Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Welke zeldzame motoren weet jij nog?

Welke modellen ik nooit meer op de weg zie zijn motoren waar ik mijn motorcarrière mee begonnen ben, te weten:



Gekocht nog voordat ik 18 jaar was. Deze was goedkoper dan de bromfiets waar ik naar op zoek was. Een Express-Radex 175 cc met een Sachs motor. Hier 3 jaar op gereden totdat er door een verhuzing veel grote weg gereden moest worden een andere motor gekocht, te weten:




Het eerste model Dream, 305 cc, met de koppeling nog op de krukas. Ik had dan een uitvoering met een buddyseat. Dit model had een constructiefout waardoor de krukas makkelijk kon breken. Bij mij dus tot 2 keer toe gebeurd.

Foto's geleend van internet omdat ik geen eigen foto's heb.
 
Laatst bewerkt:
Het is al weer een tijdje stil op dit topic dus even in de archieven gedoken en vond een foto van een oude Motor Guzzi, eigendom van een oude Italiaan. Dochter mocht er even op zitten, bijna 30 jaar geleden, meisje is nu 33.

 
Een van mijn broers heeft laatst een TX650 gekocht ik zal eens kijken of hij wat foto's kan sturen,en zal ze hier plaatsen,ook van de TX650 zijn er niet zo veel van
 
Opeltje van mn oude buurman.
Accu er in en rijklaar.

Zijn er als het goed is nog 6 van op de aardkloot.

 
Ik hoop dat die wat betrouwbaarder is dan de TX750, deze klopte de olie tot schuim en ging dan stuk.......
Yamaha TX750 - Wikipedia

Op zich was dat een heel prettige motor die TX750 alleen was toen de olie er nog niet klaar voor en de latere update te laat Nu zijn er inmiddels diverse "merken" die gebruik maken van dat "princiepe" om een 4-takt-twin bijna trillingsvrij te krijgen met behoorlijke toerentallen.
 
Laatst bewerkt:
Laatst deze gekocht! Cagiva Gran Canyon 900 . Uit de tijd dat Cagiva Ducati-blokken gebruikte.

Heerlijke fiets, heel weinig mensen die m kennen, en veel verraste koppen als ze een Duc aan horen komen en het is geen Duc. De opvolger van de Cagiva Elefant (ook met Duc blok) .
Ik moest ook even grondig researchen toen ik m vond op marktplaats, maar geen spijt van!!!

 
1100 van gemaakt..speciaal genoeg?

Voor mij wel
 
Suzuki GSX-R750SP, homologatie model voor de wsbk 1994.

200 gebouwd voor suzuki en bimota heeft ook nog eens zijn eigen versie uitgebracht (SB7), ook 200 stuks.

Ik heb een van de weinige sp's in de benelux denk ik

 
R750SportProd.

Vlakschuif carburateurs met gelagerde schuiven,tps,...

magnesium onderdelen

korte verhouding bak

Koppeling lijkt standaard, geen droge koppeling spijtig genoeg

Cillinderkop aangepast voor betere vulling

Uitlaatlijn is lichter en is ontworpen voor betere prestaties.

achterschokbreker is ook origineel maar die heb ik vervangen door een moderner exemplaar omdat de demping niet meer goed was.

...

Maar aangezien deze in duitsland en frankrijk werden uitgebracht heeft de 750sp 100pk, ik gok door de nokkenassen maar dat moet ik binnenkort eens uitpluizen waarom hij maar 100pk heeft terwijl de standaard 750w bijna 120 heeft.

Als het de nokkenassen zijn ga ik er een een setje van een standaard 750w in gooien om te kijken of er vermogenwinst is.

De bimota SB7 is nog specialer, die haalde in 1994 132pk.

Eerlijk gezegt rijdt dit niet echt leuk voor dagelijks gebruik, steeds willen schakelen.

Ik ga de versnellingsbak van de sp (moet zowiezo eens controleren want schakelt moeilijk) in mijn gsx-r 750/1100W circuitmotorfiets steken. In de 750sp komt dan een standaard 6bak.
 
Laatst bewerkt:
En dus voorwielaandrijving..die duitsers maakten dus toch originele dingen
 
pannonia's zijn er ook niet zo heel veel, wel een leuke motor om te zien..
alle 250/ 1 pitter 2 takt, en er is een type met maar liest 17 pk, 5 meer dan de gelijktijdige 250cc jawa..