winter banden monteren

Ben eigenlijk benieuwd hoe dat zit als je in Duitsland woont....
want: 1. winterbanden zijn verplicht en 2. volgens de Túv moet je banden hebben die zijn goedgekeurd voor jouw motor.
En laat er voor heel veel motoren nou helemaal geen winterband zijn met een typegoedkeuring...

OK ik weet dat de verplichting alleen bij winterse omstandigheden geldt en dat er alleen op gehandhaafd wordt bij een ongeval, maar 't is toch een krom stukje wetgeving...
Is die regel er alleen voor auto's, of ook voor motorfietsen?

Indien het laatste, dan verwacht ik dat er allang iemand een goedkeuring bij tuv heeft aangevraagd voor model band X op model motor Y
 
Ik rij zomer en winter met dezelfde banden onder de motor, en ik merk weinig verschil.
HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/3OPutmIDXLI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 
Heb er ook heidenau scout M+S opgezet.
winterized_brammo.jpg


Bevalt erg goed
 
ziet er prima uit ,en als het goed werkt bij vorst klaar toch :Y

en JAAPdat noemt men spelen :+ maar wat zit er onder de xt,sss
 
Is die regel er alleen voor auto's, of ook voor motorfietsen?

Indien het laatste, dan verwacht ik dat er allang iemand een goedkeuring bij tuv heeft aangevraagd voor model band X op model motor Y
Die regel geldt inderdaad ooknvoor motorfietsen. En voor heel veel motorfietsen is slechts het gebruik van 1, 2 of als je mazzel hebt, 3 typen banden toegestaan. En meestal staat er geen winterband tussen...
 
elk rubbermerk heeft zijn eigen winterband (blik).
er zijn daarvan 3 tot 5 topmerken die een winterband kunnen leveren die ook werkelijk veilig op de weg is, de rest verkoopt ook prima, vaak met wel 2x zo lange remweg op droog wegdek.
er komt minimaal ieder jaar wel van allemaal een nieuw model op de markt, de top merken komen zelfs met wel 5 nieuwe modellen voor de diverse klasse.
nu zijn er 3 leveranciers voor motorbanden met modellen die al jaren op de markt zijn.
Je word hier in Zwitserland echt uitgelachen als je winterbanden wil, als het glad is rijd je niet, je hebt maar 2 wielen, toch zie ik best veel scooters met winterbandjes rijden (expats?).
 
ik denk dat het gewoon een vrije keus moet blijven tenminste in ons land.
en niet iedereen heeft geld genoeg om dit soort materiaal te kopen.
er zijn nu gelukkig meer maten te krijgen bij heidenau ,dat is toch een teken
dat er aan gewerkt word.
collega,s van mij monteren ze op hun scooter brommer en zijn net als ik erg tevreden.
en de dealer bewaard ze voor mij in zijn shop (garage)net als bij onze kratten.
moet ook al heel mooi weer zijn dat ik deze winter even naar duitsland ga rijden....
 
eeh ja ze zitten er prima op ,heb toch nog even gekeken.............

heidenau K 73 google op hun site en ze rollen er uit als winterbanden.
maar ze maken meer speciale banden hoor :Y
de prijzen zijn ook prima :Y
 
Voor (motor)scooter bestaan al langer 'winter'banden.
wat meer profiel, soms wat lamellen werkt prima, daar gaan mensen woon/werk mee doen.

De K73 die Blackmule heeft zijn voor wat ik weet volgend de laatste berichten tot 160/60 17 beschikbaar (zijn maar) dus grofweg max 600 cc 4cilinder/100 pk

Bij scooters zien we het meer en meer. Er is ook best wat keuze en fabrikanten maken ook diverse maten in winterbanden.

Misschien omdat mensen met een (brom)scooter geneigd zijn om met pleuris weer toch op die scooter te gaan rijden.

full


en het staat gewoon stoer :+

nee niet de scootert , de banden ;)

en al die media die begin winter gaan blaten over onderzoeken en verplichtingen :Z
M+S :+ Motion and Slides ? ;)
Mulholland and Silicone valley ? ;)

Reifenwerk Heidenau
 
Laatst bewerkt:
ha ik had dat ding zien staan bij je :Y en de bandjes vielen me direkt op.
maat op het werk heeft de zelfde outfit.
ik ga maar even de bandjes wat afslijpen.....ben toch thuis '(
 
had beter de zomer banden volgens mij onder de voertuigen kunnen laten zeg.
word helemaal geen winter lijkt he :(
 
Laatst bewerkt:
Met losse sneeuw nooit echt problemen ondervonden, probleem zit hem in aangereden sneeuw en ijzel.
Maar daar helpt alleen een band met studs tegen.
 
Als de snelheid eruit gehaald moet worden helpt 4wd niets. Dan zouden winterbanden wel voordeel bieden.

Ik zie in de winter regelmatig automobilisten die hun snelheid niet aan de omstandigheden aanpassen. En niet zelden gaat het ook mis.
Winterbanden, ESP, ABS, mannelijkheid, 4wd... Stuk voor stuk zaken die de grens wat verder kunnen leggen en daarmee de veiligheid vergroten. Behalve wanneer je er vol op vertrouwt. Er zijn nog altijd grenzen.

Daarnaast is het hele idee van 'volle-tractie-op-sneeuw-met-zomerbanden-met-een-4x4' gelul.
 
Op mijn vorige scooter heb ik Sava winterbanden gehad. Op mijn huidige scooter zaten Michelin City Grip Winter toen ik hem kocht. Je zou toch denken dat ze die als winterbanden verkopen, maar vergeleken met die Sava vind ik het toch weinig met winterbanden van doen hebben. Nu heb ik met beiden niet in de sneeuw gereden, maar als ik puur naar het profiel kijk dan heb ik ook onder die omstandigheden meer vertrouwen in die Sava. Dat profiel leek op een allroad band.

Nu zullen de bandenspecialisten er hier meer over kunnen vertellen. Mijn eigen ervaring is dat er een verschil zit tussen echte winterbanden en banden waar ze winter opzetten. Misschien is die laatste categorie meer een vier seizoenen band?
 
Ik heb Continental Trailattack II op mijn fiets, rijd echt lekker in de regen, en aangezien er vorig jaar bijna geen sneeuw was, zullen deze het zeer goed doen in de winter. (temperaturen >5°C)
Zeker met dit regenweer :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan