al af te bladderen dus ik dacht wat heb ik te verliezen
. Ik ben mij ervan bewust dat dit een motorforum is en we het dus niet over kofferdeksels van auto's moeten hebben, maar ik denk dat de gebruikte methode 1 op 1 toepasbaar is of motoronderdelen. Dus aub geen flauwe posts hierover.
Het gaat hier om een metallic groene kofferdeksel, metallic is naar horen zeggen moeilijker te spuiten dan een uni-kleur (gewone standaard kleur) omdat er veel factoren meespelen voor het resultaat.
Dit is de kofferdeksel waar het om gaat.
Kofferdeksel
Op deze foto is de kofferdeksel al geschuurd en daarna in de spuitplamuur gezet, het schuren van de blanke lak heb ik gedaan met schuurpapier van korrel 180 en korrel 240 (eerst grof met korrel 180 daarna het hele geheel gladmaken met korrel 240 (allebei nat geschuurd).
Kleine gaatje heb ik eerst wegewerkt met polyesterplamuur.
Polyester plamuur
Polyesterplamuur aanbrengen volgen gebruiksaanwijzing, na 30 minuten schuurbaar en na 1 uur overpspuitbaar.
Kosten polyesterplamuur: 4,75 euro (Praxis)
Ik heb ervoor gekozen om er een laag spuitplamuur onder te doen om te voorkomen dat de bestaande laklaag gaat reageren met de nieuwe laklaag. En om eventuele onregelmatigheden eruit te halen.
Schuurpapier
Het schuurpapier is gekocht bij de Praxis. 1 pakje kost ongeveer 2 euro hierin zitten ongeveer 6 vellen voor de groftes 180, 240, 400 en 600 kun je bij de Praxis terecht, voor 800 en 1000 moet je naar de verfzaak of de betere doe het zelf handel (kosten 0,50 euro per vel). Verder gebruik ik een schuurblokje om te zorgen dat je geen kuilen schuurt, kosten 6,99 euro (praxis)
Het schuren doe ik allemaal nat omdat ik ondervonden heb dat dit veel effectiever schuurt, je schuurpapier loopt niet vol en het schuurstof helpt oom mee met het schuren, het stoft ook niet al geeft het wel een bende in je werkplaats.
Schuurhulpmiddelen
Bij het schuren gebruik ik deze hulpmiddelen, de fles is een fles om poffertjesbeslag mee te doseren
maar is ook erg geschikt om gedoseerd water mee op je ondereel aan te brengen en om geregeld stof weg te spoelen. De ramentrekker en het plamuurrubber gebruik ik om tussen het schuren door de stof/water blubber eraf te trekken om te kijken of het al glad genoeg is.
Kosten hiervan:
Plamuurrubber 2 euro (praxis)
Doseerfles (??? kan ook een gemodificeerde dunwandige PET-fles gebruikt worden) Raamtrekker 5 euro (blokker)
Na het schuren de spuitplamuur aangebracht, het betreft hier een spuitplamuur van de beer High Solid. De verhandel noemde het ook wel grondverf met een hoog vullend vermogen.
Spuitplamuur (basiscomponent)
Deze spuitplamuur is een 2 componenten spuitplamuur, de verhandel raadde me dit aan omdat het beter schuurbaar is en omdat 2 componenten een onomkeerbare reactie is heb je minder kans dat het zal reageren met de kleurlak. (of dit waar is weet ik niet maar ik neem het van hun aan het is hun vak.)
Bij bovenstaande basiscomponent is nog een verharder bijgeleverd deze dienden gemengt te worden 3 op 1 (volumeverhoudingen) dus 3 delen basiscomponent en 1 deel verharder.
Het hele geheel heb ik nog 10% verdund met UNIE-verdunner (ook geleverd door de verfhandel) ik wou het nog wat verdunnen omdat het dan beter vloeit.
verdunner
De kosten van het spuitplamuur, verharder en verdunnen zijn:
1L Spuitplamuur (basiscomponent) en 1/2L verharder: 48,50 euro bij autolakken Bischoff te Groningen.
1L UNIE-verdunning: 10 euro Bischoff autolakken
Het spuiten van de spuitplamuur heb ik gedaan met mijn bovenbeker spuitpistool
Spuitpistool (nozzle 1,5 mm)
Het spuitpistool is een HVLP type (High Volume Low Pressure) en is gekocht bij TMS handelsonderneming via marktplaats, nette service en snelle levering voor de prijs van 38,50 exc. verzendkosten.
De compressor die ik gebruikt heb komt bij de Hornbach vandaan en kostte toendertijd 80 euro
Compressor
op de compressor zitten 2 aansluitingen 1 die de volle druk van de tank op de slang zet en 1 met een reduceer waarmee je de gewenste druk kan instellen.
2 aansluitingen
Er zijn veel mensen op internet die een compressor van dit formaat afraden omdat hij te weinig capaciteit zou hebben, ik heb hier echter geen last van gehad. Als ik hem op de gewenste druk instelde en vervolgens mijn pistool volledig inknijp dan zakt de naald van de druk in de tank als de compressor draait echt maar heel langzaam, als je 10 seconden stopt met spuiten dan heeft hij de tank al weer op 6 bar (ruim voldoende). Ik kan me voorstellen dat als je een hele auto wil spuiten dat je dan te kort komt.
Omdat er bij compressie van de lucht veel vocht in druppelvorm vormt is een waterafscheider geen overbodige luxe (tevens is dit ook een reduceer waar je je druk op in kan stellen als je een compressor hebt met maar 1 vaste uitgang)
Waterafscheider
De waterafscheider is gekocht bij de Praxis hij is van het merk LUX de kosten zijn 35 euro.
Het verbaasde mij hoeveel vocht er nog in de lucht zit na de kofferdeksel gespoten te hebben zat het bekertje half-vol.
Slang
De slang komt bij de Hornbach weg 10 meter binnendiameter 6 mm kosten: 13 euro
Bij het spuiten komt veel nevel vrij en veel oplosmiddelen in dampvorm. Een goed spuitmasker is dus wel een must zowel voor comfort als voor gezondheid.
Spuitmasker 3M
Het spuitmasker komt bij de Hornbach weg het is een masker met een stoffilter en daarachter een koolstoffilter en is geschikt voor spuitwerkzaamheden kosten: 32,50 euro.
Om de spuitplamuur goed te mengen heb ik bij de lakkenhanden gevraagd naar mengbekers. Deze lossen niet op en staat een duidelijke maataanduiding op.
Deze kreeg ik gratis bij de aankoop van de lak en spuitplamuur
Mengbeker
In mijn spuitcabine heb ik een tafeltje gemaakt waarop ik verf kan mening en spulletjes op kan zetten, tevens staat de verf zo lekker warm omdat ik een elektrisch kacheltje in de cabine heb staan.
Electrische kachel (2500 Watt)
De kachel had ik al maar ik heb ze zien staan bij diverse bouwmarkten voor rond de 30 euro. Met deze kachel lukt het mij om de cabine op 35 graden te krijgen hem tijdens het spuiten dus als je ventilator aanstaat en je compressorlucht in de cabine spuit daalt de temperatuur echter wel snel.
Tafeltje
Om mijn cabine zoveel mogelijk stofvrij te houden heb ik een oude ventilator van een cvketel opgesnord en hiervoor 6 lagen wasemkapfilter gebonden zo blaas ik relatief stofvrije lucht in de cabine en krijgt stof geen kans om door de kieren naarbinnen te glippen tevens word zo nevel afgevoerd door de kieren.
Ventilator/filter
Veel mensen raadden ook aan om de vloer nat te spuiten in verband met stof, ik was echter bang dat de luchtvochtigheid zo te hoog zou worden en dit nadelige gevolgen zou hebben dus heb ik van te voren goed schoongemaakt met een stofzuiger (stofzuiger buiten de cabine laten staan aangezien deze ook nog wat stof uitblaast).
Maargoed nu eerst genoeg materiaal eerst terug naar het spuitwerk,
Ik heb het onderdeel dik in de spuitplamuur gezet met mijn spuitpistool met nozzle 1,5 mm (bij de handel zeidden ze dat 2,5 mm nozzle beter was maar die had ik niet voorhanden) beetje verdunnen dan wil het ook wel.
het hele onderdeel gewoon rustig volnevelen, ik heb dit gedaan met een druk van 3,5 bar aan de compressor (je hebt nog wat drukverlies door wrijving in de slang) de druk is wat aan de hoge kant maar dit was nodig om de wat dikkere plamuur te kunnen verspuiten.
Achteraf zie je dat er toch wat deukjes niet goed gevuld zijn, ik pak dan het mengstokje en druppel wat overgebleven spuitplamuur in de deukjes
Overgebleven deukjes opvullen.
Dit heb ik een nachtje laten uitharden waarvan de eerste 3 uur met de kachel aan.
De volgende dag begonnen met schuren. (en hier merk je waarom een auto/motor spuiten zo duur is) Schuren, schuren en nog een schuren. En dan denk je dat je klaar ben en plaats je hem in de cabine zie je nog steeds plekjes die je bent vergeten.
Maar na opvolgend schuren met 180, 240, 400 en 600 (allemaal flink nat) is hij dan toch babybilletjes glad!!!
Geschuurd onderdeel
En hier merkte ik het verschil tussen deze (duurdere) professionele spuitplamuur en de Filler van Motip. Persoonlijk vind ik dit veel beter schuren en bewerken dan de Filler van Motip (maar dat is mijn persoonlijke mening).
Het spuiten van Metallic gebeurd met een 2 lagen systeem namelijk de base coat (de kleur) en de Clear Coat (de blanke laklaag). De lak die ik gebruik is van de Beer. De kleurlak kost 40 euro per halve liter en dient nog 100% verdund te worden.
Ik heb de kleur die ik nodig had van een staal afgehaald, ik heb bij de lakkenhandel naar een waaier gevraagd waarin mijn originele autokleur zat (voor mijn bmw: Lagunegrün) in deze waaier zitten ook de verschillende tinten die voor kunnen komen door verwering/verouderen van de lak. Ik heb op het oog de beste erbij gezocht.
Base Coat
De blanke lak die ik gebruik is een universele 2 componenten blanke lak
deze kostte 30 euro voor een halve liter inclusief verharden. Deze lak kon ik nog 10 procent verdunnen met UNIE-verdunning mocht het nodig zijn.
Voor het spuiten zet ik op tijd mijn ventilator en kachel aan en zorg dat het onderdeel alvast op temperatuur kan komen.
Daarna neem ik heb af met Motip ontvetter en een katoenen doek (liever niet met thinner doen omdat de onderliggende laag kan oplossen, deze motip ontvetter is niet zo agressief)
Motip ontvetter
Kosten: 5,75 euro bij autoaspeciaalzaak.
Na het ontvetten neem ik het onderdeel af met een kleefdoekje
kleefdoekje
Kleefdoekje gekocht bij Hornbach 1,50 euro
Voor het spoelen van het pistool na gebruik gebruik ik gewone huis/tuin/keuken thinner van de bouwmarkt. Een vat van 2,5 liter kost bij de Hornbach 6 euro
Spoelthinner
Na het geheel ontvet en stofvrij gemaakt te hebben ben ik begonnen met een tack-coat te spuiten, dit is een niet geheel dekkende laag die je eerst kleverig laat worden en daarna kun je er een volle laag op spuiten en de tack-coat houd deze dan vast zo heb je minder kans op druipers. (heb ik van het MF bedankt! werkte prima).
Na het spuiten van de tack-coat ziet het onderdeel er zo uit.
Hierna heb ik een volle laag kleurlak gespoten.
Hier heb ik helaas geen foto van omdat ik direct hierna de blanke lak moest spuiten, dus ook nog afmeten en mengen.
Ik stond er van versteld hoe snel de kleurlak droogt, als je er al naar kijkt is hij al droog.
Dus hierna snel de blanke lak eroverheen, deze heb ik van relatief dichtbij gespoten (ongeveer 20 a 25 cm) omdat hij anders niet goed wou vloeien.
het resultaat ziet er zo uit.
Na de kofferdeksel gedaan te hebben, heb ik ook nog een deur gespoten volgens dezelfde werkwijze
Hier zie je ook hoe de hoek waarin je kijkt je kleur beinvloed.
Als laatse nog een fotootje zodat jullie ook een beetje een gezicht bij dit verhaal hebben.
Ik vind het resultaat voor de eerste keer boven verwachting, het lastige blijft nog steeds de juiste kleur erbij zoeken, bij het totaal overspuiten van een motor zul je hier weinig last van hebben. maar er zijn veel dingen van invloed op het resultaat de druk, de hoek, de laagdikte.
Verder heb ik gemerkt dat het veel fijner werkt met professioneler (duurdere) lak en spuitplamuur. Dit spuit veel fijner en schuurt veel fijner.
Verder zijn alle stellingen die ik inneem mijn persoonlijke mening en hoeven dus niet per definitie waar te zijn.
Verder geldt het als voor zoveel dingen "oefening baart kunst"
Ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaal hebben, en ik heb in ieder geval weer een zondagmiddag gevuld.
Succes!
groeten Gert
P.s. kritiek is welkom mits onderbouwd.