Welk Ketting smeersysteem te kiezen

Ik was indertijd een van de eersten met het e-system. Daarvan is bekend dat het display niet best is. Die nu gebruikt worden zijn de verbeterde versie als ik het geloven mag. Bij mij kwam er vocht in, de volgende viel gewoon uit, de volgende ging wel aan, maar ging niet smeren... het werd allemaal wel keurig opgelost door scottoiler, ik moest de defecte opsturen, en kreeg dan weer een nieuwe terug.
Maar na een tijdje wordt je het gewoon zat.
Ze zitten al op e system 3.0. Dus de claim dat een e system kwalitatief ruk is gaat onderhand niet meer op.
 
Nee. Linkerhand!
Rechterhand! 8-)

Zo zat hij er al op toen ik de NC kocht en werkt prima voor mij. De parallell twin in de NC is ook bijna een trekker, die slaat niet af maar hobbelt lekker door met gas dicht in z'n 1 (of 2, of 3). Beetje bijremmen met de achterrem zoals geleerd tijdens de rijlessen en smeren maar.

Al was de cardan van de NTV nog steeds subliem, als de/een volgende motor weer een ketting heb komt er weer een OSCO op denk ik. Geniaal in zijn eenvoudigheid
 
Ik heb de afgelopen 20 jaar tussen de 25000 en 30.000 km per jaar gereden met een Osco, maar jouw verhaal herken ik niet.
Misschien te hard gereden tijdens het smeren? Osco adviseert stapvoets rijden...
Ik heb ook geen last met vettigheid van de Osco.
Idd snelheid is stapvoets. Dus niet op de snelweg aan het hendeltje trekken.
Bij voorkeur na druppelen de motor stilzetten. Bijv net voor thuiskomt of bij een koffiestop.

Op de post hierboven:
Ieder heeft blijkbaar andere voorkeur. Ik houd 't op de linker kant.
 
Was de Loobman chain-oiler al genoemd? Geen zin om alle 200 voorgaande berichten te lezen....
De Loobman is naar mijn mening de beste goedkope chain-oiler, kost ongeveer 3 tientjes (al maakt verzending uit de UK het prijzig).
 
Ik heb de afgelopen 20 jaar tussen de 25000 en 30.000 km per jaar gereden met een Osco, maar jouw verhaal herken ik niet.
Misschien te hard gereden tijdens het smeren? Osco adviseert stapvoets rijden...
Mogelijk dat dat het is. Met die ik nu heb is het voor mij makkelijker.
 
Vandaag toch de knoop doorgehakt en een Scottoiler Xsystem 2.0 bij tante Louise gekocht. Afgezien van de slechte reviews bij Louis (slik) en de hoge prijs (nogmaals slik) voldoet dat ding het beste aan mijn wensen: schuine montage mag gewoon, geen handmatige bediening, aansluiting alleen op de accu en geen losse knopjes of display. Dus ook netjes weg te werken op een naked met 0,0 inbouwruimte. Hopelijk kan ik over een tijdje hier melden of het ook een beetje fatsoenlijk werkt.
 
Vandaag toch de knoop doorgehakt en een Scottoiler Xsystem 2.0 bij tante Louise gekocht. Afgezien van de slechte reviews bij Louis (slik) en de hoge prijs (nogmaals slik) voldoet dat ding het beste aan mijn wensen: schuine montage mag gewoon, geen handmatige bediening, aansluiting alleen op de accu en geen losse knopjes of display. Dus ook netjes weg te werken op een naked met 0,0 inbouwruimte. Hopelijk kan ik over een tijdje hier melden of het ook een beetje fatsoenlijk werkt.
Als het kan op je motor, regel dan ook de scorpion dual injector. Word je ketting aan beide kanten gesmeerd.
 
Ik kijk het even aan. Een Skorpion kan altijd nog. Ik moet eerst even de aanschafprijs van het Xsystem vergeten zijn. Maar ik geloof graag dat een dual injector beter smeert.
 
De Scottoiler Xsystem 2.0 is ondertussen gemonteerd. Bij het opzoeken van de instructies bleek ondertussen Xsystem 3.0 uitgebracht te zijn. Heb ik weer. Montage is inderdaad simpel, plaatsje zoeken (lastig), aansluiten op de accu en slangetje leggen. Wel vervelend dat ze geen rekening houden met achterbruggen van ronde buis. Ik maak me een beetje zorgen over de geplakte bevestiging voor de injector. Heb er maar een tiewrap door gedaan ter beveiliging. Nu nog proefrijden. Altijd spannend of het allemaal goed zit bij het rijden (inveren).
 

Bijlagen

  • 20240130_161814.jpg
    20240130_161814.jpg
    220,2 KB · Weergaven: 0
Rechts uiteraard ;-) en ook op een naked vaak prima "weg" te werken.
 

Bijlagen

  • IMG_20230812_143949.JPEG
    IMG_20230812_143949.JPEG
    517,8 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Waarderingen: KvM
De Scottoiler Xsystem is nu een paar weken in gebruik. Ik heb ondertussen een paar honderd kilometer gereden en alles lijkt het goed te doen. Ik vind het alleen lastig in te schatten of de ketting genoeg olie krijgt. Na een ritje even met het topje van mijn vinger de ketting aanraken levert een dun laagje olie op de vinger op. Er is geen olie op de velg en de ketting glimt niet echt vettig. Ik heb de Scottoiler nu een tikje hoger gezet. Eens kijken hoe dat gaat. Als voormalig cardan rijder moet ik nog even wennen aan een ketting.
 
De Scottoiler nu een standje hoger gezet dan de fabrieksinstelling. Nu kan ik tenminste zien dat het Xsystem ook echt iets doet. De ketting is een beetje vochtig. Als er niet teveel spray afkomt laat ik hem zo staan.
 
Yep, ik heb eventjes gespeeld met de afstelling maar ben nu toch weer terug naar de fabrieksinstelling. De slechte reviews op de site van Louis van de Xsystem zijn bij mij gelukkig niet uitgekomen. Geen gespetter en het ding doet gewoon wat het met doen.
 
Heb je dan die standaard of de Duaal?
Het gaat er toch om dat er olie tussen de rollen en de bussen komt (correct me if i'm wrong) en dat zuigt er voldoende tussen vanaf een kant is mijn ervaring. De rest spettert wel op de o-ringen zodat die niet verdrogen.
 
Het gaat er toch om dat er olie tussen de rollen en de bussen komt (correct me if i'm wrong) en dat zuigt er voldoende tussen vanaf een kant is mijn ervaring. De rest spettert wel op de o-ringen zodat die niet verdrogen.
Ik had me even ingelezen in dit topic. Zelf ben ik nog met rijlessen bezig en me overal op aan het oriënteren. Maar als sommige systemen om het leven vanaf het begin makkelijker te maken zijn. Dan probeer ik daar wat meer informatie over uit te vragen.

Ik heb bij een paar motoren gekeken en daar zag ik of een eigensmeersysteem van de motor of geen smeersysteem.
sorry dus als de vragen wat onnozel lijken :)
 
Ik had me even ingelezen in dit topic. Zelf ben ik nog met rijlessen bezig en me overal op aan het oriënteren. Maar als sommige systemen om het leven vanaf het begin makkelijker te maken zijn. Dan probeer ik daar wat meer informatie over uit te vragen.

Ik heb bij een paar motoren gekeken en daar zag ik of een eigensmeersysteem van de motor of geen smeersysteem.
sorry dus als de vragen wat onnozel lijken :)
Als je nog moet beginnen met motorrijden zal ik je maar even bevrijden van de misvatting dat je een kettingsmeersysteem nodig hebt.*O*
 
Ik heb bij een paar motoren gekeken en daar zag ik of een eigensmeersysteem van de motor of geen smeersysteem.
sorry dus als de vragen wat onnozel lijken :)

Geen reden om bij voorbaat excuses aan te bieden.
Blijf je vooral verdiepen en inlezen. Dan kom je vanzelf tot inzicht.
Je hebt voor- en tegenstanders van die systemen. Ikke ben bijvoorbeeld weer een voorstander ervan.
Tenslotte zijn er nog de motorrijders voor wie alleen een cardan interessant is.
(Of riem-aandrijving)

Veel succes met je rijlessen en veel leesplezier.
 
Als je nog moet beginnen met motorrijden zal ik je maar even bevrijden van de misvatting dat je een kettingsmeersysteem nodig hebt.*O*
Nodig hebben is natuurlijk altijd te bekijken. Je kan het ook goed zelf.
Maar opties opties opties.....

beter goed ingelezen en over nagedacht dan tegen de vraag aanlopen.
 
Heb je dan die standaard of de Duaal?
Ik heb nog de standaard en die voldoet eigenlijk best goed.

Wat betreft de andere vraag: een smeersysteem heb je niet perse nodig maar ik ben lui en heb daarom wel zo'n ding gemonteerd. Zeker bij een motor zonder middenbok is een smeersysteem best handig. Zonder gaat uiteraard ook maar dan heb je hulpmiddelen nodig of een lange inrit. De motor moet je dan namelijk telkens een stukje vooruit duwen om het volgende zichtbare stuk van de ketting te smeren. Net wat je voorkeur is.
 
Ik had me even ingelezen in dit topic. Zelf ben ik nog met rijlessen bezig en me overal op aan het oriënteren. Maar als sommige systemen om het leven vanaf het begin makkelijker te maken zijn. Dan probeer ik daar wat meer informatie over uit te vragen.

Ik heb bij een paar motoren gekeken en daar zag ik of een eigensmeersysteem van de motor of geen smeersysteem.
sorry dus als de vragen wat onnozel lijken :)
je vragen lijken me niet onnozel hoor, ik vind juist dat je goed bezig bent om dingen uit te zoeken. Daarom wou ik ook even mijn ervaring delen want die dubbele nozzels lijken me weinig toe te voegen en misschien werkt het zelfs wel tegen. Soms moet dat enkele slangetje op mijn motor wel eens moet worden bijgesteld, blijkbaar komt er wel eens wat tegenaan of komt het door iets anders. Misschien wordt dat wel drama als je zo'n dubbele hebt.
Als je nog moet beginnen met motorrijden zal ik je maar even bevrijden van de misvatting dat je een kettingsmeersysteem nodig hebt.*O*
Natuurlijk kan het ook zonder maar ik kan iedereen zo'n systeem aanbevelen. Geen gedoe met dat smerige vet, geen vet mee op vakantie maar alleen een klein potje met olie onder het zadel. En al helemaal als je motor geen middenbok heeft. Iedereen mag voor zichzelf uitmaken of je het zinvol vindt of niet maar ik heb nu op twee motoren zo'n systeem.
 
Er zijn twee kampen: de puristen die het allemaal onnodige kosten en complexiteit vinden voor slechts eventjes de handelingen van het smeren (en reinigen). En dan heb je de motorrijders die het toch wel prettig vinden dat ze vrijwel geen omkijken hebben naar de ketting en daar graag het geld en eventueel het knutselwerk voor over hebben. Voor beide meningen is iets te zeggen. Kies zelf maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan