XTZ 750 Super Ténéré - Deel 8

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oja sorry, gans vergeten. Ik pm je mn phonenumbrr, dat proat wat sneller.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt meer als ontstekingsprobleem, ook omdat de ANWB man geen vonk kom vaststellen.
Het wil wel eens gebeuren dat de pulsgever in het blok doorslaat als de motor (olie) goed warm wordt.
Op het moment dat ie stuk gaat hikt ie in het begin vaak een beetje en doet kort daarna niets meer. Vaak is dan de buitenlaag gescheurd en wanneer deze heet genoeg is staat de scheur ver genoeg open om de hete, dunne, olie binnen te laten.
Als de motor afgekoeld is dan doet ie het vaak weer eventjes.

Aha, hum etc etc
Dat is toch die spoel achter het deksel aan de linkerzijde van de motor ? Die dus openmaken en kritisch inspecteren, of veiligheidshalve maar gelijk opnieuw laten wikkelen ?
Klinkt aannemelijk, maar zo maar een gekke vraag, hoe kan het dan dat dit probleem zich de ene rit wel openbaart, en de andere weer niet ? Gewoon geluk gehad die keren dat de Suup blijft lopen ?
 
Aha, hum etc etc
Dat is toch die spoel achter het deksel aan de linkerzijde van de motor ? Die dus openmaken en kritisch inspecteren, of veiligheidshalve maar gelijk opnieuw laten wikkelen ?
Klinkt aannemelijk, maar zo maar een gekke vraag, hoe kan het dan dat dit probleem zich de ene rit wel openbaart, en de andere weer niet ? Gewoon geluk gehad die keren dat de Suup blijft lopen ?


Ik denk niet dat het de spoel is die jij bedoeld. Hij zit wel achter het linker deksel, maar dit is het zwarte (redelijk) vierkante blokje die met 2 boutjes vastzit. Controleren is heel moeilijk, eigenlijk moet je dan zorgen dat hij in storing valt en dan moet je meten of de pulsgever zijn werk nog doet. Het 2e nadeel is dat deze van een XTZ niet los te koop is, althans niet van Yamaha origineel.

Dit is een mogelijke storing, geen 100% zeker geval van......
Het blijft zoeken en eigenlijk hopen dat hij de storing vaker of continue gaat geven, zodat je daadwerkelijk iets kunt vaststellen.
Meestal geeft die pulsgever pas problemen als de olie in het blok echt warm is, misschien was dit de andere keren nog niet het geval.

Misschien heeft iemand hier nog een oude dynamostator liggen waar de pulsgever af gehaald mag worden? Dan kun je hem wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Wisten jullie dit trouwens al?
Tegenwoordig kun je bij Yamaha Duitsland ook online kijken en dan een stuk uitgebreider/duidelijker dan bij de USA versie.
 
Ik denk niet dat het de spoel is die jij bedoeld. Hij zit wel achter het linker deksel, maar dit is het zwarte (redelijk) vierkante blokje die met 2 boutjes vastzit. Controleren is heel moeilijk, eigenlijk moet je dan zorgen dat hij in storing valt en dan moet je meten of de pulsgever zijn werk nog doet. Het 2e nadeel is dat deze van een XTZ niet los te koop is, althans niet van Yamaha origineel.

.....
...
.....
..

Misschien heeft iemand hier nog een oude dynamostator liggen waar de pulsgever af gehaald mag worden? Dan kun je hem wisselen.

Zou die van een TDM 4TX hetzelfde zijn? Die heb ik namelijk wel liggen maar als ie anders werkt zal dat niet veel uithalen....
 
Ik zou heel graag willen, maar het lukt helaas echt niet.
Als jij wel gaat: --> HEEEL veel plezier *O*

Amen!

S10, ik heb nog zadelschuim voor je liggen. Kom je ooit in de buurt van Roosendaal of Oisterwijk? (Daar werk ik)

Het schuim is vrij vast en 2 cm dik. Ik heb er zelf nog een laag zacht schuim overheen gedaan.
Zadelafzaaglijn.jpg
 
Zou die van een TDM 4TX hetzelfde zijn? Die heb ik namelijk wel liggen maar als ie anders werkt zal dat niet veel uithalen....


In principe zou deze het zelfde moeten werken, maar Yamaha geeft wel 2 verschillende artikelnummers op.....
Een optie is om ze op het oog te vergelijken en daarna met een ohmmeter controleren of ze beide de gelijke waarden opleveren. Is dit het geval dan zou het goed moeten gaan.

Kun je de 3LD ontsteking en spanningsregelaar gebruiken bij een 4TX blok? Zo ja, dan is de kans groot dat de pulsgever zou kunnen werken.
 
wie heeft er ervaring met de heavy duty kettingset van kedo? 525 of 530, de goedkope rk is er na zo'n 6000 kilometer al weer zowat door, vindt de 520 toch zowiezo wel een beetje dunnetjes voor de suup
 
0_0, 6000kilometer.

Zoveel heb ik er alweer op zitten sinds ik dacht dat hij vervangen moest worden. Ik ga 'm straks gewoon nog een keertje spannen en ik denk dat er zomaar nog een paar kilometertjes op kan.
 
Geen ervaring met die, wel met de did525 met de tdm vertanding 16/44, die kan ik je aanraden, bij jos Smit vandaan, Nederlandse econ :) omie spekken, oe, klinkt best eng. Laamaar, Duitsland is ook goed.
 
Laatst bewerkt:
wie heeft er ervaring met de heavy duty kettingset van kedo? 525 of 530, de goedkope rk is er na zo'n 6000 kilometer al weer zowat door, vindt de 520 toch zowiezo wel een beetje dunnetjes voor de suup
ik heb een 525 die zit er een 15000 in en nog steeds zeer goed!! Maar ik zeg er wel bij dat er een 11000 straat km bij zitten...
 
ik moet er toch aan gaan geloven om er een 850 blok onder te gaan zetten :(

Heb een scheurtje gevonden in me kop bij het oliekanaal naar me (uitlaat)nokkenas. Ik hoopte dat het geen kwaad kon maar na demontage en montage heb ik het idee dat ie te weinig smering geeft. Dat is denk ik ook de reden waarom me koppaking er iedere keer uit ligt omdat ie daar gewoon te warm wordt. Er zat een olievetophopings laagje wat de scheur bedekte. Toen ik die weg haalde kwam ie te voorschijn, en nu loopt de olie te makkelijk bij me nokkenas lager weg en hoor ik de kleppen tikken. Ook loopt de motor 'zwaar' en heeeel snel warm....

Als ik dan toch een blok moet wisselen dan liever gelijk een 850 blok, meer power en 1000 km garantie. Of heeft er iemand een beter idee/ een 100% goed blok voor onder de 1000,- euro? -O-
 
ik moet er toch aan gaan geloven om er een 850 blok onder te gaan zetten :(

Heb een scheurtje gevonden in me kop bij het oliekanaal naar me (uitlaat)nokkenas. Ik hoopte dat het geen kwaad kon maar na demontage en montage heb ik het idee dat ie te weinig smering geeft. Dat is denk ik ook de reden waarom me koppaking er iedere keer uit ligt omdat ie daar gewoon te warm wordt. Er zat een olievetophopings laagje wat de scheur bedekte. Toen ik die weg haalde kwam ie te voorschijn, en nu loopt de olie te makkelijk bij me nokkenas lager weg en hoor ik de kleppen tikken. Ook loopt de motor 'zwaar' en heeeel snel warm....

Als ik dan toch een blok moet wisselen dan liever gelijk een 850 blok, meer power en 1000 km garantie. Of heeft er iemand een beter idee/ een 100% goed blok voor onder de 1000,- euro? -O-

Het scheurtje kan volgens mij geen invloed hebben op het stuk gaan van de koppakking. De olie kan wel (iets te) snel weglopen, maar dan moet je overmatige slijtsporen zien bij die lagering, dus meer dan bij de rest. Op zich moet hij daar gewoon om blijven lopen.

Dat de koppakking er steeds uit klapt heeft ongetwijfeld te maken met het snel warm lopen, het klinkt of je ergens een verstopping in je koelsysteem hebt, of dat de pomp niet goed werkt.
Het zwaar lopen is natuurlijk nooit goed, maar ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt met het blok. Kun je dat eens vertellen?



Kan dat scheurtje niet gelast worden ?

Da's heel lastig....... De nokkenaslagering wordt in 1x in lijn geboord inclusief de lagerkappen. Als je dan 1 lagerpunt wilt repareren moet je hem exact gelijk qua diameter en ook in lijn hebben met de bestaande gaten.
 
Tís dus toch maar de Nederlandse economie geworden, Jos Smit,die gun ik de handel ook wel jammer dat ik nu pas kijk, anders had 't de 525 geworden, met TDM vertanding, mis een beetje die 6e versnelling, is de 520 did geworden, wel die met 't gouden randje, vindt 't toch wel lekker om met een frisse ketting te vertrekken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan