‘Welke motor’

bleekselderij

Rookie
9 jan 2024
20
13
Noord Holland
Jaja.. nummer duizend op dit onderwerp denk ik :D ik hoop dat hij hier goed staat.
Goed, Ik ga over een tijdje afrijden voor mijn A1 examen en zoek een passende motor.
Ik rij nu de lessen op een mt-125 maar mijn voorkeur gaat uit naar een yzf r125 of een gxs r125. Iemand ervaringen met die 2 als eerste motor? Andere mogen ook, maar ik ben niet zo groot. (Denk aan, 1,62 en rond de 45 kg)
Alvast bedankt!
 
Als je het budget hebt: een occasion zero S of DS. Er zijn exemplaren voor 8000 euro.
Superveel vermogen voor een A1 rijbewijs.
En je kan vlot op de autosnelweg.
 
Lastig proefrijden die 125's.
Ik kon zelf al nergens een R3 vinden en toen maar gewoon besteld.
Die ene bij Yamaha Europa stond er ook maanden later nog in het magazijn toen ik in 2022 al informeerde.
Is automatisch een 2023 model geworden. :+
 
En ik maar denken dat TS op zoek was naar een motor... :+
Ik weet dat er mensen zijn die nog niet klaar zijn voor de overstap. Maar in het 125cc-segment heeft een elektrische versie toch echt wel een reele meerwaarde. Met een benzine 125cc kan je toch niet zo vlot de snelweg op. Met die Zero's wel.
Ik geeft het maar mee omdat het een optie is die velen vandaag niet kennen.
 
Ik weet dat er mensen zijn die nog niet klaar zijn voor de overstap. Maar in het 125cc-segment heeft een elektrische versie toch echt wel een reele meerwaarde. Met een benzine 125cc kan je toch niet zo vlot de snelweg op. Met die Zero's wel.
Ik geeft het maar mee omdat het een optie is die velen vandaag niet kennen.
Ja joh helemaal prima toch ook, ik zit ook maar wat de dollen. :)

Vooral als je net begint is het handig om wat informatie en opties te krijgen van mensen die al wat meer ervaring hebben.
Ik denk dat er een heel gros aan mensen is die niet eens weten dat elektrisch aangedreven motorfietsen bestaan, dus als optie vermelden kan nooit kwaad.
 
Grap is al gemaakt 😛
tuurlijk,
maar dit topic vraagt zo hard om "rode hayabusa"..


serieus:
Ga Rijden.
Je moet al rijdend uitvinden wat voor Jou het beste is.
daar kan enige redenering vooraf wel bij helpen, maar uiteindelijk met je het Doen, Ervaren.

En ga er van uit dat je over tijd (kilometers, maanden) andere ideeen krijgt.
Als je veel ww doet: een fikse scooter, lekker praktisch.
Als je echt een fun-rijder gaat worden: kan alle kanten op.
Als je veel onverhard en/of offroad wilt: iets met lange veerwegen.
Als je te zijner tijd half Europa door wilt ... een RT ?
 
Belangrijke vraag: ben je een man of vrouw van 45kg…. Heel belangrijk voor het advies en de beeldvorming.
 
Ik blijf het vreemd vinden dat motoren in maat niet aanpasbaar zijn, uitgezonderd verlagingssets, bar-risers, en het incidentele verstelbare zadel. Alle autostoelen (en meestal ook) -sturen zijn uitgebreid instelbaar. Fietsen worden in meerdere maten geleverd en dan kun je ook nog het stuur en zadel in alle richtingen verstellen.

Maar terug on topic; met zo'n gewicht is elke motor een seconde eerder op 100 en heeft een 10 km/u hogere top. Met die lengte en standaard lichaamsverhoudingen kom je automatisch uit bij een gouden Goldwing, roestbruine Harley of rode Hayabusa. Even serieus: ga zoveel mogelijk proefzitten en als het even kan -rijden. Wees bereid daarvoor wat reistijd en kosten lief te nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan