Welke motor TET europa

Er is weer een moraal ridder in ons midden. Deze zijn natuurlijk altijd aanwezig op forums.
@MIOB je moet het niet zo zwart wit zien. Tuurlijk rijdt ik zoals ik eerder beschreef niet continu. Maar enkel waar het relatief veilig kan. Uiteraard moet de motor niet de limiterende factor zijn op t moment dat ik 't gas wel keer goed wil open trekken.

Ik denk dat de ktm 690 idd de beste keuze is. Het idee is om nog even door te rijden op mijn huidige motor en ondertussen door te sparen voor de ktm!

Ik hou er ook van om lekker hard te gaan met de 750 hoor dus ik snap dat wel, eventueel kun je hem nog wat meer modificeren ipv 690 aanschaffen?
Ik ga er van uit dat je xtz goed is.
Cross voorvork en achterdemper.
Ik rij nu zelf zo'n 50.000 km op de CRF 250 rally en ik zou zeggen dat is de motor om het te doen voor de meesten, tenzij je Rally enduro stijl de TET wilt doen, en je hoeft alleen maar te tanken.
Met wat aanpassingen heb je al de beste motor om het te doen, mijn mening.
 
Er is weer een moraal ridder in ons midden. Deze zijn natuurlijk altijd aanwezig op forums.
@MIOB je moet het niet zo zwart wit zien. Tuurlijk rijdt ik zoals ik eerder beschreef niet continu. Maar enkel waar het relatief veilig kan. Uiteraard moet de motor niet de limiterende factor zijn op t moment dat ik 't gas wel keer goed wil open trekken.

Ik denk dat de ktm 690 idd de beste keuze is. Het idee is om nog even door te rijden op mijn huidige motor en ondertussen door te sparen voor de ktm!
Wel aandoenlijk dat je denk dat je motor de limiterende factor is

Motoren zijn meestal nooit de limiterende factor, nieuwe/betere kunnen wel een ander limiterende factor goed verbloemen
 
Wel aandoenlijk dat je denk dat je motor de limiterende factor is

Motoren zijn meestal nooit de limiterende factor, nieuwe/betere kunnen wel een ander limiterende factor goed verbloemen
Ik heb wel eens de TET gereden op een GS500. Die ging met straatbanden ook prima overdwars.

En wat hebben wij toen lachende gezichten en duimpjes gehad van wandelaars!
 
Dat de motor de limiterende factor is betwijfel ik. Je geeft aan dat je vanwege het gewicht niet alles uit de XTZ 750 durft te knijpen, maar als je alles uit een 690 knijpt dan ga je nog een flink stuk harder. Wat maakt het verschil dat je een 50+kg lichtere fiets op hoge snelheid wel in bedwang kan/durft te houden?

Een 690 lijkt mij sws een veel leukere fiets omdat die lichter en wendbaarder is, maar als ik je verhaal zo lees is het enige waar je ermee vooruit gaat dat je de motor wanneer die is gevallen in je eentje kan op tillen.
 
Maaruh, on topic, een gechipte gepimpte 300 Rally loopt ook 160 en weegt onder de 140 kg volgetankt en de standaard vering is nu best wel oke als je geen tafelbergen in een keer wilt nemen, alleen is het een dure motor, maar fijn om door heel Europa te gaan enduro wanderen, of een Raid de Amiete te doen zonder te hoeven sleutelen en bergen reserve onderdelen mee te nemen, alleen maar tanken en gaan, en af en toe misschien een bandje plakken, is een lekker simpel leven met zo'n ding, eerste drie versnellingen zijn nu ook lekker kort, dus fijn in de technische klim👍
 
Wel aandoenlijk dat je denk dat je motor de limiterende factor is

Motoren zijn meestal nooit de limiterende factor, nieuwe/betere kunnen wel een ander limiterende factor goed verbloemen
Zeker niet, echter als ik dan toch opzoek ben naar nieuw "gereedschap" beter iets wat het goed doet en voldoet aan m'n wensen.
Maar ben het met je eens ligt grote deels aan de bestuurder.

@hookeniggy Helaas heeft mijn XTZ750 wat issues, ben al tijdje aan het trouble shooten en vermoed het probleem gevonden te hebben. Als ik weer wat vertrouwen heb opgebouwd met deze motor is dat sws mijn eerste keuzen.
Ben er twee jaar geleden mee naar de sahara gereden boven de 40 graden, en daarna noord naar de poolcirkel gereden rond het vriespunt en de xtz750 bleek daarbij wel echt een alles kunner te zijn. Offroad gaat ook lekker zeker na paar maanden nonstop in het zadel.
 
Zeker niet, echter als ik dan toch opzoek ben naar nieuw "gereedschap" beter iets wat het goed doet en voldoet aan m'n wensen.
Maar ben het met je eens ligt grote deels aan de bestuurder.

@hookeniggy Helaas heeft mijn XTZ750 wat issues, ben al tijdje aan het trouble shooten en vermoed het probleem gevonden te hebben. Als ik weer wat vertrouwen heb opgebouwd met deze motor is dat sws mijn eerste keuzen.
Ben er twee jaar geleden mee naar de sahara gereden boven de 40 graden, en daarna noord naar de poolcirkel gereden rond het vriespunt en de xtz750 bleek daarbij wel echt een alles kunner te zijn. Offroad gaat ook lekker zeker na paar maanden nonstop in het zadel.

Hoi Mike, dan ben je ook de halve wereld rondgeweest op de xtz 750, ja fijne motor, ik ken het probleem, ik heb ook issues, is ook niet gek natuurlijk na zoveel off road reizen, Sahara, Europa, ik ben dan ook nog naar Canada geweest op mijn XTZ 750, ook echt wel kilometers gemaakt, hier in Thailand nu een tijdje op de 250 Rally, maar ik snap dat zoiets in Europa overkill en saai kan zijn, de 300 is beter, maar ik vindt de T7 ook wel erg fijn.
Ik ga misschien deze zomer mijn xtz even opfrissen 850 blok in lepelen want is erg fijne motor zoals je ook weet👍
 
Ik heb nog een vraagje,
Ik weet dat de DR650 al lang niet meer binnen europa verkocht wordt (helaas).
Is dit voor de DR400 ook het geval of zijn deze nog wel nieuw te verkrijgen in nederland?
 
Ik ga er voor het gemak vanuit dat je een suzuki drz 400 bedoeld, en dan is het antwoord nee, die wordt niet meer nieuw verkocht in NL.
Wel wordt hij in o.a. Amerika nog nieuw en praktisch ongewijzigd t.o.v. zijn voorgangers uit bijv. 2002 verkocht. En daarmee is de onderdelenvoorziening nog gewoon heel goed. de meeste onderdelen kun je gewoon in NL kopen.
 
DR of DRZ??
Beide niet meer nieuw te krijgen.
Volgens mij nog wel als KLX 400
Heel veel motor voor zo.n klein mormeltje.
Een stuk feller als een crf300L.
Heb er veel lol mee gehad.
 
DRZ400 heb ik zondag voor het eerst off-road kunnen rijden.
Ik snap de charme wel hoor. Maar zo bijzonder vond ik gem eigenlijk niet. Veel pittiger dan een CRF300L die gewoon nieuw verkocht wordt is het niet.
Maar met een DRZ heb je wel het echte "verknutselde enduro" gevoel. Het is namelijk een enduro ish motor die bekend stond om zijn degelijkheid. Daar hebben inmiddels 2 generaties en vele eigenaren voor jou gretig gebruik van gemaakt.

Zou ik er in jouw schoenen 1 kopen? Absoluut, maar dan moet de prijs wel echt kloppen. Dit zijn het type motoren waar 99/100 keer toch echt aanzienlijk werk in zit met aanzienlijke kosten.
Voor een 20 jaar oud exemplaar betaal je zo 4K inclusief 3 soorten boutjes per kap en een vermiste originele km teller.
Daar gaat zeker 1000+ in zitten om dat een beetje vlot te trekken.
Als ik dan vrijwel nieuwe CRF300L oid voorbij zie komen voor ca 6 a 7K die al dan niet in het laatste stukje van de garantie zitten...
 
Dunnere voetpakking keihin met brandstof pomp.
En ik kon hem vergelijken met de crf250l.
Maar daar zit toch echt wel verschil in
27 of 40 pk.
En ja hij is te duur voor wat ze ervoor durven te vragen.
Marokko 2012 138.JPG
Marokko 2012 163.JPG


Heb er veel lol mee beleefd in Marokko.
15 jr geleden
 
CRF300L doet 27pk, de DRZ400 doet 31. Daarbij is de ene 20 jaar oud en de andere nieuw uit de showroom voor €7.149.

Als we de DRZ gaan opvoeren moeten we dat ook meenemen voor de CRF300L natuurlijk.
 
CRF300L doet 27pk, de DRZ400 doet 31. Daarbij is de ene 20 jaar oud en de andere nieuw uit de showroom voor €7.149.

Als we de DRZ gaan opvoeren moeten we dat ook meenemen voor de CRF300L natuurlijk.
DRZ is toch echt 40 pk, of ze er allemaal nog zijn na x aantal jaar valt nog over te twisten.
Mijne doet na 20jaar ook nog 150km/h GPS in zijn standaard vorm
 
Ik had een E 🤡 of tenminste er van gemaakt.
Die heeft meer purrie als de S
Groot nadeel drz geen injectie.
Dus boven de 2000mtr blijft er niet veel pony,s over.
En vind de vering toch stuk aangenamer als de dweil van de CRF.
Die gewoon aan z.n eind is als je lkr rijd.
Heb er verschillende otr mee gereden.
En dat is toch echt minder met de crf.
Moet er wel bij zeggen dat het de eerste crf250L was.
Grappig maar stuk minder off road als DRZ.
Denk wel dat de crf het fijner doet op asfalt.
Maar ja dat willen we niet als je off road gaat.
 
En vergeet niet de missende 6e versnelling waardoor je op de snelweg het gevoel hebt dat je hem aan het vermoorden bent :X
 
DRZ is toch echt 40 pk, of ze er allemaal nog zijn na x aantal jaar valt nog over te twisten.
Mijne doet na 20jaar ook nog 150km/h GPS in zijn standaard vorm
Excuses ik had de 31pk versie gevonden.
Die ik off-road getest heeft voelde ook als 31pk. Trok ook tussen de 25 en 35pk modus van de Stark dus toen ik 31pk las klonk dat als heel aannemelijk.

Toch blijf ik er bij dat ze gewoon heel erg duur zijn voor wat je krijgt. Ik heb er zelfs al eens naar gekeken als projectje. Voor €1500 a €2000 zou ik zo een redelijke ophalen en voor €800 a €1200 een verbeunde. Maar voor €4000 een verbeunde...
Als je dan voor €3000 meer nieuw rijdt of voor €2000 meer bijna nieuw... Welk gat alleen maar kleiner wordt voordat je hem ''fris'' hebt...

Als ik 4K te besteden had voor een ''soft enduro'' om misbruik te maken van de TET bestede ik het anders denk ik.
Bijvoorbeeld een KTM 6xx. Ook een verbeund hok waarschijnlijk, maar wel voor de helft van het geld. €2000 aan onderhoud kun je heel veel (laten) doen.
Iets met een Rotax 650 er in doet op noppen ook wonderen en hoef je je over het blok geen zorgen te maken.
Yamaha XT660 kan je ook weinig aan gebeuren.
 
Klopt ze zijn veel te duur. Zeker als je bedenkt dat ze nieuw 6500 waren...
Beetje cultfiets geworden. Een van de weinige opties toen qua lange onderhoudsintervallen.
Ach ik zie het dat als ik hem nu verkoop ik er alleen maar winst op heb gemaakt met een paar jaar afraggen *O*
Die andere opties die je noemt zijn voor TS denk ik wel zinvoller idd
 
En vergeet niet de missende 6e versnelling waardoor je op de snelweg het gevoel hebt dat je hem aan het vermoorden bent :X
En de verschrikkelijke buddy heb me toch een zadelpijn gehad op dat ding in marokko.
Heb daar een geitenvel gekocht om de pijn te verlichten.
Na marokko gelijk een Corbin buddy gekocht.
Wel bijna 20 kg lichter als de Honda.
DRZ (17).JPG
DRZ (13).JPG
DRZ (2).JPG
DRZ (8).JPG
DRZ (1).JPG
Marokko 2012 579.JPG
Marokko 2012 548.JPG
DRZ (3).JPG
DRZ (5).JPG
 

Bijlagen

  • DRZ (4).JPG
    DRZ (4).JPG
    559,2 KB · Weergaven: 0
  • DRZ (11).JPG
    DRZ (11).JPG
    729,6 KB · Weergaven: 0
Dit geeft wel een heel duidelijk beeld over de 300 Rally versus hier besproken motoren.
TET en dan vooral in het buitenland kan nog weleens flink technisch zijn en ver weg vd bewoonde wereld, dan is een lichte betrouwbare motor een must als je alleen rijdt.


 
Terug
Bovenaan Onderaan