PixelKillerGJ
MF'er
- 28 jun 2023
- 63
- 26
Hier ook mijn project, omdat ik eventuele tips ook wel kan gebruiken.
In juni heb ik voor 400 euro een FZR 600 3HE gekocht waarvan de motor af en toe liep. Eenmaal thuis aangekomen bleek hij ook meteen benzine te lekken.
Cosmetisch zeker ook niet de mooiste. En de originele knipperlichten en spiegels ontbreken. De motor leek op 2 cilinders te lopen omdat er op 2 cilinders geen vonk was. Toch eerst maar de bougies vervangen, waarvan de nieuwe meteen afbrak in het blok.
En daarna een andere bobine erop. Dit hielp niet maar na een andere CDI leek het probleem te zijn opgelost, koud draaide de motor prima dus begonnen aan de kappen.
Niet perfect maar beter dan het was. Mede dankzij forum-leden toch een redelijke kleur gevonden. Omdat er nog wel flinke rook uit de uitlaat kwam besloten om op advies een klein stukje te rijden zodat er wat troep uit de uitlaat weg blies. Dat hielp, bij thuiskomst was er 4 liter benzine doorheen gegaan op ongeveer 1km en tikte het blok flink.
Na flink speculeren en kijken op het forum het klepdeksel eraf gehaald en toen werd ik wat minder vrolijk.
De uitlaatklep kwam niet omhoog bij het ronddraaien van de motor en het einde van de nokkenas was gebroken. Ook in de carterpan lag nog wat.
Hoe dit kan gebeuren weet ik niet. Te lang geen onderhoud gehad? De vorige eigenaar was een jonge gozer die hem maar een half jaar op z'n naam heeft gehad waarvan hij nog 3 maanden kapot stilstond.
Ander blok gekocht van een 1995 4HJ.
Dat motorblok zit er nu in. Nu eerst even leren voor tentamens voor school en dan nieuwe olie erin en kijken of het allemaal werkt. Op enkele dingetjes na die gemakkelijk aan te passen waren kon ik het blok zo overzetten en de onderdelen overbouwen. Het andere blok was een compleet blok dus ik heb ook nog aardig wat onderdelen over, als iemand daar interesse in heeft. Binnenkort maak ik wel een update.
In juni heb ik voor 400 euro een FZR 600 3HE gekocht waarvan de motor af en toe liep. Eenmaal thuis aangekomen bleek hij ook meteen benzine te lekken.
Cosmetisch zeker ook niet de mooiste. En de originele knipperlichten en spiegels ontbreken. De motor leek op 2 cilinders te lopen omdat er op 2 cilinders geen vonk was. Toch eerst maar de bougies vervangen, waarvan de nieuwe meteen afbrak in het blok.
En daarna een andere bobine erop. Dit hielp niet maar na een andere CDI leek het probleem te zijn opgelost, koud draaide de motor prima dus begonnen aan de kappen.
Niet perfect maar beter dan het was. Mede dankzij forum-leden toch een redelijke kleur gevonden. Omdat er nog wel flinke rook uit de uitlaat kwam besloten om op advies een klein stukje te rijden zodat er wat troep uit de uitlaat weg blies. Dat hielp, bij thuiskomst was er 4 liter benzine doorheen gegaan op ongeveer 1km en tikte het blok flink.
Na flink speculeren en kijken op het forum het klepdeksel eraf gehaald en toen werd ik wat minder vrolijk.
De uitlaatklep kwam niet omhoog bij het ronddraaien van de motor en het einde van de nokkenas was gebroken. Ook in de carterpan lag nog wat.
Hoe dit kan gebeuren weet ik niet. Te lang geen onderhoud gehad? De vorige eigenaar was een jonge gozer die hem maar een half jaar op z'n naam heeft gehad waarvan hij nog 3 maanden kapot stilstond.
Ander blok gekocht van een 1995 4HJ.
Dat motorblok zit er nu in. Nu eerst even leren voor tentamens voor school en dan nieuwe olie erin en kijken of het allemaal werkt. Op enkele dingetjes na die gemakkelijk aan te passen waren kon ik het blok zo overzetten en de onderdelen overbouwen. Het andere blok was een compleet blok dus ik heb ook nog aardig wat onderdelen over, als iemand daar interesse in heeft. Binnenkort maak ik wel een update.