Het begon vorig jaar met het vervangen van de distributie ketting en klepseals, hier had ik zelf geen zin/tijd voor dus weg gebracht naar een motorzaakje in breda. Toen ie terug kwam lekte hij olie uit het kleppendeksel. Ik heb hier voor gebeld en gezegd als ze voor mij een nieuwe rubbere pakking bestelde ik hem er zelf wel op zetten. Is dus ook gebeurd. Toen ik kon gaan rijden had ik al gelijk het idee dat de koppakking lek was. omdat ik na een ritje van 25 km " om de kerk" een 300 ml bij moest vullen na dat ik dit gedaan had VOOR de rit.
Maar dit 'kon bijna niet' zeiden ze. 1 week later moest in naar Duitsland voor de SBK's de motor hield zich verder goed dus ik dacht dat het wel aan mij zou liggen. Bij het weg rijden van het verzamelpunt in venlo begon de motor nagenoeg gelijk te koken. Dus gestopt en water bij gevuld van de 1,5 liter spa blauw die ik daar gekocht had. Nog geen 50 km verder kookte hij weer, me maten zeiden dat als ik gas gaf de koelvloeistof er via de achterkant (reservoir) er uit ging. Zo ben ik dus om de 50 km gestopt om er water in te gooien. Me hele weekend naar de klote!!! Op de terugweg met ruim 10 liter aan lege cola flessen die we verzameld hadden dat weekend weer naar huis gereden op het dooie gemakje.
Thuis aangekomen gelijk contact opgenomen met die motor zaak, die heeft toen de kop gevlakt en weer gemonteerd. Ik heb de motor kaal aangeleverd dus zonder tank, carbs en radiateur. Toen ik hem weer terug kreeg heb ik het zaakje weer in elkaar gezet maar na een goede offroad rit van 500 km op een zondag, ging de pakking er weer uit!!!! Op de terug weg vanuit Apeldoorn ---> Moerdijk werdt de motor WEER warm bij Utrecht. De hele dag had hij zich goed gehouden tijdens de offroad rit. Daar heb ik me ook echt niet ingehouden met het belasten van de motor. Op de terug weg een snelheid van +/- 130/ 140 aan gehouden dus overdreven hoge toeren tallen heeft ie ook niet gelopen....
Weer terug naar die motor zaak, maar nu was de 'garantie' toch wel voorbij want hij had immers al een 500 km gereden voordat de pakking er weer uitlag. Ik had nog een reserve blok liggen, deze heeft hij voor mij onder het mom van 'coulance' na gekeken. Kleppen gesteld en compressie gemeten. Toen heb ik er de hele tijd niets mee gedaan en heeft de XTZ stof staan te vergaren in me schuur. In januari of februarie heb ik er zo'n radiateur pil in gegooid om te zien of dat misschien hielp. En na een ritje van 150 km 0,0 verbruik van het water
Dus na hem een week de hebben laten staan heb ik het water vervangen voor koelvloeistof. Ik had een koper voor het reserve blok en dacht ah, hij is nu toch goed dus waarom ook niet. Na een ritje van 200 km waarvan 150 offroad was ie weer lek, als ik gas gaf ging bouwde hij zoveel druk op in het systeem dat hij het er via het reservoir uit gooide. Ik dacht als ik misschien de kop iets strakker aan trek dan ik de lekkage wel dicht kan trekken.
Dit heb ik dus gedaan maar kwam er achter dat de kop met ruim 110 nm vast zat voordat mij moment sleutel begon te klikken, ik zag in het wph dat het 40nm zou moeten zijn... Dus ik twijfelde of de kop wel gevlakt was....
Toen ik de nokken as lagerschaal in de kop schoonveegde omdat hier wat ophoping van oude olie resten zat zag ik dat het een schuurtje zat in de zijkant. Deze heb ik even getest met een
penetrant onderzoek vroeger deed ik dit dagelijks bij me oude werk en had nog een setje spuitbussen liggen. Daarna het zaakje toch maar in elkaar gezet om te zien wat ie deed. De kop had ik met een 5 nm extra aan getrokken. Met de gedachte dat ik eigenlijk toch wel een andere blok ga halen want als ik dan aan dit blok zou gaan beginnen wilde ik gelijk alles mee pakken, zuigers koppeling een nieuwe kop enz enz...
Toen ik hem starten sloeg ie aan op 1 cilinder, hier had ie wel eens vaker last van dus gewoon gewacht tot de 2e aansloeg. Dit duurde buitengewoon lang voor mij gevoel ruim 30 seconden! Op het moment dat de 2e er bij kwam viel hij stil maar wel met een eng schrapent geluid uit de kop
hierop heb ik even gewacht en gekeken of ie nog rond wilde gaan door aan de krukas te draaien. Geen probleem dus weer gestart. Hij sloeg gelijk aan op 2 cilinders maar ik moest ook langer dan normaal de choke er ophouden. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven maar ik had het idee dat het blok zwaar liep. Als of je met een beetje halve koppeling voor het stoplicht staat zeg maar. Er was iets wat de motor afremde, het zou dus goed kunnen zijn dat er nu flinke inloopsporen zijn van de nokken as in de kop...
Omdat ik nu zolang bezig ben geweest met dit blok en ik bijna op het punt stond om de hele XTZ de deur uit te smijten, heb ik nu maar besloten om er een heel ander blok onder te gooien waarvan ik 100% zeker moet weten dat het blok goed is. Omdat ik gewoon het 'gezeik' zat ben. De XTZ is een hele fijne motor om op te rijden en ik ben van mening als je een Yamaha de onderhoud geeft die hij nodig heeft dat ie makkelijk richting de 2 ton kan gaan!!
zo einde verhaal