Bij mij niet. Bij jou wel?
Bij mij is alles netjes geschroefd...
Zolang de wet niets anders over een zijspan zegt dan dat het een accessoire op een moorfiets is dat deugdelijk bevestigt dient te zijn zitten we in NL goed toch? De motorfiets zelf is niet gewijzigd ( er is immers niet gelast aan het frame) en is dus nog conform de fabricage specs.
Als het ongeval niet ontstaan is doordat je de zijspan bak verloren bent heeft het dus deugdelijk bevestigd gezeten.
Wetteksten zijn taaie kost, de kunst is de gaten er in te vinden en daar gebruik van te maken.
De motorfiets zelf is niet gewijzigd en is dus nog conform de fabricage specs.
Verzekeraars hebben hun mannetjes die alle haken en ogen van wetteksten goed kennen en zullen gebruiken in hun voordeel (niet uitkeren).Wetteksten zijn taaie kost, de kunst is de gaten er in te vinden en daar gebruik van te maken.
Verzekeraars hebben hun mannetjes die alle haken en ogen van wetteksten goed kennen en zullen gebruiken in hun voordeel (niet uitkeren).
Zoals PROTON1 de hele tijd probeert duidelijk te maken: bij ongeval veroorzaakt door de zijspanrijder met zwaar gekwetsten of doden als gevolg.
Mijn vroegere verzekeraar wilde mijn vorige zijspan niet verzekeren. Ik ben toen naar een andere gegaan die dat geen probleem vond. Nu ik mijn papieren bekijk staat er nergens zijspan vermeld, wel "aanhangwagen".
Dat MZ span was wel een echt span, met de originele bevestigingspunten op het frame. Helaas wel L3 op het papier, hoe dat komt weet ik niet, waarschijnlijk is het span ook later op de motor aangebouwd.
Het span dat ik nu heb, de Yamaha heeft dat niet, alles is er achteraf op aangebracht. En natuurlijk ook nog een L3 op de inschrijvingspapieren.
1. De Europese voertuigcategorie onder punt 0.4 op het COC
L1e = 2 wielen, max 45 km/u, max 50cm³ (of max 4 kW indien elektrisch) (gewone bromfiets klasse A en B)
L2e = zelfde als L1e met 3-wielen
L3e = 2 wielen zonder zijspan, meer dan 50cm3 of meer dan 45km/u (gewone motorfiets)
L4e = zelfde als L3e met zijspan
L5e = zelfde als L3e met 3-wielen symetrisch (trike)
L6e = 4 wielen, max 350kg lege massa, max 45km/u (microcar)
L7e = 4 wielen max 400kg lege massa, max 15 kW (quad)
4. Belgische aarden
De Belgische aard is een soort voertuigcategorie maar volgens een Belgisch systeem. Eerst was er de Belgische indeling, de Europese indeling is later gekomen. Dit is de reden waren beide systemen naast elkaar bestaan. De Belgische indeling kan niet zomaar afgeschaft en vervangen worden omdat hiervan veel andere zaken zoals taxatie, rijbewijs, periodieke keuring, verzekering, etc. afhangen.
De Belgische aarden zijn:
L1 = 2 of 3 wielen max 25km/u (bromfiets klasse A)
L2 = 2, 3 of 4 wielen max 45 km/u (bromfiets klasse B, microcar)
L3 = 2 wielen (motorfiets)
L4 = 2 wielen met zijspan (motorfiets met zijspan)
L5 = 3 wielen (trike)
L6 = 4 wielen max 400 kg lege massa, max 15 kW (quad)
Let vooral op het ontbreken van de kleine “e” achter de Belgische aard. Dit is het enige en subtiele verschil. Omdat bij motorfietsen de terminologie voor Europese voertuigcategorie (met “e” en Belgische aard (zonder “e”) quasi identiek zijn ontstaat begrijpelijkerwijze de verwarring.
Je haalt L3 en L4 door elkaar.
Motorfiets is L3 en motorfiets met zijspan is L4
(komt van FOD mobiliteit)
verdorie Bert111, nu heb ik toegegeven aan een dame dat ik begin van Alzheimer heb... Op deze Fora (of is het wel Forums ? ) is het oppassen geblazen.... Kzal me maar bij Kickstart excuseren zeker ? Hallo Kickstart sorry dat ik je "maat" noemde wij mannen gaan er onterecht van uit dat de wereld alleen maar bevolkt is door "maten"....Bert jij weet weer meer...as allways ?Ha ha ha , goed hoor "maat " lol
Hallo MathieuVDB, interessant wordt het antwoord van NL met het antwoord van de B RDW te kunnen toetsen....De B RDW heeft wel een zéér duidelijk antwoord en zéér duidelijke procedure voorzien...alleen staat de door hun aangestelde keuringsinstantie wat afwijzend... Hieronder nog even dat antwoord....alleen voor wat betreft punt 1, BMW geeft GEEN AKKOORD voor dergelijke ombouw...daar stuitert het reeds...Heb een reply van de rdw, dat hun technische dienst volgende week terug komt op mijn vragen over wel of niet legaal en mogelijkheden tot keuren. Zal hier het antwoordt plaatsen als het zover is
Procedure ombouw naar zijspan.
1. Akkoord van de constructeur voor de ombouw
Dit akkoord beschermt de consument indien er zich defecten voordoen tijdens de waarborg. Vooral bij constructiefouten die helemaal buiten de impact van de modificatie vallen kan de constructeur zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen.
a. Het akkoord vermeldt zo gedetailleerd mogelijk de verankeringmethode.
Heb ik gecheckt wordt mee bedoeld de constructeur van de motorfiets (dat wordt bedoeld met constructeur VOOR DE OMBOUW. Heb ook in Duitsland getoetst. Daar geld natuurlijk dito. Daarom zal je in Duitsland geen enkele motorfietsfabrikant terugvinden als constructeur, maar wel de bouwer van het zijspan als constructeur, en er zijn er wel 30 in Duitsland.... In Duitsland wordt een Motorrad mit Seitenwagen aanzien als een geheel nieuw voertuig waarbij het voertuig de naam van de aanvrager krijgt bij de TUV Einzelabnahme. Ik hoop op zelfde traject in Belgie... Persoonlijk heb ik alle vertrouwen in het vakmanschap van LBS, daarom koos ik ook voor LBS. Er is geen weg terug de bouw begint in 1-2 weken. Ik ga alles doen om dit span ook wettelijk gekeurd te krijgen. In Duitsland en Frankrijk zijn alle zijspannen gekeurd en van wat ik verneem zijn de bevoegde instanties zeer goed op de hoogte en zeer expliciet met richtlijnen en technische keuring in deze landen. In Belgie blijkt er nog niet één zijn gekeurd, niet als zelfbouw tenminste.Proton,
Welke constructeur wordt hier bedoeld. Ik lees het namelijk als de constructeur van het zijspan en niet de motorfiets fabrikant.
Als LBS voor jou kan aantonen dat zij zeer deugdelijk een zijspanbak en -frame aanbouwen aan je GS, dan lijkt mij dat dit goed te keuren is toch.
LBS heeft immers een bijzonder goede staat van dienst op het gebied van zijspannen als ik het zo bekijk....
In mijn ogen gaat het alleen om de deugdelijke aanbouw van het zijspanframe. Zolang het (dragende) frame van de motorfiets niet wordt gemodificeerd moet dat geen probleem opleveren....
Maar wellicht denk ik iets te simpel hoor...
In ieder geval succes met de ombouw en homolgatie van je span. Ik ga weer terug in meelees modus
Tja Proton , ik wist het wel , en al een tijdje ookverdorie Bert111, nu heb ik toegegeven aan een dame dat ik begin van Alzheimer heb... Op deze Fora (of is het wel Forums ? ) is het oppassen geblazen.... Kzal me maar bij Kickstart excuseren zeker ? Hallo Kickstart sorry dat ik je "maat" noemde wij mannen gaan er onterecht van uit dat de wereld alleen maar bevolkt is door "maten"....Bert jij weet weer meer...as allways ?
Erg bedankt dat je dat allemaal op het forum wilt delen. Een moeilijke materie mij dunkt!Ik doe het hele trajekt wel....van eenmalige konformiteitsprocedure, dito zoals in D en F bestaat, tenminste als het financieel haalbaar is. Ik doe wel relaas over de volgende maanden via dit Forum...
Dit onderwerp weer eens wat aandacht geven....
Ik sprak afgelopen weekend iemand die zijn lpg installatie heeft laten keuren. Vervolgend kreeg hij een nieuw kentekenbewijs met de vermelding gas als brandstof. En tevens L4e als voertuigcategorie. Dat is een motor-met-zijspan !
Dat zou dus inhouden dat als je aan een motor (= categorie L3e) een zijspan bouwt, dit voertuig niet meer in overeenstemming is met het kentekenbewijs.....
Maar het keuren van een zijspan is niet verplicht.