Welke zeldzame motoren weet jij nog?

Leuk ding die Megola, had nog nooit zoiets gezien. Het maken van een wheelie is bij deze motor in ieder geval een onmogelijkheid. Ook de enige motor denk ik waarbij je voorband harder slijt dan je achterband.

Ze blijven mooi idd die solexen met stermotor ;)
Jammer alleen dat hij al 3 keer eerder is gepost in dit topic.

oudjes.JPG

Weet het niet zeker meer, maar het merk is hier geloof ik al voorbij gekomen.

Het Franse merk Boxer, met een opgeboord Kawasaki GPZ1100 blok.

full

Laatst bewerkt:
Supersport :) Mijn eerste Honda. Dit is de CB72 van 1962 gekocht 1969. :P Met startmotor!!!

full

Hier een zelfpotret uit 1969 met de verknalde Honda CB72 250 cc Supersport. *D

full

Supersport :) Mijn eerste Honda. Dit is de CB72 van 1962 gekocht 1969. :P Met startmotor!!!

[afbeelding]
Hier een zelfpotret uit 1969 met de verknalde Honda CB72 250 cc Supersport. *D

[afbeelding]
Super smooie fietsjes :Y

En Adriano: Frame van de Yamaha GL 750 lijkt wel matzwart? Ook wel appart.

Laatst bewerkt:
ik weet dat opel ooit mototfietesen heeft gebouw
wel ergens in het jaar 0 ofzo
stond een jaar of 2 terug in een museum
heb heelaas zo geen foto bij de hand

En Adriano: Frame van de Yamaha GL 750 lijkt wel matzwart? Ook wel appart.
Ik bewaar al jaren hele oude motorbladen en in een ervan stond de GL750 die op de tentoonstelling in Tokio stond. Er staat inderdaad beschreven: De viercilindermachine munt weer uit door een geheel nieuwe vormgeving met overdadig chroom en glimmertoestanden die afsteken tegen de matte framkleur.
Cilinderinhoud 743 cc en 70 pk.
Dus goed opgemerkt ;)
2545098043_fb2406a8bc.jpg

Laatst bewerkt:
Zelf gespot in "het" automobielmuseum van Slovenië. We waren de enige in een gigantisch museum vol met stoomtractoren, alle 50 gepantserde auto's van Ceaucescu, een 50-tal andere auto's en dan nog een kleine 100 motoren. Naast al de Hendersons, Indians, Nortons, etc. waren dit de zeldzaamste denk ik:

10r7fuu.jpg

2ecgbhw.jpg

2ikw611.jpg

En dan een jaar later was ik in "het" techisch museum van Slovakije, op 100 meter van het enige station in Bratislava. Ze waren gesloten, maar met een studentenkaart Ingenieur mag je dan binnen :P

Hier stonden ook een 80-tal auto's, 10 van de meest gigantische stoomlocomotieven die ik ooit gezien had en dan nog verspreid een stuk of 50 moto's. De trots van het museum waren de Slovaakse "Böhmerland" motoren, zie foto's. Ze gingen in 1926 al 150 dacht ik. Een korte draaicirkel zullen ze wel niet hebben :+ Er stonden ook 3 prachtige Sunbeams.
20rlq9x.jpg

5zmjhz.jpg

118f7nq.jpg

Ik bewaar al jaren hele oude motorbladen en in een ervan stond de GL750 die op de tentoonstelling in Tokio stond. Er staat inderdaad beschreven: De viercilindermachine munt weer uit door een geheel nieuwe vormgeving met overdadig chroom en glimmertoestanden die afsteken tegen de matte framkleur.
Cilinderinhoud 743 cc en 70 pk.
Dus goed opgemerkt ;)
[afbeelding]

Is er eigenlijk ooit bekend geworden waarom de GL750 niet in productie is genomen ?
Carburateurs zien er overigens al "ernstig" injectie-achtig uit :9
Wel jammer dat het bij een prototype is gebleven -O-

Laatst bewerkt:
Is er eigenlijk ooit bekend geworden waarom de GL750 niet in productie is genomen ?
Op een tweetakt uit 1971? Toen had alleen Münch injectie.

2ikw611.jpg

Dat is idd een heel zeldzaam ding.
Tomos D3 (1959). Zijn er maar 2 van gebouwd geloof ik. Dit is de enige die nog bekend is.
Iemand op het Puch/Tomos oldtimer forum is al sinds 2008 bezig een replica te bouwen.
Die dingen liepen destijds al tegen de 100km/h.

De D5 die er achter staat is ook zeldzaam en interessant. Tomos en Puch bouwden destijds alleen brommers met 2 of 3 versnellingen, maar in de racerij was 5 versnellingen toch wel het minimum waar je mee aan kon komen. Toen is er dus een Sachs 5-bak in de 3 bak carters gepropt. Dit paste uiteraard niet, dus zit de schakelklok uitwendig.

Laatst bewerkt:

Dit is een van de eerst motoren komt uit 1885 en is ontwordpen door de heer daimler en de heer maybach (twee van de drie grondleggers van mercedes.
Dit is een replica (in het mercedes museum staat er ook één) het origineel is met een grote brand verloren gegaan.
Toch wel raar dat ze niet verder zijn gegaan met motoren en alleen bij auto's zijn gebleven.

De oer motor... zet zoiets tussen de nieuwe super bike's , offroads, naked's , tours, en hij ownt ze allemaal !

:}

Moest toevallig vandaag nog aan dit model denken, waarom weet ik niet, zal wel iets met het oer instinct te maken hebben :?

Zou er graag eens een rondje op willen tuffen, zoiets moet je gewoon gedaan hebben als motor rijdert. *D 8-)

Het is idd wel injectie.

De steeds strengere emissie eisen die toen op kwamen heeft ervoor gezorgd dat Yamaha toch overstapte op 4 tact machines, als ik me het verhaal goed herinner.

Mooie foto's RenaatXS! :}

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan