How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
Hallo,

In dit topic al veel mooie dingen gezien.
Ik heb zelf ook wat onderdelen die ik graag gespoten wil hebben. Is er iemand die dit voor mij zou willen doen, aangezien ik helemaal geen ervaring, materiaal, spuitcabine heb? Uiteraard tegen een vergoeding (lak wil ik ook zelf wel kopen en schuren kan ook van te voren gebeuren)
 
Hallo,

In dit topic al veel mooie dingen gezien.
Ik heb zelf ook wat onderdelen die ik graag gespoten wil hebben. Is er iemand die dit voor mij zou willen doen, aangezien ik helemaal geen ervaring, materiaal, spuitcabine heb? Uiteraard tegen een vergoeding (lak wil ik ook zelf wel kopen en schuren kan ook van te voren gebeuren)

wat voor onderdelen zou je gespoten willen zien? (foto's)

en in wat voor kleur?
 
Het gaat om de tank, buddy-kap en spatbordje van een '93er Honda CB-1.
Deze zou ik graag in het zwart willen hebben (gewoon standaard zwart, geen metallic)

20060428140135.jpg
 
@duccie748 heeft altijd goede tip's

ben wel benieuwd hoe het met zijn revalidatie gaat
Hey ian,

Met mij gaat het gelukkig al weer een stuk beter :Y :Y

Kan al weer kleine stukjes lopen *O* *O* Dus mijn bekken genezen redelijk snel :Y

Alleen mijn pols arm is afwachten wat ik er mee kan gaan doen,over 2,5 week mag de spalk eraf en dan moet ik weer naar het ziekenhuis voor foto's dus dan weet ik weer meer

Gr duccie748
 
Hey ian,

Met mij gaat het gelukkig al weer een stuk beter :Y :Y

Kan al weer kleine stukjes lopen *O* *O* Dus mijn bekken genezen redelijk snel :Y

Alleen mijn pols arm is afwachten wat ik er mee kan gaan doen,over 2,5 week mag de spalk eraf en dan moet ik weer naar het ziekenhuis voor foto's dus dan weet ik weer meer

Gr duccie748
kim ik ben blij te horen dat je weer wat kan lopen.
en met je pols/arm, ik weet dat mensen die willen,
vaak meer kunnen dan verwacht werd :Y.

Voel je,je ook al weer wat "sterker" ?

mvg Ian
 
Het gaat om de tank, buddy-kap en spatbordje van een '93er Honda CB-1.
Deze zou ik graag in het zwart willen hebben (gewoon standaard zwart, geen metallic)

[afbeelding]
Ik zou het wel willen doen :Y

maar heb voorlopig geen tijd -O-

ben een schuur aan het bouwen en die moet eerst helemaal af zijn

maar misschien is er nog iemand anders die jou kan helpen op korte termijn
 
De CB staat momenteel nog in de garage |( , dus ik heb er toch nog niet veel aan. Ik zoek hier nog ff wat verder. TNX iig
 
Laatst bewerkt:
Hey ian,

Met mij gaat het gelukkig al weer een stuk beter :Y :Y

Kan al weer kleine stukjes lopen *O* *O* Dus mijn bekken genezen redelijk snel :Y

Alleen mijn pols arm is afwachten wat ik er mee kan gaan doen,over 2,5 week mag de spalk eraf en dan moet ik weer naar het ziekenhuis voor foto's dus dan weet ik weer meer

Gr duccie748


Goed nieuws, sterkte met het verdere herstel *D
 
stil hier.

niemand meer aan het "spelen" met verf?

Ik ga komende week spuiten. hele topic doorgelezen en de kappen l geschuurd. Moet nog ontvetter halen las ik.

Ga spuiten in een tent van plastic zonder afzuiging. Het is maar een kap dus het valt hopelijk mee. wel een olie/vocht afscheider gemonteer en moet nog een masker halen.

Verf gekocht bij japarts.

Daar staat overigens niets op over verdunnen. Is het dan kant en klaar? Wel 2 komp overigens dus ja ik moet mengen inn de juiste verhouding.

Zo niet waarmee moet ik verdunnen met thinner?
 
Ik had een vraagje, als je meerdere lagen kleurlak spuit moet daar 15 a 20 minuten ofzo tussen zitten, meng je de lak/verharder en verdunner in één keer of moet je elke laag opnieuw mengen?
 
Ik ga komende week spuiten. hele topic doorgelezen en de kappen l geschuurd. Moet nog ontvetter halen las ik.
Ga spuiten in een tent van plastic zonder afzuiging. Het is maar een kap dus het valt hopelijk mee. wel een olie/vocht afscheider gemonteer en moet nog een masker halen.
Verf gekocht bij japarts.
Daar staat overigens niets op over verdunnen. Is het dan kant en klaar? Wel 2 komp overigens dus ja ik moet mengen inn de juiste verhouding.
Zo niet waarmee moet ik verdunnen met thinner?

De Japarts verf is al helemaal klaar om te spuiten. Wel ff goed roeren uiteraard.

Haal ook ff wat kleefdoekjes. Daarmee maak je je werk ff helemaal schoon vlak voor het spuiten. Ontvetten doe je uiteraard vóór het schuren.......
 
Ik had een vraagje, als je meerdere lagen kleurlak spuit moet daar 15 a 20 minuten ofzo tussen zitten, meng je de lak/verharder en verdunner in één keer of moet je elke laag opnieuw mengen?

Als je 2 componenten spuit moet je nooit meer aanmaken dan je in één keer kunt spuiten.
 
Financieel vraagje. Als je nu al die zooi moet aankopen (spuiter, verf, compressor, lak, crotch-bite etc.) voor één spuitwerkje, ben je da niet goedkoper en kwalitatiever af om gewoon alles alvast te demonteren en te schuren en dan bij de goedkoopste spuiterd binnen te brengen?

Lijkt me een gevalletje duurkoop als je het niet op regelmatoge basis zoekt te doen...
 
Financieel vraagje. Als je nu al die zooi moet aankopen (spuiter, verf, compressor, lak, crotch-bite etc.) voor één spuitwerkje, ben je da niet goedkoper en kwalitatiever af om gewoon alles alvast te demonteren en te schuren en dan bij de goedkoopste spuiterd binnen te brengen?

Lijkt me een gevalletje duurkoop als je het niet op regelmatoge basis zoekt te doen...


Ja natuurlijk ben je veel duurder uit als je alles eerst moet kopen voor 1 spuitklus.




Je kan ook alles kopen, je motor spuiten en daarna al je spuitbenodigdheden doorverkopen........ :Y
 
Ik had een vraagje, als je meerdere lagen kleurlak spuit moet daar 15 a 20 minuten ofzo tussen zitten, meng je de lak/verharder en verdunner in één keer of moet je elke laag opnieuw mengen?
Je hebt het over 2k lak neem ik aan.

Je schat eerst de hoeveelheid lak in die je nodig hebt om te spuiten.
Wat je over hebt bewaar je.
Dan maak je de 2k lak aan en dan begin je met spuiten.
Kom je dan wat te kort dan maak weer wat aan.
Als er eenmaal verharder en verdunner bij zit moet je het verspuiten binnen 1 a 1,5 uur.
Dit ligt er ook aan of je trage,normale of sneller verharder/verdunner gebruikt.
Anders wordt de lak al te dik om fatsoenlijk te spuiten.

Met 2k lak spuit je meestal 2 lagen. Als de kleur niet goed dekt of je hebt de verkeerde kleur ondergrond dan moet je soms 3 lagen spuiten.

De eerste laag spuit je niet al te vet maar wel vloeiend. Dan wacht je 5 min (bij 21 graden) de tweede laag spuit je wat dikker en ook vloeiend.
Dekt de kleur dan nog niet dan wacht je 10 min en dan spuit je de derde laag.
Dit is om zeikers te voorkomen.
 
De Japarts verf is al helemaal klaar om te spuiten. Wel ff goed roeren uiteraard.

Haal ook ff wat kleefdoekjes. Daarmee maak je je werk ff helemaal schoon vlak voor het spuiten. Ontvetten doe je uiteraard vóór het schuren.......

Ja, dat had ik ergens anders ook al gelezen maar anderen zeggen weer van niet. Waarom eerst ontvetten? Mijn theorie is :

Als je schuurt schuur je ook al het eventueele vet weg. Dus ontvetten zou dan niet meer nodig zijn. Maar ja ik zit er zelf aan met m'n handen tijdens het schuren plus je moet ook alles stofvrij maken dat doe je dan gelijk met het ontvetten na het schuren.

Of schuur je het vet juist mee en dan in het materiaal?

Ik heb altijd achteraf ontvet. Nooit problemen mee gehad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan