Welk Ketting smeersysteem te kiezen

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.477
744
Hallo ,

Ik wil graag wel een ketting smeersysteem op mijn Motor ( Kawasaki Versys 1000)
Het doel is toch wel om continue te smeren , ik heb gekeken naar de Osco en Nemo en het aftreksul daarvan op ALi. Het is handig maar smeert niet regelmatig.(auto)
Dan komt de Scottoiler al gauw om de hoek kijken, dat kan op vacuum en op de accu 12V.
Accu 12V komt al gauw op zo'n 300,- euro , das nou weer een beetje teveel voor wat luxe. (koop je ook 2 ketting sets voor met tandwielen.)
Een vacuum system is dan de betere optie kwa prijs , hiervoor moet je dan wel weer de slang in twee snijden, op zich niet super erg. 139,-
Zouden we voor de 139,- gaan dan zit hier een enkel slangtje bij voor 1 kant van het tandwiel , verkopen ze de dubbele injector voor 30,- los
Daarvan zeggen ze dat het beter is , vraag me dan af waarom dit niet in de doos zit bij de 139,-.
Scottoiler heeft ook nog een X systeem. (255,-)

Een PDoiler met een kwast boven je ketting schijnt volgens sommige nog beter te zijn , deze is 120,- compleet.

Er bestaat ook een Pro Oiler , daarvan is de website zo oud als de weg naar rome en lijkt me out of order.

Ik kom ook nog een Cameleon Oiler tegen , beetje vaag.

Dus ja , wat is wijsheid, de insteek is dat ik me wel kan meten met continue smering, blijft zo dat je alles in de gaten moet blijven houden maar dat is met alles zo.
Ik vindt max 140,- voor een draadje en stukje plastic weg genoeg eigenlijk.
Ik vindt het ook wel handig om niet afhankelijk te zijn van merk voorgeschreven olie.

Enige (afzeik) tips zijn welkom.
Een grote vraag is ook eigenlijk , moet je aan twee kanten smeren? of is 1 kant genoeg en slingert er evengoed wel naar de andere kant van de ketting.

Nog een add-on : ik kwam deze ook tegen , nog duurder maar dan staat ie maar :
CLS Kettenöler
En deze: McCoi - Der micro-controller-gesteuerte Kettenöler (elektronisches Kettenschmiersystem)

bvd
 
Laatst bewerkt:
Met het laatste zegt men aan de binnenkant smeren maar verder kan ik het niet onderbouwen of het beter is aan de buitenkant ketting.

Verder geen ervaring, ik smeer al jaren met Dry Lube van S100.
 
Ik heb een Pro Oiler, website ziet er niet uit, maar systeem werkt gewoon feilloos :t
Smeert de binnenkant van de ketting.
Geen omkijken naar, hou ik van :) (gewone uitvoering, geen GPS, daar hoor je wel ellende over)
 
Lijkt mij dat de binnenkant smeren het meest logisch is . Wordt toch naar buiten geslingerd door het draaien. Maar zit ook wel eens te kijken naar een smeersysteem zoals een Osco .
 
Ik heb een Pro Oiler, website ziet er niet uit, maar systeem werkt gewoon feilloos :t
Smeert de binnenkant van de ketting.
Geen omkijken naar, hou ik van :) (gewone uitvoering, geen GPS, daar hoor je wel ellende over)
Ik klik op Pro oiler set compleet maar dan krijg ik dit:
1688400343190.png

Klik je verder krijg
1688400379332.png
ik weer dit:
 
Ik klik op Pro oiler set compleet maar dan krijg ik dit:
Bekijk bijlage 1898780
Klik je verder krijgBekijk bijlage 1898781 ik weer dit:
Ziet er inderdaad niet uit.
Ik heb het gewoon via de dealer besteld, ging zonder problemen.
Maar ik zie net ruim 230 eur (klopt ook wel bij mijn ervaring) hier bv: Pro-oiler Vol automatisch kettingsmeersysteem

Dat is boven jou 140, de is de OSCO misschien is meer in de richting (rond de 160)
OSCO one second chain oiler

Die heb ik op een andere motor gehad, werkte ook goed.
Bij elke tweede tankbeurt een keertje aan de plunjer trekken, bij regen deed ik elke tankbeurt.
Soort half automaat zeg maar.
 
Scotoiler v micro

Werkt prima op mijn vf.

Ga deze binnenkort ook op mn vfr en sevenfifty zetten.

Vullen met een oliespuit met 75w90 waar ik nog een paar liter van heb liggen.

db
 
K heb al jaren Pro-Oiler op mn VFR, heel tevreden over. Onlangs n Osco overgenomen voor op mn Transalp, nóg eenvoudiger.
 
Ik denk uiteindelijk dat ik toch maar voor de osco ga, Een vacuum slang door de midden die bedoeld is voor een functie op mijn motor is niet ideaal, daarbij lees ik dat er vacuum op blijft staan bij sommige en dat het dus blijft nadruppelen.
Op een bepaalde tijd smeren zal ook niet ideaal zijn gezien je soms korte en lange afstanden aflegd in dezelfde tijd.
Gps of magneet komt een hoop electronica mee die als eerste stuk gaat door weer en wind. En ze vragen daar dan een hoop centjes voor.
Even aan een plunjer trekken na tanken of logisch bij regen een extra keer moet lukken.
Ik heb dan ook de gedachte als ik op de motor zit “ o ja ik zou me ketting nog smerem” Dat kan dan met zo’n Osco.
Het lijkt me ook de stevigste montage die niet snel verplaatst zo onder de ketting spatbord.
Wel smeert ie van boven, heeft iemand wat mooie foto’s als die net zijn ketting heeft geplunjerd? Dan specifiek de binnenzijde ?
160,- blijft wel een ding , niet dat ik er een biertje minder om drink maar meer, een potje en slangtje gevoel voor 160,-
Voor zover bedankt voor de reacties.
 
Hallo ,

Ik wil graag wel een ketting smeersysteem op mijn Motor ( Kawasaki Versys 1000)
Het doel is toch wel om continue te smeren , ik heb gekeken naar de Osco en Nemo en het aftreksul daarvan op ALi. Het is handig maar smeert niet regelmatig.(auto)
Dan komt de Scottoiler al gauw om de hoek kijken, dat kan op vacuum en op de accu 12V.
Accu 12V komt al gauw op zo'n 300,- euro , das nou weer een beetje teveel voor wat luxe. (koop je ook 2 ketting sets voor met tandwielen.)
Een vacuum system is dan de betere optie kwa prijs , hiervoor moet je dan wel weer de slang in twee snijden, op zich niet super erg. 139,-
Zouden we voor de 139,- gaan dan zit hier een enkel slangtje bij voor 1 kant van het tandwiel , verkopen ze de dubbele injector voor 30,- los
Daarvan zeggen ze dat het beter is , vraag me dan af waarom dit niet in de doos zit bij de 139,-.
Scottoiler heeft ook nog een X systeem. (255,-)

Een PDoiler met een kwast boven je ketting schijnt volgens sommige nog beter te zijn , deze is 120,- compleet.

Er bestaat ook een Pro Oiler , daarvan is de website zo oud als de weg naar rome en lijkt me out of order.

Ik kom ook nog een Cameleon Oiler tegen , beetje vaag.

Dus ja , wat is wijsheid, de insteek is dat ik me wel kan meten met continue smering, blijft zo dat je alles in de gaten moet blijven houden maar dat is met alles zo.
Ik vindt max 140,- voor een draadje en stukje plastic weg genoeg eigenlijk.
Ik vindt het ook wel handig om niet afhankelijk te zijn van merk voorgeschreven olie.

Enige (afzeik) tips zijn welkom.
Een grote vraag is ook eigenlijk , moet je aan twee kanten smeren? of is 1 kant genoeg en slingert er evengoed wel naar de andere kant van de ketting.

Nog een add-on : ik kwam deze ook tegen , nog duurder maar dan staat ie maar :
CLS Kettenöler
En deze: McCoi - Der micro-controller-gesteuerte Kettenöler (elektronisches Kettenschmiersystem)

bvd

ik heb de Pro Oiler met GPS... als je voor marketing gaat moet je gelikte kijken, kijk je verder is dit ding toch wel Top. vragen staat vrij
 
Ik heb ook een pro-oiler met GPS sinds 2016. Werkt perfect en al een paar maal omgebouwd. Pro-oiler is een eenmansbedrijfje dus verwacht geen super website. Voor mij is het een nederlands super product qua prijs/kwaliteit. Gebruikt de Zwitserse GOTEC EMX-08 elektro magnetische precisie pomp, GPS die nog steeds werkt , en het leuke van de GPS is dat die dosering aanpast. Dus minimaal op autoweg, maximaal in de bergen, allemaal aanpasbaar.
Daarbij komt de dunne leidingen (3.2mm OD vanwege de relatief goede pomp). Mijn pro-oiler installatie is onzichtbaar na wat DIY

Ik moet dat manuele effe wat olie erop gooien niet. Dat vliegt er dus voor 90% direct weer af waarvan de helft op je velg. Enige dat werkt is microdosering, en dat is dus iets zoals een niet zo goedkoop GOTEC pompje.

Ik heb wel het een en ander veranderd in de aansluitingen. De pro-oiler "junction box" met zekering is er niet meer
 
Ik denk uiteindelijk dat ik toch maar voor de osco ga, Een vacuum slang door de midden die bedoeld is voor een functie op mijn motor is niet ideaal, daarbij lees ik dat er vacuum op blijft staan bij sommige en dat het dus blijft nadruppelen.
Dit heb ik dus ook gehad op mijn Z900.
Had er een Scott op laten zetten (meer laten aansmeren door een verkoper waar de Z gekocht werd, dus via vacuum.
Dat ding was zo incontinent als het maar zijn kon.

Mee terug gegaan maar de dealer, die heeft hem toen wat 'afgesteld' nadat ie eerst vertelde dat het tankje waarschijnlijk dan te vol heeft gezeten.
Heeft niet geholpen en ding bleef door druppelen,

Nog binnen de gestelde termijn van niet goed geld terug normen, terug gegaan naar de dealer om het zwikkie er maar weer af te halen.
Bij het verwijderen heeft een van de monteurs laten weten dat dit systeem eigenlijk niet geschikt zou zijn voor de Z900.
Toen zakte mijn broek al een beetje af.
En wat krijg je dan te horen, nemen we niet meer terug, is gebruikt...:/-O-

Kortom, naar de dealer ga ik nog wel, puur om te kijken of als tussen stop te gebruiken.
Maar iets kopen:N

Tegenwoordig gewoon weer oldscool zelf smeren, ik spuit het in het midden van de ketting op, vlak voor het tandwiel nadat er goed stuk gereden is.
Zoals ik het ooit geleerd heb..
 
Ik heb ook een pro-oiler met GPS sinds 2016. Werkt perfect en al een paar maal omgebouwd. Pro-oiler is een eenmansbedrijfje dus verwacht geen super website. Voor mij is het een nederlands super product qua prijs/kwaliteit. Gebruikt de Zwitserse GOTEC EMX-08 elektro magnetische precisie pomp, GPS die nog steeds werkt , en het leuke van de GPS is dat die dosering aanpast. Dus minimaal op autoweg, maximaal in de bergen, allemaal aanpasbaar.
Daarbij komt de dunne leidingen (3.2mm OD vanwege de relatief goede pomp). Mijn pro-oiler installatie is onzichtbaar na wat DIY

Ik moet dat manuele effe wat olie erop gooien niet. Dat vliegt er dus voor 90% direct weer af waarvan de helft op je velg. Enige dat werkt is microdosering, en dat is dus iets zoals een niet zo goedkoop GOTEC pompje.

Ik heb wel het een en ander veranderd in de aansluitingen. De pro-oiler "junction box" met zekering is er niet meer

ik kan ook niet anders zeggen dat het prima spul is ik gebruik hem sinds 2018 30.000 km de ketting heb ik in de tijd 3 keer gesteld.
 
In het verleden ook een pro oiler gehad.
Ik vond het afstellen en het aanpassen van de instelling onnodig ingewikkeld.
Nu een Nemo, potje op het stuur.
Deksel en kwartslag draaien en klaar.
Ketting is gesmeerd.
 
Ik ben altijd wel grote fan van de OSCO en Tutoro. Geen enkele koppeling aan het stroomnetwerk van de machine, knetter betrouwbaar en als belangrijkste (voor mij) NIET incontinent. Super irritant om elke keer een plasje olie te vinden onder de motor.
 
Op mijn Transalp altijd een Scottoiler gehad (vacuumsysteem, >100.000 km ervaring), maar nooit echt tevreden over geweest. Achterwiel was ook altijd vet; gedoe met zomer en winterolie (blauw/paars), vacuumslangetje wat los trilde omdat het uiteinde verharde. Nou ja, het werkte, maar gaf ook gedoe. Nu een Osco oiler op mijn Tenere (7000 km ervaring), en gewoon na elke tankbeurt even aan de plunjer trekken. Ketting blijft mooi gesmeerd; achterwiel blijft schoon.
 
Ik rij al vierjaar met een zelf gemaakte smeersysteem.
gemaakt van een Ms buisje van 2x0,5 mm. buig daar van een vork afm 20x *x20 mm
* = breedte van O ring ketting soldeer nu in het midden daar van een Ms buisje van **4x1 mm lengte 20 mm door boor nu vork ( een zijdig )met metaal boor van 1 mm .
vork monteren boven ketting en verleng **aansluiting met pvc slang inw 4 mm lengte van 100 mm nu deze vullen met motorolie ,wacht tot vork gaat druppelen en nu elke schakel met o ring voorzien van een druppel olie
kosten 10 euro

 
Dit alles om 15s @ 500km uit te sparen..:?
Overigens blijft door mijn smeermiddelkeuze het achterwiel schoon.
Als je nooit rijdent is dat inderdaad niet boeiend.

Gelukkig is niet iedereen gelijk en kan iedereen het zo doen als hij/zij/het/de/.. zelf fijn vindt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan