‘Welke motor’

Jaja.. nummer duizend op dit onderwerp denk ik :D ik hoop dat hij hier goed staat.
Goed, Ik ga over een tijdje afrijden voor mijn A1 examen en zoek een passende motor.
Ik rij nu de lessen op een mt-125 maar mijn voorkeur gaat uit naar een yzf r125 of een gxs r125. Iemand ervaringen met die 2 als eerste motor? Andere mogen ook, maar ik ben niet zo groot. (Denk aan, 1,62 en rond de 45 kg)
Alvast bedankt!
Dani Pedrosa is kleiner 🙂
 
Als je echter een kleiner persoon bent, kan het hebben van een grote motorfiets deze situaties onnodig moeilijk maken, wat het rijden op zwaardere motorfietsen over het algemeen minder leuk maakt.

Lichte motoren
Vb. BMW 310GS 170kg

Als eerste de lichte motoren. Want wat zijn dit eigenlijk? Deze tweewielers zijn voornamelijk een populaire keuze onder beginnende motorrijders en stadsrijders. Dit komt mede door de wendbaarheid die je hiermee krijgt. Ze kunnen door het verkeer glippen, gemakkelijk keren en parkeren in krappe ruimtes. Als je voornamelijk van plan bent om door drukke stadsstraten te cruisen, is wendbaarheid een enorm pluspunt. Ze zijn daarnaast een goed vervoersmiddel voor wanneer je nog meer zelfvertrouwen op wilt bouwen om op een later moment de langere tochten te maken.

Bron: Zware vs Lichte motor: wat is beter voor beginners?

Op de snelweg zijn ze echter veel minder stabiel. Dus mijn vraag is ook, waarvoor wil je de motor gebruiken?
 
Op de snelweg zijn ze echter veel minder stabiel. Dus mijn vraag is ook, waarvoor wil je de motor gebruiken?
A1 + persoonlijke smaak = 125cc racer. :?
IMG_20240109_205224.png
 
tuurlijk,
maar dit topic vraagt zo hard om "rode hayabusa"..


serieus:
Ga Rijden.
Je moet al rijdend uitvinden wat voor Jou het beste is.
daar kan enige redenering vooraf wel bij helpen, maar uiteindelijk met je het Doen, Ervaren.

En ga er van uit dat je over tijd (kilometers, maanden) andere ideeen krijgt.
Als je veel ww doet: een fikse scooter, lekker praktisch.
Als je echt een fun-rijder gaat worden: kan alle kanten op.
Als je veel onverhard en/of offroad wilt: iets met lange veerwegen.
Als je te zijner tijd half Europa door wilt ... een RT ?
Zit wat in. maar om nou heel nederland door te racen voor wat ritjes is ook zo lastig. Maar ik zal het meenemen, bedankt
 
Als je echter een kleiner persoon bent, kan het hebben van een grote motorfiets deze situaties onnodig moeilijk maken, wat het rijden op zwaardere motorfietsen over het algemeen minder leuk maakt.

Lichte motoren
Vb. BMW 310GS 170kg

Als eerste de lichte motoren. Want wat zijn dit eigenlijk? Deze tweewielers zijn voornamelijk een populaire keuze onder beginnende motorrijders en stadsrijders. Dit komt mede door de wendbaarheid die je hiermee krijgt. Ze kunnen door het verkeer glippen, gemakkelijk keren en parkeren in krappe ruimtes. Als je voornamelijk van plan bent om door drukke stadsstraten te cruisen, is wendbaarheid een enorm pluspunt. Ze zijn daarnaast een goed vervoersmiddel voor wanneer je nog meer zelfvertrouwen op wilt bouwen om op een later moment de langere tochten te maken.

Bron: Zware vs Lichte motor: wat is beter voor beginners?

Op de snelweg zijn ze echter veel minder stabiel. Dus mijn vraag is ook, waarvoor wil je de motor gebruiken?
Woon werk ritjes zonder snelweg. Denk aan ongeveer 15 KM. Snelweg kom ik eigenlijk nooit, en als ik erop zit is het een kort stukje
 
Woon werk ritjes zonder snelweg. Denk aan ongeveer 15 KM. Snelweg kom ik eigenlijk nooit, en als ik erop zit is het een kort stukje
Dan is elke motor Prima.

op Penang deed ik zo'n traject op een 150cc scooter (Honda met PFI motor, best Fel ding, ik woog toen 75kg).
Enorm van Genoten
(aziatisch verkeer voor beginner+, wel chaotisch, maar nog niet extreem)

Maar voor NL: je wil toch wel eens op een A-weg, dus iets meer power nodig.

verder: Proefrijden en Uitproberen.
Begin met iets simples, iets wat je makkelijk kan inruilen, en test uit...
 
Woon werk ritjes zonder snelweg. Denk aan ongeveer 15 KM. Snelweg kom ik eigenlijk nooit, en als ik erop zit is het een kort stukje

Dan zou ik een selectie maken van de lichtste motoren qua gewicht.
Kijken wat je bevalt qua type, uitstraling, etc.
Alles wat je kan handelen is dan mogelijk. Lage zithoogte, zodat je met twee voeten aan de grond kan (vlakke zolen).

Ik ben zaterdag in de ochtend naar Bodegraven. Eens kijken of in de outlet nog wat kleding te scoren is voor volgend seizoen.
 
Zit wat in. maar om nou heel nederland door te racen voor wat ritjes is ook zo lastig. Maar ik zal het meenemen, bedankt
tja..
als je de motor puur utilitair, nuttig, praktisch wilt hebben, om goedkoop, slim, flexibel ww en boodschapritjes te doen..
een Scooter!

in DHg, traject Hubertus - Johan de Wit - Pres Kennedy, rijdt een dame op een gerestaureerde rode Vespa.
en die gaat me een partij Soepel, en met zichtbaar plezier tussen de koekblikken door...

of desnoods zo'n elektriek en hip "urban mobility" ding.
wellicht het zuinigst in gebruik qua brandstof en onderhoud, en best veel "opbergruimte"...
(hoor mij nou, de verkoper napraten...ik vond m Lelijk, maar dat went wel, en voor sommigen is het retepraktisch)

1704837916841.png
 
Dan zou ik een selectie maken van de lichtste motoren qua gewicht.
Kijken wat je bevalt qua type, uitstraling, etc.
Alles wat je kan handelen is dan mogelijk. Lage zithoogte, zodat je met twee voeten aan de grond kan (vlakke zolen).

Ik ben zaterdag in de ochtend naar Bodegraven. Eens kijken of in de outlet nog wat kleding te scoren is voor volgend seizoen.
Slim, dankje. succes met koopjesjagen
 
  • Leuk
Waarderingen: RP79
Woon werk ritjes zonder snelweg. Denk aan ongeveer 15 KM. Snelweg kom ik eigenlijk nooit, en als ik erop zit is het een kort stukje
Dat is om te beginnen, een ommetje is immers zo gedaan hoor.
Uit welke regio kom je vandaan?
Wellicht zitten er ook een paar goede in jou eigen omgeving


Nog een tip wil ik je mee geven (spreek hier uit ervaring, al hoewel, voor de helft dan.
Als je tijdens een proefrit heb ontdekt dta je het geweldig vindt, huur dan (indien mogelijk) het zelfde model
voor een volle dag, of iets langer.

Al meerdere malen zelf gehad namelijk,

en nu dus weer:X

.
Proefrit was super, en uiteindelijk na aanschaf en X-kilometers verder dan toch tot het besef komen
dat het toch niet is dat wat je zoekt.
 
Mijn advies, op de motoren die je leuk vindt even een proefrit maken, al is het voor een halfuur in de stad gecombineerd met snelweg. De motoren ook mee naar huis nemen als het kan om te kijken of de plek waar je het wilt stallen voldoet aan de verwachtingen. Een dagje huren is ook een goede als het beschikbaar is, anders kan je een afspraak met een dealer maken. Succes
 
Dat is om te beginnen, een ommetje is immers zo gedaan hoor.
Uit welke regio kom je vandaan?
Wellicht zitten er ook een paar goede in jou eigen omgeving


Nog een tip wil ik je mee geven (spreek hier uit ervaring, al hoewel, voor de helft dan.
Als je tijdens een proefrit heb ontdekt dta je het geweldig vindt, huur dan (indien mogelijk) het zelfde model
voor een volle dag, of iets langer.

Al meerdere malen zelf gehad namelijk,

en nu dus weer:X

.
Proefrit was super, en uiteindelijk na aanschaf en X-kilometers verder dan toch tot het besef komen
dat het toch niet is dat wat je zoekt.
Noord holland, en dat is mooi balen zeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan