Mathieuvandenberg
Die hard MF'er
Door JFJ op dinsdag 13 augustus 2013 13:03
Dat zei ik..
Ja en is nu ook bevestigd
Dat zei ik..
Ja en is nu ook bevestigd
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En nou ophouden slapende honden wakker te maken.
Lekker, waar ??
Da's toch raar, mijn HW2 is in 1988 gekeurd als zijspancombinatie en heeft code L3e ...Het antwoord van de rdw
Geachte heer Van de Berg,
Helaas hebben wij nog geen antwoord op uw vraag.
Er is op dit moment nog geen regelgeving welke het mogelijk maakt een voertuig te keuren van L3 e naar L4 e. Alleen die voertuigen welke door de fabrikant nieuw standaard met een zijspan worden geleverd hebben de voertuig classificatie L4 e gekregen. Het omkeuren van L3 e naar L4 e is voorlopig nog niet mogelijk.
Vaake buj te bange!Mooi. Lekker doorbouwen dus!
Ik ben het niet dikwijls met je eens maar deze keer wel
Da's toch raar, mijn HW2 is in 1988 gekeurd als zijspancombinatie en heeft code L3e ...
Ik ga toch eens informeren bij het RDW
Het antwoord van de rdw
Geachte heer Van de Berg,
Helaas hebben wij nog geen antwoord op uw vraag.
Er is op dit moment nog geen regelgeving welke het mogelijk maakt een voertuig te keuren van L3 e naar L4 e. Alleen die voertuigen welke door de fabrikant nieuw standaard met een zijspan worden geleverd hebben de voertuig classificatie L4 e gekregen. Het omkeuren van L3 e naar L4 e is voorlopig nog niet mogelijk.
In Belgie is de wet zéér duidelijk, alle grondige wijzigingen aan voertuigen, niet door de fabrikant goedgekeurd, voldoen niet meer aan de conformiteit van het verkochte voertuig. Men heeft zelfs de goedkeuring nodig van de fabrikant (of een door de fabrikant goedgekeurd type) om een trekhaak op een voertuig te monteren.
B. Antwoord van de Belgische keuring: wij hebben nog nooit een zelfbouw zijspan gekeurd.
Dan heb je toch ook je antwoord?
MatthieuVDB, dat is inderdaad een duidelijk antwoord. Maar wat zegt de wet ? Mag je een motorfiets zomaar ombouwen, dus L3 veranderen naar een voertuig kategorie L4 (waar dus in NL nog geen keuring voor bestaat).
De vraag is eigenlijk, indien je het doet, er is inderdaag geen keuring, en het voertuig raakt betrokken in zwaar verkeersongeval, wat zegt de wetgever dan over de aansprakelijkheid van dit zelfgebouwd voertuig (zelfgebouwde zijspan of omgebouwde motorfiets).
Hier ben ik ook een klein beetje mee bezig geweest en heb tot op heden het volgende antwoordt.
In Nederland kan je zomaar een zijspan aan je motor knoppen, hoeft en kan ook niet gekeurd worden. Aansprakelijk en verzeker technisch wordt een zijspan (als hij niet vanaf fabriek gemonteerd is geweest) ook niet gezien als een zijspan, maar als een accessoire. Deze accessoire kan gewoon bij de verzekering opgegeven worden en is het voor de Nederlanders onder ons klaar. Enige waar men (voor de Nederlanders) even goed naar moet kijken is dat bij veel verzekeringsmaatschappijen een accessoire na 5 jaar is afgeschreven. Er is er zo wie zo 1 die dat niet doet en hem bij de waarde van de motor opzet (iets met even Apeldoorn bellen ).
\MatthieuVDB, dat is inderdaad een duidelijk antwoord. Maar wat zegt de wet ? Mag je een motorfiets zomaar ombouwen, dus L3 veranderen naar een voertuig kategorie L4 (waar dus in NL nog geen keuring voor bestaat).
De vraag is eigenlijk, indien je het doet, er is inderdaag geen keuring, en het voertuig raakt betrokken in zwaar verkeersongeval, wat zegt de wetgever dan over de aansprakelijkheid van dit zelfgebouwd voertuig (zelfgebouwde zijspan of omgebouwde motorfiets).
Hier ben ik ook een klein beetje mee bezig geweest en heb tot op heden het volgende antwoordt.
In Nederland kan je zomaar een zijspan aan je motor knoppen, hoeft en kan ook niet gekeurd worden. Aansprakelijk en verzeker technisch wordt een zijspan (als hij niet vanaf fabriek gemonteerd is geweest) ook niet gezien als een zijspan, maar als een accessoire. Deze accessoire kan gewoon bij de verzekering opgegeven worden en is het voor de Nederlanders onder ons klaar. Enige waar men (voor de Nederlanders) even goed naar moet kijken is dat bij veel verzekeringsmaatschappijen een accessoire na 5 jaar is afgeschreven. Er is er zo wie zo 1 die dat niet doet en hem bij de waarde van de motor opzet (iets met even Apeldoorn bellen ).
Mooi is dat bij jullie mag en kan. In Belgie zijn er bepaalde verzekeringen die een motor met zijspan verzekeren, andere dan weer niet. Hier vraagt geen enkele verzekeraar naar je Gelijkvormigheidsattest, of het nu Auto, motor, zijspan, etc...betreft. De aansprakelijkheid van de conformiteit wordt gewaarborgd door de fabrikant. En de periodieke keuring ziet toe of het voertuig aan die conformiteit blijft voldoen. Je kan dus zeker niet alles aan voertuigen schroeven. Voor motor en zijspannen bestaat (nog)geen periodieke keuring, die dreigt er wel aan te komen binnen x jaren, spijtig genoeg. Alleen en hier is de Belgische wet duidelijk, ook al is er geen keuring, je mag de integriteit, veiligheid of conformiteit van een voertuig, lees ook motor, niet veranderen. Het antwoord hier van de FOD Verkeer (de Belgische RDW) staat hier eerder te lezen...
Dat zijn dingen die allemaal wel kunnen in Nederland, altans dat lees ik hier. Lucky you , ik benijd jullie !
Dan heb je nog wel wat jaartjes voor de boeg om de staatskas te spijzen, weer lucky you !Ach, scheelt toch.. heb nog maar 20 jaar gewerkt..
Allemaal de schroothoop op?Europese wetgeving: Dit is voor paar maanden verschenen:[knip]
Dus voor die 7 EU landen landen, inkl. BE en NL waar alles momenteel nog vaag en grijs is...er blijkt nog twee jaartjes respijt.
De vraag is dan, wat gebeurd er met alle motorfietsen L3 die als driewieler(L4) bij de keuring gaan verschijnen ?
Ik heb die verordening even doorgelezen en het zijn wel allemaal nederlandse woorden maar de volgorde ervan maakt het verhaal nogal onduidelijk.