Dus als ik jou (proton) goed begrijp zijn wij met onze eigenbouw spannen in NL allemaal in overtreding? Als wij een kind aanrijden altijd aansprakelijk? Misschien dat het dan met wat minder woorden duidelijk is.
JFJ jij trekt het breed...men moet het onderscheid maken tussen bepaalde facetten.
1. Er rijden veel eigenbouw Spannen rond, niemand heeft er iets op tegen...is charmant. De overheid voert een soort gedoogbeleid voor deze eigenbouw voertuigen...hoe dan ook er wordt t.o.v. deze Eigenbau weinig of niet opgetreden. Er is ook geen keuring voor 2 of 3 wielige voertuigen...zelfs oom de agent weet er amper wat van...heb je een inschrijving en verzekering en oom agent is tevreden....zijspanners zijn in zijn ogen geen Firebladers...
2. Het is bij de meeste verzekeringen zonder meer mogelijk een voertuig met gebruik onder de definitie zijspan te laten verzekeren, met 3 of 4 passagiers...
3. Bij gewone ongevallen wordt er niet veel onderzocht, buiten welke partij het ongeval heeft veroorzaakt...vaststellingen worden door weg of stadspolitie gedaan, de verzekeringen van beide partijen krijgen rapport...schadeclaims belopen zich zeg van 500 tot 25.000 Euro in de regel. Materiele schade en/of klein lichamelijk letsel...het zijn gewone technische verzekeringskwesties....
4. Bij ongevallen met zwaar lichamelijk letsel, of erger met dodelijke schlachtoffer(s), moet de politie een onderzoek laten uitvoeren door een gespecialiseerde dienst. Deze dienst is in België "het parket" Hier worden ten gronde alle details onderzocht... Blijkt hier dan dat een van de betrokken voertuigen niet aan de Konformiteit van de fabrikant van het voertuig voldoet (een motorfiets met zelf aangebouwde bak voldoet dus niet meer aan de Konformiteit van de Motorfiets...), dan kan er gesteld worden dat het voertuig niet Konform was en dus strikt niet op de openbare weg thuishoort. Het grote gevaar schuilt dan bij de juristen van de tegenpartij die alles ten gronde gaan uitpluizen en argumenten gaan verzamelen. De laatste instantie in een geschil is de rechtbank. Gaat een rechter oordelen dat een voertuig zonder wettelijk geldende Konformiteit aan het verkeer mocht deelnemen ? Er kan gesteld worden dat het voertuig niet over voldoende remkracht beschikte...dat de vorm van de aanbouw scherpe delen bevatte, ...bij schadeclaims met zware menselijke tol komt de "lawsuit". Verzekeringen zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
JFJ, wij zijspanrijders rijden (de meeste althans) grijs...In D, F en de meeste andere EU landen komt geen zijspan tot inschrijving zonder een TUV Freigabe en wettelijk geldende Konformiteit.
Ik heb nu gevonden wat ik hier gedocumenteerd heb. Ik kan alleen voor B spreken. De Belgische RDW heeft een puntenlijst waaraan zijspannen moeten voldoen....(zie eerder in deze draad), maar de bevoegde instantie voor Keuringen (zeg maar de Belgische TUV voor voertuigen) blijkt nog nooit een keuring voor een zijspan, zelfs tweewielers te hebben uitgevoerd...
Ik zie twee problemen met zelfbouwspannen:
1. We rijden eigenlijk grijs (ook al betalen we verkeersbelasting)
2. De dekking van verzekering zou niet sluitend kunnen zijn bij gebeurlijk ongeval met zeer zware menselijk tol (en daaruitvloeiende kostenclaims)
Op termijn komt de keuring van 2 en 3 wielers er heus wel in de 7 van de 26 EU landen waar dit nu nog niet het geval is. De vraag is dan, hoe komen we met profi gebouwde spannen of zelfbouw zijspannen aan een Konformiteit ? Zonder deze Konformiteit kan de keuring het voertuig niet (jaarlijks) checken m.b.t. tot de strikte konformiteit van het voertuig.
Nog een groot probleem is de houding van de fabrikanten van motorfietsen, geen keurt de montage van een zijspan aan een door hun geleverde motorfiets goed. Dit is te begrijpen...de fiets is reeds verkocht met L3 Konformiteit. Welk belang heeft BMW, Suuz of Honda eraan dat al dan niet er een zijspanuitbouw aan hun frame wordt bevestigd ?
En zoals jij zelfs heel goed weet zijn de meeste motorenframes niet geschikt om er zomaar een zij-uitbouw aan te schroeven. Veel is technisch mogelijk...maar een balhoofd blijft een balhoofd...
Ik ga alle mogelijke doen om voor mijn te bouwen span een wettelijke konformiteit te verkrijgen, ook al gaat dit me (hopelijk niet teveel) geld kosten. Omdat dit mogelijk is in D, in F, etc...ga ik er van uit dat dit ook moet mogelijk zijn in B. De Belgische RDW geeft zelfs de verschillende punten en stappen op...het is de bevoegde keuring die een beetje afwijzend doet.... Ik zal zeker in deze draad raporteren over progress en eventuele afloop. Men bouwt toch geen zijspan met de kost van een nieuwe dikke motorfiets om daarna met de schrik op het lijf over de baan te gaan rijden? Wie wil dat wel ?