Project Ducati panigale - R b.j 2016

Ducstile

Ducati panigale - R 2016
25 dec 2012
235
62
Vorig jaar in 2023 heb ik mijn Ducati 1098S Tricolore ingeruild tegen een Ducati Panigale-R van bj 2016.
Dit betreft de 2e generatie Panigale-R waar het motorblok van de exclusieve Panigale 1199 Superleggera uit 2014 standaard in gemonteerd is door Ducati.
De 1e generatie Panigale 1199 R van 2013 tot 2014 hadden een eenvoudiger motorblok met 195 pk .
De 2e generatie heet Panigale-R (zonder 1199 in de benaming) en heeft dus de Superleggera motor met 205pk en 136.2nm , de motorfiets weegt droog 162 kg en rijklaar 184 kg .
Vrij extreme waardes dus .
Dit blok heeft onder andere een lichtgewicht race krukas met titanium drijfstangen , een nog lichter vliegwiel , titanium in en uitlaat kleppen , extra versterkte en magnesium caterdeksels , wsbk zuigers met 2 veren i.p.v 3 om de wrijving drastisch te verminderen.
Een aantal delen zijn lichter en sterker geworden t.o.v. de 1e generatie 1199 R
En nog veel meer , te veel om op te noemen.

Ik heb de motor gekocht bij Ducati Zaltbommel.
Het betrof toen een 100% standaard motorfiets.
Die heb ik het afgelopen halfjaar behoorlijk drastisch aangepast.

Hier volgt binnenkort mijn verslag van dit project .
 
Laatst bewerkt:
Screenshot_20231110_161902_Photos.jpg
Screenshot_20231110_161819_Photos.jpg
Screenshot_20231110_161834_Photos.jpg
Screenshot_20231110_161910_Photos.jpg
Screenshot_20231110_161827_Photos.jpg
Screenshot_20231110_161845_Photos.jpg
Screenshot_20231110_161756_Photos.jpg
Screenshot_20231110_161808_Photos.jpg
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231110_161851_Photos.jpg
    Screenshot_20231110_161851_Photos.jpg
    499,3 KB · Weergaven: 0
Deze bovenstaande foto's zijn gemaakt tijdens mijn proefrijden op de Panigale R .
Zoals gezegd is mijn motor hier nog volledig standaard op een Ducati Performance rem schakelset na dan .
Het uitlaat systeem blijft 100% standaard i.v.m de vele geluidscontroles door de politie.
Voor het geluidsniveau hoef ik dit ook niet te doen aangezien dit van de fabrikant uit standaard gemonteerde volledig titanium Akrapovic systeem een verbazingwekkende 110 db mag maken met E keurmerk en catalisator en servoklep in het uitlaatsysteem.
En het weegt een aantal kilo minder dan een rvs uitlaatsysteem.
Ongelooflijk dat zoiets door de type goedkeuring komt .
Maar ik ben heel blij met dit geluidsniveau.
Het motorblok zelf gaat qua vermogen niet getuned worden i.v.m een eventuele toekomstige apk voor motorfietsen.
 
Laatst bewerkt:
[knip]

Ik heb de motor gekocht bij Ducati Zaltbommel.
Het betrof toen een 100% standaard motorfiets.
Die heb ik het afgelopen halfjaar behoorlijk drastisch aangepast.

Hier volgt binnenkort mijn verslag van dit project .
Ik ben heeeeel benieuwd naar je aanpassingen :Y. Zo 100% standaard vind ik het al :9~:9~:9~
 
Het eerste wat ik aanpaste waren .
Brembo hpk schijven van 330mm .
Brembo hpk remklauwen.
Brembo Z04 remblokken gesinterd racing
Brembo rcs 19 corsa corta

Op mijn vorige Motor (Ducati 1098S Tricolore) zaten deze remschijven al op en waren een paar duizend kilometer in gebruik .
Dus die kon ik zo overzetten naar de Panigale R.
Op de 1098 had ik ook Brembo HPK gefreesde remklauwen met 30 en 34 mm remzuigers .
Ook die kon ik zo overzetten naar de Panigale R .
En de 1098 kreeg de standaard remmen weer terug voor ik hem inruilde .
Wat ik kan overzetten is een voordeel en koste mij in feite niets .
Alleen de Brembo rcs19 corsa corta rempomp heb ik opnieuw moeten kopen.

Screenshot_20240401_122204_Chrome.jpg
Screenshot_20231201_144139_Photos.jpg
Screenshot_20240401_120424_Chrome.jpg
Screenshot_20231201_144107_Photos.jpg
Screenshot_20240401_124149_Chrome.jpg
Screenshot_20240401_124138_Chrome.jpg
 
Het eerste wat ik aanpaste waren .
Brembo hpk schijven van 330mm .
Brembo hpk remklauwen.
Brembo Z04 remblokken gesinterd racing
Brembo rcs 19 corsa corta

Op mijn vorige Motor (Ducati 1098S Tricolore) zaten deze remschijven al op en waren een paar duizend kilometer in gebruik .
Dus die kon ik zo overzetten naar de Panigale R.
Op de 1098 had ik ook Brembo HPK gefreesde remklauwen met 30 en 34 mm remzuigers .
Ook die kon ik zo overzetten naar de Panigale R .
En de 1098 kreeg de standaard remmen weer terug voor ik hem inruilde .
Wat ik kan overzetten is een voordeel en koste mij in feite niets .
Alleen de Brembo rcs19 corsa corta rempomp heb ik opnieuw moeten kopen.

Bekijk bijlage 1990782Bekijk bijlage 1990783Bekijk bijlage 1990784Bekijk bijlage 1990785Bekijk bijlage 1990786Bekijk bijlage 1990787
Wat niet tunen van het motorblok te maken heeft met APK is mij een raadsel, mijn auto heeft 70pk meer dan standaard en komt altijd door de apk , nog nooit gehoord van iemand die geen apk kreeg omdat zijn auto meer pk’s had
En er is nog lang geen toekomstige apk voor motoren

Als ik het motorblok serieus zou tunen zou ik ook het uitlaatsysteem moeten aanpassen met een kompleet racesysteem.
Anders haal je het maximale er niet uit .
Maar ik wil absoluut mijn uitlaatsysteem volledig standaard en legaal houden .
Dat is de reden dat ik niet motorisch ga tunen .
Als er ooit een apk zou komen voor motorfietsen moet ik iedere keer tijdens een apk het volledige standaard uitlaatsysteem terug bouwen .
Dat is geen doen met een Panigale , dat is heel veel werk .
 
Als ik het motorblok serieus zou tunen zou ik ook het uitlaatsysteem moeten aanpassen met een kompleet racesysteem.
Anders haal je het maximale er niet uit .
Maar ik wil absoluut mijn uitlaatsysteem volledig standaard en legaal houden .
Dat is de reden dat ik niet motorisch ga tunen .
Als er ooit een apk zou komen voor motorfietsen moet ik iedere keer tijdens een apk het volledige standaard uitlaatsysteem terug bouwen .
Dat is geen doen met een Panigale , dat is heel veel werk .
Als er een apk komt kan ik m’n monstertje als bijzettafel gaan gebruiken
 
Mooi spul. Banjo’s met een hoek van 45 graden was netter geweest. Ik vind de knik die de remslang moet maken te scherp.

En niet om heel flauw proberen te doen, maar bij een apk zou dat wel eens afkeur kunnen zijn. 🤓
 
Laatst bewerkt:
Boutjes van de remklauwen zouden dezelfde kleur als het hart van de rem schijven moeten zijn
Vraag me wel een beetje af of iemand op deze wereld de originele remmen van een V4R niet goed genoeg vindt ( maar oké ik doe ook wel eens vreemde dingen )
 
Mooi spul. Banjo’s met een hoek van 45 graden was netter geweest. Ik vind de knik die de remslang moet maken te scherp.

En niet om heel flauw proberen te doen, maar bij een apk zou dat wel eens afkeur kunnen zijn. 🤓


Dat is inmiddels al lang veranderd , maar ik kan natuurlijk niet meteen het eindresultaat laten zien zoals die nu is .ik laat alle aanpassingen zien in volgorde zoals ik de diverse aanpassingen heb uitgevoerd.
De motor is inmiddels al helemaal aangepast naar mijn wensen .
Maar alles dus op zijn volgorde van uitvoeren .

Ik heb nu Hell Performance remleidingen met transparante staal omvlochte mantel met 90 graden hoek banjo's.
En uiteraard op de racemanier uitgevoerd , dus 1 remleiding per remklauw .
Die foto hiervan volgt later .
 
Vorig jaar in 2023 heb ik mijn Ducati 1098S Tricolore ingeruild tegen een Ducati Panigale-R van bj 2016.
Dit betreft de 2e generatie Panigale-R waar het motorblok van de exclusieve Panigale 1199 Superleggera uit 2014 standaard in gemonteerd is door Ducati.
De 1e generatie Panigale 1199 R van 2013 tot 2014 hadden een eenvoudiger motorblok met 195 pk .
De 2e generatie heet Panigale-R (zonder 1199 in de benaming) en heeft dus de Superleggera motor met 205pk en 136.2nm , de motorfiets weegt droog 162 kg en rijklaar 184 kg .
Vrij extreme waardes dus .
Dit blok heeft onder andere een lichtgewicht race krukas met titanium drijfstangen , een nog lichter vliegwiel , titanium in en uitlaat kleppen , extra versterkte en magnesium caterdeksels , wsbk zuigers met 2 veren i.p.v 3 om de wrijving drastisch te verminderen.
Een aantal delen zijn lichter en sterker geworden t.o.v. de 1e generatie 1199 R
En nog veel meer , te veel om op te noemen.

Ik heb de motor gekocht bij Ducati Zaltbommel.
Het betrof toen een 100% standaard motorfiets.
Die heb ik het afgelopen halfjaar behoorlijk drastisch aangepast.

Hier volgt binnenkort mijn verslag van dit project .
Allemaal leuk al dat titanium spul , totdat je aan een revisie komt Maatje van mij had ook zo’n R Reed wisselend op de openbare weg en een aantal circuitdagen. Na 6800 km was het tijd voor een revisie. Kassa ! Na revisie meteen verkocht
 
Mooie motor. Maar ik mis het gedeelte waarom dit een project is? Een paar dikke onderdelen kopen en op de motor schroeven kan bijna iedereen.
 
Boutjes van de remklauwen zouden dezelfde kleur als het hart van de rem schijven moeten zijn
Vraag me wel een beetje af of iemand op deze wereld de originele remmen van een V4R niet goed genoeg vindt ( maar oké ik doe ook wel eens vreemde dingen )

Die bouten van de remklauwen heb ik bewust zwart genomen.
En het is trouwens niet de V4R maar de Panigale R met 2 cilinder blok van 1199cc .
Wat de hpk remmen betreft , precies zoals u het omschrijft .
Is het nodig , nee absoluut niet .
Heb je het nodig op straat , nee absoluut niet .
Waarom dan toch , omdat het veel mooier is in mijn beleving en het remt duidelijk beter qua dosering.
 
Die bouten van de remklauwen heb ik bewust zwart genomen.
En het is trouwens niet de V4R maar de Panigale R met 2 cilinder blok van 1199cc .
Wat de hpk remmen betreft , precies zoals u het omschrijft .
Is het nodig , nee absoluut niet .
Heb je het nodig op straat , nee absoluut niet .
Waarom dan toch , omdat het veel mooier is in mijn beleving en het remt duidelijk beter qua dosering.
Als je hem zo uit t krat gebruikt. Dan is alles al in de juiste proporties ! Remmen , vering Zelfs op t circuit. Ik reed op Assen met een 1199 S puur circuitmotor met speciaal aangepaste koeling en remmen 150.3 min op Assen. Mijn maat met de R incl verlichting 🤣 1.44.7 Dus alles wat u nog gaat veranderen / verbeteren is overkill , zeker op de openbare weg
 
Als je hem zo uit t krat gebruikt. Dan is alles al in de juiste proporties ! Remmen , vering Zelfs op t circuit. Ik reed op Assen met een 1199 S puur circuitmotor met speciaal aangepaste koeling en remmen 150.3 min op Assen. Mijn maat met de R incl verlichting 🤣 1.44.7 Dus alles wat u nog gaat veranderen / verbeteren is overkill , zeker op de openbare weg
Ik snap t wel…@Ducstile wil gewoon z’n ultieme niet te evenaren eigen gepersonaliseerde Panigale bouwen!
Das toch genieten als hij er helemaal voor gaat :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan