Zx12R streetfighter project

Busakilla

Project Back to the Future
Donateur
12 feb 2024
42
64
Enschede
Ik was op een dag aan het kijken op een Duitse website en vond een niet afgemaakt streetfighter project met een complete ombouw kit van Gemo fighters. Op slag verliefd en opgehaald. Buiten al het onderhoud aan mijn eigen motoren gedaan te hebben geen ervaring met zoiets. Voor alles is tenslotte een eerste keer.

Omdat de Duitse autobahn om de hoek is heb ik besloten hem uit te rusten met quickshifter, full Akra systeem met een klep en een dry nitrous kit. Hij is reeds door Kawasaki gechipt volgens de oude eigenaar.

Ik heb geen haast met het project en werk stapsgewijs. Mocht je denken: goh, wat een rare garage dan klopt dat helemaal want hij staat in de woonkamer.

Heb je tips en/of commentaar dan laat het me weten 😉

En natuurlijk een paar fotootjes ter verduidelijking
 

Bijlagen

  • IMG_4643.jpeg
    IMG_4643.jpeg
    418,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3528.png
    IMG_3528.png
    443,8 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Wat een gaaf project Busakilla.
We zien graag veel foto's en uitleg bij de voortgang, mocht je tegen problemen aanlopen dat zitten er veel mensen met ervaring op het forum, dus bouwen maar!
 
Bedankt Robinjo voor je bericht!
Was al met theWarrior aan het pm-en en hij gaf me het zetje om te delen, waarvoor nogmaals dank!
ik zal vast en zeker nog tegen de nodige obstakels aanlopen en zal dan niet schromen om dat hier hardop te roepen!
Groet
 
Lachgas en chiptuning is een ongelukkige combinatie, zeker als het een droog lachgas betreft.
Verder volg ik het op de voet, ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Dank voor je input! Ik stond op het punt de dry kit te bestellen. Volgens de vorige eigenaar beschikt hij al over 206 PK. Ik heb hiervan geen bewijs maar de koper leek betrouwbaar en wil hem graag terugkopen als hij de kans krijgt. Ik heb hem wel horen lopen en ik kreeg er gewoon kippenvel van. Standaard heeft hij 178 PK en op andere forums wordt aangegeven dat je hem met powercommander en uitlaatsysteem maximaal 40-50 Pk boost kunt geven met het standaard blok zonder aanpassingen. Daarom dacht ik aan dry nitrous met de keuze uit 15, 30 en 50Pk nozzles.

Terugbrengen naar standaard met powercommander en dry nitrous is geen oplossing waar ik voor kies.
Zou ik in deze situatie met de chiptuning beter af zijn met een wet-nitrouskit?
 
Laatst bewerkt:
Ben druk geweest met het schoonmaken van de titanium delen van het uitlaatsysteem. Met scotch brite en een dremel voor de lastige hoekjes. Niet perse mijn favoriete klus maar blij word ik er wel van. Een wereld van verschil (al zeg ik het zelf)
Verder de olie er af laten lopen, voorzijde motorblok gereinigd en oliefilter vervangen. Morgen verder…
 

Bijlagen

  • IMG_3970.jpeg
    IMG_3970.jpeg
    568,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3978.jpeg
    IMG_3978.jpeg
    513,5 KB · Weergaven: 0
TIP:

Ik heb Kawasaki aangeschreven voor de kleurcodes van mijn motor. Zij verwezen mij naar: www.rsbikepaint.com

Daar kun je de gegevens van je motor invoeren en de juiste verf voor je motor bestellen, dus niet alleen voor Kawasaki.

En ook voor ehh hoe heten die dingen toch die het motorrijden zo gevaarlijk maken… Oh ja, auto’s
 
Laatst bewerkt:
De remklauwen met de Dremel onder handen genomen.
De radiateur, bovenste motorsteun en bracket voorzien van een nieuw laagje hittebestendig zwart.
Nu bezig met het passend maken van de monocoque. Hij is dan wel gemaakt voor de ZX12R maar precies passen doet ie nog niet. Later meer.
 

Bijlagen

  • IMG_3985.jpeg
    IMG_3985.jpeg
    432,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_4696.jpeg
    IMG_4696.jpeg
    395 KB · Weergaven: 0
Slecht nieuws…

Zoals ik beschreef was ik zeker van plan om hem uit te rusten met lachgas. De reden dat ik zo zeker van mijn zaak was is dat de makers van de ombouw (de groene op de foto’s) hadden uitgerust met lachgas (40 pk boost). Er is plek aan de achterkant van de tank waar een 1,25 lbs tank geplaatst kan worden. Echter is mijne gechipt door Kawasaki en heeft volgens de oude eigenaar al 206pk. Standaard heeft hij 178 pk met lachgas (40 pk boost) zou dat een maximum van zo’n 218 betekenen, misschien iets meer. Ik werd eerder hier al gewaarschuwd dat gechipt + droge lachgas geen goede combinatie is en mijn motor zit al zo’n 12 tot 22 pk onder het maximum dat het blok standaard aan kan. Als ik toch lachgas wil dan moet ik dus voor een wet-kit, die behoorlijk duurder is dan de dry- kit, gaan en dan komt er enorm veel bij kijken want een boost van 10-20 pk is natuurlijk niet waarvoor je al die moeite doet. Wil ik meer dan komt er heel wat bij kijken zoals versterkte, lichtere drijfstangen, lichtere zuigers, speciale cilinder bouten, andere rubbers om de klepstoters en nog het een en ander aan speciale pakkingen etc. Dan zou een boost tot zo’n 100 pk mogelijk moeten zijn, als de koppeling dat tenminste aankan anders komen daar ook nog de nodige kosten bij. En dan heb ik het nog niet gehad over meer/ beter koelen. Ook heb ik niet genoeg meer aan het kleine tankje van 1,25 lbs maar heb minstens 1 grote (beter nog 2 grote) tank(s) nodig die ik nergens kwijt kan.
Zelf vraag ik me nog af of dat allemaal op de weg kan houden zonder verlengde achterbrug die de looks helemaal zou verpesten en het stuurgedrag in de bochten verslechteren.
Dat is uiteindelijk geen streetfighter meer maar een dragbike en dat was nooit het uitgangspunt.

Ik ga het dus maar over een andere boeg gooien: gewicht besparen. Dat begint bij de wielen want de standaard wielen zijn behoorlijk zwaar. Ik ga aankomende week eens kijken wat er in aanmerking komt aan lichtere standaard velgen of magnesium velgen. Ik heb vernomen dat er zx10r velgen zijn die een goede upgrade zouden kunnen zijn (?).
Ook keramische wiellagers zouden vermogenswinst opleveren vanwege zo’n 30% minder frictie ten opzichte van gewone lagers. Minder frictie is vermogenswinst…
Heeft iemand ervaring met keramische lagers en of het inderdaad een aanrader is.

Zo, genoeg voor nu en morgen verder de monocoque op zijn plek te krijgen en hopelijk nog wat meer 😇
 
Laatst bewerkt:
(Mijn mening dit)

Ik zou hem eerst eens zoals hij nu is op de bank gooien en kijken hoeveel er waar is van die 206 geclaimde PK's, en als je hem bij een goede tuner op de bank zet, dus niet zomaar een motorzaak met een testbank, kan je gelijk je plannen aan de expert vertellen en je door hem laten adviseren. Lichtere velgen zijn leuk voor het stuurgedrag maar veel werk om pas te maken, dingen als andere lagers zijn gerommel in de marge waar je niks van gaat merken.

Sowieso is lachgas behoorlijk risicovol, is mijn kennisenkring sneuvelen nergens meer zuigers mee dan dat, en dan tel ik ook motoren met turbo's en superchargers mee. Maar het is hartstikke leuk om te doen, en als je bodykit daar speciaal een plekje voor heeft moet daar gewoon zo'n flesje in. :Y
 
(Mijn mening dit)

Ik zou hem eerst eens zoals hij nu is op de bank gooien en kijken hoeveel er waar is van die 206 geclaimde PK's, en als je hem bij een goede tuner op de bank zet, dus niet zomaar een motorzaak met een testbank, kan je gelijk je plannen aan de expert vertellen en je door hem laten adviseren. Lichtere velgen zijn leuk voor het stuurgedrag maar veel werk om pas te maken, dingen als andere lagers zijn gerommel in de marge waar je niks van gaat merken.

Sowieso is lachgas behoorlijk risicovol, is mijn kennisenkring sneuvelen nergens meer zuigers mee dan dat, en dan tel ik ook motoren met turbo's en superchargers mee. Maar het is hartstikke leuk om te doen, en als je bodykit daar speciaal een plekje voor heeft moet daar gewoon zo'n flesje in. :Y
Hey Robinjo,

Ik waardeer je mening enorm!
Ik had min of meer een stappenplan in gedachten maar kom er zo achter dat de het in de praktijk toch wat anders zit.

Nu op de testbank is helaas geen optie, ik heb het achterste gedeelte waar de duo zit reeds afgezaagd zodat de monocoque passend gemaakt kan worden. In dat gedeelte zaten elektronische units die nu (nog) geen plek hebben. Ook de voorkant en stuur moeten eerst opgebouwd worden. Dan nog een nieuwe cockpit die nog niet gekozen is…. Ik ga dus eerst zorgen dat alles op zijn nieuwe plek komt en aangesloten is. Maar dan is een goede testrun en de mening van de specialist zeker een goed idee voordat ik een definitieve keus maak!

En de monocoque is nog ongeschikt voor het busje lachgas maar zoals je ziet zijn de lijnen al duidelijk aangegeven waar de zaag in gezet kan worden en dat hebben ze natuurlijk niet voor niks gedaan 😁
 

Bijlagen

  • IMG_4701.jpeg
    IMG_4701.jpeg
    314,2 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de ZX12R, een maatje heeft er wel één gehad en die vond hem te snel voor de openbare weg. :Y
(Maar die kan zich moeilijk inhouden.)
 
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de ZX12R, een maatje heeft er wel één gehad en die vond hem te snel voor de openbare weg. :Y
(Maar die kan zich moeilijk inhouden.)
In minder dan 3 seconden naar de 100 is ook wel verschrikkelijk snel, helemaal als je rekent dat je dit dan zonder moderne rijhulp systemen moet doen. En daarna komt het stoppen zonder abs….. One hell of a 🤬 ride… Maar het KAN ook rustiger gelukkig O-) en lachgas HOEF je natuurlijk niet te gebruiken…. En zonder de kuip/stroomlijn zal het ook nog wat anders zijn. Ik heb ook eigenlijk geen idee wat ik aan het opbouwen ben, maar ook terwijl ik dit typ heb ik een grote grijns op mijn gezicht. Die grijns heb ik elke keer als ik er langsloop of naar kijk en alleen dat al maakt het al helemaal waard. Ik zie wel wat het is als ie klaar is. Ik geniet van elk moment en elke stap
Ook accessoires uitzoeken en kopen is zoveel leuker dan boodschappen doen of kleren uitzoeken 😇

Ben vandaag niet aan de monocoque toegekomen vanwege het weer want glasvezel schuren in mijn woonkamer gaat zelfs mij wat te ver 😇.

Hier nog een fotootje van mijn nieuwe Highsider spiegels met ingebouwd knipperlicht en een van de 2 achterlichten van Shin Yo.

Morgen verder!
 

Bijlagen

  • IMG_4704.jpeg
    IMG_4704.jpeg
    379,6 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
ZX10 velgen zijn aanzienlijk lichter inderdaad, denk dat dat wel vrij snel passend gemaakt kan worden. Je kan ook geld uitgeven en bij galespeed oid gaan shoppen.

De remmen zou je ook kunnen overwegen voor een upgrade. Als ze tiptop zijn remt het best aardig, maar ze zijn erg gevoelig voor corrosie en de service kits zijn rete-duur. (tip: koop suzuki seals dat scheelt al wat)
 
Allereerst dank voor de tip Guntherrex!

Ik heb 2 setjes gebruikte magnesium velgen gezien voor de zx12r. Heb ze aangeschreven en hoop bij eentje tot een koop te komen. Gelukkig heb ik geen haast want haast kost veel geld 😇. Maar de zx10 velgen lijken mij ook een goed alternatief. Ben ook bezig met een speedo healer en gear indicator en heb net een nieuw leren kostuum gekocht met bijpassende handschoenen.

En je zegt daar wat over de remmen… Ik heb al vaker gehoord/gelezen dat die 6 zuiger remklauwen nogal hard aangrijpen en het gevoel wat minder is. Degenen die dat zeiden raadden aan de remklauwen te vervangen door 4 zuiger klauwen.
Komt iemand hier dit bekend voor?

P.S. Daarbij monteer ik ook nog stalen remleidingen…
 
Laatst bewerkt:
magnesium.... altijd mooi :t haast is inderdaad duur, geduld en de verkoopsites in de gaten houden... heb je al aan ebay kleinanzeigen gedacht?

De remklauwen zijn hetzelfde als op de ZRX, en daar heb ik veel ervaring mee. Het is functioneel, maar zowel klauwen als master zijn gewoon ouderwets, iets moderners werkt gewoon beter. Je kan 4-pots gebruiken van een bandit geloof ik, of met een adapter modernere radiale klauwen monteren. Een andere master had voor mij ook wel behoorlijk positief effect. Ik heb nu een accosato, maar een ZX-10R radiale pomp deed het ook al veel beter.
 
Radiale voorrempomp is altijd een erg fijne upgrade, ook als je klauwen helemaal top zijn. :Y
En je kan dan €300+ uitgeven aan een Brembo pomp maar een 2ehands Nissin pomp van €75 doet eigenlijk hetzelfde.
 
Thx Robinjo,

Dat is een waardevolle tip. Die Nissin rempomp klinkt erg interessant en zal ik op mijn lijstje zetten.
 
magnesium.... altijd mooi :t haast is inderdaad duur, geduld en de verkoopsites in de gaten houden... heb je al aan ebay kleinanzeigen gedacht?

De remklauwen zijn hetzelfde als op de ZRX, en daar heb ik veel ervaring mee. Het is functioneel, maar zowel klauwen als master zijn gewoon ouderwets, iets moderners werkt gewoon beter. Je kan 4-pots gebruiken van een bandit geloof ik, of met een adapter modernere radiale klauwen monteren. Een andere master had voor mij ook wel behoorlijk positief effect. Ik heb nu een accosato, maar een ZX-10R radiale pomp deed het ook al veel beter.
Hey Guntherrex,

Dit project heb ik via kleinanzeigen gekocht, net als meerdere onderdelen.
Heb een maat van me net over de grens wonen waar ik de pakjes laat komen. Zo bespaar ik behoorlijk op verzendkosten. Ook staan daar een set magnesium velgen, vraagprijs 1600 euro.
Maar toch bedankt voor de tip!
De spullen die ik daar gekocht heb waren allemaal van goede kwaliteit en netjes voor een redelijke prijs.

Ik zal eens kijken wat ik kan vinden m.b.t. de Bandit remklauwen. Dankzij jouw opmerking weet ik tenminste waarnaar ik moet zoeken, ben ook daar erg blij mee!
 
Hey Guntherrex,

Dit project heb ik via kleinanzeigen gekocht, net als meerdere onderdelen.
Heb een maat van me net over de grens wonen waar ik de pakjes laat komen. Zo bespaar ik behoorlijk op verzendkosten. Ook staan daar een set magnesium velgen, vraagprijs 1600 euro.
Maar toch bedankt voor de tip!
De spullen die ik daar gekocht heb waren allemaal van goede kwaliteit en netjes voor een redelijke prijs.

Ik zal eens kijken wat ik kan vinden m.b.t. de Bandit remklauwen. Dankzij jouw opmerking weet ik tenminste waarnaar ik moet zoeken, ben ook daar erg blij mee!
Als je voor de "Bandit" klauwen gaat neem dan ook de Brembo gesinterde remblokken met rode plaatjes, echt een goede combinatie voor op straat, geen of amper opwarmtijd maar wel goed bijten, zo had ik het op mijn getunede Bandit 1200, en ik had een radiale Nissin pomp, stalen leidingen en de 4-zuiger Nissin Bandit/GSX-R klauwen met carbon/keramische blokken op mijn Classic Racer en ik kon bij 180 km/h mijn voorwiel blokkeren, met racebanden, maar die blokken hadden echt wat warmte nodig, het is een combo die je vaak ziet omdat deze goed werkt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan